Рішення
від 08.09.2010 по справі 2-4451/10
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Броварський міськрайонний суд Київської області

справа 2-4451/10

РІШЕННЯ

Іменем України

08 вересня 2010 року Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:

Головуючого судді ОСОБА_1, при секретаріОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до управління пенсійного фонду України у місті Броварах Київської області про зобов'язання провести перерахунок пенсії та виплату недоплаченої суми пенсії, -

в с т а н о в и в:

ОСОБА_3 звернулась до суду з позовом до управління пенсійного фонду України у місті Броварах Київської області про зобов'язання провести перерахунок пенсії та виплату недоплаченої суми пенсії.

Позивачка зазначала, що згідно із Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» від 18 листопада 2004 року, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1 , є дитиною війни.

Відповідно до ст. 6 вказаного Закону, який набрав чинності з 01 січня 2006 року, дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30% мінімальної пенсії за віком.

Таким чином, з 01 січня 2006 року їй повинна була виплачуватись державна соціальна допомога у виді підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімального розміру пенсії за віком.

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 визнано таким, що не відповідає Конституції України та є неконституційним п.12 ст. 71 Закону України В«Про Державний бюджет України на 2007 рікВ» , яким було зупинено дію ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , на підставі якої повинно було нараховуватись та виплачуватись підвищення до пенсії.

Пунктом 41 розділу ІІ Закону України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» було викладено у новій редакції та визначено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Однак, Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 вказані положення Закону України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» теж були визнані неконституційними.

Оскільки зміни до ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» більше не вносилися, тому у 2008 - 2009 роках громадянам, які мають статус дітей війни, пенсії мали підвищуватися на 30% мінімальної пенсії за віком відповідно до цієї статті.

Мінімальна пенсія за віком згідно із ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

ОСОБА_4 ПФУ в порушення вимог чинного законодавства нарахування та виплату підвищення до пенсії їй не здійснило.

Про порушення своїх прав позивачка дізналась 07.11.2007 року після публікації у «³снику Конституційного Суду УкраїниВ» вказаного Рішення Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року, тому вважає, що річний строк для звернення до суду слід рахувати з цього числа. Необхідно також врахувати, що вона є людиною похилого віку, пенсіонером і не могла раніше дізнатися про порушення її прав. Вважає, що річний строк для звернення до суду нею пропущено з поважних причин.

Посилаючись на викладене просила зобов'язати ОСОБА_4 ПФУ здійснити перерахунок пенсії з підвищенням її на 30 % мінімальної пенсії за віком та провести відповідні виплати за період з 01.01.2006р.

В судове засідання позивачка не з'явилась просила розглядати справу без її участі за віком та станом здоров'я.

Відповідач ОСОБА_4 ПФУ у судове засідання не з'явились та надали заяву про можливість розгляду справи без участі їхнього представника, позовні вимоги не визнали, та вказали, що позивачка перебуває на обліку в ОСОБА_4 ПФУ тому їй, як дитині війни, з 01 січня 2008 року виплачується підвищення до пенсії, тому порушення з боку ОСОБА_4 ПФУ відсутні. Пенсійний фонд України діє на підставі Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261, свої повноваження здійснює безпосередньо та через створені у встановленому порядку територіальні управління. У п. 9 даного Положення встановлено вичерпний перелік напрямків використання коштів Пенсійного фонду України, які використовуються за призначенням та вилученню не підлягають. Оскільки Законом України В«Про соціальний захист дітей війниВ» передбачено фінансування виплати підвищення до пенсії із державного бюджету, а не із бюджету Пенсійного фонду, то порушень з боку ОСОБА_4 ПФУ не має. Що стосується позовних вимог щодо виплати підвищення до пенсії за 2006 - 2007 роки, то необхідно зазначити, що у цей період механізм розрахунку підвищення пенсії, передбачений ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , орган, джерела та порядок здійснення підвищення до пенсії на законодавчому рівні визначені не були, тому відсутні підстави для перерахунку та виплати ОСОБА_4 ПФУ позивачу соціальної допомоги за 2006 і 2007 роки. Твердження позивача про те, що на виконання Рішення Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року ОСОБА_4 ПФУ повинно було перерахувати та виплатити їй підвищення до пенсії, на вимогах чинного законодавства не ґрунтується. В даний час питання виплати підвищення до пенсії дітям війни законодавчо врегульовано. З 01 січня 2008 року механізм реалізації положень ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» врегульований внесенням змін до цієї статті Законом України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» , згідно з якими дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Згідно із ст. 14 Закону України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» учасникам війни пенсії або грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсій, підвищується на 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Після Рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, постановою Кабінету Міністрів України В«Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадянВ» від 28 травня 2008 року № 530 встановлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Законів України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» та В«Про жертви нацистських переслідуваньВ» ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,10 грн., з 01 липня - 48,20 грн., з 01 жовтня 2008 року по сьогоднішній день - 49,80 грн. У вказаних розмірах ОСОБА_4 ПФУ виплачувало та виплачує позивачу, як дитині війни, підвищення до пенсії, тому порушення вимог законодавства з боку відповідача відсутні. Крім того, розмір мінімальної пенсії за віком, встановлений ч. 1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» до перерахунку та підвищення пенсій не застосовується.

Судом встановлено, що згідно із ст. 1 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» позивач ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , є дитиною війни та має право на отримання підвищення до пенсії на 30% мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 6 цього Закону.

Згідно із п. 1 розділу ІV В«Прикінцеві положенняВ» Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» цей ОСОБА_5 набирає чинності з 01 січня 2006 року.

Проте пунктом 17 ст. 77 Закону України В«Про Державний бюджет України на 2006 рікВ» з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом дію ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» на 2006 рік було зупинено.

Законом України В«Про внесення змін до Закону України В«Про Державний бюджет України на 2006 рікВ» пункт 17 ст. 77 виключено, а ст. 110 викладено у новій редакції та встановлено, що пільги дітям війни, передбачені абзацом сьомим ст. 5 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , запроваджуються з 01 січня 2006 року, а ст. 6 - у 2006 році поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. ОСОБА_5 було опубліковано 22 березня 2006 року, чинності він набрав з 01 квітня 2006 року, тому з цього часу ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» почала діяти.

Однак підвищення до пенсії на 30 % мінімальної пенсії за віком дітям війни могло здійснюватись лише за певних умов, зокрема: поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі та згідно із порядком, який мав бути визначений Кабінетом Міністрів України та погоджений з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Оскільки Кабінет Міністрів України у 2006 році такого порядку виплати дітям війни підвищення до пенсії не визначив, тому вимоги позивачки щодо виплати їй підвищення до пенсії за 2006 рік задоволенню не підлягають.

Пунктом 12 ст. 71 Закону України В«Про Державний бюджет на 2007 рікВ» дію ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» знову було зупинено.

Згідно із ч. 1 ст. 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (ч. 3 ст. 22 Конституції України).

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) визнано таким, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 12 ст. 71 Закону України В«Про Державний бюджет України на 2007 рікВ» .

Таким чином, з 09 липня 2007 року, тобто з дня прийняття Конституційним Судом України Рішення про неконституційність пункту 12 ст. 71 Закону України В«Про Державний бюджет України на 2007 рікВ» , позивачу, як дитині війни, мало виплачуватись підвищення до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.

Законом України В«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» , зокрема пунктом 41 розділу ІІ В«Внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» , який набрав чинності з 01 січня 2008 року, ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» було викладено у новій редакції та встановлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України В«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистуВ» ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни, тобто 10% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Судом встановлено, що починаючи з 01 січня 2008 року, відповідач ОСОБА_4 ПФУ виплачує позивачу підвищення до пенсії у розмірі 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а саме: з 01 січня - 47 грн., з 01 квітня - 48,10 грн., з 01 липня - 48,20 грн., з 01 жовтня 2008 року по даний час - 49,80 грн.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) визнано таким, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 41 розділу II В«Внесення змін до деяких законодавчих актів УкраїниВ» Закону України В«Про Державний бюджет на 2008 рікВ» .

Після прийняття Конституційним Судом України зазначеного Рішення від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 Верховною Радою України зміни до ст. 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» не вносилися, тому положення цієї статті, згідно з якими дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 % мінімальної пенсії за віком, є чинними саме в такій редакції.

Таким чином, з 22 травня 2008 року, тобто з дня прийняття Конституційним Судом України Рішення № 10-рп/2008 про неконституційність пункту 41 розділу ІІ Закону України В«Про Державний бюджет України на 2008 рікВ» позивачу, як дитині війни, повинно виплачуватись підвищення до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, при вирішенні цього спору щодо розміру підвищення до пенсії дітям війни з 22 травня 2008 року положення п. 8 постанови Кабінету Міністрів України В«Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадянВ» від 28 травня 2008 року № 530 застосуванню не підлягають.

Згідно із ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визначені неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Проаналізувавши вищезазначені норми Законів України, Рішення Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 та від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, враховуючи положення ч. 2 ст. 152 Конституції України, суд приходить до висновку, про те, що порушення прав позивача щодо невиплати їй підвищення до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком тривало в період з 01 січня 2006 року.

Оскільки Рішення Конституційного Суду України зворотної дії не мають, тому не поширюються на період з 01 січня 2007 року по 08 липня 2007 року та з 01 січня 2008 року по 21 травня 2008 року.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , державні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.

Згідно із ч. 1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Закону передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений ч. 1 цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Враховуючи той факт, що ОСОБА_5 України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» є єдиним законодавчим актом, який визначає розмір мінімальної пенсії за віком, суд вважає за можливе застосувати саме ч. 1 ст. 28 даного Закону для розрахунку підвищення пенсії дітям війни.

В даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком використовується не для визначення розміру будь-якої пенсії, а лише як розрахункова величина для визначення розміру щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Законом України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , оскільки цим Законом як критерій визначення розміру щомісячної доплати до пенсії передбачено мінімальну пенсію за віком, що, на думку суду, не суперечить вимогам ч. 3 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» .

За таких обставин, доводи відповідача ОСОБА_4 ПФУ щодо відсутності підстав для застосування до перерахунку та підвищення пенсій дітям війни розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ч.1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» є безпідставними, оскільки чинним законодавством іншого, крім передбаченого ч. 1 цієї статті, розміру мінімальної пенсії за віком не встановлено.

Пенсійний фонд України діє у відповідності з Положенням В«Про Пенсійний фонд УкраїниВ» і здійснює свої повноваження на підставі п. 15 зазначеного Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються територіальними органами Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.

Територіальним управлінням Пенсійного фонду України за місцем проживання позивача є ОСОБА_4 Пенсійного фонду України міста Бровари Київської області, тому воно і повинно здійснювати відповідну доплату підвищення до пенсії позивачу.

На підставі ст. ст. 22, 64, 152 Конституції України, ст. ст. 1, 3, 6 Закону України В«Про соціальний захист дітей війниВ» , ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» , Рішень Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 та 22 травня 2008 року №10-рп/2008, керуючись ст. ст. 215-218 ЦПК України, суд

вирішив :

позов задовольнити частково.

Зобов'язати ОСОБА_4 Пенсійного фонду України міста Бровари Київської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_3 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» , та провести відповідні виплати за період з 23 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року з урахуванням проведених виплат та в подальшому здійснювати виплати відповідно до ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни».

На рішення протягом десяти днів може бути подана, апеляційна скарга до Апеляційного суду Київської області.

Суддя В.С. Сердинський

СудБроварський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення08.09.2010
Оприлюднено14.12.2015
Номер документу54137081
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-4451/10

Рішення від 25.06.2010

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Токар Н. В.

Ухвала від 05.08.2010

Цивільне

Балаклійський районний суд Харківської області

Соколова К. А.

Ухвала від 14.09.2010

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Зотько Т. А.

Рішення від 14.09.2010

Цивільне

Ленінський районний суд м. Миколаєва

Крамаренко Т. В.

Рішення від 08.09.2010

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Сердинський В. С.

Рішення від 30.06.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Чумак О. В.

Ухвала від 14.06.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Чумак О.В.

Ухвала від 04.06.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Чумак О.В.

Рішення від 03.06.2010

Цивільне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Шевченко І. М.

Ухвала від 04.10.2010

Цивільне

Краснолиманський міський суд Донецької області

Хмельов А. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні