cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 грудня 2015 року Справа № 922/1744/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Дроботової Т.Б.- головуючого Гоголь Т.Г. Рогач Л.І. за участю представників: позивача не з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідача Чашей Н.А. - керівник товариства розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Харківської міської ради на постанову від 17.08.2015 р. Харківського апеляційного господарського суду у справі № 922/1744/15 господарського суду Харківської області за позовом Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний дім "Олексіївський" про внесення змін до договору оренди землі
В С Т А Н О В И В :
У січні 2015 року Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний дім "Олексіївський" про внесення змін до договору оренди землі від 04.09.2003 №6375/03, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеною у редакції, викладеній у позовній заяві,
Позовні вимоги вмотивовані прийняттям міською радою рішення, яким змінено нормативно грошову оцінку землі, що зумовило підвищення розміру орендної плати, приписами статей 13, 144 Конституції України, статей 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, статей 179, 188, 193, Господарського кодексу України, ухилення відповідача від укладення додаткової угоди.
Відповідач у наданих до суду запереченнях зазначав, що в порушення умов договору, норм цивільного законодавства та Порядку укладення договорів оренди землі у м. Харкові позивач до відповідача з пропозицією про узгодження нового розміру орендної плати не звертався. Позивач жодним чином не обґрунтовує ні нормативно, ні економічно, ні законодавчо зміну орендної ставки до розміру 6,4% від нормативної грошової оцінки землі, тоді як Податковим кодексом, на який останній посилається, встановлено від 3% до 12% за погодженням сторін.
Крім того відповідач звертав увагу на тяжкий фінансовий стан підприємства та зазначав, що якщо орендна плата за орендовану земельну ділянку буде перевищувати 25,25 тис.грн. на місяць це приведе к збитковості підприємства (а.с.66-68).
Рішенням господарського суду Харківської області від 18.05.2015 р. (суддя К.В. Аріт) позовні вимоги задоволено частково.
Внесено зміни до договору оренди землі від 04.09.2003 р. за № 6375/03 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакції додаткової угоди, у редакції визначеній у резолютивній частині рішення, а саме:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом
Харківського міського нотаріального округу Гавриловою С.А.
"07" серпня 2004 року в реєстрі за №6466
зареєстрованого у Харківському регіональному центрі державного
земельного кадастру від "04" вересня 2003 року за №6375/03
"____"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та товариство з обмеженою відповідальністю ""ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ "ОЛЕКСІЇВСЬКИЙ" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03 липня 2013 року №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25 вересня 2013 року №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27 лютого 2008 року №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19 грудня 2012 року №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" доповнити пункт 1.2. словами та розділ 1. "ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ" пунктами 1.3, 1.4 та п.2.1 розділу 2. "ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ" викласти у такій редакції:
"1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:14:008:0024."
"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 119 від 24 вересня 2013 року становить 12491953 гривень (дванадцять мільйонів чотириста дев'яносто одна тисяча дев'ятсот п'ятдесят три гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"2.1. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у місті Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №129/14 від 04 жовтня 2013 року на рік становить 6,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 799484,99, гривень (сімсот дев'яносто дев'ять тисяч чотириста вісімдесят чотири гривні дев'яносто дев'ять копійок), або в місяць 66623,75 гривень (шістдесят шість тисячі шістсот двадцять три гривні сімдесят п*ять копійок ).".
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Гавриловою С. А. "07" серпня 2003 року в реєстрі за №6466, зареєстрованого у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру від "04" вересня 2003 року за №6375/03 і складена та підписана в чотирьох примірниках, один з яких зберігається в справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/ підпис/
ОРЕНДАР
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ
"ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ "ОЛЕКСІЇВСЬКИЙ"
61204 м. Харків, проспект Перемоги, буд. 62
Код 03082530
В особі керівника
/підпис/ /ПІБ/"
В решті позову відмовлено.
Задовольняючи позовні вимоги в частині внесення змін до пунктів 1.4, 2.1 договору оренди землі від 04.09.2009 року за № 6375/03, які стосуються розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати за земельну ділянку, суд першої інстанції виходив з того, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.
При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору
Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про внесення змін до спірного договору оренди землі до Розділу 1 (п.1.4) та Розділу 2 (п.2.1) а саме, в частині розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі, які запропоновані у доданій до позовної заяви додатковій угоді є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Також, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позовних вимог щодо закріплення у пункті 1.3 договору відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом №3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.
Мотивуючи рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог про внесення змін до пункту 1.2 Розділу 1, п.п.2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 Розділу 2, Розділу 3, Розділу 4, Розділу 5, Розділу 6 та Розділу 7 спірної додаткової угоди до договору оренди землі,суд першої інстанції виходить з того, що зазначені зміни виходять за межі підстав позову.
За апеляційною скаргою відповідача Харківський апеляційний господарський суд (судді: В.П. Бондаренко, В.В. Россолов, П.В. Тихий), переглянувши рішення господарського суду Харківської області від 18.05.2015 р. в апеляційному порядку, постановою від 17.08.2015 р. рішення господарського суду Харківської області від 18.05.2015 року скасував, прийняв нове рішення, яким в позові відмовив повністю.
Приймаючи рішення, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що застосування управлінням Держкомзему в місті Харкові при визначенні нормативно грошової оцінки земельної ділянки, переданої в оренду відповідачу, коефіцієнта функціонального використання 2,5 який встановлений для земельних ділянок комерційного призначення, є не правомірним і не відповідає положенням чинного законодавства, а отже, й визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки у сумі 12491953 грн. із застосуванням наведеного коефіцієнта функціонального використання не може вважатися належним.
Таким чином, неправильне застосування коефіцієнту Кф 2,5 при функціональному визначенні земельної ділянки, призвело до невірного визначення розміру грошової оцінки земельної ділянки, що суттєво вплинуло на розмір орендної плати, визначеної за розрахунком позивача.
Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що хоча законодавством і передбачено можливість внесення змін, то предметно, вони йому не відповідають.
Не погоджуючись з прийнятою у справі постановою, Харківська міська рада подала до Вищого господарського суду України касаційну скаргу в якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 17.08.2015 року та залишити без змін рішення господарського суду Харківської області від 17.05.2015 року.
В обґрунтування касаційної скарги скаржник посилаючись на приписи статті 114 Конституції України, частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України та пункти 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" зазначає, що оскільки сторони в договорі зазначили можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то вчинена у встановленому чинним порядком зміна граничного розміру цієї плати (ставки) є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Заявник касаційної скарги зазначає, що чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а умовами договору та приписами чинного законодавства передбачено обов'язок орендаря змінювати розмір орендної плати у випадках, зокрема, зміни розміру земельного податку, який розраховується виходячи з коефіцієнту нормативно - грошової оцінки землі.
У постанові апеляційний суд самостійно зробив висновок про те, що витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки виданий управлінням Держземагенства у м. Харкові №119 від 24.09.2013 є неправомірним і не відповідає положенням чинного законодавства, зробивши висновок про невірне застосування коефіцієнту Кф-2.5. На думку скаржника, вказаний висновок є хибним, оскільки відповідно до приписів статті 23 Закону України "Про оцінку земель", статей 19, 20, 38 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про землеустрій", відповідно до яких, вид функціонального використання земельної ділянки визначається органами Держземагенства.
До того ж, скаржник звертає увагу, що витяг №119 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки орендованої відповідачем, як і розрахунок орендної плати №129/14 від 04.10.2013 року, у встановленому законодавством порядку не оскаржено, а тому вони є чинними.
У запереченнях на касаційну скаргу ТОВ "Торгівельний дім "Олексіївський" просить касційну скаргу залишити без задоволення, а судове рішення апеляційної інстанції без змін, посилаючись на правильний висновок про порушення позивачем порядку проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, встановленого нормами діючого законодавства України, зокрема, в частині встановлення та використання коефіцієнта функціонального призначення земельної ділянки у підрахунках розміру орендної плати, оскільки предметом оренди є земельна ділянка яка складається з чотирьох окремих ділянок з різними функціональними призначеннями, що унеможливлює застосування до них одного і того ж коефіцієнта.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутнього у судовому засіданні представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, на підставі рішення ХІV сесії Харківської міської ради ХХІV скликання від 24.06.2003 № 140/03 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" 04.09.2003 між Харківською міською радою (орендодавець) та відповідачем (орендар) було укладено договір оренди землі, зареєстрований у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі (книга №4) від 04.09.2003 року №6375/03 (а.с.20-23, 24).
Відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 Розділу 1 даного договору орендодавець на підставі рішення ХІV сесії Харківської міської ради ХХІV скликання від 24.06.2003 № 140/03 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою місто Харків, проспект Перемоги, 62, загальною площею 0,8280 га, в тому числі: під забудовою 0,4098 га, інших угідь 0,4182 га, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Земельна ділянка надається в оренду строком до 15.05.2021 року для експлуатації та обслуговування магазину та складських будівель.
Пунктами 2.1 та 2.2 договору визначено, що плата за землю вноситься орендарем щомісячно у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 5146,06 грн. на рахунок відділу державного казначейства в м. Харкові не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.
Орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до законодавства України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.
Зміна умов договору землі можлива за взаємною згодою сторін (пункт 4.1 договору).
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (пункти 2, 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 5 вказаного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язав попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно з пунктами 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Пунктами 3.1, 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 визначено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.10.2013 №НВ-6300533972013, з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №119 від 24.09.2013 року, місце розташування якої: м. Харків, пр. Перемоги, кадастровий номер 6310136300:14:008:0024, функціональне використання - землі комерційного використання (а.с.25, 30).
З матеріалів справи вбачається та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, що Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача направлено лист-пропозицію від 12.12.2013 №4781/0/225-13 "Про зміну договору оренди земельної ділянки" з доданим проектом додаткової угоди до договору оренди землі від 04.09.2003 за № 6375/03 та розрахунком орендної плати з вимогою підписані та скріплені печаткою три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 04.09.2003 за № 6375/03 та три примірника розрахунку орендної плати повернути у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку (а.с.32,33).
Проте, додаткову угоду підписано не було, що стало підставою для звернення Харківською міською радою до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 04.09.2003 в судовому порядку, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.
Судова колегія зазначає, що відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендодавцеві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
За приписами статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, яки орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України). Згідно з положеннями статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Також за підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з пунктом 288.4, підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції на дату звернення ради з позовом до місцевого господарського суду), розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмірі встановлюється у договорі.
За змістом статті 1, абзацу п'ятого статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданим їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
За змістом статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданого в Законі України "Про оцінку земель", вона є незалежним економічним показником, що відображає очікуваний чи фактичний дохід, який можна отримати від найбільш ефективного використання земельної ділянки з урахуванням установлених обмежень у відповідний період, у зв'язку з чим зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Судова колегія вважає, що суди першої та апеляційної інстанції під час прийняття оскаржених рішень дійшли обґрунтованого висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Разом з тим, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди, Податковий кодексу України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати.
Визначення в договорі орендної плати в межах законодавчо визначених граничних розмірів не суперечить положенням чинного законодавства, а одностороннє збільшення ставки орендної плати в межах статті 288 Податкового кодексу України не є приведенням договору у відповідність до норм чинного законодавства.
При цьому, пославшись на рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договір оренди землі у місті Харкові", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативно грошової оцінки земель міста Харкова на 01.01.2013 року", суд апеляційної інстанції не перевірив повноважень органу місцевого самоврядування щодо односторонньої зміни ставки орендної плати в укладеному договорі та в межах існуючих правовідносин за діючим договором оренди до 6,4% виходячи зі змісту доданого до матеріалів справи розрахунку орендної плати.
Як вже було зазначено вище, нормативно грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, але при цьому відсутнє законодавче обґрунтування для автоматичної, одночасної зміни самої ставки орендної плати, визначеної умовами договору з підстави зміни нормативної грошової оцінки землі.
Договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього поза наведених законодавством підстав: зацікавлена сторона може просити суд про внесення змін до договору згідно з рішенням суду лише у випадках, передбачених законом та договором.
Господарські суди не врахували вказане вище, а відтак, всупереч вимогам статей 84, 105 Господарського процесуального кодексу України, не навели у судових рішеннях обставин, що свідчили б про наявність визначених законом чи договором підстав для внесення судом змін у договір оренди земельної ділянки в межах граничних розмірів орендної плати без перевірки визначеного у договорі розміру орендної плати на предмет його відповідності, чи навпаки, вимогам діючого законодавства, виходячи з предмету та підстави позову.
Крім того, судова колегія вважає за необхідне зазначити, що за приписами статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
За частиною 6 пункту 4 зазначеного Положення Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.
Разом з тим наведене вище законодавство не надає витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок статусу правових актів, що потребують скасування та визнання недійсними у судовому порядку, таким чином, за наявності відповідних заперечень сторони про необґрунтованість наведених у цих витягах з технічної документації даних нормативну грошову оцінку земельних ділянок ці дані можуть бути перевірені судами.
Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів, передбачений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11.
Пунктом 3.3 даного Порядку визначено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів.
При цьому, вказана оцінка залежить, зокрема, і від коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
Проте, висновок зроблений судом апеляційної інстанції про неправильне застосування коефіцієнту КФ 2,5 % був зроблений без з'ясування відповідних норм чинного законодавства.
Так, статтею 1 Закону України "Про землеустрій" визначено, що цільове призначення земельної ділянки це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 04.10.2013 року про земельну ділянку пр. Перемоги, кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:14:008:0024, категорія земель землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину та складських будівель, експлікація земельних угідь землі, які використовуються в комерційних цілях площа земельної ділянки.
Проте, матеріали справи не містять належних та допустимих доказів на підставі яких суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що спірна земельна ділянка не відноситься до земель комерційного використання, виходячи з її функціонального використання за спірним договором оренди землі.
Судове рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Перевіривши у відповідності до частини 2 статті 111 5 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів дійшла висновків, що суд апеляційної інстанції в порядку статей 43, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України не розглянув всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності; не дослідив подані сторонами в обґрунтування своїх вимог та заперечень докази, невірно застосував норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини.
Допущені порушення процесуальних норм унеможливлюють встановлення фактичних обставин справи, що мають значення для вирішення даного спору. З огляду на межі повноважень касаційної інстанції, визначені статтею 111 7 Господарського процесуального кодексу України, постанову у даній справі слід скасувати, направивши справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Під час нового розгляду справи апеляційному господарському суду слід врахувати вищенаведене та вирішити спір у відповідності до вимог чинного законодавства.
На підставі викладеного, керуючись статтями 111 5 , 111 7 , пунктом 3 статті 111 9 , статтями 111 11 , 111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В :
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 17.08.2015 р. у справі № 922/1744/15 скасувати, справу направити на новий розгляд до Харківського апеляційного господарського суду.
Касаційну скаргу задовольнити частково.
Головуючий суддя Т. Дроботова
Судді: Т. Гоголь
Л. Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2015 |
Оприлюднено | 21.12.2015 |
Номер документу | 54397433 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Хачатрян Вікторія Сергіївна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Хачатрян Вікторія Сергіївна
Господарське
Вищий господарський суд України
Дроботова Т.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні