Постанова
від 16.07.2015 по справі 819/1662/15
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/1662/15

16 липня 2015 р.м.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі колегії суддів:

головуючого судді Данилевич Н.А.

суддів Мартиць О.І.

ОСОБА_1

при секретарі судового засідання Стасюк А.В.

за участю:

представників позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом приватного підприємця ОСОБА_4 до Національного банку України, третя особа - приватне агропромислове підприємство «Маяк» про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Приватний підприємець ОСОБА_4 (надалі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Національного банку України (надалі - відповідач), третя особа - приватне агропромислове підприємство «Маяк» про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії,.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що постановою правління Національного банку України від 23.12.2014 року №831 прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію публічного акціонерного товариства «Терра Банк». Відповідно до зазначеної постанови 24.12.2014 року виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб було прийнято рішення №159, згідно з яким було розпочато процедуру ліквідації ПАТ «Терра Банк» та призначено уповноважену особу Фонду на ліквідацію ПАТ «Терра Банк». Згідно платіжного доручення №1078 від 24.12.2014 року були помилково перераховані кошти в сумі 200055,60 грн. з рахунку ПАП «Маяк» р/р26003288968 в АТ «ОСОБА_5 банк Аваль» МФО 380805 код ЄДРПОУ 30812067 на рахунок ПП ОСОБА_4 п/р26009301068479 в ПАТ «Терра Банк» МФО 380601 іпн. НОМЕР_1. Дана банківська операція, на думку позивача, є незаконною, оскільки в день її проведення ПАТ «Терра Банк» не мав ліцензії. Звернення позивача в ТОД «ОСОБА_5 банк Аваль» та до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ «Терра Банк» щодо повернення помилково перерахованих коштів не дали жодних результатів. Відтак, позивач звернувся до Національного банку України з проханням здійснити перевірку законності проведення банківської операції згідно платіжного доручення №1078 від 24.12.2014 року, та вжити заходів щодо повернення помилково перерахованих коштів в сумі 200055,60 грн. Згідно відповіді Національного банку України від 24.04.2015 року №47-605/28/50 - у відповідача відсутні правові підстави для втручання у діяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб для вирішення порушеного у звернення позивача питання та запропоновано звернутися до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ «Терра Банк». Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, а тому просить визнати протиправною бездіяльність Національного банку України та зобов'язати Національний банк України провести перевірку банківської операції по перерахуванню з рахунку ПАП «Маяк», р/р26003288968 в АТ «ОСОБА_5 банк Аваль» МФО 380805 код ЄДРПОУ 30812067 на рахунок ПП ОСОБА_4 п/р26009301068479 в ПАТ «Терра Банк» МФО 380601 іпн. НОМЕР_1 коштів в сумі 200055,60 грн. згідно платіжного доручення №1078 від 24.12.2014 року, у відповідності до Законів України «Про Національний банк України» та «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з мотивів викладених у позовній заяві та просили позов задоволити.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про день, час та місце слухання справи був повідомлений належним чином. Будь-яких заперечень, клопотань про відкладення розгляду справи чи слухання справи за його відсутності від відповідача не надходило.

Розглянувши матеріали справи та з'ясувавши всі обставини справи, заслухавши пояснення учасників процесу, суд вважає, що позов не підлягає до задоволення з наступних міркувань.

Судом встановлено, що згідно платіжного доручення №1078 від 24.12.2014 року з рахунку ПАП «Маяк» р/р26003288968 в АТ «ОСОБА_5 банк Аваль» МФО 380805 код ЄДРПОУ 30812067 на рахунок ПП ОСОБА_4 п/р26009301068479 в ПАТ «Терра Банк» МФО 380601 іпн. НОМЕР_1 були перераховані кошти в сумі 200055,60 грн. (а.с.7).

Як було встановлено в судовому засіданні, вищезазначені кошти були перераховані третьою особою - ПАП «Маяк» на користь ПП ОСОБА_4 помилково, у зв'язку з чим, ПАП «Маяк» зверталось з листом №417 від 24.12.2014 року до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ «Терра Банк» ОСОБА_6 з проханням повернути помилково перераховані кошти (а.с.8), та з листом №416 від 24.12.2014 року до ТОД АТ «ОСОБА_5 Аваль» з проханням посприяти у вирішенні питання про повернення помилково перерахованих коштів(а.с.10).

Крім цього, ПП ОСОБА_4 також звертався з листом №13 від 24.12.2014 року до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ «Терра Банк» ОСОБА_6 з проханням повернути помилково перераховані кошти згідно платіжного доручення №1078 від 24.12.2014 року (а.с.9).

Як вбачається з відповідей уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ «Терра Банк» ОСОБА_6 №17.02.2015/5 та 17.02.2015/4 від 17.02.2015 року (а.с.11-12) та відповіді ТОД АТ «ОСОБА_5 Аваль» від 27.01.2015 року (а.с.13), прохання ПАП «Маяк» та ПП ОСОБА_4 про повернення помилково перерахованих коштів не були задоволені.

У зв'язку з цим, позивач звернувся з листом №15 від 10.04.2015 року до Національного банку України з проханням провести перевірку законності проведення банківської операції по перерахуванню коштів згідно платіжного доручення №1078 від 24.12.2014 року, та з проханням вжити заходів в межах, визначених законодавством повноважень, щодо повернення неправомірно перерахованих коштів (а.с.14).

Згідно відповіді Національного банку України №47-605/28/50 від 24.04.2015 року, відповідач зазначає, що у нього відсутні правові підстави для втручання у діяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб для вирішення питання порушеного у листі ПП ОСОБА_4 №15 від 10.04.2015 року (а.с.15-16).

Як було встановлено в судовому засіданні та підтверджується наявними матеріалами справи, відповідно до постанови Правління Національного банку України від 23.12.2014 року №831 «Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію публічного акціонерного товариства «ТЕРРА БАНК», виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) прийнято рішення від 24.12.2014 року №159 «Про початок процедури ліквідації ПАТ «ТЕРРА БАНК» та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку», згідно з яким було розпочато процедуру ліквідації публічного акціонерного товариства «ТЕРРА БАНК» (далі - ПАТ «ТЕРРА БАНК») та призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ «ТЕРРА БАНК» провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків ОСОБА_6 строком на 1 рік з 24.12.2014 по 23.12.2015 включно. Реквізити ПАТ «ТЕРРА БАНК»: код ЄДРПОУ 24425738, МФО 380601, місцезнаходження: бул. Дружби Народів, 28-в, м. Київ, 01103, Україна.

Вимоги кредиторів приймаються протягом 30 днів з дня опублікування в газеті «Голос України» оголошення про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку за адресою: вул. Глибочицька, 40, м. Київ, 04050.

Задоволення вимог кредиторів здійснюватиметься за рахунок коштів, одержаних в результаті ліквідації та реалізації майна банку, в черговості, що передбачена частиною першою статті 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

В частинах 1., 7 ст.3 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» вказано, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

Органи державної влади та Національний банк України не мають права втручатися в діяльність Фонду щодо реалізації законодавчо закріплених за ним функцій і повноважень. Взаємодія Фонду з Національним банком України та органами державної влади здійснюється в межах, визначених цим Законом, іншими актами законодавства.

Відповідно до ч.1., п.п.4, 8 ч.2. ст.4 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

На виконання свого основного завдання Фонд у порядку, передбаченому цим Законом, здійснює такі функції, серед іншого: здійснює заходи щодо організації виплат відшкодувань за вкладами в разі прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; здійснює процедуру виведення неплатоспроможних банків з ринку, у тому числі шляхом здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків, організовує відчуження активів і зобов'язань неплатоспроможного банку, продаж неплатоспроможного банку або створення та продаж перехідного банку.

Частиною 1. ст.35 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» встановлено, що тимчасовим адміністратором неплатоспроможного банку та ліквідатором банку (крім ліквідації банку за рішенням власників) є Фонд. Здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків Фонд здійснює через призначену виконавчою дирекцією уповноважену особу Фонду.

Згідно ч.3. ст.76 Закону України «Про банки і банківську діяльність» Національний банк України не здійснює банківський нагляд за банком у якому запроваджено тимчасову адміністрацію, здійснюється ліквідація, крім отримання звітності в установленому Національним банком України порядку.

Крім цього, частиною 3 ст.55 Закону України «Про Національний банк України» визначено, що Національний банк здійснює постійний нагляд за дотриманням банками, їх підрозділами, афілійованими та спорідненими особами банків на території України та за кордоном, банківськими групами, представництвами та філіями іноземних банків в Україні, а також іншими юридичними та фізичними особами банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку і економічних нормативів. Національний банк не здійснює перевірок і ревізій фінансово-господарської діяльності осіб, зазначених у цій статті.

Таким чином, з огляду на зазначене, суд приходить до переконання, що прохання позивача зазначені в листі №15 від 10.04.2015 року, щодо здійснення перевірки законності проведення банківської операції по перерахуванню коштів згідно платіжного доручення №1078 від 24.12.2014 року, та щодо вжиття заходів для повернення неправомірно перерахованих коштів з рахунку в ПАТ «Терра Банк», щодо якого розпочато процедуру ліквідації, не належать до компетенції Національного банку України, а тому, позовні вимоги приватного підприємця ОСОБА_4 не можуть бути задоволені.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади, місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно ч.1 ст.69 КАС доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Відповідно до статей 11, 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є не обґрунтованими, не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, а отже до задоволення не підлягають.

Керуючись ст.ст. 94, 128, 158, 163-163, 167 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову приватного підприємця ОСОБА_4 до Національного банку України, третя особа - приватне агропромислове підприємство "Маяк" про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії - відмовити.

Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Данилевич Н.А.

Суддя Мартиць О.І.

Суддя Білоус І.О.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.07.2015
Оприлюднено27.12.2015
Номер документу54505133
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1662/15

Постанова від 16.07.2015

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Данилевич Н.А.

Ухвала від 15.06.2015

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Данилевич Н.А.

Ухвала від 25.06.2015

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Данилевич Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні