ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" листопада 2015 р. Справа № 925/1573/15
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі Кадусі Н.В., за участю представників сторін: позивача - ОСОБА_1 за довіреністю, відповідача - не з'явився, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом Черкаської міської ради до приватного підприємства «Майстер НКМ» про внесення змін до договору оренди землі,
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Черкаська міська рада, звернувся в господарський суд з позовом до приватного підприємства «Майстер НКМ» (далі - відповідач), у якому просив суд внести зміни до договору оренди землі від 14.10.2005 року, укладеного між позивачем та відповідачем, на земельну ділянку загальною площею 0,15057 га, кадастровий номер 7110136400:02:015:0023, що зареєстрований в Черкаській регіональній філії ДП «Центр ДЗК» при Держкомземі України від 08.11.2005 року за № 040577500238, а саме:
Пункт 2.1 розділу 2 договору викласти в наступній редакції: « 2.1 В оренду передається земельна ділянка площею 0,15057 га (кадастровий номер - 7110136400:02:015:0023). За функціональним використанням земельна ділянка відноситься до земель промисловості.
Пункт 2.4 розділу 2 договору викласти в наступній редакції: « 2.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.11.2014 року № 01-09/8600 становить 515 477 грн. 75 коп. (п'ятсот п'ятнадцять тисяч чотириста сімдесят сім грн. 75 коп.) - землі промисловості.
Пункт 4.1 розділу договору викласти в наступній редакції: «Річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Добровольського, 1 встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 15 464 грн. (п'ятнадцять тисяч чотириста шістдесят чотири грн.) - землі промисловості.
В разі використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства або умов договору оренди, Орендар сплачує Орендодавцю штраф за кожен день з моменту вчинення порушення або його виявлення ( якщо момент вчинення його встановити неможливо) і до моменту його усунення. Штраф сплачується із розрахунку 12% від нормативної грошової оцінки ділянки на рік».
У судовому засіданні представник позивача позов з підстав, викладених в позовній заяві, підтримав і просив суд задовольнити.
Відповідач письмовий відзив на позов не подав, проти позову не заперечував, явку свого представника в засідання суду не забезпечив, хоч про місце, дату і час судового засідання був повідомлений належним чином за правилами, передбаченими розділом 2.6. Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації від 20 лютого 2013 року № 28.
Ухвала суду про порушення провадження у справі, направлена за адресою державної реєстрації відповідача, повернута поштою з довідкою «За закінченням терміну зберігання». Згідно з ст. 64 ГПК України, у разі відсутності сторін за адресою державної реєстрації, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.
Неявка у судове засідання представника відповідача та неподання відповідачем письмового відзиву на позовну заяву не перешкоджають вирішенню спору по суті, тому, відповідно до ст. 75 ГПК України, суд розглянув справу без участі представників відповідача за наявними в ній матеріалами.
Згідно з ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з наступних підстав.
Рішенням Черкаської міської ради № 8-447 від 12.07.2005 року приватному підприємству «Майсер НКМ» надана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка загальною площею 1505,7 кв.м., по вул. Добровольського, 1, під жерстяний цех (а.с. 10).
14.10.2015 року Черкаська міська рада, як орендодавець, і приватне підприємство «Майсер НКМ», як орендар, уклали договір оренди землі (далі - договір), згідно з яким орендодавець на підставі рішення восьмої сесії Черкаської міської ради № 8-447 від 12.07.2005 року надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, що за цільовим призначенням відноситься до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться за адресою: м.Черкаси, вул. Добровольського, 1 (а.с. 21-23).
Пункти 2.1, 2.4 та 4.1 договору, у які позивач просять внести зміни, сторони виклали в такій редакції:
« 2.1. В оренду передається земельна ділянка площею 1505,7 кв.м. За функціональним використанням земельна ділянка відноситься до категорії земель промисловості.
2.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 169 723,0 грн.;
4.1. За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.
Розрахунок орендної плати:
- грошова оцінка земельної ділянки під жерстяний цех по вул. Добровольського, 1, згідно з витягом №384-гр.-2005 від 08.08.2005 року з технічної документації з нормативнох грошової оцінки земель м.Черкаси на час укладання цього договору складає - 169 723 грн.;
- річна оренда плата за земельну ділянку під жерстяний цех по вул. Добровольського, 1 встановлюється у розмірі 1% від її грошової оцінки і на час укладання цього договору становить 1967,0 грн».
Пунктом 4.2. Договору сторони передбачили, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється в зв'язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства. В таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього договору.
У пункті 12.1. Договору сторони встановили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
На час укладення договору ст. 21 Закону України «Про оренду землі» передбачала, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю" , та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки. У разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати.
Отже, встановлений договором розмір орендної плати за землю на час його укладення не суперечив вимогам ст. 21 Закону України «Про оренду землі» .
Рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2010 № 5-656 «Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси» була затверджена нова базова вартість одного квадратного метра земельної ділянки земель м. Черкаси в розмірі 127,48 грн., у зв'язку з чим нормативна грошова оцінка орендованої за договором земельної ділянки по вул. Добровольського, 1, площею 1505,7 кв. м. склала 515 477 грн. 75 коп., що підтверджується довідкою Управління Держземагенства у Черкаському районі Черкаської області № 01-09/8600 від 21.11.2014 року (а. с. 19-20).
Пункт 288.5 ст. 285 Податкового кодексу України в редакції Закону України від 27.03.2014 р. №1166-VII «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» передбачає, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;
288.5.2. не може перевищувати:
а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;
б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом;
в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
288.5.3. може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року N 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.
12.06.2014 року позивач направив відповідачу лист від 05.06.2015 року з доданим спірним проектом змін до договору оренди землі та просив підписати запропоновані зміни та здійснити дії щодо державної реєстрації права оренди (а.с.17-18).
Відповідач у встановлений ст.188 ГК України двадцятиденний строк запропоновані зміни до договору не підписав.
Отже, сторони в досудовому порядку згоди на внесення запропонованих позивачем у позові змін до договору не досягли, у зв'язку з чим і виник даний спір.
Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).
Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Як уже зазначалося вище згідно з п. 288.5.1 ст. 285 Податкового кодексу що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Частиною 2 ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Таким чином, нормативна грошова оцінка землі та встановлений договором оренди землі розмір орендної плати, який має відповідати встановленим Податковим кодексом України граничним розмірам орендної плати за землю, є основою для визначення конкретної суми орендної плати за землю, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі Закону України «Про оцінку земель» та зміна законодавчо встановлених граничних розмірів орендної плати за землю є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди землі.
Згідно з ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Частиною 5 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що якщо судовим рішенням договір змінено, договір вважається зміненим з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Відповідно до ст.ст. 33 , 34 , 43 ГПК України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, обставини справи повинні підтверджуватись лише належними і допустимими доказами, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Судом, відповідно до ст. 22 ГПК України , було запропоновано сторонам подати докази в обґрунтування позову і заперечень проти нього, брати участь в засіданнях суду, вони своїми правами скористались на свій розсуд, подали всі наявні у них докази і на їх підставі судом прийнято рішення у справі.
З огляду на викладені вище обставини та враховуючи те, що сторони пунктом 4.2 погодили порядок розрахунків з врахуванням змін внесених до діючого законодавства, господарський суд прийшов до висновку, що вимога позивача про внесення змін до пунктів 2.1, 2.4 та 4.1 Договору підлягає задоволенню повністю.
На підставі статті 49 ГПК України , з відповідача на користь позивача підлягають стягненню понесені ним судові витрати.
Керуючись ст.ст. 49 , 82-84 ГПК України , господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести до укладеного між Черкаською міською радою та приватним підприємством «Майстер НКМ» Договору оренди землі від 14.10.2005 року, зареєстрованого 08.11.2005 року у Черкаській регіональній філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» за № 040577500238, такі зміни:
- пункт 2.1 договору викласти в наступній редакції:
«В оренду передається земельна ділянка площею 0,15057 га (кадастровий номер - 7110136400:02:015:0023). За функціональним використанням земельна ділянка відноситься до земель промисловості».
- пункт 2.4 договору викласти в наступній редакції:
«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.11.2014 року № 01-09/8600 становить 515 477 грн. 75 коп. (п'ятсот п'ятнадцять тисяч чотириста сімдесят сім грн. 75 коп.) - землі промисловості».
- пункт 4.1 договору викласти в наступній редакції:
«Річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Добровольського, 1 встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 15 464 грн. (п'ятнадцять тисяч чотириста шістдесят чотири грн.) - землі промисловості.
В разі використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства або умов договору оренди, Орендар сплачує Орендодавцю штраф за кожен день з моменту вчинення порушення або його виявлення (якщо момент вчинення його встановити неможливо) і до моменту його усунення. Штраф сплачується із розрахунку 12% від нормативної грошової оцінки ділянки на рік».
Стягнути з приватного підприємства «Майстер НКМ» (18005, АДРЕСА_1, ідентифікаційний код 24360499) на користь Черкаської міської ради (18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, ідентифікаційний код 25212542) - 1218,00 грн. судового збору.
Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом десяти днів з дня підписання.
Повний текст рішення підписано 04.12.2015 року.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2015 |
Оприлюднено | 11.12.2015 |
Номер документу | 54080064 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні