Постанова
від 18.11.2015 по справі 808/8306/15
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2015 року о/об 12 год. 44 хв.Справа № 808/8306/15 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., за участю представника позивача ОСОБА_1, розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Відділу культури і туризму Бердянської районної державної адміністрації

до Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області

про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Відділ культури і туризму Бердянської районної державної адміністрації (надалі - позивач, Відділ культури і туризму) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області (надалі - відповідач, Бердянська ОДПІ), в якому позивач просить суд скасувати Рішення відповідача №0031181701 від 14.09.2015 «Про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску» на суму 5692 грн. 68 коп.

У позові (а.с.69-70) позивачем зазначено, що з набрання чинності Закону України №406-VII від 04.07.2013 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи», а саме з 11.08.2013 функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування віднесено до компетенції органів доходів і зборів. За період з жовтня 2013 року до 31 березня 2014 року Відділом культури і туризму Бердянської РДА кошти зараховувались на розрахунковий рахунок відкритий в органах Державного казначейства до районного бюджету - одержувач Бердянська ОДПІ в повному обсязі та терміни визначені законодавством. Сплата єдиного внеску проводилась вчасно і в повному обсязі згідно вимогам ст.6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» та у відповідні строки передбачені ч.8 ст.9 цього Закону, а саме не пізніше 20 числа наступного місяця. Посадові особи Бердянської ОДПІ крім телефонних розмов і пропозицій здійснювати зарахування з одного рахунку на інший не здійснили жодної дії передбаченої ст.25 п.4, ст.9 п.13, ст.14 п.1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», щоб забезпечити правильність зарахувань бюджетних коштів з податку ЄСВ на відповідні рахунки, що доводить бездіяльність посадових осіб Бердянської ОДПІ. Після звернення позивача у листі від 26.03.2014 №123 до Бердянської ОДПІ з проханням надати інформацію стосовно рахунка на який повинні надходити кошти по єдиному соціальному внеску, Бердянська ОДПІ від 28.03.14 за №4365/10/08-22-17-03 надіслала відповідь з рахунком на який повинні надходити кошти по сплаті єдиного внеску. На підставі цього листа позивач став перераховувати кошти на інший рахунок. У квітні 2014 року були надіслані листи до Бердянської ОДПІ від 03.04.2014 №132 та від 28.04.2014 №165 про зарахування з одного рахунка на інший для виправлення помилково зарахованих сум. Позивачем від Бердянської ОДПІ 21.09.2015 отримано Рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0031181701 від 14.09.2015 на суму 5692 грн. 68 коп. Бердянською ОДПІ у лютому 2014 року були пропущені надходження та відправлені на невизначені у сумі 4499 грн. 13 коп. У січні 2015 року на лист Бердянської ОДПІ №273/10/08-22-1101 позивач надав лист з нарахуванням та перерахуванням по Єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за 2014 рік, яким і виявлені суми, які перераховані, але не враховані Бердянською ОДПІ, що призвело до появи недоїмки на протязі 2014 року (на 20 березня у сумі 1438 грн. 15 коп. та на 20 листопада у сумі 1418 грн. 03 коп.). Згідно даних Бердянської ОДПІ у березні 2014 року надходження Єдиного внеску за березень не відображено (відсутнє), що призвело до недоїмки на суму 49313 грн. 90 коп. Сплачена сума за березень 86709 грн. 61 коп. Відповідач помилково зараховані кошти на рахунок іншого місцевого бюджету вважає недоїмкою, тоді як в порушення п.4 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» ще у листопаді 2013 року Бердянська ОДПІ у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, не надіслала відділу культури і туризму, як платнику єдиного внеску, вимогу про її сплату. Позивач відрахування з ЄСВ на рахунок одержувача - Бердянської ОДПІ до районного бюджету, а не до міського, вважає як помилково зараховані кошти, а не як неперераховані або несвоєчасно перераховані. Позивач вважає, що у порушення п.13 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державну соціальне страхування» Бердянська ОДПІ не повідомила та не повернула кошти.

Представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, надав пояснення, аналогічні викладеним в адміністративному позові.

Відповідачем надано письмові заперечення (а.с.75), в яких зазначено, що з 11.08.2013 функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування віднесені до компетенції органів доходів і зборів. Відповідач посилаючись на приписи до п.1 ч.2 ст.6, ч.12 ст.9 Закону України №2464-VI від 08.07.2010 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» стверджує, що позивач є платником ЄСВ та повинен сплачувати його своєчасно та у повному обсязі на розрахункові рахунки відкриті в органах Державного казначейства. В зв'язку з тим, що Відділом культури і туризму Бердянської РДА було сплачено кошти на оплату ЄСВ за лютий-березень 2014 року, які були зараховані на невірний розрахунковий рахунок, а саме до районного бюджету у позивача з'явилась недоїмка. Нормами ч.11 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» передбачено, що у разі несвоєчасної сплати або не в повному обсязі ЄВ до платника застосовуються фінансові санкції, а посадові особи винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Бердянською ОДПІ за несвоєчасну сплату ЄВ на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування нараховано штраф у розмірі 10% своєчасно несплаченнх сум, а також на суму недоїмки нарахована пеня з розрахунку 0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Відповідно до п.8 розділу VII «Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженої 20.04.2015 наказом Міністерства фінансів України №449 (далі за текстом заперечення - Інструкція), суми штрафів та пені, передбачені п.2, 3, 5 та 6 розділу VII Інструкції, підлягають сплаті платником ЄВ чи банком протягом десяти робочих днів після надходження відповідного рішення або можуть бути оскаржені у цей самий строк до фіскального органу вищого рівня або до суду з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного фіскального органу, посадовими особами якого прийнято це рішення. Згідно п.2 ст.2 розділу VII Інструкції при застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки, незалежно від періодів та кількості випадків сплати за вказані періоди. Враховуючи наведене, Бердянська ОДПІ вважає правомірно прийнятим Рішення від 14.09.2015 №0031181701, оскільки вимоги позивача не відповідають вимогам норм чинного законодавства та обставинам справи.

Представник відповідача у судове засідання не прибув. Подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

Відділ культури і туризму Бердянської районної державної адміністрації зареєстрований як юридична особа за адресою: 71112, м.Бердянськ, проспект Перемоги, буд.3. Позивач має ідентифікаційний код юридичної особи 02228285 (а.с.10-14).

Рішенням про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0031181701 від 14.09.2015 Бердянською ОДПІ застосовано до позивача штраф у сумі 5217 грн. 01 коп. (10% від своєчасно не сплачених сум єдиного внеску) та нараховано пеню 475 грн. 67 коп. (0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу) за період з 21.03.2014 по 27.11.2014. Загальна сума складає 5692 грн. 68 коп. (а.с.5, 76).

Відповідачем не надано до суду розрахунку пені та штрафних санкцій, застосованих Рішенням про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0031181701 від 14.09.2015.

Судом досліджено: «Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів» поданий Відділом культури і туризму за січень, лютий, березень, квітень, травень, жовтень 2014 року (а.с.78-83; 99-118).

Також, судом досліджено «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку», поданий Відділом культури і туризму за І, ІІ квартал 2014 року (а.с.119-124).

Позивачем надано до суду Розрахункові відомості із заробітної плати за лютий, березень, квітень 2014 року (а.с.125-130, 132-133, 138-144, 150-157, 163).

Судом досліджено Табель відпрацьованого часу працівників (а.с.131, 134-137, 145-149, 158-162).

Відповідачем не подано до суду жодних зауважень щодо вказаних документів позивача.

Для з'ясування стану розрахунку позивача з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів судом досліджено: платіжні доручення №16 від 24.02.2014, №20 від 24.02.2014, №39 від 25.09.2015; банківські виписки щодо здійснених Відділом культури і туризму проплат; Реєстр платіжних доручень по Відділу культури і туризму Бердянської РДА по ЄСВ за січень, лютий, березень, квітень 2014 року (а.с.15-37; 85-91; 38-45). У платіжних документах призначенням платежу зазначено: єдиний внесок.

Позивачем надано до суду Видаткові ордери з виплати заробітної плати (а.с.92-98).

Відповідачем надано до суду інтегровану картку Відділу культури і туризму, в якій зазначено про стан розрахунків з бюджетом по єдиному внеску (а.с.53-61).

На запит позивача (вих.№123 від 26.03.2014) Бердянською ОДПІ надано відповідь (вих.№4365/10/08-22-17-03 від 28.03.2014) в якій зазначено реквізити для перерахування суми утриманого з заробітної плати ЄСВ та нарахованого на фонд заробітної плати ЄСВ: банк отримувача - ГУДКСУ у Запорізькій області; отримувач - Бердянська ОДПІ ГУ Міндоходів у Запорізькій області; код отримувача - 38699859; МФО - 813015; розрахунковий рахунок - 37194201000822 (а.с.48-49).

До суду надано лист Відділу культури і туризму (вих.№132 від 03.04.2014) в якому позивач у зв'язку з помилково оплаченими сумами ЄСВ з розрахункового рахунку 37192201000802 просить перекинути на розрахунковий рахунок 37194201000822 (а.с.47).

15.01.2015 позивачем листом за вих.№19 подано до Бердянської ОДПІ відомості про суми єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, які були нараховані та перераховувались на рахунок 37192201000802 та на рахунок 37194201000822. Також, у даному листі позивач просить відповідача провести звірку з органами Державного казначейства по розрахункам з бюджетом Відділу культури і туризму (а.с.50).

Згідно з письмовими запереченнями відповідача на позов (а.с.75) позивачем було сплачено кошти на оплату єдиного соціального внеску за лютий-березень 2014 року, але дані кошти були зараховані на невірний розрахунковий рахунок, а саме до районного бюджету. У зв'язку з цим, у позивача виникла недоїмка.

Водночас, у відповідача не має зауважень щодо суми коштів сплачених позивачем на оплату єдиного соціального внеску за лютий-березень 2014 року.

Також, у відповідача відсутні зауваження щодо сплати позивачем коштів на оплату єдиного соціального внеску за жовтень-грудень 2014 року, січень 2015 року, які перераховувались позивачем на рахунок 37192201000802 районного бюджету. Протилежного відповідачем не доведено.

Позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з викладеного вище та з наступного.

У п.4 «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями», затвердженого 04.12.2013 Наказом Міністерства доходів і зборів України №760/1031, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2013 за №2193/24725 (надалі - «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями»), зазначено, що інформація про реквізити відкритих (перевідкритих) рахунків за надходженнями, операції на яких здійснюватимуться не раніше 10 робочих днів від дати їх відкриття (перевідкриття), надається органами Казначейства відповідним органам Міндоходів, Казначейством України - Міністерству доходів і зборів України (далі - Міндоходів) (у частині рахунків, відкритих на балансі Казначейства України) протягом 3 робочих днів з дня відкриття (перевідкриття) рахунків за надходженнями. […] Інформація про перенесення залишків коштів на нові рахунки з обліку надходжень бюджетів подається Казначейством України - Міндоходів протягом 5 робочих днів з дня відкриття (перевідкриття) рахунків за надходженнями.

Територіальні органи Міндоходів повідомляють реквізити аналітичних рахунків платникам податків (п.5 «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями»).

Як зазначено у п.11 «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями», щомісяця, не пізніше 4-го числа місяця, що настає за звітним, органи Казначейства проводять звірку доходів за кодами класифікації доходів бюджету з відповідними органами Міндоходів на підставі «Звітів про виконання державного бюджету за доходами та іншими надходженнями» і «Звітів про виконання місцевих бюджетів за доходами» та відомостей розподілу коштів станом на 1-е число місяця, що настає за звітним. За результатами звірки складається акт звірки за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку.

Бердянською ОДПІ документально не доведено належне виконання приписів «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями», проведення, на вимогу Відділу культури і туризму, належних звірок з територіальним органом казначейської служби України щодо надходження від позивача коштів з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на казначейський рахунок, розмір цих внесків та своєчасність зарахування.

Не надано Бердянською ОДПІ і результатів вирішення звернення позивача (вих.№19 від 15.01.2015), яке згідно відбитку штемпеля надійшло до відповідача 15.01.2015.

У ч.4 ст.8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» зазначено, що порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Як зазначено у пп.14.1.1-1 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, адміністрування податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та інших платежів відповідно до законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (далі - податків, зборів, платежів) - це сукупність рішень та процедур контролюючих органів і дій їх посадових осіб, що визначають інституційну структуру податкових та митних відносин, організовують ідентифікацію, облік платників податків і платників єдиного внеску та об'єктів оподаткування, забезпечують сервісне обслуговування платників податків, організацію та контроль за сплатою податків, зборів, платежів відповідно до порядку, встановленого законом.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.14 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» органи доходів і зборів зобов'язані: здійснювати контроль за дотриманням платниками єдиного внеску вимог цього Закону.

У п.11 Розділу ІІ «Порядку ведення органами Міністерства доходів і зборів України оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів», затвердженого 05.12.2013 наказом Міністерства доходів і зборів України №765, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.02.2014 за №217/24994, зазначено, що форми інтегрованих карток платника мають лицьовий та зворотний боки. Зворотний бік інтегрованої картки відображає стан розрахунків платника (суми нарахованого та сплаченого платежів, пені, штрафних (фінансових) санкцій, процентів за користування розстроченням (відстроченням) грошових зобов'язань (податкового боргу), суми податкового боргу, недоїмки із сплати єдиного внеску, надміру та/або помилково сплачені, заявлені до відшкодування тощо) за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами, операції, що проводяться з коштами передоплати. На лицьовому боці інтегрованої картки відображається додаткова інформація щодо стану розрахунків платника за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами та передоплатою.

Відповідно до абз.2 п.1 ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Згідно з абз.1 ч.8 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

У ч.6 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» зазначено, що для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску.

Відповідно до п.4.6 «Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженого 19.09.2013 наказом Міністерство доходів і зборів України №493/815, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.09.2013 за №1667/24199 (надалі - «Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»), щомісяця: не пізніше 4 числа місяця, що настає за звітним, територіальні органи Міндоходів проводять звірку надходжень страхових коштів з відповідними територіальними органами Казначейства станом на 1 число місяця, що настає за звітним. За результатами складається акт звірки надходження страхових коштів (додаток 6).

Бердянською ОДПІ не надано до суду Актів звірки надходження страхових коштів, які повинні були складатися щомісячно.

Опрацюванням вказаних Актів, на думку суду, відповідач міг би вчасно встановити надходження коштів від Відділу культури і туризму на інший рахунок (тобто на рахунок 37192201000802 замість необхідного рахунку 37194201000822).

У п.2.1 «Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» зазначено, що Міністерство доходів і зборів України (далі - Міндоходів) та територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Міжрегіональне головне управління Міндоходів - Центральний офіс з обслуговування великих платників, державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, об'єднані та спеціалізовані державні податкові інспекції Міндоходів (далі - територіальні органи Міндоходів) відкривають в органах Казначейства небюджетні рахунки за балансовим рахунком 3719 «Рахунок для зарахування коштів, які підлягають розподілу за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування» (далі - рахунок 3719) для зарахування та розподілу коштів єдиного внеску та фінансових санкцій (далі - страхові кошти).

Відтак, з урахуванням приписів п.5 «Порядку взаємодії органів Міністерства доходів і зборів України та органів Державної казначейської служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями», саме на Бердянську ОДПІ покладено обов'язок своєчасного повідомлення позивача, як платника, про відкриття (перевідкриття) рахунку(-ів) для зарахування та розподілу коштів єдиного внеску та фінансових санкцій.

Тривале, впродовж 2014 року, перерахування позивачем єдиного внеску на інший рахунок стало можливим внаслідок невчасного виконання Бердянською ОДПІ вимог п.3 ч.1 ст.14 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», пп.14.1.1-1 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України.

Згідно з ч.11 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Як зазначено у п.1 ч.10 ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.

Податки і збори (обов'язкові платежі) та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування на єдиний казначейський рахунок (ч.5 ст.45 Бюджетного кодексу України).

Відповідно до п.22.4 ст.22 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» під час використання розрахункового документа ініціювання переказу є завершеним: для платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку платника; для банку платника - з дати списання коштів з рахунка платника та зарахування на рахунок отримувача в разі їх обслуговування в одному банку або з дати списання коштів з рахунка платника та з кореспондентського рахунка банку платника в разі обслуговування отримувача в іншому банку. Банки мають забезпечувати фіксування дати прийняття розрахункового документа на виконання.

У ч.6 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» зазначено, що за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.

З урахуванням зазначеного вище, суд вважає, що Відділ культури і туризму не мав заборгованість зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Перевіряючи правомірність нарахування Бердянською ОДПІ штрафу та пені Рішенням про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0031181701 від 14.09.2015 суд виходить з такого.

Згідно з ч.10 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Відповідно до п.2 ч.11 ст.25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Згідно з п.6.2 розділу VI «Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженої 09.09.2013 наказом Міністерства доходів і зборів №455, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 19.09.2013 за №1622/24154, сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена платниками у строки, визначені відповідно до Закону підпунктом 6 пункту 4.3, абзацом другим підпункту 2, підпунктом 3 пункту 4.5 та підпунктом 2 пункту 4.6 розділу IV цієї Інструкції, обчислена органами доходів і зборів у випадках, передбачених Законом, є недоїмкою. Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Порядок обчислення та строки, за які Бердянською ОДПІ нараховувались штраф, пеня документально - не підтверджені; розрахунок нарахування штрафу, пені до суду не наданий.

Оскільки для підтвердження факту несплати узгодженої суми грошового зобов'язання необхідно встановити, що у строк, передбачений законодавством платник податків не вчинював дії, спрямовані на перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету, то помилкове зазначення Відділом культури і туризму іншого казначейського рахунку (37192201000802 замість 37194201000822) не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми грошового зобов'язання, а відтак і для застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права висловлена і колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 16.06.2015 у справі №21-377а15 (а.с.167-168).

Відповідно до ч.1 ст.244-2 КАС України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.

Суд беручи до уваги обставини справи, зміст публічно-правового спору, враховуючи правову позицію Верховного Суду України з розгляду справ такої категорії приходить до висновку, що Бердянською ОДПІ не доведено те, що «… в зв'язку з тим, що Відділом культури і туризму Бердянської РДА було сплачено кошти на оплату ЄСВ за лютий-березень 2014, які були зараховані на невірний розрахунковий рахунок, а саме до районного бюджету у позивача з'явилась недоїмка …». Відтак, документально недоїмка не підтверджена.

З урахуванням сплати позивачем єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування протиправним є застосування Бердянською ОДПІ штрафу у сумі 5217 грн. 01 коп. (10% від своєчасно не сплачених сум єдиного внеску) та нарахування пені у сумі 475 грн. 67 коп. (0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу) Рішенням №0031181701 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 14.09.2015.

Як зазначено у ч.6 ст.19 Господарського кодексу України, органи державної влади і посадові особи зобов'язані здійснювати інспектування та перевірки діяльності суб'єктів господарювання неупереджено, об'єктивно і оперативно, дотримуючись вимог законодавства, поважаючи права і законні інтереси суб'єктів господарювання.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Заперечуючи проти позовних вимог відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірність, обґрунтованість, розсудливість прийняття спірного рішення.

З урахуванням приписів ч.3 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0031181701 прийняте 14.09.2015 відповідачем необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним і підлягає скасуванню.

З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою (ч.1 ст.98 КАС України).

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.87 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суб'єктом владних повноважень у справі була Бердянська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Запорізькій області, то саме з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені судові витрати позивачу, документально підтверджені у сумі 1218 грн. 00 коп. за позовну вимогу майнового характеру.

Керуючись ст.ст.11, 17, 71, 87, 94, 158-163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області №0031181701 від 14.09.2015 «Про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску» на суму 5692 грн. 68 коп.

Присудити на користь Відділу культури і туризму Бердянської районної державної адміністрації з бюджетних асигнувань Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області судові витрати у сумі 1218 грн. 00 коп.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.

Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.

Постанова виготовлена у повному обсязі 20.11.2015.

Суддя О.О. Прасов

Дата ухвалення рішення18.11.2015
Оприлюднено27.12.2015
Номер документу54500130
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/8306/15

Ухвала від 16.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Постанова від 18.11.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 02.11.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні