Справа № 536/640/15-ц
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2015 року. Кременчуцький районний суд Полтавської області в складі: головуючого судді Кузнецова А.В.
при секретарі Талько І.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Кременчуці справу за позовом Прокурора Кременчуцького району до ОСОБА_1 районної державної адміністрації, ОСОБА_2, треті особи Кам'янопотоківська сільська рада Кременчуцького району, Фермерське господарство «Агро-Ланж» с. Кам'яні Потоки Кременчуцького району, Реєстраційна служба ОСОБА_1 районного управління юстиції, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання недійсним і скасування розпоряджень, договорів оренди та суборенди земельних ділянок, державної реєстрації договорів оренди та суборенди земельних ділянок, та зобов'язання повернути земельні ділянки,
ВСТАНОВИВ :
Прокурор Кременчуцького району звернувся в суд з позовом до ОСОБА_1 РДА, ОСОБА_2, третя особа Кам'янопотоківська сільрада про визнання недійсним і скасування розпоряджень, договорів оренди земельних ділянок, державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок, та повернення повернути земельних ділянок у власність держави, мотивуючі, що розпорядженням голови ОСОБА_1 РДА №240 від 12.04.2012 року «Про надання дозволу громадянину ОСОБА_2 - голові фермерського господарства «Агро-Ланж» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільради» та розпорядженням ОСОБА_1 РДА №994 від 28.12.2012 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_2 - голові ФГ «Агро-Ланж» для ведення фермерського господарства із земель запасу за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 71,8 га. Дані розпорядження ОСОБА_1 РДА прийнято на підставі заяви голови ФГ «Агро-Ланж» ОСОБА_2 від 28.02.2012 року та доданих до них документів.
На підставі зазначених розпоряджень між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією Полтавської області та громадянином ОСОБА_2 - головою ФГ «Агро-Ланж» 29.12.2012 року укладено чотири договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення (№5322481700:06:000:0286 площею 7,5 га, №5322481700:06:000:027 площею 8,5 га, №5322481700:06:000:0288 площею 31,4 га, №5322481700:06:000:0289 площею 24,4 га), для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради Кременчуцького району строком на 15 років. Вказані договори зареєстровані у Реєстраційній службі ОСОБА_1 районного управління юстиції Полтавської області від 15.10.2013 - номери записів про інше речове право 3173171, 3174496, 3175148, 3177173.
Прокурор вважає, що оскільки на момент прийняття оспорюваних розпоряджень ФГ «Агро-Ланж» вже набуло статусу юридичної особи з 01.12.2011 року, та мало у своєї власності земельну ділянку, то господарство мало право на отримання додаткової земельної ділянки, але як юридична особа, тому ОСОБА_2, як голова ФГ «Агро-Ланж» не мав право звертатись с заявою про відведення земельної ділянки, як громадянин із метою створення фермерського господарства, та отримання у подальшому земельних ділянок, загальною площею 71,8 га. в оренду, яке проводилось без проведення земельних торгів, суперечить вимогам ст. 124 ЗК України та є підставою про визнання розпоряджень та договорів оренди недійсними.
Під час розгляду справи прокурор змінив та збільшив позовні вимоги, посилаючись, що за згодою ОСОБА_1 РДА, 04.06.2015 року між ОСОБА_2 та ФГ «Агро-Ланж» укладені договори суборенди землі, згідно яких ФГ «Агро-Ланж» від ОСОБА_2 були передані в суборенду відведені земельні ділянки для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради Кременчуцького району, та ці договори суборенди зареєстровані у Реєстраційній службі ОСОБА_1 районного управління юстиції Полтавської області від 12.06.2015 - номери записів про інше речове право: 10042617, 10041755, 10043063, 10042330. Прокурор просив суд про визнання недійсним і скасування розпоряджень, договорів оренди та суборенди земельних ділянок, державної реєстрації договорів оренди та суборенди земельних ділянок, та зобов'язання повернути земельні ділянки, мотивуючі, що на момент укладання договорів суборенди, згідно ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, тобто ОСОБА_1 РДА не мала повноважень щодо надання згоди на укладення договорів суборенди, так як права та обов'язки орендаря переходять до Головного управління Держкомземагенства у Полтавській області.
В зв'язку з зміною та збільшенням позовних вимог, судом залучені до участі в справі в якості третіх осіб , Фермерське господарство «Агро-Ланж», Реєстраційна служба ОСОБА_1 РУЮ та Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області.
В судовому засідання прокурор підтримав позовні вимоги повністю.
Представник відповідача ОСОБА_1 РДА та відповідач ОСОБА_2 і його представник, позов не визнали, посилаючись, що відповідно до ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України (який діяв на момент прийняття розпоряджень) закріплено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, тобто вказано норма дозволяє передавати громадянину, на підставі акту індивідуальної дії відповідного органу виконавчої влади згідно з його повноваженнями, в оренду земельні ділянки для ведення фермерського господарства без проведення земельних торгів (аукціонів). Щодо укладення договорів суборенди, то згідно ст. 8 Закону України «Про оренду землі» ОСОБА_1 РДА, як орендар за договорами оренди, мала право надавати згоду і на укладення договорів суборенди.
Представник третьої особи ФГ «Агро-Ланж» підтримав думку відповідачів, додавши, що господарство використовує земельні ділянки за призначенням, в повному обсязі та своєчасно сплачує орендну плату, їх діями не завдано ні якої шкоди інтересам держави.
Представники третіх осіб Кам'янопотоківської сільради та Реєстраційної служби ОСОБА_1 РУЮ в судове засідання не з'явились, надали заяви про розгляд справи за їх відсутність, щодо позовних вимог поклались на розсуд суду.
Представник третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області вважає, що відведення земельних ділянок проведено без порушення земельного законодавства, оскільки розпорядженням ОСОБА_1 РДА земля відведена громадянину ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства, а не ФГ «Агро-Ланж», як юридичній особі, щодо укладення договорів суборенди земельних ділянок вбачає порушення законодавства, мотивуючі, що з 01.01.2013 року право на укладення договорів оренди та дозвіл на укладення договорів суборенди передано управлінню, тому відповідно ОСОБА_1 РДА не мала право надавати згоду, але ні яких перепон для надання згоди на укладення договорів суборенди з боку Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області не вбачає.
Суд, вислухавши сторони, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов не підлягає до задоволення з наступних підстав.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України (який діяв на момент прийняття розпоряджень) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 124 ЗК України (який діяв на момент прийняття розпоряджень) був передбачений порядок передачі земельних ділянок державної власності в оренду:
- передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
- передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу;
- передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 134 ЗК України (який діяв на момент прийняття розпоряджень) передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Таким чином земельні ділянки в оренду для ведення фермерського господарства передавались без проведення земельних торгів (аукціонів) в разі звернення громадянина України, на підставі відповідного акту (розпорядження, рішення, наказ, тощо) органу державної влади чи місцевого самоврядування згідно з його повноваженнями визначеними.
Відповідно до ч. 1-4, 6, 9 ст. 123 ЗК України (який діяв на момент прийняття розпоряджень), надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення.
До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.
Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів N548 від 23.07.2010 року, визначено поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів, до яких віднесено такий вид цільового призначення, як «для ведення фермерського господарства». Код КВЦПЗ: Секція А «Землі сільськогосподарського призначення», підрозділ 01.02. «для ведення фермерського господарства».
Судом з'ясовано, що згідно рішення Кам'янопотоківської сільради від 08.12.2011 року «Про надання висновків на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок під розширення ФГ «Агро-Ланж»», надано висновки про надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 110,8 га (контур №6 - 63,8 га, 19,0 га, контур №3 - 28 га) під розширення фермерського господарства із земель запасу сільської ради (рілля) за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради.
Відповідно до заяви громадянина ОСОБА_2 від 28.02.2012 року, розпорядженням голови ОСОБА_1 РДА №240 від 12.04.2012 року «Про надання дозволу громадянину ОСОБА_2 - голові Фермерського Господарства «Агро-Ланж» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради» надано громадянину ОСОБА_2 - голові фермерського господарства ФГ «Агро-Ланж» дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею 110,8 га для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради.
Громадянину ОСОБА_2 - голові ФГ «Агро-Ланж», даним розпорядженням висунуто таки вимоги: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду розробити в організації, яка має відповідну ліцензію та з урахуванням меж та розмірів земельної ділянки; подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду до ОСОБА_1 районної державної адміністрації для затвердження у встановленому законодавством порядку.
На підставі розпорядження голови ОСОБА_1 РДА №240 від 12.04.2012 року, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок був розроблений в організації, яка має відповідну ліцензію.
Згідно текстової та графічної частини проекту землеустрою, в результаті землевпорядних та проектно-вишукувальних робіт визначено межі чотирьох земельних ділянок, а саме площею 7,5 га, площею 8,5 га, площею 31,4 га, та площею 24,4 га. Загальна площа земельних ділянок в цілому дорівнює 71,8 га.
Розроблений проект землеустрою був погоджений відповідно до вимог ч. 4 ст. 123 ЗК України (який діяв на момент прийняття розпоряджень), в тому числі і Комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Розпорядженням голови ОСОБА_1 РДА №994 від 28.12.2012 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_2 - голові ФГ «Агро-Ланж» для ведення фермерського господарства із земель запасу за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради» затверджено розроблений та погоджений відповідним чином проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 71,8 га.
На підставі цього розпорядження між ОСОБА_1 РДА та громадянином ОСОБА_2 - головою ФГ «Агро-Ланж» 29.12. 2012 року були укладені на 15 років чотири договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради Кременчуцького району а саме: площею 7,5011 га, кадастровий №5322481700:06:000:0286, право оренди зареєстроване 15.10.2013, номер запису про інше речове право: 3173171; площею 31,4098 га, кадастровий №5322481700:06:000:0288, право оренди зареєстроване 15.10.2013, номер запису про інше речове право: 3175148; площею 24,3991 га, кадастровий №5322481700:06:000:0289, право оренди зареєстроване 15.10.2013, номер запису про інше речове право: 3177173; площею 8,5108 га, кадастровий №5322481700:06:000:0287, право оренди зареєстроване 15.10.2013, номер запису про інше речове право: 3174496.
На момент звернення громадянина ОСОБА_2 до ОСОБА_1 РДА Фермерське господарство «Агро-Ланж», як юридична особа, вже було зареєстроване у встановленому законом порядку для державної реєстрації юридичних осіб. ОСОБА_2 є головою та одним із засновників Фермерського господарства «Агро-Ланж».
Статтею 7 Закону України «Про фермерське господарство» (який діяв на момент прийняття розпоряджень) передбачено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства, громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.
Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств.
Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону.
Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом. Рішення суду про задоволення позову є підставою для відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості), видачі документа, що посвідчує право власності або укладання договору оренди.
Відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться після збирання врожаю на цій ділянці попереднім землекористувачем.
Земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо - і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство» (який діяв на момент прийняття розпоряджень), після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Тобто нормами Закону України «Про фермерське господарство» (який діяв на момент прийняття розпоряджень) закріплено порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства з метою подальшого створення цього господарства, як юридичної особи, внаслідок проходження визначеної законодавством процедури. Однак, цим законом не врегульовано порядок надання (передачі) земельних ділянок громадянам для ведення фермерського господарства при існуванні цього господарства, як юридичної особи, засновниками якого вони виступають.
В заяві від 28.02.2012 року громадянин ОСОБА_2 просить надати у користування земельну ділянку із земель державної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, без мети подальшого створення фермерського господарства (юридичної особи), в якій ним було зазначено орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додано графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.
Відповідно до вимог ч.ч. 2, 3 ст. 124 ЗК України (який діяв на момент прийняття розпоряджень) земельні ділянки, що перебувають у власності держави і які ОСОБА_2 бажає одержати у користування на умовах оренди, як громадянин, без мети подальшого створення фермерського господарства (юридичної особи), то передача в оренду цих земельних ділянок повинна була здійснюватися в порядку, встановленому статтею 123 ЗК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» (який діяв на момент прийняття розпоряджень), громадяни, з метою ведення фермерського господарства (тобто для створення та подальшої діяльності фермерського господарства), звертаються з заявою про надання земельної ділянки в оренду і в цьому випадку законом передбачено зазначення у заяві: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, до заяви необхідно додати документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. В разі задоволення заяви дається згода на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки, після погодження проекту відведення, земельна ділянка передається в оренду. Після укладення засновником фермерського господарства договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації, фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Разом з цим, відповідно до ст. 123 ЗК України (який діяв на момент прийняття розпоряджень), особа зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної власності, для ведення фермерського господарства (тобто без мети подальшого створення фермерського господарства як юридичної особи), звертається з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки.
В цьому випадку Кодексом передбачено зазначення у клопотанні: орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
В разі задоволення клопотання дається дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надається мотивовану відмова у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.
Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону.
Після погодження та затвердження проекту землеустрою, земельна ділянка передається в оренду і після укладення засновником договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації не потрібно здійснювати державну реєстрацію нового фермерського господарства у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Тобто, на час звернення ОСОБА_2 з заявою (клопотанням) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, 28.02.2012 року, ЗК України (який діяв на момент прийняття розпоряджень) не було передбачено додавати документи що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі та обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. Передбачена ж ч. 1 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» вказана норма, не діяла, так як перелік документів, що підлягав наданню для підтвердження досвіду роботи у сільському господарстві при виділенні земель для ведення фермерського господарства був затверджений лише постановою КМУ №584 від 12.08.2015 р.
З наявної графічної інформації, витягів з публічної кадастрової карти місць розташування виділених ОСОБА_2 чотирьох земельних ділянок, загальною площею 71,8га., для ведення фермерського господарства, встановлено, що вказані землі розташовані в безпосередній близькості одна від одної на території Камянопотоківської сільської ради Кременчуцького району, тобто фактично становлять єдиний масив.
При таких обставинах суд дійшов до висновку, що розпорядження голови ОСОБА_1 РДА №240 від 12.04.2012 року «Про надання дозволу громадянину ОСОБА_2 - голові Фермерського Господарства «Агро-Ланж» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради» та розпорядження голови ОСОБА_1 РДА №994 від 28.12.2012 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_2 - голові ФГ «Агро-Ланж» для ведення фермерського господарства із земель запасу за межами населених пунктів Кам'янопотоківської сільської ради» були прийняті відповідно до вимог ст.ст. 116, 122, 123, ч. 2 ст. 134 ЗК України та ч. 3 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» (які діяли на момент прийняття розпоряджень), тому підстав для визнання цих розпоряджень недійсними та скасування не вбачається.
Договори оренди землі та державна реєстрація цих договорів є похідними від зазначених законних розпоряджень ОСОБА_1 РДА і скасуванню не підлягають.
Щодо договорів суборенди землі укладених 04.06.2015 року між ОСОБА_2 і ФГ«Агро-Ланж» та зареєстрованим у Реєстраційні службі ОСОБА_1 РУЮ 12.06.2015 року, суд приймаючі до уваги пояснення представника Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про відсутність перепон для укладення цих договорів, використання земельних ділянок фермерським господарством за призначенням, сплату в повному обсязі та своєчасно обов'язкових платежів, не вбачає підстав для скасування.
Таким чином, суд вважає, що позов прокурора Кременчуцького району до задоволення не підлягає.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 15-1, 93, 116, 122, 123, 124, 134 ЗК України, ст.ст. 7, 8 Закону України «Про фермерське господарство», ст.ст. 3, 10, 11, 209, 212, 214, 215, 218 ЦПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні позову Прокурора Кременчуцького району до ОСОБА_1 районної державної адміністрації, ОСОБА_2, треті особи Кам'янопотоківська сільська рада Кременчуцького району, Фермерське господарство «Агро-Ланж» с. Кам'яні Потоки Кременчуцького району, Реєстраційна служба ОСОБА_1 районного управління юстиції, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання недійсним і скасування розпоряджень, договорів оренди та суборенди земельних ділянок, державної реєстрації договорів оренди та суборенди земельних ділянок, та зобов'язання повернути земельні ділянки, в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до апеляційного суду Полтавської області через суд першої інстанції шляхом подачі в 10-денний строк з дня його проголошення апеляційної скарги. У разі якщо рішення було постановлено без участі особи, яка його оскаржує, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії рішення.
Суддя А. В. Кузнецов
Суд | Кременчуцький районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2015 |
Оприлюднено | 18.12.2015 |
Номер документу | 54334590 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кременчуцький районний суд Полтавської області
Кузнецов А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні