Рішення
від 07.12.2015 по справі 908/5337/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 30/164/15

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.12.2015 Справа № 908/5337/15

за позовом: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)

до відповідача: Приватного підприємства В«АяксВ» (69065, м. Запоріжжя, вул. Сортувальна, 1)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки;

Суддя Кагітіна Л.П.

За участю представників сторін та учасників процесу:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність №01/02-17/02984 від 10.09.2015 р.;

від відповідача: не з'явився;

До господарського суду Запорізької області звернулась Запорізька міська рада з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 28.12.2005 р., укладеного з Приватним підприємством В«АяксВ» , а саме:

1) змінити п. 5 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством В«АяксВ» , зареєстрованого 26.01.2006 р. за № 04062610046, щодо земельної ділянки площею 0,5408 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, 12, наданої для розташування їдальні, виклавши його в такій редакції: В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4 383 887 грн. 04 коп. ( чотири мільйона триста вісімдесят три тисячі вісімсот вісімдесят сім грн. 04 коп.) в цінах 2015 рокуВ» ;

2) змінити п. 9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством В«АяксВ» , зареєстрованого 26.01.2006 р. за № 040626100046, щодо земельної ділянки площею 0,5408 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, 12, наданої для розташування їдальні, виклавши його в такій редакції: В« 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 131 516 грн. 61 коп. (сто тридцять одна тисяча п'ятсот шістнадцять грн. 61 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 рокуВ» .

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на приписи ст. ст. 142, 144 Конституції України, ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст.ст. 12, 14, 265, 271, 274, 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі», ст. ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 10, 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». При цьому вказує, що законодавством та умовами договору, укладеного між сторонами передбачена можливість внесення змін до договору, у зв'язку з чим і на виконання рішення Запорізької міської ради № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» було направлено відповідну пропозицію від 22.04.2015 р. за вих. № 01/02-32/01186 «Про внесення змін до договору оренди землі». Відсутність відповіді орендаря на пропозицію, на думку позивача, є підставою для звернення до суду за захистом порушених прав, які полягають в недоотриманні місцевим бюджетом орендної плати за користування земельною ділянкою в належному розмірі та приведення договору у відповідність до вимог чинного законодавства в частині визначення орендної плати за землю.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 12.10.2015 р. порушено провадження у справі № 908/5337/15, присвоєно справі номер провадження №30/164/15, розгляд якої призначено на 18.11.2015 р. У сторін витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи по суті. У зв'язку з перебуванням судді Кагітіної Л.П. на лікарняному, сторони повідомлено про неможливість проведення судового засідання, розгляд справи перенесено на 07.12.2015 р.

За письмовим клопотанням представника позивача фіксація судового процесу технічними засобами не здійснювалася.

Представник позивача у судовому засіданні в повному обсязі підтримав вимоги позовної заяви. Наголошує на тому, що недоотримання місцевим бюджетом коштів з орендної плати за користування відповідачем земельною ділянкою порушує права територіальної громади м. Запоріжжя. Вказує, що рішення міської ради, на підставі якого визначається розмір орендної плати є чинним, тому є обов'язковим для виконання на території України.

За доводами позивача, 26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. №16» «Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» яким встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати для всіх земельних ділянок, за виключенням перелічених нижче у рішенні № 37, використовується коефіцієнт 3. Тому, на думку позивача, розмір орендної плати за користування обумовленими спірним Договором земельними ділянками має розраховуватись виходячи з розміру нормативної грошової оцінки кожної земельної ділянки у цінах на 2015 рік. та з урахуванням коефіцієнту 3, визначеного рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.

Відповідач вимоги ухвали суду від 12.10.2015 р. не виконав, письмового відзиву на позов не надав, представника у судове засідання не направив. Про причини неявки суду не повідомив. Про час та місце слухання справи повідомлявся у встановленому порядку.

Відповідно до підпункту 3.9.1 Постанови Пленуму ВГСУ від 26.12.2011 р. № 189 В«Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанціїВ» особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ч. 1 ст. 64 та ст. 87 ГПК України. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У відповідності до вказаних вимог, відповідач про час та місце слухання даної справи був повідомлений належним чином.

Як свідчать матеріали справи, ухвали господарського суду було надіслано на адресу відповідача, зазначену в позовній заяві та ОСОБА_2 з ЄДРПОУ: 69065, м. Запоріжжя, вул. Сортувальна, 1, - і в строки, визначені ст. 87 ГПК України.

Направлена на адресу відповідача ухвала про порушення провадження від 12.10.2015р. повернулась на адресу суду 20.10.2015 р. з позначкою пошти В«організація вибулаВ» . 09.11.2015 р. ухвалу суду перенаправлено на адресу засновника ОСОБА_3 Проте, 19.11.2015 р. повернулось повідомлення суду про перенесення розгляду справи з позначкою пошти В«організація вибулаВ» .

В пункті 15 Інформаційного листа Вищого господарського суду України № 01-8/675 від 14.08.2007 р. «Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у першому півріччі 2007 року» (із змінами та доповненнями) зазначено, що у разі коли фактичне місцезнаходження юридичної особи - учасника судового процесу з якихось причин не відповідає її місцезнаходженню, визначеному згідно з законом, і дана особа своєчасно не довела про це до відома господарського суду, інших учасників процесу, то всі процесуальні наслідки такої невідповідності покладаються на цю юридичну особу.

Отже, виходячи з вищевикладеного, слід вважати, що відповідач був повідомлений належним чином про час та місце слухання даної справи.

Відповідно до п. 3.9.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 р. у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Стаття 75 ГПК України дозволяє суду розглянути спір за наявними у справі матеріалами, у випадку, якщо відзив на позов та витребувані судом документи не надані.

Оскільки про час та місце судового розгляду справи відповідач був повідомлений належним чином, суд вважає за можливе розглянути справу без участі його представника за наявними у справі матеріалами.

В судовому засіданні 07.12.2015 р. справу розглянуто за наявними матеріалами в межах встановленого строку, прийнято і оголошено на підставі ст. 85 ГПК України вступну і резолютивну частини рішення.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

28.12.2005 р. між Запорізькою міською радою (орендодавцем, позивачем у справі) та Приватним підприємством В«АяксВ» (орендарем, відповідачем у справі) було укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір оренди землі), за умовами якого відповідно до рішень двадцять першої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради №44/16 від 20.04.2005 р. та двадцять третьої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради №21/185 від 15.09.2005 р., орендодавцем надано, а орендарем прийнято в строкове платне користування земельну ділянку для розташування їдальні, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, буд. 12.

ОСОБА_2 з п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,5408 га.

Відповідно до п. 5 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 473 571 грн. 84 коп. (в цінах 2005 року).

Пунктом 8 Договору визначено, що договір укладається на десять років.

За змістом п. 9 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 14735 грн. 72 коп. (чотирнадцять тисяч сімсот тридцять п'ять грн. 72 коп.) за календарний рік в цінах 2005 року.

Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Хортицького району 33210812500008 в відділенні Держказначейства у Хортицькому районі, МФО 813015, ЕДРПОУ 26014100, код 13050200 (п. 11 Договору).

За умовами п. 12 Договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни умов господарювання передбачених договором оренди землі, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендної земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.

ОСОБА_2 з п. 32 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Обставини справи свідчать, що з моменту укладення Договору відповідачем прийнято у строкове платне користування земельну ділянку кадастровий номер: 2310100000:06:005:0038, площею 0,5408 га, для розташування їдальні, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, буд. 12.

03.03.2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Діпромісто» (п.1); затвердити базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р.; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п.6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. (п.7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя» таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8); Управлінню земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п.10).

27.07.2011 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі", яким було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в місті Запоріжжя.

26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», згідно з яким розмір орендної плати за всі земельні ділянки м. Запоріжжя. крім нижче наведених у рішенні пунктів, використовується коефіцієнт "3".

Рішення № 37 було оприлюднене 24.07.2012 р. в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності 01.01.2013 р. як зазначено в п.5 цього рішення.

ОСОБА_2 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданої Головним управлінням Держземагентства від 26.03.2015 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:06:005:0038, площею 0,5408 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, буд. 12, складає 4383887,04 грн.

22.04.2015 р. Запорізькою міською радою було направлено на юридичну адресу відповідача письмову пропозицію за № 01/02-32/01186 від 21.04.2015 р. щодо внесення змін до п. 5 та п.9 Договору, з розрахунком та примірниками Додаткового договору. Направлення письмової пропозиції підтверджується копією поштового повідомлення та фіскальним чеком від 22.04.2015 р. щодо сплати направлення поштового повідомлення (арк. справи 15).

За доводами позивача, станом на час звернення до суду відповідач на запропоновані міською радою зміни до договору оренди землі не відреагував, додатковий договір не підписав.

Позовні вимоги про внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди землі від 28.12.2005 р., укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством В«АяксВ» , є предметом судового розгляду у даній справі.

Дослідивши та проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, вислухавши представника позивача, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 1 Закону України В«Про оренду земліВ» № 161-ХІV від 06.10.1998 року визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 13 вищезазначеного закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

ОСОБА_2 зі ст. 21 Закону України В«Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17).

Як визначено у пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).

Виходячи з положень пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п.п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.

ОСОБА_2 з п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Базою оподаткування відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

ОСОБА_2 з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем (ч. 288.4); розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (288.5.1).

Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.

Відповідно до ст. 274.1. Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

При цьому, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.

Відповідно до п. 12.3.5 ст. 12 Податкового кодексу України, у разі, якщо міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідного місцевого податку, що є обов'язковим згідно з нормами цього кодексу, то плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.

ОСОБА_2 зі ст. 1 Закону України В«Про оцінку земельВ» № 1378-ІV від 11.12.2003 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Пунктом 2 частини 1 статті 13 цього ж Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 18 Закону України В«Про оцінку земельВ» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Частиною 2 ст. 20 Закону України В«Про оцінку земельВ» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України В«Про оцінку земельВ» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Враховуючи вищенаведені положення законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі, ставок земельного податку та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення м. ЗапоріжжяВ» було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя.

Рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 року № 37 В«Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 В«Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. ЗапоріжжяВ» , змінено коефіцієнт В«КВ» , згідно якого визначається розмір орендної плати і «на всі земельні ділянки крім пунктів, наведених нижче, розповсюджується коефіцієнт "3".

Виходячи з положень чинного законодавства мінімальний граничний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюється Податковим кодексом України, при цьому затвердження ставок земельного податку, а отже і розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки, відноситься до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради. Тому прийняття радою рішення про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог цього рішення в частині визначення розміру орендної плати.

В матеріалах справи містяться ОСОБА_2 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданої Головним управлінням Держземагентства від 26.03.2015 р., згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:06:005:0038, площею 0,5408 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, буд. 12, складає 4383887,04 грн.

Таким чином, розмір орендної плати для вказаної земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:06:005:0038 розраховується наступним чином:

4 383 887,04 грн. х 1% х 3 = 131 516,61 грн., де 131 516,61 - розмір орендної плати; 4 383 887,04 х 1% - розмір земельного податку; 3 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.

Статтею 25 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада, в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Таким чином, з аналізу вищенаведених норм законодавства, вбачається, що рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, яким встановлено орендну плату за земельні ділянки, що є предметом договору оренди землі від 28.12.2005 року, в розмірі 3 відсотків від її нормативної грошової оцінки, прийняте Запорізькою міською радою в межах наданої чинним законодавством компетенції.

Станом на час вирішення спору судом згадане рішення в установленому законом порядку не скасовано, не змінено і не визнано недійсним, а відтак, в силу приписів ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» є обов'язковим для виконання на відповідній території.

Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.

Статтею 30 Закону України В«Про оренду земліВ» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку. Вказані обставини передбачені сторонами у п. 35 Договору оренди землі.

За приписами статті 651 Цивільного кодексу України, як норми загальної, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

ОСОБА_2 ч. 3 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Матеріалами справи доведено, що пропозицію щодо зміни умов п. 5 та п. 9 Договору шляхом укладення додаткового договору до нього було направлено позивачем на адресу відповідача 22.04.2015 р. Відповіді на пропозицію відповідачем не надано.

Таким чином, сторони не дійшли взаємної згоди про внесення змін до договору оренди землі.

Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Також, згідно з п. 32 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягання згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку.

Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, в даному випадку за рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такі ж висновки наведені у постановах Вищого господарського суду України - від 28.07.2011 р. у справі № 5005/2715/211 (11/224-10), від 02.08.2011 р. у справі №6/474-10, від 05.08.2011 р. у справі № 5005/431/2011, від 09.08.2011 р. у справі №41/81пд, від 13.03.2013 р. у справі № 5009/2275/12. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у своїх постановах від 06.12.2010 року у справі №2-1/10068-2008 та від 30.05.2011 року у справі №17/299-10.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГК України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Відтак, оскільки розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 5, 9 Договору, не відповідає розміру орендної плати, затвердженому вищевказаним рішенням Запорізької міської ради, а умовами спірного договору оренди землі від 24.01.2006 року (дата реєстрації договору в земельному кадастрі) передбачено внесення змін до нього в судовому порядку у разі зміни розміру орендної плати, суд дійшов висновку, що наявні достатні підстави для зміни договору в частині, що стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.

Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до вимог статті 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Позивач довів суду, що розмір орендної плати за договором не відповідає затвердженому Запорізькою міською радою згідно рішення № 37 від 26.06.2012 року розміру орендної плати, що розповсюджується на всі земельні ділянки м. Запоріжжя, крім встановлених у цьому рішенні, що в свою чергу впливає на формування доходної частини державного бюджету міста, а також обґрунтував підстави для внесення змін до договору оренди землі в цій частині. Відповідач наданим йому законом правом відповідно до ст. 33 ГПК України не скористався, заперечень на позовну заяву не надав.

За таких обставин, суд знаходить позовні вимоги Запорізької міської ради про внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством В«АяксВ» , щодо земельної ділянки площею 0,5408 га, для розташування їдальні, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, у зв'язку із чим слід викласти вказані пункти Договору в такій редакції:

1) змінити п. 5 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством В«АяксВ» , зареєстрованого 26.01.2006 р. за № 04062610046, щодо земельної ділянки площею 0,5408 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, 12, наданої для розташування їдальні, виклавши його в такій редакції: В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4 383 887 грн. 04 коп. (чотири мільйона триста вісімдесят три тисячі вісімсот вісімдесят сім грн. 04 коп.) в цінах 2015 року.В»

2) змінити п. 9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством В«АяксВ» , зареєстрованого 26.01.2006 р. за № 040626100046, щодо земельної ділянки площею 0,5408 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, 12, наданої для розташування їдальні, виклавши його в такій редакції: В« 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 131 516 грн. 61 коп. (сто тридцять одна тисяча п'ятсот шістнадцять грн. 61 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 рокуВ» .

Відповідно до приписів ст. 49 ГПК витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, оскільки спір виник внаслідок його неправильних дій.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4 5 , 4 6 , 22, 33, 34, 49, 64, 75, 82, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Запорізької міської ради (м. Запоріжжя) до Приватного підприємства В«АяксВ» (м. Запоріжжя) про внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди земельної ділянки задовольнити повністю.

Змінити п. 5 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством В«АяксВ» , зареєстрованого 26.01.2006 р. за № 04062610046, щодо земельної ділянки площею 05408 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, 12, наданої для розташування їдальні, виклавши його в такій редакції: В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4 383 887 грн. 04 коп. ( чотири мільйона триста вісімдесят три тисячі вісімсот вісімдесят сім грн. 04 коп.) в цінах 2015 року.В»

Змінити п. 9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством В«АяксВ» , зареєстрованого 26.01.2006 р. за № 040626100046, щодо земельної ділянки площею 0,5408 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Георгія Сапожнікова, 12, наданої для розташування їдальні, виклавши його в такій редакції: В« 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 131 516 грн. 61 коп. (сто тридцять одна тисяча п'ятсот шістнадцять грн. 61 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 рокуВ» .

Стягнути з Приватного підприємства В«АяксВ» (69065, м. Запоріжжя, вул. Сортувальна,1, код ЄДРПОУ 20474007) на користь Запорізької міської ради (69105, м.Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915) 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Суддя Л.П. Кагітіна

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання. Рішення оформлене у повному обсязі та підписане згідно із вимогами ст. 84 ГПК України 09.12.2015 р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення07.12.2015
Оприлюднено15.12.2015
Номер документу54204885
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/5337/15

Судовий наказ від 29.12.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Рішення від 07.12.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Ухвала від 12.10.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні