Постанова
від 01.12.2015 по справі 908/4545/15
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

пр. Леніна, 5, м. Харків, 61022, тел. (057) 702-00-72

Е-mail: inbox@dna.arbitr.gov.ua

Постанова

Іменем України

01.12.2015 р. справа №908/4545/15

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:ОСОБА_1 суддівОСОБА_2 , ОСОБА_3 за участю представників сторін: від позивача:ОСОБА_4, за довіреністю, від відповідача:не з’явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю В«Запоріжжя-АвтоВ» , м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 08.09.2015р. у справі№908/4545/15 (ОСОБА_5А.) за позовомЗапорізької міської ради, м. Запоріжжя доТовариства з обмеженою відповідальністю В«Запоріжжя-АвтоВ» , м. Запоріжжя провнесення змін до договору оренди землі

В С Т А Н О В И В:

Запорізька міська рада звернулася до господарського суду Запорізької області з позовною заявою про внесення змін в п. 5, п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 07.02.2008р. за №040826100265, а саме:

- пункт 5 викласти у наступній редакції: «5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 27 363 276, 06 грн. (двадцять сім мільйонів триста шістдесят три тисяч двісті сімдесят шість грн. 06 коп.) в цінах 2015 року».

- пункт 9 викласти у наступній редакції: «9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 820 898, 28 грн. (вісімсот двадцять тисяч вісімсот дев’яносто вісім грн. 28 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що договір оренди землі за кадастровим номером 2310100000:03:038:0045, площею 1,5753 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул.Чубанова, 3а, укладений між позивачем та відповідачем, був зареєстрований у Державному реєстрі земель 07.02.2008р. за № 040826100265. За умовами п. 5 договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 892 092,83 грн. (в цінах 2008 року), а у п.9 цього договору визначено розмір орендної плати 56 762,78грн., що складає 3 % від нормативно-грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008р.

У зв’язку з набранням чинності з 01.01.2011р. Податкового кодексу України, встановлено оплату орендної плати за землю. З урахуванням вимог ст. 18 Закону України «Про оцінку землі», ч. 1 ст. 10, п.34 ч. 1 ст. 26, ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» позивачем прийняті рішення від 27.07.2011р. № 16 та від 26.06.2012р. № 37, якими встановлено порядок розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, розмір орендної плати має розраховуватись із ставки земельного податку. На підставі ст.ст. 265, 274, 288 Податкового кодексу України позивачем встановлено розмір орендної плати у розмірі 3 % нормативної грошової оцінки землі.

Згідно витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданого головним управлінням Держземагентства від 20.04.2015р. № 1363/3, її оцінка 27 363 276,06грн., а розрахований розмір орендної плати за земельну ділянку за кадастровим номером 2310100000:03:038:0045, площею 1,5753 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 3а, складає 820 898, 28 грн.

22.04.2015р. позивач звернувся до відповідача з пропозицією № 01/02-32/01184 від 21.04.2015р. про внесення змін до договору оренди землі, але додаткова угода так і не була укладена. Ці обставини стали підставою для звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 12.08.2015р. позовна заява Запорізької міської ради прийнята до розгляду.

Рішенням від 08.09.2015р. у справі № 908/4545/15 (суддя Топчій О.А.) позов задоволено повністю. Внесено зміни до пункту 5 та пункту 9 договору оренди землі, укладеного Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю В«Запоріжжя-АвтоВ» та зареєстрованого 07.02.2008р. за № 040826100265, виклавши в редакції запропонованої позивачем, та стягнуто судовий збір у розмірі 1 218 грн.

Рішення обґрунтовано доведеністю позовних вимог.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю В«Запоріжжя-АвтоВ» , м. Запоріжжя звернулося до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило рішення у справі скасувати та прийняти нове рішення.

В обґрунтування апеляційної скарги заявник посилається на те, що грошова оцінка землі передує укладенню договорів оренди, а тому затвердження нової нормативної грошової оцінки землі породжує правові наслідки стосовно тих договорів оренди, що укладатимуться в майбутньому та не є обов’язковою підставою для внесення змін в договір оренди. Крім того, у відповідності до п.12 договору, що передбачає підстави перегляду розміру орендної плати, отримання «нового» Витягу не є підставою для перегляду орендної плати.

За твердженням апелянта, отримання Витягу з технічної документації щодо нормативно-грошової оцінки земельної ділянки від 20.04.2015р. та прийняття Рішення Запорізькою міською радою №37 від 26.06.2012р. не є підставою для внесення змін до спірного договору оренди землі.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 30.09.2015р. порушено апеляційне провадження у справі № 908/4545/15.

На підставі розпорядження керівника апарату Донецького апеляційного господарського суду від 02.11.2015р. № 63 здійснено повторний автоматичний розподіл справи № 908/4545/15 у зв’язку з неможливістю здійснення головуючим суддею Ушенко Л.В. розгляду справи, що може призвести до порушення строків вирішення справи через знаходження у відряджені та подальшої відпуски.

Після повторного автоматичного розподілу справи № 908/4545/15 визначено склад колегії головуючий суддя Склярук О.І., судді Геза Т.Д. та М’ясищев А.М.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 02.11.2015р. справа №908/4545/15 прийнято до провадження вищезазначеною колегією суддів.

Ухвалою від 03.11.2015 апеляційний суд відклав розгляд справи.

Від Запорізької міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому вважає, що доводи апеляційної скарги є необґрунтованими та не спростовують висновків суду, тому просив апеляційний суд рішення господарського суду Запорізької області від 08.09.2015р. залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача без задоволення.

В судовому засіданні представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, з підстав викладених у відзиві на апеляційну скаргу.

Відповідач у судове засідання не з’явився, про час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 03.11.2015р. у справі №908/4545/15 явка сторін не була визнана обов’язковою.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає за можливим розглянути апеляційну скаргу за відсутністю представника відповідача.

Відповідно до приписів ст.101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі та додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом,якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв’язаний доказами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Вивчивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Донецьким апеляційним господарським судом встановлено:

04.02.2008р. між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто» (орендар) укладено договір оренди землі (далі договір). Відповідно до п. 1 договору орендодавець, на підставі рішення сімнадцятої сесії п’ятого скликання Запорізької міської ради № 53/54 від 12.12.2007р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування магазину, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 3а.

Передача земельних ділянок орендарю здійснюється на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід’ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється в п’ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її прийому-передачі (п. 19 договору).

Договір зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах 07.02.2008р. за № 040826100265.

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий №2310100000:03:038:0045 загальною площею 1,5753 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Чубанова, 3а, підтверджується актом приймання-передачі земельних ділянок від 07.02.2008р., який підписано і скріплено печатками позивача і відповідача.

За умовами п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,5753 га.

Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1892092,83 грн., в цінах 2008 року.

Пунктами 9-11 договору сторони передбачили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 56762,78 грн. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Комунарського району 33217812700005 в управлінні Держказначейства у Комунарському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677119, код 13050200.

Відповідно до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі;зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 8 договір укладається до 18.12.2026 року.

03.03.2008р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя».

27.07.2011р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя», згідно якого встановлені коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати.

Запорізькою міською радою 26.06.2012р. прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. № 16 Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя», яким встановлено, що для всіх земельних ділянок, крім пунктів, наведених в додатку, застосовується коефіцієнт 3.

Позивач звернувся до відповідача з пропозицією «Про внесення змін до договору оренди землі» від 21.04.2015р., як додаток до пропозиції направив відповідачу розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку та додатковий договір до договору оренди. Факт направлення зазначеної пропозиції підтверджується наявною у матеріалах справи копією поштового повідомлення (а.с.24).

Перевіривши матеріали справи судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України „Про оренду землі").

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України „Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.14.1.136 ст.14 Податкового кодексу України).

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

В силу статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

За приписами ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно ст. 23 Закону «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008р., а саме пункту 3, вирішено затвердити базову вартість 1м2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008року.

Законами України N 2505-IV від 25.03.2005 р., № 309- VI від 03.06.2008р. та № 2756-VI від 02.12.2010р. були внесені зміни до статті 21 Закону України «Про оренду землі», а саме: розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.п. 288.5, 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Таким чином, розмір річної орендної плати не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з матеріалами справи, 26.06.2012р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №37 «Про внесення змін до рішення міської ради №16 від 27.07.2011р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя», згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м.Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.

Відповідно до статтей 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Пунктами 12 та 32 договору та Законом України «Про оренду землі» передбачені випадки зміни розміру орендної плати, зокрема зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі в наслідок інфляції в інших випадках передбачених законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Сторони в договорі оренди землі від 07.12.2007р. погодили, що орендар зобов'язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, а тому, враховуючи наведені норми права, господарський суд дійшов до вірного висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України у від 20.08.2013р. № 3-21гс13.

За приписами ст. 651 Цивільного України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку зазначене положення відображене у п.32 договору.

Відтак нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 06.12.2010р. у справі № 2-1/10068-2008.

За таких обставин, апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто» є необґрунтованою та підстав для її задоволення не вбачається, як і для скасування рішення господарського суду Запорізької області у справі №908/4545/15 від 08.09.2014р.

Посилання апелянта на те, що наявність рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012року про затвердження коефіцієнтів орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду з земель міської ради, не є безспірною підставою для зобов’язання відповідача укласти додаткову угоду до договору оренди в редакції міської ради зі збільшеними розмірами орендної плати не приймаються до уваги колегією суддів з огляду на наступне.

Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. (п.5 ст.59 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні»).

У п.2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» роз’яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Враховуючи наведені вище норми чинного законодавства, приймаючи до уваги, що рішення Запорізької міської ради №16 від 27.07.2011р. та №37 від 26.06.2012р., якими затверджено розміри орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя та встановлено коефіцієнти, які використовуються при розрахунку орендної плати, які на теперішній час є чинним та не скасованим, колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта та відхиляє їх.

З огляду на наведене, доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України та спростовуються матеріалами справи.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального Кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За приписами ст. 34 Господарського процесуального Кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обґрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України.

На підставі викладеного, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду Запорізької області у справі №908/4545/15 від 08.09.2015р. слід залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто», м. Запоріжжя без задоволення.

Результати апеляційного провадження у справі №908/4545/15 оголошені в судовому засіданні.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжжя-Авто», м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 08.09.2015р. у справі №908/4545/15 залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 08.09.2015р. у справі №908/4545/15, залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України через Донецький апеляційний господарський суд протягом 20 днів з моменту набуття постановою законної сили.

Головуючий О.І. Склярук

Судді: Т.Д. Геза

ОСОБА_3

Надруковано: 5 прим.:

1. позивачу

1. відповідачу

1. ДАГС

1. до справи

1. ГСЗО

Дата ухвалення рішення01.12.2015
Оприлюднено09.12.2015
Номер документу54003569
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4545/15

Судовий наказ від 08.12.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

Постанова від 01.12.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 03.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 02.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 30.09.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Рішення від 08.09.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

Ухвала від 12.08.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні