Постанова
від 30.11.2015 по справі 817/1863/15
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Сало А.Б.

Суддя-доповідач:Мацький Є.М.

ПОСТАНОВА

іменем України

"30" листопада 2015 р. Справа № 817/1863/15

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Мацького Є.М.

суддів: Євпак В.В.

Шидловського В.Б.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Управління Пенсійного Фонду України в Дубенському районі Рівненської області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "05" серпня 2015 р. у справі за позовом Управління Пенсійного Фонду України в Дубенському районі Рівненської області до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Рачин", Малого приватного підприємства "Сузір'я" про стягнення витрат на виплату та доставку пільгових пенсій ,

ВСТАНОВИВ:

У липні 2015 року управління Пенсійного фонду України в Дубенському районі звернулося до суду з позовами до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Рачин" (далі по тексту - СВК "Рачин") про стягнення заборгованості по невідшкодованих витратах на виплату і доставку пільгових пенсій за червень 2015 року в сумі 9490,00грн. та до МПП "Сузір'я" також про стягнення витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 23.07.2015 у справі №817/1866/15, адміністративні справи за позовом управління Пенсійного фонду України в Дубенському районі до МПП "Сузір'я" та СВК "Рачин" про стягнення витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, об'єднано у одне провадження із справою №817/1863/15.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду 05.08.2015 року в задоволенні адміністративного позову управління Пенсійного фонду в Дубенському районі до сільськогосподарського виробничого кооперативу "Рачин" та малого приватного підприємства "Сузіря" про стягнення витрат на виплату та доставку пільгових пенсій - відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятою постановою Управління Пенсійного фонду України в Дубровицькому районі звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вищевказану постанову та прийняти нову, якою позов задовольнити в повному обсязі. В апеляційній скарзі апелянт посилається на незаконність, необ'єктивність та необґрунтованість оскаржуваного рішення, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що є підставою для скасування постанови суду першої інстанції.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення, виходячи з наступного.

Встановлено, що СВК "Рачин " та МПП "Сузір'я", є платниками страхових внесків, збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і страхувальниками в розумінні Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Працівникам СВК "Рачин" (ОСОБА_3 та ОСОБА_4.) призначена та виплачується пенсія за віком на підставі п. "в" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", що підтверджується копіями відповідних довідок та протоколів про призначення пенсії (а.с.9-14).

Працівникам МПП "Сузіря" (ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8,. ОСОБА_9 та ОСОБА_10.) призначена та виплачується пенсія за віком на підставі п. "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", що підтверджується копіями відповідних довідок та протоколів про призначення пенсії (а.с.60-68, 91-105).

Враховуючи те, що відповідно до п.6.1 Інструкції Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" - позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Крім того, позивач, УПФУ у Дубенському районі наголосив, що згідно Закону України від 28.12.2014 №71 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", який набрав чинності 01.01.2015, фіксований сільськогосподарський податок виключено з Розділу ХІУ Податкового кодексу України. Разом з тим, зазначив, що платників, які перебували на фіксованому сільськогосподарському податку тепер віднесено до платників єдиного податку.

За таких обставин, на переконання позивача - СВК "Рачин" та МПП "Сузіря" з 01.01.2015 не є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, а тому зобов'язані відшкодовувати пенсійному фонду витрати пов'язані виплатою та доставкою пенсій призначених їхнім працівникам на пільгових умовах.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам колегія суддів зазначає наступне.

За змістом пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через такі фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами Закону №1058-IV в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом №1788-ХІІ. У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 Закону № 1058-IV. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності зазначеним Законом.

За правилами абзацу четвертого підпункту 1 пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до ПФУ плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.

В абзаці п'ятому цього ж підпункту зазначено, що виплата пенсій особам, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів «в»-«е» та «ж» статті 13 Закону № 1788-XII, здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів ПФУ, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону № 1058-IV.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку про те, що витрати на виплату та доставку пенсій особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів «в»-«е» та «ж» статті 13 Закону № 1788-XII, покриваються підприємствами та організаціями.

Винятком із цього правила є лише порядок покриття витрат на виплату та доставку пенсій особам, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, оскільки за змістом абзацу п'ятого підпункту 1 пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV виплата пенсій таким особам здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів ПФУ, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, а отже, і витрати на виплату та доставку пільгових пенсій покриваються за рахунок ПФУ та Державного бюджету України відповідно.

Однак, специфіка такого порядку полягає в особливостях пенсійного забезпечення зазначених осіб.

Так, згідно зі статтею 14 Закону № 1788-XII працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років.

Аналіз положень пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV у контексті статті 14 Закону № 1788-XII дає підстави для висновку про те, що порядок, за якого витрати на доставку пільгових пенсій покриваються до 1 січня 2005 року за рахунок коштів ПФУ, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України, стосується лише витрат на виплату та доставку пенсій, призначених особам на підставі статті 14 Закону № 1788-XII.

Згідно з пунктом 6 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати ПФУ на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV.

За приписами пункту 6.4 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами доходів органів ПФУ щорічно у повідомленнях про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом десяти днів з новопризначених пенсій.

Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до ПФУ зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, що визначено пунктом 6.8 Інструкції.

З матеріалів справи вбачається, що працівникам СВК "Рачин" (ОСОБА_3 та ОСОБА_4.) призначена та виплачується пенсія за віком на підставі п. "в" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (а.с.9-14), а працівникам МПП "Сузіря" (ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8,. ОСОБА_9 та ОСОБА_10.) призначена та виплачується пенсія за віком на підставі п. "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

В силу вимог пункту "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 року №1788-XII, право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, незалежно від віку і трудового стажу в порядку, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

За змістом Постанови Кабінету Міністрів України "Про призначення пенсії на пільгових умовах жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей" від 16.05.1992 року №244, жінки, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей до 14-річного віку, в тому числі усиновлених, пенсії на пільгових умовах призначаються незалежно від віку та наявного трудового стажу. Право на пенсію на вказаних у пункті І цієї постанови пільгових умовах мають жінки, які зайняті на постійній роботі у сільськогосподарському виробництві у колгоспах, державних господарствах, міжгосподарських підприємствах, кооперативах, орендних колективах, а також в фермерських та інших господарствах незалежно від форм власності та господарювання. Обчислення заробітку, призначення та виплата таких пенсій провадяться відповідно до чинного законодавства.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що вищевказані пенсіонери набули право на пенсію за віком на пільгових умовах, яка відшкодовується за рахунок Державного бюджету, а не за рахунок коштів роботодавця.

Аналогічна позиція висловлена Верховним судом України в постанові від 7 липня 2015 року №21-735а15.

Слід зауважити, що з 01.01.2015 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.2014 року №71-VIII, яким фіксований сільськогосподарський податок виключено з переліку загальнодержавних податків та зборів.

Отже, платники, які в 2014 році перебували на обліку як платники фіксованого сільськогосподарського податку, з 01.01.2015 року зобов'язані відшкодовувати органам Пенсійного фонду України суми понесених з цієї дати фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених їх працівникам.

З матеріалів справи вбачається, що станом на день звернення до суду відповідачами не внесено до Пенсійного фонду України фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій МПП "Сузіря" за січень - травень 2015 року в загальній сумі 22172,72 грн та СВК Рачин за січень - травень 2015 року в сумі 9490,00 грн.. Доказів про погашення заборгованості відповідачами не подано.

На підставі викладеного колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нової про задоволення позовних вимог.

Відповідно до п. 4 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління Пенсійного Фонду України в Дубенському районі Рівненської області задовольнити, постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "05" серпня 2015 р. скасувати та прийняти нову.

Позов Управління Пенсійного Фонду України в Дубенському районі Рівненської області задовольнити.

Стягнути з Сільськогосподарський виробничий кооператив "Рачин" (35660, с. Рачин Дубенський район Рівненська область, код ЄДРПОУ 30717791) заборгованість по витратах на виплату пільгових пенсій в сумі 9490 грн. 00 коп. на користь Управління Пенсійного Фонду України в Дубенському районі Рівненської області ( р/рахунок 256053014367, ВАТ "Державний ощадний банк" МФО 333368, код ЄДРПОУ 22555282).

Стягнути з Малого приватного підприємства "Сузір'я" (35628, с. Заруддя вул. Тиха, 22 Дубенський район Рівненська область, код ЄДРПОУ 25319978) заборгованість по витратах на виплату пільгових пенсій в сумі 22172 грн. 72 коп. на користь Управління Пенсійного Фонду України в Дубенському районі Рівненської області (р/рахунок 256053014367, ВАТ "Державний ощадний банк" МФО 333368, код ЄДРПОУ 22555282).

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Є.М. Мацький

судді: В.В. Євпак

В.Б. Шидловський

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: Управління Пенсійного Фонду України в Дубенському районі Рівненської області вул. Шевченка, 27,м. Дубно,Дубенський район, Рівненська область,35603

3- відповідачу/відповідачам: Сільськогосподарський виробничий кооператив "Рачин" вул.Б.Хмельницького,2,с.Рачин,Дубенський район, Рівненська область,35609

-Мале приватне підприємство "Сузір'я" вул.Тиха,22,с.Заруддя,Дубенський район, Рівненська область,35628

- ,

Дата ухвалення рішення30.11.2015
Оприлюднено07.12.2015
Номер документу53949916
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1863/15

Ухвала від 30.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 30.11.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Постанова від 30.11.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 23.11.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 21.09.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 21.09.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Постанова від 05.08.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Сало А.Б.

Ухвала від 15.07.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Сало А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні