ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Гломб Ю.О.
Суддя-доповідач:ОСОБА_1
УХВАЛА
іменем України
"21" грудня 2015 р. Справа № 817/2614/15
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Бучик А.Ю.
суддів: Одемчука Є.В.
ОСОБА_2,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агро-Сервіс" на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "29" вересня 2015 р. у справі за позовом Управління Пенсійного фонду України в Демидівському районі Рівненської області до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агро-Сервіс" про стягнення витрат ,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2015 року стягнуто з сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агро-Сервіс" на користь управління Пенсійного фонду України в Демидівському районі Рівненської області заборгованість по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період квітень-травень 2015 року та серпень 2015 року в сумі 38806,13 грн.
В апеляційній скарзі Сільськогосподарський виробничий кооператив "Агро-Сервіс" посилається на порушення судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи та просить скасувати рішення суду першої інстанції із ухваленням нового про відмову в задоволенні позову. Зазначає, що витрати по виплаті пенсій особам, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів "в" - "е" та "ж" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" не є витратами Пенсійного фонду в розумінні п.6.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, тому не підлягають відшкодуванню у визначеному нею порядку.
Апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
ОСОБА_3 встановлено, що Сільськогосподарський виробничий кооператив "Агро-Сервіс" перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Демидівському районі Рівненської області як платник страхових внесків, збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і страхувальник в розумінні Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Колишнім працівникам Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агро-Сервіс" призначено пенсію на пільгових умовах:
- по Списку №2 : ОСОБА_4 - з 15.11.2013р., ОСОБА_5 - з 19.02.2015р.;
- відповідно до п. "д" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення": ОСОБА_6 - з 10.12.2013р., ОСОБА_7 - з 01.12.2014р.;
- згідно з до п. "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення": ОСОБА_8- з 24.01.2005р., ОСОБА_9 - з 13.09.2005р., ОСОБА_10 - з 30.12.2005р., ОСОБА_3 - з 15.08.2006р., ОСОБА_11 - з 31.10.2006р., ОСОБА_12 - з 21.01.2007р., ОСОБА_13- з 25.04.2006р.
Управлінням Пенсійного фонду України в Демидівському районі Рівненської області на підставі розрахунків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пункту "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", визначено розмір витрат, які підлягають відшкодуванню відповідачем за квітень, травень та серпень 2015 року в загальній сумі 38806,13 грн. відповідно до розміру виплат, отриманих кожним з вказаних осіб.
Зазначені розрахунки направлялись позивачем на адресу відповідача, які отримані Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Агро-Сервіс", про що свідчать рекомендовані поштові повідомлення.
Проте, у визначений законом строк зазначені витрати не відшкодовано Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Агро-Сервіс".
З приводу спірних правовідносин колегія суддів зазначає наступне.
За змістом абзацу 2 пункту 2 Розділу ХV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року №1058-ІV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".
У відповідності до абзацу 4 пункту 1 статті 2 Закону України "Про збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997 № 400/97-ВР для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно п. 1 ст. 1 цього Закону платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Згідно з абзацом 3 пункту 1 статті 4 Закону "Про збір на загально обов'язкове державне пенсійне страхування" ставка збору на обов'язкове державне пенсійне страхування встановлюються для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону складає 100 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.
У відповідності до п. "б" - "з" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:
б) працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць:
чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах;
жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи чоловікам і за кожні 2 роки такої роботи - жінкам;
в) трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі;
г) жінки, які працюють трактористами-машиністами, машиністами будівельних, шляхових і вантажно-розвантажувальних машин, змонтованих на базі тракторів і екскаваторів, - після досягнення 50 років і при загальному стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 15 років на зазначеній роботі;
д) жінки, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років за умови виконання встановлених норм обслуговування.
е) жінки, зайняті протягом повного сезону на вирощуванні, збиранні та післязбиральній обробці тютюну, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років;
є) робітниці текстильного виробництва, зайняті на верстатах і машинах, - за списком виробництв і професій, затверджуваним у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років;
ж) жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України;
з) водії міського пасажирського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв) і великовагових автомобілів, зайнятих у технологічному процесі важких і шкідливих виробництв: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи 25 років, в тому числі на зазначеній роботі не менше 12 років 6 місяців; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи 20 років, в тому числі на зазначеній роботі не менше 10 років.
За приписами пп.6.2 п. 6 Інструкції про порядок обчислення та сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, а також обліку їх надходження до Пенсійного фонду України №21-1 від 31.12.2003р., витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.
Згідно з пп.6.4 п.6 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами доходів органів ПФУ щорічно у повідомленнях про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом десяти днів з новопризначених пенсій.
Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до ПФУ зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Відповідно до пп.6.8 п. 6 вищезазначеної Інструкції суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-I, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Таким чином, посилання відповідача з приводу того, що вищевказані пенсіонери набули право на пенсію за віком на пільгових умовах, яка відшкодовується за рахунок Державного бюджету, а не за рахунок коштів роботодавця є помилковим.
У випадку несплати витрат на виплату та доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах, вказані витрати є боргом зі сплати страхових внесків, який стягується органами Пенсійного фонду України на підставі пп. 7 п. 5 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001р. № 121/20.
Виходячи з вищевказаних норм Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", Закону України "Про пенсійне забезпечення" вбачається, що відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій лише особам, які були зайняті повний робочий день на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списками № 1 та шкідливими і важкими умовами праці № 2 та які набули необхідний стаж роботи після введення в дію Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Законодавством України передбачено відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України, пов'язаних з на виплатою і доставкою пільгових пенсій, призначених за окремими пунктами статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення". Однак, до 01.01.2015 року позивач не був наділений повноваженнями щодо відшкодування зазначених витрат.
01.01.2015 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.2014р. №71-VIII, яким фіксований сільськогосподарський податок виключено з переліку загальнодержавних податків та зборів.
У відповідності до пп.4 п.291.4 ст.291 Податкового кодексу України до четвертої групи суб'єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності належать сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Отже, з 01.01.2015р. правовою підставою для виникнення у сільськогосподарського підприємства зобов'язання з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсії, призначеної його колишньому працівнику на підставі п. "б" -"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", є сукупність наступних умов: 1) факт роботи такого пенсіонера в цьому фермерському господарстві, незалежно від тривалості стажу; 2) фермерське господарство є платником єдиного податку.
На час виникнення права на відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсії чинним законодавством не передбачено звільнення сільськогосподарського виробничого кооперативу від такого відшкодування, а тому посилання відповідача на те, що він не наділений повноваженнями щодо сплати витрат на виплату та доставку пенсії, є безпідставними.
Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позову та задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не впливають на правильність прийнятого рішення, яке постановлене із дотриманням судом норм матеріального та процесуального права, підстави для його скасування відсутні.
Ухвалою судді Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2015р. відстрочено сплату судового збору до винесення рішення по справі, оскільки апеляційна скарга задоволенню не підлягає, судовий збір підлягає стягненню з Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агро-Сервіс".
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 200, 205, 206, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агро-Сервіс" залишити без задоволення, а постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "29" вересня 2015 р. без змін.
Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агро-Сервіс" судовий збір в розмірі 2009,70 грн. за наступними реквізитами: 31216206781002, найменування отримувача УДКСУ у м. Житомирі, банк отримувача ГУДКСУ у Житомирській області, МФО 811039, код ЄДРПОУ отримувача 38035726, код класифікації доходів бюджету 22030001, призначення платежу судовий збір. Код 37446362.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя А.Ю.Бучик
судді: Є.В.Одемчук
ОСОБА_2
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: Управління Пенсійного фонду України в Демидівському районі Рівненської області вул. Миру, 19,смт. Демидівка,Демидівський район, Рівненська область,35200
3- відповідачу/відповідачам: Сільськогосподарський виробничий кооператив "Агро-Сервіс" вул.Млинівська,4,с.Лішня,Демидівський район, Рівненська область,35200
4-третій особі: - ,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2015 |
Оприлюднено | 27.12.2015 |
Номер документу | 54511316 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні