Постанова
від 18.11.2015 по справі 804/1749/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

"18" листопада 2015 р. справа № 804/1749/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Панченко О.М. (доповідач),

суддів: Чередниченко В.Є., Коршуна А.О.,

при секретарі судового засідання Яковенко О.М.,

за участю:

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2014 року у справі №804/1749/14

за позовом Публічного акціонерного товариства "Дніпропетровський трубний завод"

до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного Управління Міндоходів у Дніпропетровській області

про скасування податкового повідомлення-рішення, -

встановив:

У січні 2014 року позивач звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив скасувати податкове повідомлення-рішення №0000073100 від 10 січня 2014 року, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем: орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 18 855 451, 09 грн., в тому числі за основним платежем на суму 15 829 799,28 грн., за штрафними (фінансовими санкціями) - 3 025 651,81 грн.

Постановою суду першої інстанції позов задоволено повністю. Суд дійшов висновку про протиправність спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки ні Закон України "Про плату за землю", ні інші нормативно-правові акти не закріплюють обов'язок орендаря перераховувати орендну плату (сплачувати її в більшому розмірі) в разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідач оскаржив її в апеляційному порядку, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, неповне з'ясування судом обставин справи; зазначає, що позивачем залишено поза увагою той факт, що гідно пункту 4.7 договорів оренди земельних ділянок, розмір орендної плати переглядається щорічно в випадках, передбачених законом. Вказував, що податкові декларації з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) ПАТ "ДТЗ" надавало керуючись п.286.2 та п.286.3 ст.286 ПК України. А з 01 січня 2011 року введено в дію Податковий кодекс України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, визначає вичерпний перелік податків і зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих

органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Оскільки збільшення мінімального розміру орендної плати за землю відбулося у зв'язку зі зміною мінімального розміру орендної плати відповідно до ПК України, необхідність сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у новому розмірі виникає в орендаря незалежно від внесення змін до договорів оренди за ініціативою сторін договору оренди землі. Просив скасувати постанову суду і в позові відмовити.

Представник відповідача у судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав, просив скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову - про відмову позивачу у задоволенні позову.

Представник позивача у судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечував, просив постанову суду першої інстанції залишити без змін.

Вислухавши пояснення учасників процесу, дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 16.02.2005 р. №130/25 та відповідно до договорів оренди земельних ділянок від 12.04.2005р., що укладені між ПАТ "Дніпропетровський трубний завод" та Дніпропетровською міською радою сторони погодили, що орендодавець (Дніпропетровська міська рада) передає, а орендар (ПАТ "Дніпропетровський трубний завод") приймає у строкове платне користування земельні ділянки:

1) Земельна ділянка площею 15,8247 га, за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Киринаківська, 30, по фактичному розміщенню ділянки заводу № 1, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:700:0012. В Управлінні земельних ресурсів дійсний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 07.07.2005 за №040510400544.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) - 1.10.2 (металургія та оброблення металу) (п. 1.2 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору складає 83 600 805,41 грн. (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору, земельна ділянка передається на 15 років.

2) Земельна ділянка площею 1,8506 га, за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Маяковського, 37, по фактичному розміщенню цеху водопостачання, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:675:0002. В Управлінні земельних ресурсів дійсний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 06.07.2005 за №040510400538.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) - 1.10.2 (металургія та оброблення металу) (п. 1.2 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору складає 9 459 444,29 грн. (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору, земельна ділянка передається на 15 років.

3) Земельна ділянка площею 15,0598 га, за адресою: м. Дніпропетровськ, вул.Маяковського, 31, по фактичному розміщенню ділянок заводу №№ 2,3, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:702:0001. В Управлінні земельних ресурсів дійсний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 07.07.2005 за №040510400548.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) - 1.10.2 (металургія та оброблення металу) (п. 1.2 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору складає 74 674 634,67 грн. (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору, земельна ділянка передається на 15 років.

4) Земельна ділянка площею 15,3466 га, за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Маяковського, 31, по фактичному розміщенню ділянок заводу №№ 2,3, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:726:0001. В Управлінні земельних ресурсів дійсний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 07.07.2005 за №040510400546.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) - 1.10.2 (металургія та оброблення металу) (п. 1.2 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору складає 81 075 035,88 грн. (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору, земельна ділянка передається на 15 років.

5) Земельна ділянка площею 0,1460 га, за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Коксохімічна, 3, по фактичному розміщенню поліклініки, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:617:0020. В Управлінні земельних ресурсів дійсний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 06.07.2005 за №040510400542.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) - 1.12.5 (охорона здоров'я та соціальні послуги) (п. 1.2 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору складає 305 910,47 грн. (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору, земельна ділянка передається на 15 років.

6) Земельна ділянка площею 0,0716 га, за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Маяковського, 31, по фактичному розміщенню центральної прохідної, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:685:0003. В Управлінні земельних ресурсів дійсний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 07.07.2005 за № 040510400545.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) - 1.10.2 (металургія та оброблення металу) (п. 1.2 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору складає 309 935,24 грн. (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору, земельна ділянка передається на 15 років.

7) Земельна ділянка площею 0,3145 га, за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Коксохімічна, 3, по фактичному розміщенню АТС, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:617:0021. В Управлінні земельних ресурсів дійсний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 07.07.2005 за № 040510400543.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) - 1.10.2 (металургія та оброблення металу) (п. 1.2 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору складає 1 404 825,79 грн. (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору, земельна ділянка передається на 15 років.

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо обґрунтованості позову, виходячи з наступного.

Порядок оподаткування землі в Україні, починаючи з 01.01.2011, визначається розділом ХІІІ "Плата за землю" ПК України. Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288 ПК України.

Відповідно до пп. 14.1.136 п. 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Згідно з п. 288.4 статті 288 цього ж Кодексу розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Пунктом 288.5 статті 288 Кодексу передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (редакція діяла до внесення змін Законом України № 1166-УІІ від 27.03.2014 року).

Відповідно до норм ПК України, який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, річна сума платежу, що підлягає перерахуванню до бюджету суб'єктами господарювання, які орендують земельні ділянки державної і комунальної власності, визначається відповідно до умов договору, але з урахуванням вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України, тобто, не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу.

Таким чином, річна сума платежу орендної плати за землю, згідно з п. 288.5 ст. 288 ПК України, не може бути меншою розміру, визначеного підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України, а саме - трикратного розміру земельного податку.

Пунктом 286.2 статті 286 ПК України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Відтак, з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, а також враховуючи пріоритетність норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що з набранням чинності ПК України, розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 цього Кодексу, тобто не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого цим Кодексом, та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

Таким чином, колегія суддів вважає, що для задоволення позову немає правових підстав.

За таких обставин колегія суддів доходить висновку, що суд першої інстанції порушив норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, що є підставою для скасування постанови суду з ухваленням нового рішення відповідно до ст. 202 КАС України про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст. 196, 198, 202 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного Управління Міндоходів у Дніпропетровській області задовольнити.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2014 року у справі №804/1749/14 скасувати.

В позові відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки, визначені ст.212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: О.М. Панченко

Суддя: В.Є. Чередниченко

Суддя: А.О. Коршун

Дата ухвалення рішення18.11.2015
Оприлюднено27.12.2015
Номер документу54509393
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/1749/14

Постанова від 18.11.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 27.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Проценко О.А.

Ухвала від 28.01.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Потолова Ганна Володимирівна

Постанова від 28.02.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Потолова Ганна Володимирівна

Постанова від 28.02.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Потолова Ганна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні