ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
14 грудня 2015 року № 826/23358/15
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Гарника К.Ю., за участю секретаря судового засідання Непомнящої А.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві доПриватного підприємства "Південний" про застосування заходів реагування
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (далі по тексту - позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва із адміністративним позовом до Приватного підприємства "Південний" (далі по тексту - відповідач) в якому просить: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Приватного підприємства "Південний" (код: 31246714), розташованого за адресою: вулиця Декабристів, будинок 2 А у Дарницькому районі м. Києва; визначити спосіб виконання судового рішення у порядку, передбаченому наказом мне України від 21 жовтня 2004 року № 130 «Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів», зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 8 листопада 2004 року за № 1416/10015, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері приміщень Приватного підприємства «Південний» код: 31246714), розташованого за адресою: вулиця Декабристів, будинок 2-А у Дарницькому районі м. Києва.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 жовтня 2015 року відкрито скорочене провадження в адміністративній справі № 826/23358/15.
04 листопада 2015 року (відповідно до відмітки служби діловодства суду) відповідачем через канцелярію суду подані заперечення, з яких вбачається, що відповідач не погоджується з заявленими позовними вимогами.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 листопада 2015 року призначено адміністративну справу до розгляду у судовому засіданні 30 листопада 2015 року.
У судовому засіданні 30 листопада 2015 року представник позивача підтримав позов в повному обсязі, представник відповідача заперечив.
Керуючись приписами частини 4 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України, надавши можливість присутнім учасникам судового розгляду у повній мірі реалізувати свої процесуальні права, та враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, завершив розгляд справи в порядку письмового провадження.
Після розгляду адміністративного позову та доданих до нього матеріалів, всебічного і повного встановлення всіх фактичних обставин, на яких ґрунтується позов, об'єктивної оцінки доказів, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Матеріали справи свідчать, що на виконання розпорядження КМУ від 14 травня 2015 року № 476-р «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на 2015 рік» та Інструкції з організації роботи державного пожежного нагляду, затвердженої наказом МНС України від 25 травня 2012 року № 863 «Про затвердження Порядку проведення перевірок органами Державної інспекції техногенної безпеки України та визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів МНС України», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 25 червня 2012 року за № 1054/21366, Управлінням з надзвичайних ситуацій у Дарницькому районі ГУ ДСНС України у м. Києві було видано наказ від 20 серпня 2015 року № 18 «Про проведення перевірок».
Так, пунктом 26 даного наказу начальнику відділу ДН (К) у СПТБ та ЦЗ управління з НС у Дарницькому районі ГУ ДСНС України у м. Києві майору служби цивільного захисту Бублику Андрію Володимировому доручено в період 07 вересня 2015 року по 25 вересня 2015 року провести планову перевірку приміщень та територію торгівельного комплексу з торгівельними рядами ПП «Південний» з додержання вимог чинного законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
На підставі наказу № 18, було видано посвідчення від 02 вересня 2015 року № 282 на проведення державним інспектором перевірки ПП «Південний», розташованого за адресою: вул. Декабристів, будинок 2 А у Дарницькому районі м. Києва.
Повідомлення від 20 серпня 2015 року № 22/2061 про проведення планової перевірки ПП «Південний», розташованого за адресою: вул. Декабристів, будинок 2 А у Дарницькому районі м. Києва, 21 серпня 2015 року було вручено особисто директору Алфєєву Денису Валерійовичу, про що зроблений запис в повідомленні.
Перед початком здійснення перевірки державним інспектором було надано/пред'явлено директору ПП «Південний» Алфєєву Денису Валерійовичу службове посвідчення, що засвідчує особу перевіряючого та посвідчення № 282.
На підставі наказу № 18 та посвідчення № 282 в період 07 вересня 2015 року - 25 вересня 2015 року було здійснено планову перевірку суб'єкта господарювання з додержання вимог чинного законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Присутнім під час здійснення планової перевірки була директор ПП «Південний», розташованого за адресою: вул. Декабристів, будинок 2-А у Дарницькому районі м. Києва Алфєєв Денис Валерійович.
За результатом проведеної перевірки складено акт перевірки додержання (виконання) суб'єктом господарювання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно - рятувальних служб від 25 вересня 2015 року № 222 яким встановлено, що ПП «Південний», (код ЄДРОУ: 31246714) розташований за адресою: вул. Декабристів, будинок 2 А у Дарницькому районі м. Києва експлуатується з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, зокрема:
- допускається експлуатація тимчасових дільниць електромережі в приміщеннях торгівельного комплексу, торгівельних рядах, павільйонах, магазинах, створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії, що може призвести до травмування людей;
- на другому евакуаційному виході з офісних приміщень на 2-му поверсі торгівельного комплексу влаштоване приміщення, дане порушення створює перешкоди під час евакуації людей та гасінню пожежі, а також сприяють інтенсивному розповсюдження полум'я. Евакуаційні шляхи і виходи повинні утримуватися вільними, і в разі виникнення пожежі забезпечувати безпеку під час евакуації всіх людей, які перебувають у приміщенні;
- на бокових виходах з торгівельного комплексу (галерея) влаштовані пороги висотою більше 0,025 метра; ширина проходів на шляхах евакуації менше 1-го метру (коридор третього поверху); висота проходів на шляхах евакуації менше 2-х метрів (коридор третього поверху); що може перешкоджати вільній евакуації людей під час пожежі та може призвести до загибелі;
- шляхи евакуації захаращені матеріальними цінностями та торгівельними обладнаннями, шляхи евакуації це проходи, коридори, площадки, сходи, які ведуть до евакуаційного виходу тсі забезпечують безпечне і досить швидкий рух людей. Евакуація людей під час пожежі - це вимушений процес виведення людей із зони, де є можливість впливу на них небезпечних чинників пожежі. Необхідними умовами, які забезпечують ефективну евакуацію, є: мінімальний час, за який можна залишити Приміщення при пожежах, аваріях; найкоротша відстань від місця аварії до виходу назовні; безпечний шлях проходження людей до виходу;
- приміщення торгівельних рядів, павільйонів, магазинів та допоміжних споруд не дообладнані системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом сигналу від приймально-контрольного приладу на пульт пожежного спостерігання, що у разі невиконання цієї вимоги збільшується час виявлення пожежі та оповіщення людей, що може призвести до загрози життю та понесенню значних матеріальних збитків. Система автоматичної пожежної сигналізації це - пожежна сукупність технічних засобів, призначених для виявлення пожежі, обробки, передачі в заданому вигляді повідомлення про пожежу, спеціальної інформації та (або) видачі команд на включення автоматичних установок системи проти димного захисту, технологічного та інженерного обладнання, а також інших пристроїв противопожежного захисту;
- приміщення та територію торгівельних рядів, магазинів, павільйонів тощо не обладнано системою оповіщення про пожежу та гучномовним зв'язком, система оповіщення - комплекс організаційно-технічніх заходів, апаратури і технічних засобів оповіщення, апаратури, засобів та каналів зв 'язку, призначених для своєчасного доведення сигналів та інформації з питань цивільної оборони до центральних і місцевій; органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій і населення;
Для оповіщення використовуються спеціалізовані гучномовці, світлові табло з фіксованими надписами («Пожежа», «Вихід», тощо), піктограмами або світлодіодне табло. Сигнал на включення засобів оповіщення подається автоматично центральною станцією пожежної сигналізації або оператором системи безпеки. Так само передана через гучномовці аудіо інформація може вимовлятися через мікрофон оператором або буди попередньо записана на магнітофон або в пам'яті комп'ютера і передаватися автоматично та формують звукові і візуальні повідомлення залежно від конкретної ситуації (конкретного місця загорання, розмірів території, охопленої вогнем, часу, що пройшов з моменту загорання тощо), що забезпечує найбільшу ефективність евакуації і безпеки.
- торгівельну залу підвального поверху торгівельного комплексу не обладнано системою протидимного захисту, система протидимного захисту - комплекс технічних засобів, призначень для захисту людей від впливу диму під час евакуації у випадку пожежі за рахунок його видалення з приміщень, що захищаються, і(або) за рахунок запобігання його поширення по шляхам евакуації. Протидимний захист забезпечується обмеженням розповсюдження продуктів горіння по приміщенні, ізоляцією можливих місць виникнення пожежі, примусовим видаленням диму;
- на території торгівельного комплексу з торгівельними рядами не встановлені інформаційно-довідкові куточки щодо виконання вимог техногенної безпеки, цивільного захисту та порядку дій персоналу в разі виникнення аварійної ситуації (аварії), що не дає можливості у повному обсязі провести перевірку дотримання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки;
- двері складських (підсобних) приміщень, електрощитової, архіву та котельні не виконані протипожежними, з межею вогнестійкості ЕІ ЗО, які мають сертифікат відповідності системи УкрСЕПРО, чим створює загрозу розповсюдження пожежі та шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій на суміжні приміщенні і може призвести до травмування осіб у зв 'язку із задимленням в приміщенні;
- пожежні крани не перевірені на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів у журналі обліку технічного обслуговування; не проведено випробування пожежного гідранту на тиск та витрату води з оформленням акта, що в результаті надзвичайної ситуації не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум'я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей, а також створюється перешкоди під час гасіння пожежі підрозділами Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
- пожежні щити не доукомплектовані засобами пожежогасіння, що в разі виникнення надзвичайної ситуації не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум'я на ранній стадії виникненню пожежі, чим створює загрозу безпеці людей;
- в приміщеннях торгівельних рядів, павільйонів, магазинів світильники, підвішені безпосередньо на струмопровідні проводи, в разі виникнення перепаду напруги призведе до замикання в мережі в результаті чого виникне пожежа та призведе до швидкого розповсюдження полум'я по приміщенню;
- тощо.
Відповідач не погоджується із такими висновками перевіряючих, зазначає про порушення порядку проведення призначення та проведення перевірки, та відсутність повноважень на проведення перевірки.
Окружний адміністративний суд міста Києва, виходячи зі змісту пред'явлених позовних вимог, звертає увагу на наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Частиною четвертою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.
Згідно абзацу першого частини п'ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Частина сьома статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
З наведених норм Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" слідує, що орган державного нагляду (контролю) має право звертатись до адміністративного суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення виробництва, реалізації продукції, виконання робіт або надання послуг; застосування інших заходів реагування передбачає зовсім інший порядок дій органу державного нагляду (контролю), а саме - складення розпорядчих документи щодо усунення виявлених порушень та у випадках передбачених законом, звернення до адміністративного суду із позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року N 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Частина перша статті 39 Закону України "Про охорону праці" передбачає, що посадові особи центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці мають право: забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Таким чином, Закон України "Про охорону праці" диференціює заходи реагування, які мають право застосовувати посадові особи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, а саме заборона експлуатації чи виконання певних робіт та зупинення таких дій є відокремленими самостійними заходами реагування.
Застосування посадовими особами органів державного пожежного нагляду (далі - держпожнагляду) запобіжних заходів визначено Законами України "Про пожежну безпеку", "Про правові засади цивільного захисту", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено Інструкцією про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів, яка затверджена наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуації від 21 жовтня 2004 року № 130 (далі - Інструкція № 130).
Вказана Інструкція про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів передбачає порядок оформлення матеріалів при застосуванні органами держпожнагляду запобіжних заходів, права посадових осіб органів держпожнагляду, обов'язки керівників (власників) об'єктів під час застосування запобіжних заходів, порядок та умови їх застосування, а також здійснення контролю за дотриманням законності в цій сфері діяльності.
Відповідно до пункту 3.1 розділу 3 Інструкції № 130 у разі порушення правил пожежної безпеки, що створює загрозу виникнення пожежі або перешкоджає її гасінню, евакуації людей, у випадку випуску пожежонебезпечної продукції, систем і засобів протипожежного захисту з відхиленням від стандартів чи технічних умов або у разі їх відсутності, а також у разі виявлення порушень протипожежних вимог, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час проектування (вибірково), будівництва, реконструкції, розширення чи технічного переоснащення до їх усунення, уповноваженими на те посадовими особами органів держпожнагляду застосовуються запобіжні заходи.
Розділом 4 вказаної Інструкції встановлено, що протягом п'яти робочих днів з дня складення акта планової (позапланової) перевірки додержання (виконання) суб'єктом господарювання вимог у сфері пожежної безпеки або вручення довідки за результатами перевірки інших підконтрольних об'єктів посадова особа органу держпожнагляду виносить постанову про застосування запобіжних заходів.
У преамбулі постанови обов'язково зазначаються: дата складення та номер постанови, посада, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи органу держпожнагляду, яка виносить постанову; на підставі чого (акт планової (позапланової) перевірки додержання виконання суб'єктом господарювання вимог у сфері пожежної безпеки або довідка за результатами перевірки інших підконтрольних об'єктів), відомості про об'єкт (найменування підприємства, установи, організації, місцезнаходження, ідентифікаційний код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України; прізвище, ім'я та по батькові керівника або уповноваженої особи чи фізичної особи - підприємця, а також інших осіб, які взяли участь у здійсненні заходу).
В описовій частині постанови вказуються порушення, які є підставою для застосування запобіжних заходів, з посиланням на пункти правил пожежної безпеки та повну назву нормативно-правового акта (після повної назви нормативно-правового акта допускається за текстом вказувати його скорочену назву): зазначаються порушення з термінами їх усунення, які раніше пропонувались приписом держпожнагляду, а також інші порушення правил пожежної безпеки.
У розпорядчій частині постанови зазначаються: найменування та місцезнаходження об'єкта суб'єкта господарювання або установи, організації, на якому застосовується запобіжний захід; вид запобіжного заходу та спосіб приведення постанови в дію; термін приведення постанови в дію (не може бути меншим ніж п'ятнадцять днів з дня винесення постанови), посада, прізвище та ініціали посадової особи органу держпожнагляду, якій доручається привести постанову в дію; найменування органів (організацій), яким направляється постанова для інформації; порядок призупинення виконання та припинення дії постанови; термін та порядок її оскарження.
Постанова діє до повного усунення всіх указаних у ній порушень правил пожежної безпеки.
Постанова реєструється в журналі обліку постанов про застосування запобіжних заходів (додаток 2), який зберігається в тому органі держпожнагляду, який виніс цю постанову. Сторінки журналу нумеруються, прошиваються та скріплюються печаткою органу держпожнагляду, в якому він зберігається.
З урахуванням викладених норм, вбачається, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві, виявивши порушення експлуатації ПП «Південний» (код ЄДРОУ: 31246714) приміщення, розташованого за адресою: вул. Декабристів, будинок 2 А у Дарницькому районі м. Києва з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, повинно було прийняти постанову про застосування запобіжних заходів та звернутись до адміністративного суду із позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до ПП «Південний» заходів реагування, передбачених розпорядженням про заборону виконання робіт у порядку, встановленому статтею 183-6 Кодексу адміністративного судочинства України.
Враховуючи відсутність такої постанови, суд приходить до висновку про неможливість застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи Приватного підприємства "Південний" (код: 31246714), розташованого за адресою: вулиця Декабристів, будинок 2 А у Дарницькому районі м. Києва у судовому порядку.
Слід зазначити, що судом прийняті до уваги доводи як позивача так і відповідача по суті встановлених порушень, проте такі доводи повинні розглядатись в разі дотримання позивачем порядку та умов застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів, в даному ж випадку, за відсутності доказів винесення постанови про застосування запобіжних заходів, підстави застосовувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Приватного підприємства "Південний" (код: 31246714), розташованого за адресою: вулиця Декабристів, будинок 2 А у Дарницькому районі м. Києва, у судовому порядку відсутні.
Згідно частини першої статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, позивачем не доведено обставин, на яких ґрунтуються його вимоги, а тому, виходячи із меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 69-71, 94, 122, 160-165, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві відмовити в повному обсязі.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.Ю. Гарник
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2015 |
Оприлюднено | 18.12.2015 |
Номер документу | 54332575 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Гарник К.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні