Рішення
від 23.11.2015 по справі 910/26814/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.11.2015Справа №910/26814/15 Суддя Мудрий С.М. розглянувши справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Куренівський ринок"

до Київської міської ради

про спонукання щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Представники сторін:

від позивача: Муцький П.П. - директор;

Хозієнко С.М. - представник за довіреністю № 11 від 02.11.2015 року;

від відповідача: не з'явився.

ВСТАНОВИВ:

На розгляд господарського суду м. Києва передані позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Куренівський ринок" до Київської міської ради про спонукання щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, ним отримано у користування земельну ділянку (кадастровий номер 8000000000:78:111:0027, площею 1,5270 га), що знаходиться за адресою: м. Київ, площа Фрунзе, 1, на підставі договору оренди укладеного з Київською міською радою у відповідності до рішення господарського суду міста Києва по справі № 7/486 від 23 грудня 2005 року.

У відповідності до п. 1 рішення відповідача від 28 лютого 2013 року № 89/9146 «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру щорічної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України» та п. 720 додатку до нього, вирішено внести зміни до договору, встановивши річну орендну плату у розмірі трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У зв'язку з чим, позивачем 07 квітня 2015 року направлено цінним листом з описом вкладення пропозицію та проект договору про внесення змін у договір до відповідача, передбачивши у договорі річну орендну плату у розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Оскільки, позивач не отримав від відповідача згоду укласти договір про внесення змін до договору, тому звернувся до суду.

Ухвалою господарського суду м. Києва від 19.10.2015 року порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 09.11.2015 року.

09.11.2015 року до загального відділу діловодства господарського суду міста Києва позивач подав документи по справі, відповідач - відзив на позовні вимоги.

В судове засідання 09.11.2015 року представник відповідача не з'явився, вимоги ухвали суду від 19.10.2015 року не виконав, про поважні причини неявки суд не повідомив, хоча про час та дату судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 01030 36132764.

Ухвалою господарського суду м. Києва від 09.11.2015 року розгляд справи відкладено на 23.11.2015 року.

16.11.2015 року до загального відділу діловодства господарського суду міста Києва позивач подав доповнення до позовної заяви.

19.11.2015 року до загального відділу діловодства господарського суду міста Києва позивач пояснення по справі.

В судове засідання 23.11.2015 року представник відповідача не з'явився, вимоги ухвали суду від 19.10.2015 року не виконав, про поважні причини неявки суд не повідомив, хоча про час та дату судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 01030 36133957.

Представники позивача позовні вимоги підтримали, просили суд задовольнити позов, з урахуванням заяви про доповнення позовної заяви.

Частиною 4 статті 22 ГПК України передбачено, що позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу, в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви.

Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню з урахування заяви про доповнення позовної заяви.

Частина 1 статті 202 ЦК України передбачає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно ч. 1 статті 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Відповідно до ч. 2 статті 509 ЦК України зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно п.1 ч. 2 статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Частина 1 статті 626 ЦК України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

На виконання рішення господарського суду міста Києва від 23.12.2005 року у справі №7/486, 03.07.2006 року між Київською міською радою (орендодавець) та закритим акціонерним товариством «Куренівський ринок» (орендар), правонаступником якого є товариство з обмеженою відповідальністю «Куренівський ринок» укладено договір №78-6-00376 оренди земельної ділянки, який зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 03.07.2006 року за № 78-6-00376 у книзі записів державної реєстрації договорів.

Відповідно до п.1.1 договору орендодавець, на підставі п.7 рішення Київської міської ради від 26.06.2003 року №549/709 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею", за актом приймання-передачі передає, а орендар приймає в оренду на 25 (двадцять п'ять) років земельну ділянку, визначену цим договором. Об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками:

- місце розташування - пл. Фрунзе, 1 в Оболонському районі м. Києва;

- розмір - 1,5270 (одна ціла і п'ять тисяч двісті сімдесят десятитисячних) га;

- цільове призначення - для експлуатації та обслуговування ринку;

- кадастровий номер 8000000000:78:111:0027.

Згідно з п.1.2 договору, невід'ємною частиною цього договору є:

- план земельної ділянки;

- кадастровий план земельної ділянки;

- акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

- акт приймання-передачі земельної ділянки.

Відповідно до п.2.2 договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 2 (двох) відсотків від її нормативної грошової оцінки.

Згідно з довідкою Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) від 07.11.2003 № 690 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 14003189 (чотирнадцять мільйонів три тисячі сто вісімдесят дев'ять) грн. 90 коп. (п.2.10 договору).

Пунктом 2.6 договору передбачено, що розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою та внесення змін до цього договору.

Відповідно до п. 6.3 договору, усі спори, що пов'язані із виконанням умов цього договору, вирішуються судами України, при неможливості досудового врегулювання спорів, що виникають при виконанні умов цього договору.

Рішенням Київської міської ради №89/9146 від 28.02.2013 року "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України" вирішено внести зміни до договорів оренди земельних ділянок згідно з додатком до цього рішення, встановивши річну орендну плату у розмірі трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Відповідно до додатку до рішення Київської міської ради від 28.02.2013р. №89/9146 "Перелік договорів оренди земельних ділянок, розмір річної плати яких менший від мінімального, встановленого ст. 288 Податкового кодексу України" рахується земельна ділянка по вул. Фрунзе, 1 (№720 додатку), що передана відповідачу.

Згідно п. 3 рішення Київської міської ради від 28.02.2013р. №89/9146 Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) доручено проінформувати про прийняття вказаного рішення орендарів земельних ділянок, зазначених у додатку до цього рішення.

Вказане рішення Київської міської ради оприлюднено 02.04.2013р. шляхом опублікування його в газеті Київської міської ради "Хрещатик" та на офіційному веб-сайті Київської міської ради (www.kmr.gov.ua).

У зв'язку з вищезазначеним, 07.04.2015 року позивач направив відповідачу лист №14 від 07.04.2015 року з пропозицією внесення змін до договору оренди земельної ділянки та проект договору про внесення змін у договір.

Проте, відповіді на вищезазначений лист позивач не отримав.

Відповідачем надано лист №057041-8888 від 20.05.2015 року (у відповідь на лист №14 від 07.04.2015р.) відповідно до якого Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) просив позивача надати витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на пл. Фрунзе,1 в Оболонському районі м. Києва та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки, видані Головним управлінням Держагенства в м. Києві. Проте, докази направлення даного листа позивачу в матеріалах справи відсутні.

Відповідно до статті 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно з статтею 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно - правовими актами.

Відповідно до статті 9 Земельного кодексу України Київській міській раді надано широкі повноваження у галузі земельних відносин.

Перелік конкретних повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин визначено у пунктах „а" - „л" статті 9 Земельного кодексу України.

Зокрема, їй належить право за пунктом „а" - розпорядження землями територіальної громади м. Києва, за пунктом „б" - передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до Земельного кодексу України, за пунктом „в" - надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України.

На підставі пункту „м" статті 9 Земельного кодексу України, крім перелічених у попередніх пунктах повноважень, Київська міська рада має повноваження вирішувати інші питання у галузі земельних відносин відповідно до Закону.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад, а за пунктом 2 статті 22 Закону України „Про столицю України - місто-герой Київ" Київська міська рада має право визначати особливості землекористування.

Відповідно до ч. 5 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Частиною 1 статті 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно із ч.1 статті 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Крім того, відповідно до частини першої ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до п. 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з п. 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до п. 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з п. 2.19 постанови Пленуму Вищого Господарського Суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 року у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Доказів скасування рішення Київської міської ради №89/9146 від 28.02.2013 р. суду не надано.

Також, в матеріалах справи наявний наданий відповідачем витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №8609 від 23.07.2015 року, в якому визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 48 317 148,82 грн.

А також, наявний розрахунок в„–Ю-10350 від 20.08.2015 року розміру орендної плати за земельну ділянку (кадастровий номер 8000000000:78:111:0027).

Судом враховано, що площу Фрунзе перейменовано на площу Петропавлівську.

Відповідно до ч.1 статті 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно з ч.1 статті 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 34 ГПК України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи вищезазначене та беручи до уваги визначення нових орендних ставок, зміна яких є підставою для зміни умов договору оренди земельної ділянки, суд вважає позовні вимоги позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до статті 44 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Згідно ч. 5 статті 49 ГПК України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ч.1 ст. 32, ч.1 ст. 33, ст.ст. 34, 44, ч. 2 ст. 49, ст.ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:78:111:0027, площею 1,5270 га), що знаходиться за адресою: м. Київ, площа Петропавлівська, буд. 1 (колишня площа Фрунзе, 1), виклавши ст. 2 Договору у наступній редакції:

« 2. Орендна плата

2.1. Визначена цим Договором орендна плата за Земельну ділянку становить платіж, який Орендар вносить Орендодавцеві за користування Земельною ділянкою у грошовій формі.

2.2. Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативно-грошової оцінки.

2.3. Розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою та внесення змін до цього Договору.

2.4. Зміна нормативно-грошової оцінки Земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього Договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

2.5. Орендна плата вноситься Орендарем за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом тридцяти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок 33217812800006, КЕКД 13050200 у УДК, МФО 820019. Одержувач ФУ у Оболонському районі м. Києва, ідентифікаційний код 26077916.

2.6. Зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього Договору. Орендар зобов'язується уточнювати банківські реквізити і назву отримувача орендної плати.

2.7. Згідно з Довідкою № Ю-02088/2015 Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) від 19.06.2015 № 88 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 48 317 148,82 грн. (сорок вісім мільйонів триста сімнадцять тисяч сто сорок вісім) грн. 82 коп.

2.8. За несвоєчасне внесення орендної плати справляється пеня в розмірі 120 (сто двадцяти) відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого боргу або на день його (частини його) погашення, при цьому для розрахунку використовується більша із зазначених ставок. Розрахунок пені здійснюється на дату погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу, включаючи день такого погашення.

2.9. Контроль за правильністю обчислення і справляння орендної плати та її стягнення здійснює районний податковий орган за місцем розташування земельної ділянки.».

3. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:78:111:0027, площею 1,5270 га), що знаходиться за адресою: м. Київ, площа Петропавлівська, буд.1 (колишня площа Фрунзе, 1), виклавши преамбулу Договору у наступній редакції:

« Київська міська рада, 01044, місто Київ, вул. Хрещатик, 36, (ідентифікаційний код 22883141) - далі у тексті «Орендодавець», в особі Київського міського голови Кличка Віктора Володимировича, який діє на підставі п. 16 ч. 4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та п. 1 рішення Київської міської ради від 28 лютого 2013 року № 89/9146 «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру щорічної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України», - з однієї сторони, та

Товариство з обмеженою відповідальністю «Куренівський ринок», 04073, місто Київ, площа Петропавлівська, буд. 1 (ідентифікаційний код 05476262, правонаступник Закритого акціонерного товариства «Куренівський ринок») - далі у тексті «Орендар», в особі Директора Муцького Петра Петровича, який діє на підставі Статуту, - з другої сторони, уклали договір оренди земельної ділянки (далі у тексті - Договір) про таке ».

4. Стягнути з Київської міської ради (01044, м. Київ, вулиця Хрещатик, будинок 36, ідентифікаційний код: 22883141) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Куренівський ринок» (04073, м. Київ, площа Петропавлівська, 1, код ЄДРПОУ 05476262) судовий збір в розмірі 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп.

5. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Відповідно до частини 5 статті 85 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення: 07.12.2015 року.

Суддя С.М. Мудрий

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.11.2015
Оприлюднено10.12.2015
Номер документу54079804
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/26814/15

Рішення від 23.11.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мудрий С.М.

Ухвала від 09.11.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мудрий С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні