Справа № 689/1147/15-ц
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
18.12.2015 року смт.Ярмолинці
Ярмолинецький районний суд Хмельницької області в складі:
головуючого - судді: Шевчик О.М.,
при секретарі - Фурман Н.Л.,
з участю: прокурорів - Гуменної В.В., Лежніна І.О.,
представника Ярмолинецької райдержадміністрації
- ОСОБА_1,
представника головного управління Держгеокадастру
у Хмельницькій області - ОСОБА_2,
законного представника відповідача ОСОБА_3 - ОСОБА_4, представника третьої особи - Вербсько-мурованої сільськьої
ради - ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Ярмолинці цивільну справу за позовом прокурора Ярмолинецького району в інтересах держави до Ярмолинецької районної державної адміністрації, головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_3, реєстраційної служби Ярмолинецького районного управління юстиції, третя особа без самостійних вимог на стороні позивача - Вербсько-Мурована сільська рада Ярмолинецького району про скасування розпорядження, наказу та рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку , -
встановив:
Прокурор Ярмолинецького району звернувся з позовом до суду в інтересах держави до Ярмолинецької районної державної адміністрації, головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, ОСОБА_3, в інтересах якого діє його законний представник, ОСОБА_4, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Вербсько-Мурована сільська рада Ярмолинецького району, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, реєстраційна служба Ярмолинецького районного управління юстиції, про скасування розпорядження, наказу та рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку. На обґрунтування позовних вимог зазначив, що в результаті проведеної прокуратурою району перевірки щодо вивчення стану законності при розпорядженні та використанні земельних ділянок на території району встановлено, що розпорядженням Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р. ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2 га. Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області 8 січня 2014 року видано наказ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за межами Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району та передано її у власність. Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна, реєстраційною службою Ярмолинецького районного управління юстиції 14 квітня 2014 року прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на вищевказану земельну ділянку. Згідно інформації відділу Держземагенства у Ярмолинецькому районі від 27.04.2015р. земельна ділянка із вказаним кадастровим номером, яку отримав ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, відноситься до земель резервного фонду. Водночас, передача вказаної земельної ділянки у власність відбулася у порушення вимог ст.ст.25,33,78,116,118 Земельного кодексу України та п.7 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям». З аналізу вищенаведених норм слідує, що при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій у приватну власність передаються земельні ділянки (крім земель резервного фонду) працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров'я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з ним земельної частки (паю). Створений у процесі приватизації резервний фонд земель призначається для подальшого перерозподілу та використанням за цільовим призначенням переважно громадянам, зайнятими у соціальній сфері на селі, а також іншим особам, яких приймають у члени сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання. Разом з тим, за інформацією Вербсько-Мурованої сільської ради, ОСОБА_3 членом колишнього колгоспу «Дружба» не був, у соціальній сфері села не зайнятий, на території сільської ради не зареєстрований та не проживає. Оскаржуваними рішеннями порушено інтереси держави, оскільки з державної власності протиправно вибула земельна ділянка, яка не могла бути передана у власність, оскільки відноситься до земель резервного фонду. Просив визнати незаконним та скасувати розпорядження Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р. № 633/2012р. про надання дозволу ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_3, ОСОБА_8 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на території Вербсько-Мурованої сільської ради за межами с. Вербка-Мурована» в частині надання дозволу ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2 га.; визнати незаконним та скасувати наказ головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 8 січня 2014 року № ХМ/6825882400:03:016/00000003 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність»; скасувати рішення реєстраційної служби Ярмолинецького районного управління юстиції Хмельницької області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 12392737 від 14.04.2014р. про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825882400:03:016:0057.
Ухвалою суду від 05.10.2015 року до участі в справі як співвідповідача залучено реєстраційну службу Ярмолинецького районного управління юстиції.
До початку розгляду судом справи по суті законний представник відповідача ОСОБА_3 - ОСОБА_4, подав заперечення проти позову, в яких позов не визнав. Вказав, що ст.25 ЗК України не підлягає застосуванню до спірних правовідносин, оскільки стосується приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, а не одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації; також, в п.7 Указу Президента України від 8 серпня 1995 року «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» йдеться про переважне, а не про виключне право осіб у цій нормі. Крім цього, батьки ОСОБА_3 працювали в соціальній сфері (Вербсько-Мурованій загальноосвітній школі) та в КСП «Дружба».
До початку розгляду судом справи представник відповідача, головного управління Держгедеокадастру у Хмельницькій області, подав заперечення проти позову, в яких позов не визнав. Зазначив, що земельне законодавство не містить обмежень щодо місця реєстрації громадянина при безоплатній приватизації ним земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Крім цього, в п. 7 указу Президента йдеться не про виключне, а про переважне право виділення земельних ділянок громадянам, що зайняті в соціальній сфері на селі.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, суду пояснив, що розпорядження Ярмолинецької РДА та наказ Головного управління Держземагенства в Хмельницькій області є незаконними, оскільки вони суперечать вимогам ст.ст.25,33,78, 116,118 Земельного кодексу України та п.7 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям».
Представник відповідача, Ярмолинецької РДА, позову не визнав, суду пояснив, що розпорядження Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20 грудня 2012 року є законним та приймалося у відповідності до чинного законодавства.
Представник відповідача, головного управління Держземагеокадастру у Хмельницькій області, позову не визнав, вказавши, що на даний час такої категорії земель як землі резервного фонду немає, процедура надання землі відповідачу не порушена, представник також вказала, що кожен громадянин України має право на отримання земельної ділянки, а Указ Президента від 8 серпня 1995 року передбачає переважне, а не виключне право на отримання земельної ділянки окремими категоріями громадян.
Представник третьої особи, Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району, проти позову заперечив, пояснивши, що всі працівники соціальної сфери села, які мали право на отримання безоплатно земельної ділянки, отримали їх, а також вказав, що рішення про створення резервного фонду в с.Вербка Мурована, сільською радою не приймалося.
Законний представник відповідача ОСОБА_3 - ОСОБА_4, проти задоволення позову заперечив, суду пояснив, що при передачі земельної ділянки у власність його сину були дотримані вимоги ст.ст.22,81,116,121 ЗК України. Зазначив, що в п.7 Указу Президента України від 8 серпня 1995 року йдеться про переважне, а не про виключне право осіб, зайнятих в соціальній сфері, на отримання земельних ділянок у власність. Також, вказав, що ст.25 ЗК України стосується лише приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, а також вказав, що на даний час ОСОБА_3В зареєстрований в ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується довідкою від 21.07.2015 р. та інформацією управління ДМС України в Хмельницькій області від 21.07.2015 року.
Заслухавши учасників процесу, спеціаліста, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст.10 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, а ч.2 ст.10 ЦПК України передбачає, що сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. У відповідності до ч.3 ст.10 та ч.1 ст.60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Згідно ч.1 ст.11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, що беруть участь у справі.
Судом встановлено, що розпорядженням Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р. № 633/2012р. ОСОБА_3 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2 га на території Вербсько-Мурованої сільської ради за межами с. Вербка Мурована. Наказом головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 8 січня 2014 року № ХМ/6825882400:03:016/00000003 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_3, розташовану за межами населених пунктів Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району; надано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 2, 0000 га (кадастровий номер 6825882400:03:016:0057) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Вербсько-Мурованої сільської ради Ярмолинецького району.
Відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 12392737 від 14.04.2014р. державним реєстратором реєстраційної служби Ярмолинецького районного управління юстиції Хмельницької області видано свідоцтво про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825882400:03:016:0057, серія та номер: САК № 799410, індексний номер 20432783 від 14 квітня 2014 року, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 05.05.2015 року.
Суд критично оцінює та не бере до уваги довідку відділу Держземагенства в Ярмолинецькому районі від 27.04.2015р. про те, що вказана земельна ділянка із кадастровим номером 6825882400:03:016:0057 була надана у власність із резервного фонду, з наступних підстав.
Зокрема, спеціаліст відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі ОСОБА_9 повідомив, що він готував зазначену довідку від 27.04.2015 року. Вказав, що дана довідка виготовлена на підставі картографічних планів 1996 року, які на даний час не діють, а також те, що з часу дії Земельного Кодексу 2001 року, на території Вербсько-мурованої сільськьої ради приватизація земель колективної та державної власності не проводилась і на момент передачі ОСОБА_3 земельної ділянки, вона не відносилась до земель резервного фонду, а належала до земель державної власності.
Представник третьої особи - Вербсько-мурованої сільськьої ради суду пояснив, що рішення про створення резервного фонду в с.Вербка Мурована, сільською радою не приймалося.
З відповіді архівного відділу Ярмолинецької районної державної адміністрації від 27.10.2015р. вбачається, що рішення сесії щодо створення резервного фонду земель в с. Вербка-Мурована відсутнє.
Так, відповідно до п.7 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 8 серпня 1995 року створений у процесі приватизації резервний фонд земель призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням переважно громадянам, зайнятими у соціальній сфері на селі, а також іншим особам, яких приймають у члени сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання.
Згідно ч.ч.13,15 ст.5 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року сільські і селищні Ради народних депутатів створюють на своїй території резервний фонд земель за погодженням місцерозташування з землекористувачем у розмірі до 15 процентів площі усіх сільськогосподарських угідь, включаючи угіддя в межах відповідних населених пунктів. Резервний фонд земель перебуває у державній власності і призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням.
Таким чином, прокурором не надано суду належних та допустимих доказів того, що на території Вербсько-Мурованої сільської ради був створений резервний фонд відповідно до Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» та діючого на той час Земельного Кодексу (ч.ч.13,15 ст.5 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року), зокрема, доказів того, що Баламутівська сільська рада створила на своїй території резервний фонд земель за погодженням місцерозташування з землекористувачем у розмірі до 15 процентів площі усіх сільськогосподарських угідь, включаючи угіддя в межах відповідних населених пунктів.
Прокурором також не надано доказів того, резервний фонд був створений на території Вербсько-Мурованої сільської ради відповідно до ст.25 ЗК України 2001 року.
Так, згідно ч.ч.10,11 ст.25 ЗК України, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у процесі приватизації створюють резервний фонд земель за погодженням його місця розташування з особами, зазначеними в частині першій цієї статті у розмірі до 15 відсотків площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій. Резервний фонд земель перебуває у державній або комунальній власності і призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням.
При цьому стаття 25 ЗК України стосується приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, тоді як прокурором не надано будь-яких доказів того, що КСП «Дружба», який в свій час функціонував на території Вербсько-Мурованої сільської ради, був державним або комунальним сільгосппідприємством, відповідно, мав місце процес його приватизації, під час якого було створено резервний фонд.
Крім того, згідно інформації відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі від 18.12.2015 року, відповідно до п.10 ст.25 ЗК України, на території Вербсько-Мурованої сільської ради резервний фонд не створювався; земельна ділянка, яка належить ОСОБА_3,кадастровий номер 6825882400:03:016:0057, до резервного фонду не входить.
Таким чином, оскільки позивачем не надано суду будь-яких доказів того, що розпорядження Ярмолинецької районної державної адміністрації від 20.12.2012р. № 633/2012р. та наказ Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 8 січня 2014 року суперечать вимогам ст.ст.25,33,78,116,118 Земельного кодексу України та п.7 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям», тому у задоволенні позову прокурора слід відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 3, 10, 11, 60, 154, 212-215 ЦПК України,
в и р і ш и в:
В позові прокурора Ярмолинецького району в інтересах держави до Ярмолинецької районної державної адміністрації, головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_3, реєстраційної служби Ярмолинецького районного управління юстиції, третя особа без самостійних вимог на стороні позивача - Вербсько-Мурована сільська рада Ярмолинецького району про скасування розпорядження, наказу та рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку , - відмовити.
На рішення може бути подано апеляційну скаргу в Апеляційний суд Хмельницької області через Ярмолинецький районний суд Хмельницької області на протязі 10 днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя підпис
Копія вірна
Суддя О.М.Шевчик
Суд | Ярмолинецький районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2015 |
Оприлюднено | 25.12.2015 |
Номер документу | 54475439 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ярмолинецький районний суд Хмельницької області
Шевчик О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні