ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 грудня 2015 р.м.ОдесаСправа № 815/4417/15
Категорія: 8.1 Головуючий в 1 інстанції: Аракелян М. М.
Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Милосердного М.М.
- ОСОБА_1
при секретарі - Найденко О.І.
з участю: представника Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області - ОСОБА_2, представника ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" - ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю "САЛМОН ЛЮКС" на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2015 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "САЛМОН ЛЮКС" до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправними дій,
В С Т А Н О В И Л А :
У серпні 2015 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "САЛМОН ЛЮКС" звернулося до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області (далі ДПІ у Київському районі м. Одеси) (з урахуванням уточнених позовних вимог) про:
· визнання протиправними дії відповідача щодо блокування реєстрації податкових накладних ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) та відмови в укладанні та реєстрації договору про визнання електронних документів №010720151 від 01 липня 2015 року;
· зобов'язання відповідача відновити реєстрацію податкових накладних та додатків №2 до податкових накладних, звітності з податку на додану вартість (далі ПДВ) ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" (код за ЄДРПОУ 39471893) в електронному вигляді.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач вказував, що ним укладений договір з ДПІ №191220141 від 19 грудня 2014 року про визнання електронних документів, який зареєстрований належним чином. Згідно п.4 р. 6 договору орган ДПС має право розірвати договір в односторонньому порядку у випадку ненадання платником податків нового посиленого сертифікату відкритого ключа замість скасованих або у разі зміни платником місця реєстрації. ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" не змінював своє місцезнаходження, а посилені сертифікати відкритих ключів після укладання договору не змінювались та є чинними до 16 грудня 2015 року.
Так, відповідно до договору 01 липня 2015 року позивачем було направлено в електронному вигляді для реєстрації податкову накладну №1 від 30 червня 2015 року, що підтверджується квитанцією №1 від 01 липня 2015 року. Згідно вказаної квитанції документ (податкова накладна №1 від 30 червня 2015 року) було доставлено до центрального рівня ДПС України, але не прийнята у зв'язку з тим, що було порушено вимоги Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої Наказом ДПА України від 10 квітня 2008 року №233 "Про подання електронної податкової звітності", а саме ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" не укладено Договір про визнання електронної звітності.
На думку позивача, податковий орган протиправно не зареєстрував податкову накладну №1 від 30 червня 2015 року через нібито відсутність договору про визнання електронних документів, вказані протиправні дії відповідача призведуть до застосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам ПДВ, а також у зв'язку з тим, що ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" фактично позбавлено можливості здійснювати підприємницьку діяльність (продати товар згідно вимог чинного законодавства), позивач просив задовольнити позовні вимоги.
Відповідач позовні вимоги не визнав, вказуючи, що систему "Електронного адміністрування ПДВ", що передбачає дію певного переліку електронних алгоритмів на центральному рівні, у тому числі реєстрація податкових накладних платниками, було впроваджено, а експлуатацію у тестовому режимі з 01 березня 2015 року. У зв'язку з переведенням системи в основний режим роботи з 01 липня 2015 року у електронних системах ДФС на центральному рівні регулярно проводяться технічні роботи та зміни, що часто приводить до їх некоректної роботи. Новий режим роботи системи передбачає значне навантаження на електроні ресурси ДФС, у зв'язку з цим регулярно відбуваються збої у програмному забезпечені на центральному рівні, у тому числі і системи "Електронного адміністрування ПДВ", які не підлягають виявленню та усуненню на районному рівні з технічних причин.
Відповідно до ч.6 ст. 128 КАС України справа розглянута у письмовому провадженні.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2015 року адміністративний позов ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" до ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії задоволений частково.
Зобов'язано ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області (65104, м. Одеса, пр-т Академіка Глушко, 17/2, код ЄДРПОУ 39549642) прийняти та зареєструвати податкову накладну №1 від 30 червня 2015 року ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 39471893).
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, а також у зв'язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ТОВ "САЛМОН ЛЮКС", перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" перебуває на обліку в ДПІ у Київському районі м. Одеси та здійснює свою господарську діяльність за адресою: 65010, м. Одеса, проспект Адміральський, буд. 33А.
19 грудня 2014 року між ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" та ДПІ у Київському районі м. Одеси з метою спрощення надання податкової звітності з використанням телекомунікаційних каналів зв'язку, укладено Договір №191220141 про визнання електронних документів, відповідно до п.1.1, 1.2, 1.3 якого предметом Договору є визнання податкових документів (податкової звітності, реєстрів отриманих та виданих податкових накладних з податку на додану вартість та інших звітних податкових документів), поданих Платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП) до органу ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях, як оригіналу.
Договір надає Платнику податків можливість, а не зобов'язує його подавати до органу ДПС додаткові документи у електронному вигляді, якщо інше не передбачено законом. Включення Платника податків до системи подання податкових документів в електронному вигляді виконується органом ДПС безкоштовно.
Згідно з п.п.1,3,5 р.6 Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами. Договір діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів. Якщо Платник податків подає до органу ДПС нові посилені сертифікати ЕЦП, цей Договір вважається пролонгованим до закінчення терміну чинності нових посилених сертифікатів ключів.
Орган ДПС має право розірвати Договір в односторонньому порядку у випадку: ненадання Платником податків нового посиленого сертифіката (сертифікатів) відкритого ключа замість скасованих або в разі зміни Платником місця реєстрації.
Договір від 19 грудня 2014 року №191220141 про визнання електронних документів зареєстровано у встановленому законом порядку, що підтверджується наявною у матеріалах справи квитанцією №2.
З матеріалів справи вбачається, що АЦСК ТОВ "Центр сертифікації ключів "Україна" ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" видано Посилений сертифікат відкритого ключа зі строком дії з 17 грудня 2014 року по 16 грудня 2015 року.
ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" 01 липня 2015 року направлено податкову накладну №1 від 30 червня 2015 року для реєстрації, що підтверджується квитанцією №1 від 01 липня 2015 року. Згідно з зазначеною квитанцією вказана податкова накладна була доставлена до центрального рівня ДПСУ, але не прийнята.
Виявлені помилки: порушено вимоги Інструкції №233, а саме - для платника ЄДРПОУ 39471893 не укладено Договір про визнання електронної звітності.
Вказане послугувало підставою для повторного надіслання ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" в електронному вигляді до податкового органу Договору №010720151 від 01 липня 2015 року про визнання електронних документів.
Однак, означений документ не був прийнятий контролюючим органом, що підтверджується наявною у матеріалах справи квитанцією №2.
Станом на 01 липня 2015 року позивач ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" знаходився в стані "0 - платник податків за основним місцем обліку".
Не погоджуючись з діями податкового органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи справу суд першої інстанції виходив з того, що орган ДФС зобов'язаний забезпечити приймання податкових документів в електронному вигляді платника податків у терміни, визначені законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп'ютерну обробку.
Однак, суд вважав безпідставними та недоведеними вимоги позивача щодо визнання протиправними дій відповідача щодо блокування реєстрації податкових накладних ТОВ у ЄРПН та зобов'язання відновити реєстрацію податкової звітності, оскільки позивачем не надано жодного належного доказу щодо вчинення ДПІ дій по блокуванню реєстрації податкових накладних та інших документів податкової звітності товариства.
Крім того, доказів відмови ДПІ в укладенні договору від 01 липня 2015 року №010720151 суду не надано, у зв'язку із чим позовні вимоги в частині протиправності відповідних дій ДПІ суд вважав необґрунтованими.
Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 10, 11, 70, 71, 72 КАС України, ст. 201 ПК України, п.9 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, р.р. ІІ, ІІІ Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої Наказом ДПА від 10 квітня 2008 року №233 "Про подання електронної звітності".
В апеляційній скарзі ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" вказується, що відповідачем не було надано належних доказів наявності технічної помилки, збою у програмному забезпеченні на центральному рівні.
Крім того, факт того, що у відповідача на момент неприйняття електронних документів не було законних підстав їх неприйняття, вказує на факт блокування прийняття податкової звітності та реєстрації податкових накладних з боку відповідача. Крім того, відмова у задоволенні вимоги про відновлення реєстрації податкових накладних та додатків №2 до податкових накладних тягне за собою, відповідно, неможливість виконання вимоги про відновлення реєстрації звітності з ПДВ.
Крім того, квитанція №2 є доказом відмови ДПІ в укладанні договору від 01 липня 2015 року №010720151.
Судова колегія не приймає до уваги ці доводи апелянта, виходячи з наступного.
Пунктом 9 пп. 10 "Інші перехідні положення" ПК України визначено, що тимчасово, до розробки та впровадження в дію автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронної звітності" відповідно до пункту 49.17 ст. 49 цього Кодексу, діє Порядок з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затверджений Наказом ДПА України від 10 квітня 2008 року №233.
Територіальні органи ДФС при прийнятті податкових документів засобами телекомунікаційного зв'язку дотримуються вимог ПК України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої Наказом ДПА України від 10 квітня 2008 року №233 "Про подання електронної податкової звітності".
Згідно з р.р. ІІ, ІІІ Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої Наказом ДПА від 10 квітня 2008 року №233 "Про подання електронної звітності", податкові документи в електронному вигляді можуть бути надіслані до органів ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку за звітні періоди у терміни, визначені законодавством для відповідних податкових документів у паперовій формі.
Підставою для прийняття податкового документа в електронному вигляді є:
· його відповідність затвердженому формату (стандарту);
· підтвердження ЕЦП платника податків та його посадових осіб, підписи яких є обов'язковими для звітів в паперовій формі за умов встановлених в ст. 3 Закону України "Про електронний цифровий підпис";
· чинність відповідного посиленого сертифіката ключа під час накладання ЕЦП (підтверджується за допомогою позначки часу, отриманої від акредитованого центру сертифікації ключів, або якщо до моменту одержання електронного документа строк дії відповідного сертифіката не був закінчений або відповідний сертифікат не був скасований/блокований).
Перша квитанція є підтвердженням платнику податків передачі його податкових документів в електронному вигляді до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку. Ця квитанція надсилається органами ДФС на електронну адресу платника податків, з якої було надіслано податкову звітність.
Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в органі ДФС. Якщо на електронну адресу платника податків не надійшла перша квитанція, то податковий документ вважається неодержаним.
Якщо надіслані податкові документи сформовано з помилкою, то платнику податків надсилається друга квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття податкових документів в електронному вигляді із зазначенням причин.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН, звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі, врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, відповідно до п.9 якого причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є:
1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної;
2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до п.200-1.3 ст. 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);
5) порушення вимог, установлених п.201.1 ст. 201 та/або п.192.1 ст. 192 ПК України.
Відповідно до п.5 р. ІІІ Інструкцією з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації України від 10 квітня 2008 року №233, якої, з метою подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку платник податків: отримує в будь-якому включеному до системи подання податкових документів в електронному вигляді акредитованому центрі сертифікації ключів посилені сертифікати відкритих ключів посадових осіб юридичної особи, що мають право підпису (керівника, бухгалтера), та печатку юридичної особи. Платник податків фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності може обмежитись одним ключем ЕЦП. Особисті ключі знаходяться на ключових (електронних) носіях, що зберігаються в таємниці; отримує в органі ДПС за місцем реєстрації або на WEB-сайті ДПА чи регіональної ДПА текст примірного договору про визнання електронних документів, безкоштовне спеціалізоване програмне забезпечення формування та подання до органів ДПС податкових документів в електронному вигляді; ознайомившись з редакцією договору, заповнює необхідні реквізити, у тому числі вписує свою електронну адресу, підписує та скріплює печаткою два примірники договору (для фізичної особи суб'єкта підприємницької діяльності за наявності печатки); надає до органу ДПС за місцем реєстрації підписані та скріплені печаткою два примірники договору та посилені сертифікати відкритих ключів на електронному носії; після підписання договору в органі ДПС за місцем реєстрації отримує один примірник договору. При цьому ставить підпис у журналі обліку договорів про визнання електронних документів для засвідчення того, що платнику податків було повернуто його примірник договору.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" укладений договір з ДПІ №191220141 від 19 грудня 2014 року про визнання електронних документів, згідно якого платник податків зобов'язаний, зокрема, надсилати до органу ДФС податкові документи в електронному вигляді у форматі електронного документу звітності, яки затверджено Наказом; для накладення ЕЦП на податкові документи в електронному вигляді при їх передачі до органу ДФС використовувати особистий ключ, відповідно якому посилений сертифікат відкритого ключа надано Платником податків до органу ДФС разом з цим Договором (п.1 р. 3 Договору).
01 липня 2015 року позивачем направлено податкову накладну №1 від 30 червня 2015 року для реєстрації, що підтверджується квитанцією №1.
Таким чином, оскільки перша квитанція, яка є підтвердженням платнику податків передачі його податкових документів в електронному вигляді до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку, надійшла, то податковий документ вважається одержаним.
Згідно з зазначеною квитанцією вказана податкова накладна була доставлена до центрального рівня ДПС України, але не прийнята, у зв'язку з тим, що виявлені помилки: порушено вимоги Інструкції №233, а саме - для платника ЄДРПОУ 39471893 не укладено Договір про визнання електронної звітності.
Однак, це не відповідає дійсності, оскільки вказаний договір позивачем укладений 19 грудня 2014 року та згідно квитанції №2 має реєстраційний номер.
Фактично, відповідач визнає, що була технічна помилка та посилається на те, що зазначена квитанція щодо прийняття податкової накладної не була прийнята у зв'язку з технічною помилкою, збою у програмному забезпечені на центральному рівні та не можуть бути усунені на районному рівні з технічних причин.
Однак, відповідно до п.3.1 п.3 р.3 договору №191220141 від 19 грудня 2014 року про визнання електронних документів, укладеному між позивачем та ДФС (відповідно, до примірного договору згідно з додатком №1 до Інструкції №233), саме орган ДФС зобов'язаний забезпечити приймання податкових документів в електронному вигляді платника податків у терміни, визначені законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп'ютерну обробку.
Таким чином, суд першої інстанції правомірно зобов'язав ДПІ у Київському районі м. Одеси прийняти за зареєструвати податкову накладну №1 від 30 червня 2015 року ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" (код за ЄДРПОУ 39471893), оскільки судом встановлено при розгляді позову (в межах уточнених позовних вимог) порушення прав позивача саме в частині неприйняття до реєстрації зазначеної податкової накладної.
Разом з тим, щодо доводу апелянта ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" про визнання протиправними дій відповідача щодо блокування реєстрації податкових накладних ТОВ у ЄРПН та зобов'язання відновити реєстрацію податкових накладних.
Судова колегія зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази блокування відповідачем прийняття та реєстрації інших документів податкової звітності ТОВ "САЛМОН ЛЮКС", зокрема, звітності з ПДВ, або припинення прийняття та реєстрації таких документів у будь-який інший спосіб.
Друга квитанція (в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття податкових документів в електронному вигляді із зазначенням причин), свідчить про те, що надіслані податкові документи сформовано з помилкою, а не є доказом відмови ДПІ в укладенні договору, як помилково вважає апелянт.
Належних доказів відмови ДПІ в укладенні договору від 01 липня 2015 року №010720151 до суду не надано.
Таким чином, факти неприйняття податкової звітності у ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" та докази блокування відповідачем прийняття та реєстрації інших документів податкової звітності не встановлені, отже, такі доводи апелянта є необґрунтованими та недоведеними.
За таких підстав, висновки суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог ТОВ "САЛМОН ЛЮКС" до ДПІ у Київському районі м. Одеси про визнання протиправними дій є правильними.
Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206, ч.5 ст. 254 КАС України, судова колегія,
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "САЛМОН ЛЮКС" залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2015 року залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання судового рішення в повному обсязі.
Повний текст судового рішення виготовлений 02 грудня 2015 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Милосердний М.М.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2015 |
Оприлюднено | 10.12.2015 |
Номер документу | 54051972 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні