Постанова
від 03.12.2015 по справі 904/2535/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.12.2015 року Справа № 904/2535/15

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Герасименко І.М. (доповідач)

судді : Кузнецова І.Л., Сизько І.А.

секретар судового засідання: Мацекос І.М.

за участю представників сторін:

за участю прокурора: Трубіцин Д.М.

представники позивача, відповідача та третьої особи у судове засідання не з'явились, про час та місце слухання справи попереджені належним чином;

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-Торгстрой", смт. Ювілейне, Дніпропетровська область,

на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 19.05.2015 р. у справі № 904/2535/15

за позовом Прокурора м. Марганця Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Марганецької міської ради, м. Марганець, Дніпропетровська область,

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-Торгстрой", смт. Ювілейне, Дніпропетровська область,

третя особа: Нікопольська об'єднана державна податкова інспекція Головного Управління Міндоходів у Дніпропетровській області, м. Нікополь, Дніпропетровська область,

про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки № 811 від 16.05.2007р.,

В С Т А Н О В И В :

Прокурор м. Марганця Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Марганецької міської ради звернувся до господарського суду Дніпропетровської області із позовом про внесення змін до п.п. 4, 7 Договору оренди земельної ділянки від 16.05.2007р. № 811, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 04:07:109:00036 від 16.05.2007р., виклавши їх у наступній редакції: "п.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,2231 га зареєстрованої в Державному земельному кадастрі м. Марганця за кодом 1.11.3 (кадастровий номер 1211300000:01:025:0140) станом на 24.02.2015 становить 1 207 475, 80 грн."; "п. 7. Річна орендна плата за земельну ділянку площею 0,2231 га зареєстрованої в Державному земельному кадастрі м. Марганця за кодом 1.11.3 (кадастровий номер 1211300000:01:025:0140) встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі84 523, 30 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України. Орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується рівними частками за місцезнаходженням земельної ділянки за податкоий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця".

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 19.05.2015р. по справі №904/2535/15 (суддя - Мельниченко І.Ф.) внесено зміни до п.п. 4. 7 Договору оренди земельної ділянки від 16.05.2007р. № 811, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 04:07:109:00036 від 16.05.2007р., виклавши їх у наступній редакції: "п.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,2231 га зареєстрованої в Державному земельному кадастрі м. Марганця за кодом 1.11.3 (кадастровий номер 1211300000:01:025:0140) станом на 24.02.2015 становить 1 207 475, 80 грн."; "п.7. Річна орендна плата за земельну ділянку площею 0,2231 га зареєстрованої в Державному земельному кадастрі м. Марганця за кодом 1.11.3 (кадастровий номер 1211300000:01:025:0140) встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 84 523, 30 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України. Орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується рівними частками за місцезнаходженням земельної ділянки за податкоий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця". Стягнуто з Марганецької міської ради в доход Державного бюджету України в особі Управління Державної Казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області 1 218грн. судового збору.

Не погодившись з рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 19.05.2015р. у справі № 904/2535/15, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що рішення суду першої інстанції винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. В апеляційній скарзі відповідач послався на те, що позивачем не доведено факту наявності підстав для внесення змін до договору оренди від 09.12.2008р. у судовому порядку оскільки не дотримано вимог ст.652 Цивільного кодексу України та ст.30 Закону України «Про оренду землі».

Вказує, що статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено те, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. Оскільки відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею Господарського кодексу України. У разі не досягання згоди щодо зміни договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Однак, дотримання порядку, передбаченого статтею 188 Господарського кодексу України, господарський суд першої інстанції не взяв до уваги, хоча про порушення порядку внесення змін до договору передбаченого ст. 188 Господарського кодексу України зазначалось у запереченні на позовну заяву. Просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області по справі №904/2535/15 від 19.05.2015р., у позові відмовити.

Зміна складу судової колегії відбулась на підставі розпорядження секретаря судової палати ОСОБА_1 від 10.07.2015р., справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя - Герасименко І.М. (доповідач), суддів: Кузнецова І.Л., Сизько І.А., у зв'язку з виходом на роботу судді Сизько І.А.

В судовому засіданні Дніпропетровського апеляційного господарського суду 14.07.2015р. колегією суддів винесено ухвалу про відкладення розгляду справи на 11.08.2015р. у зв'язку з неявкою представників позивача, відповідача та третьої особи.

Судове засідання Дніпропетровського апеляційного господарського суду 11.08.2015р. не відбулося у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю судді доповідача Герасименко І.М.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 17.08.2015р. розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «АТБ - Торгстрой» на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 19.05.2015 року у справі №904/2535/15 відкладено на 22.09.2015 року. Строк розгляду апеляційної скарги продовжено на 15 днів відповідно до статті 69 Господарського процесуального кодексу України до 25.09.2015р.

Зміна складу колегії суддів відбулась на підставі розпорядження секретаря судової палати ОСОБА_1 від 21.09.2015р., справу передано колегії суддів у складі: головуючий суддя - Герасименко І.М. (доповідач), суддів: Кузнецова І.Л., Орєшкіна Е.В.

В судовому засіданні Дніпропетровського апеляційного господарського суду 22.09.2015р. колегією суддів винесено ухвалу про відкладення розгляду справи на 19.10.2015р. у зв'язку з неявкою представників позивача, відповідача та третьої особи.

В судовому засіданні Дніпропетровського апеляційного господарського суду 19.10.2015р. колегією суддів винесено ухвалу про відкладення розгляду справи на 05.11.2015р., зобов'язано прокурора надати для огляду технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,2231 га, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі м. Марганця за кодом 1.11.3 (кадастровий номер 1211300000:01:025:0140) станом на 24.02.2015р. в сумі 1 207 475,80грн.; надати письмові пояснення чи затверджена вказана грошова оцінка Марганецькою міською радою, відповідно до ст.23 Закону України В«Про оцінку земельВ» та надати вищевказане рішення Марганецької міської ради.

Зміна складу колегії суддів відбулась на підставі розпорядження секретаря судової палати ОСОБА_1 від 30.10.2015р., справу передано колегії суддів у складі: головуючий суддя - Герасименко І.М. (доповідач), суддів: Кузнецова І.Л., Сизько І.А.

В судовому засіданні Дніпропетровського апеляційного господарського суду 05.11.2015р. прокурор просить рішення суду залишити без змін; представники позивача, відповідача та третьої особи у судове засідання не з'явились, про час та місце слухання справи попереджені належним чином. Колегією суддів винесено ухвалу про відкладення розгляду справи на 24.11.2015р., зобов'язавши Марганецьку міську раду надати рішення Марганецької міської ради від 25.12.2014р. №1829-53/УІ, та забезпечити явку представника Марганецької міської ради для надання пояснень в судовому засіданні.

В судовому засіданні Дніпропетровського апеляційного господарського суду 24.11.2015р. прокурор та представник позивача просять рішення суду залишити без змін; представники відповідача та третьої особи у судове засідання не з'явились, про час та місце слухання справи попереджені належним чином. Колегією суддів винесено ухвалу про відкладення розгляду справи на 03.12.2015р., та зобов'язано Марганецьку міську раду м. Марганець, надати докази опублікування рішення про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель.

В судовому засіданні Дніпропетровського апеляційного господарського суду 03.12.2015р. прокурор просить рішення суду залишити без змін; представники позивача, відповідача та третьої особи у судове засідання не з'явились, про час та місце слухання справи попереджені належним чином.

Колегія суддів, дослідивши докази по справі, в їх сукупності, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.

16.05.2007 р. між Марганецькою міською радою (Орендодавець; Позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю „АТБ-ТоргстройВ» (Орендар; Відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки № 811 (далі - Договір), згідно п.1.1. якого Орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в м. Марганець Дніпропетровської області, вул. Бульварна (навпроти універсаму „ВорошилівкаВ» ), кадастровий номер якої 1211300000:01:025:0140.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Марганецької міської ради від 26.04.2007 р. № 339-15/V.

Згідно з п. 2 вказаного вище договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0, 2231 га.

16.05.2007р. Договір був посвідчений нотаріусом Марганецького міського нотаріального округу Дніпропетровської області ОСОБА_2 та зареєстрований в реєстрі за №1724. У книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Договір був зареєстрований за №04:07:109:00036 від 16.05.2007р.

Відповідно до п.п. 4,7 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 154 171,62грн. Орендна плата вноситься орендарем у формі грошової плати, з урахуванням коефіцієнту індексації, в розмірі 2312,57 грн. за рік. Грошова плата вноситься орендарем на поточний рахунок Казначейства.

Також, сторони домовились про те, що договір укладається на термін - 10 років, починаючи з дати його реєстрації. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 6 Договору).

Відповідно до п. 4.1. Договору, сторони узгодили, що орендна плата вноситься орендарем у формі грошової плати, з урахуванням коефіцієнту індексації, в розмірі 2 312, 57 грн. за рік.

Грошова плата вноситься Орендарем на поточний рахунок № 33213812700028, код 13050200, одержувач: Казначейство, ОКПО 24230979, ОСОБА_3 м.Дніпропетровська, МФО 805012.

Орендна плата вноситься за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно п. 9 Договору, розмір орендної плати щорічно переглядається у разі:

зміни умов господарювання, передбачених договором;

зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляції;

погіршення стану орендованих земельних ділянок не з вини орендаря, що підтверджується документально;

в інших випадках, передбачених законом.

В п. 30 Договору сторонами було передбачено, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі, за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.

Прокурор, звертаючись з даним позовом, послався на те, що розмір орендної плати за землю у спірному договорі не відповідає вимогам законодавства, що є підставою для внесення змін до нього, що і стало предметом спору у даній справі та від чого ухиляється відповідач.

Так, 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, стаття 288 якого встановила інший, ніж визначено у Договорі розмір орендної плати за землю.

При цьому, ст. 288 Податкового кодексу України визначає, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

У зв'язку з викладеним, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду України, який в постанові від 20.11.2012р. у справі №28/5005/640/2012 вказав, що встановлення ст. 288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Таким чином, з моменту набрання чинності Податковим кодексом України, до договору оренди земельної ділянки від 16.05.2007 року повинні були бути внесені зміни щодо розміру орендної плати у відповідності до норм законодавства.

Прокурор вказав, що відповідно до п. 4 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з довідкою про грошову оцінку земельної ділянки, на момент укладення Договору становить 154 171,62грн; оскільки на даний час розмір нормативної оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку змінився, доцільно поряд з внесенням змін до Договору щодо розміру орендної плати внести також зміни щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка, відповідно до даних Управління Держземагенства у Нікопольському районі Дніпропетровської області, станом на 24.02.2015 становить 1 207 475,80грн.

Згідно зі ст. 30 Закону України «Про оренду землі» та п. 30 Договору, зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди та інші спори вирішуються у судовому порядку.

Стаття 188 ГК України визначає, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання)

договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

З метою приведення рішень Марганецької міської ради та її виконавчого комітету у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства Марганецькою міською радою було прийнято рішення № 844-37/VI від 07.06.2012 «Про встановлення ставок земельного податку та розмірів орендної плати за використання земельних ділянок у м. Марганці». Пунктом 2 даного рішення встановлено ставки орендної плати за використання земельних ділянок під об'єктами торгівлі у розмірі 7% від грошової вартості земельних ділянок, що відповідає вимогам ст. 288 ПК України.

Прокурор вказав, що відповідно до п.12 Договору, цільове призначення земельної ділянки, яка передана в оренду ТОВ «АТБ - ТОРГСТРОЙ» - для комерційної діяльності. Станом на 01.03.2015р. на земельній ділянці розташований супермаркет «АТБ» з автостоянкою, що підтверджується інформацією Управління Держземагенства у Нікопольському районі Дніпропетровської області про цільове призначення вказаної земельної ділянки - для роздрібної торгівлі та комерційних послуг (код 1.11.3). Тобто, на спірній земельній ділянці розташований об'єкт торгівлі, у зв'язку із чим, відповідно до п. 2 рішення Марганецької міської ради №844- З7/VI від 07.06.2012 ставка орендної плати за використання спірної земельної ділянки повинна становити 7% від грошової вартості земельної ділянки, що відповідає рамкам ст. 288 ПК України.

Прокурор посилається на те, що на виконання зазначеного рішенням, з метою внесення змін до спірного договору оренди земельної ділянки Марганецькою міською радою неодноразово направлялись листи до ТОВ «АТБ - ТОРГСТРОЙ» (листи Марганецького міського голови № 18/14-2870 від 26.10.2012; № 18/14-3162 від 25.11.2013; № 18/14-180 від 28.01.2014; № 18/14-876 від 28.04.2014; № 18/14-1620 від 20.08.2014). Проте, у строк, визначений повідомленням, відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додаткова угода станом на 24.02.2015р. сторонами не підписана.

Відповідно до ст. 654 ЦК України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Тобто, правочин спрямований на зміну або розірвання договору, здійснюється в тій самій формі, що й сам договір. Здійснюється він у вигляді додаткової угоди до договору або угоди про розірвання договору.

У свою чергу ст. 11 ГПК України визначає, що підприємство чи організація, які вважають за необхідне змінити чи розірвати договір, надсилають пропозиції про це другій стороні за договором. Підприємство, організація, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. Якщо підприємства і організації не досягли згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.

В позовній заяві прокурор вказує, що відсутність відповіді від орендаря земельної ділянки, з урахуванням часу поштового обігу, свідчить про те, що сторони договору не досягли згоди щодо зміни умов договору оренди, а тому такий спір підлягає вирішенню господарським судом за місцем знаходження об'єкту земельних відносин.

Колегія суддів, дослідивши докази по справі, у їх сукупності, дійшла до висновку про те, що позов підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Закон України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , відповідно до Конституції України, визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Положеннями ч. 1 ст. 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Положеннями ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України закріплено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Законом України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» №309- VI від 03.06.2008р. внесено зміни до ч.ч. 4, 5 ст. 21 Закону України В«Про оренду земліВ» , відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України В«Про плату за землюВ» ; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України В«Про плату за землюВ» .

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

У зв'язку із введенням в дію з 1 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України В«Про плату за землюВ» втратив чинність (ч. 2 прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, встановлення ст. 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Зі змісту ст.651 Цивільного кодексу України вбачається, що зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата, є однією із істотних умов договору із зазначенням її розміру. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Частинами 1 та 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексу інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

При цьому, відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Слід врахувати, що відповідно до ч. 2 ст. 34 Господарського процесуального кодексу України, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Також, абз.1 та 3 пункту 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі ст.15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель (нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Відповідно ст.23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Затвердження нормативно грошової оцінки земельних ділянок є підставою для перегляду розміру орендної плати. Однак, матеріали справи не містять доказів затвердження Марганецькою міською радою нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки станом на 24.02.2015р.

Так, 20.02.2014р. Марганецькою міськрадою було винесено рішення №1555-50/VI, яким було затверджено технічну документацію з виготовлення нормативної грошової оцінки земель міста Марганця Дніпропетровської області, яка проводилась у 2013 році (а.с. 145).

Відомості про вказане рішення були опубліковані в газеті «Шахтар Марганця» №13 (10316) від 28.03.2014р.

Але 25 грудня 2014р. Марганецькою міськрадою було винесено рішення №1829-53/VI, яким внесено зміни до рішення Марганецької міськради №1555-50/VI від 20.02.2014р., а саме - рішення було доповнено пунктом 1.1 «Дане рішення підлягає публікації у міській газеті «Шахтар Марганця» і вступає в дію з 01.01.2016р.».

Вказане рішення було опубліковано в газеті «Шахтар Марганця» №1 (10356) від 02.01.2015р.

Колегія суддів звертає увагу на те, що хоча рішення Марганецької міськради від 20.02.2014р. про затвердження нормативної грошової оцінки було опубліковане 02.01.2015р., воно не може бути доказом затвердження нормативно - грошової оцінки станом на 24.02.2015р., так як це рішення вступає в дію з 01.01.2016р.

Таким чином, нормативно грошова оцінка земельної ділянки, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Марганця за кодом: 1211300000:01:025:0140 не діяла станом на 24.02.2014р., тому не може бути належним доказом, а за вказаних обставин позовні вимоги в частині внесення змін до пункту 4 Договору в наступній редакції: п. 4 В«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 24.02.2015р. становить 1207475,80 грн.В» не підлягають задоволенню. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 25.02.2015р. по справі №927/1014/14. За вказаних обставин, в цій частині рішення суду підлягає скасуванню.

Що стосується позовних вимог в частині зміни п. 7 договору, то редакція цього пункту договору містить розмір річної орендної плати, що обрахований з нормативно грошової оцінки земель станом на 24.02.2015р., яка не має доказової сили, тому не може бути внесена до договору оренди. В іншій частині запропонована прокурором редакція п.7 Договору, стосовно того річна орендна плата не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативно грошової оцінки, з посиланням на положення Податкового кодексу України, а також положення стосовно строків сплати орендної плати, підлягають внесенню до договору оренди як змінена редакція пункту 7 договору.

Заперечення відповідача відносно нездійснення позивачем добровільної процедури щодо внесення змін до існуючого договору не заслуговують на увагу, оскільки, внесення змін до договору здійснюється судом не за умови з'ясування додержання стороною процедурного порядку запропонування змін, а в разі наявності відповідних підстав, передбачених законодавством.

Зазначене вище узгоджується з Постановою Вищого господарського суду України від 02.02.2010 року у справі № 32/175-09.

Разом з тим, слід зазначити про наступне, частиною 2 ст. 188 Господарського кодексу України визначено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

В ч. 4 зазначеної вище норми, встановлено, у разі, якщо сторони не досягни згоди щодо зміни (розірвання) договору, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Таким чином, редакція п.7 Договору підлягає зміні, але без вказання суми річної орендної плати, тобто в цій частині позов необхідно задовольнити частково, тому рішення суду підлягає частковому скасуванню.

Зважаючи на вищевикладене, апеляційна скарга, в якій відповідач просить скасувати рішення суду у повному обсязі, підлягає частковому задоволенню, а рішення суду-частковому скасуванню, відповідно до п.1, п.2 частини 1 статті 104 ГПК України.

Судові витрати по справі, в тому числі-за подання апеляційної скарги, необхідно розподілити між сторонами відповідно задоволених позовних вимог (ст.44 ГПК України).

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.99,101,103,104,105 ГПК України, апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-Торгстрой", смт. Ювілейне, Дніпропетровська область, - задовольнити частково.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 19.05.2015 року по справі №904/2535/15, - скасувати частково.

Позов задовольнити частково.

Внести зміни до пункту 7 Договору, виклавши його в наступній редакції:

«Річна орендна плата за земельну ділянку площею 0,2231 га зареєстрованої в Державному земельному кадастрі м. Марганця за кодом 1.11.3 (кадастровий номер 1211300000:01:025:0140) встановлюється у грошовій формі (у гривнях), не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України.

Орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується рівними частками за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця»

В іншій частині позову - відмовити.

Стягнути з Марганецької міької ради Дніпропетровської області (53408, Дніпропетровська область, м. Марганець, вул. Радянська, буд. 29-а, код ЄДРПОУ 040521810) в доход Державного бюджету України судовий збір в сумі 609,00грн., що підлягав сплаті при поданні позову.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «АТБ - Торгстрой» (52005, Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, смт. Ювілейне, вул. Теплична, 27с, код ЄДРПОУ 32010549) в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 609,00грн., що підлягав сплаті при поданні позову.

Стягнути з Марганецької міської ради Дніпропетровської області (53408, Дніпропетровська область, м. Марганець, вул. Радянська, буд. 29-а, код ЄДРПОУ 040521810) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АТБ - Торгстрой» (52005, Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, смт. Ювілейне, вул. Теплична, 27с, код ЄДРПОУ 32010549) 304грн. 50коп. за подання апеляційної скарги.

Доручити господарському суду Дніпропетровської області видати накази по справі.

Постанова може бути оскаржена до Вищого господарського суду України на протязі 20 днів.

Повний текст постанови підписано 04.12.2015р.

Головуючий І.М. Герасименко

Судді І.Л. Кузнецова

ОСОБА_4

Дата ухвалення рішення03.12.2015
Оприлюднено10.12.2015
Номер документу54053801
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/2535/15

Постанова від 03.12.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 24.11.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 05.11.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 19.10.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 21.09.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 22.09.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 17.08.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 14.07.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 10.07.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

Ухвала від 10.06.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Герасименко Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні