ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2015 р. Справа № 804/6293/15
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сидоренка Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Публічного акціонерного товариства Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій ,
до відповідачів:
Державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_1 служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області ОСОБА_2,
Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
Новомосковська міська рада,
Дніпропетровська прокуратура з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері,
Державна інспекція сільського господарства в Дніпропетровській області,
Приватне підприємство Транскомфорт ,
Фізична особа - підприємця ОСОБА_3,
про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії.
Обставини справи:ПАТ Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій звернулась з адміністративним позовом до державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_1 служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області ОСОБА_2 та Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області в особі державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 про:
- скасування рішення від 14.11.2014 року №17231467 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора прав на нерухоме майно Новомосковського міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2;
- скасування рішення від 14.11.2014 року №17231233 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора прав на нерухоме майно Новомосковського міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2;
- зобов'язання Новомосковське міськрайоне управління юстиції у Дніпропетровській області здійснити державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 0,0013 га, кадастровий номер: 1211900000:03:006:0175, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Радянська р-н ж/б 32-34;
- зобов'язання Новомосковське міськрайоне управління юстиції у Дніпропетровській області здійснити державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 0,0017 га, кадастровий номер: 1211900000:03:006:0176, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Радянська р-н ж/б 32-34.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в оскаржуваних рішеннях не вказано жодної підстави для відмови у проведенні державної реєстрації, визначені статтею 24 Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно .
Ухвалами Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.06.2015р. допущено замінено первинного відповідача - Новомосковське міськрайоне управління юстиції у Дніпропетровській області в особі державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2, належним - ОСОБА_1 службою Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області, а також залучено до участі у справі третьою особою Новомосковську міську раду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.08.2015р. залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Дніпропетровську прокуратуру з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері, Державну інспекцію сільського господарства в Дніпропетровській області та Приватне підприємство Транскомфорт .
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.09.2015р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів фізичну особу - підприємця ОСОБА_3
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.11.2015р. допущено заміну відповідача ОСОБА_1 службу Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області, правонаступником - Відділом державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області.
Позивач в судове засідання не з'явився, надіслав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідачі та треті особи явку своїх представників в судове засідання не забезпечили, відповідачі направили клопотання про розгляд справи за їх відсутності. ОСОБА_1 служба Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області направила також заперечення на адміністративний позов, згідно яких до реєстраційної служби надійшло рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2014р. та рішення Вищого господарського суду України від 15.10.2104р. щодо визнання недійсним рішення Новомосковської міської ради від 02.09.2010р. №973 відповідно до якого земельна ділянка площею 0,0013 га. та земельна ділянка площею 0,0017 га. передавалися у користування позивача, у зв'язку з чим та враховуючи вимоги ст.9 Закону щодо встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, прийнятті відповідні оскаржувані рішення.
Вивчивши матеріали справи, суд -
ВСТАНОВИВ:
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України дано визначення суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
У відповідності до ч.1 ст.6 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень систему органів державної реєстрації прав становлять: Міністерство юстиції України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав; органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав).
Згідно із статтею 8 Закону Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації. За змістом статті 9 цього Закону рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав приймає Державний реєстратор. Державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Враховуючи зазначене відповідачі, здійснюючи свої повноваження у спірних відносинах є суб'єктами владних повноважень, спір що виник між сторонами пов'язаний із захистом прав позивача у сфері публічно-правових відносин і є справою адміністративної юрисдикції, його належить розглядати в порядку, встановленому КАС України.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2014р. у справі №904/172/14 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/39256918) визнано недійсним рішення Новомосковської міської ради від 02.09.2010 року №973 відповідно до якого земельні ділянки площами 0,0013 га та 0,0017 га за адресою Дніпропетровська область, місто Новомосковськ, вулиця Радянська, р-н ж/б № 32 передано у користування ВАТ ДОПАС та зобов'язано повернути земельні ділянки площами 0,0013 га та 0,0017 га розташованих за адресою Дніпропетровська область, місто Новомосковськ, вулиця Радянська, р-н ж/б №32 територіальній громаді міста Новомосковська в особі Новомосковської міської ради Дніпропетровської області у стані придатному для використання, а саме вільної від споруд.
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.08.2014р. у справі №904/172/14 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/40212817) скасовано рішення господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2014р. у справі №904/172/14 та прийнято нове рішення, у задоволенні позову відмовити.
29.08.2014р. між Новомосковською міською радою (орендодавець) та ПАТ Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій (орендар) укладені договори оренди земельних ділянок, згідно умов яких орендодавець Новомосковська міська рада на підставі рішення ХХХІІ сесії п'ятого скликання від 02.09.2010р. №973, рішення XLIV сесії VІ скликання від 09.07.2014р. №1089, ухвали Дніпропетровського апеляційного суду від 18.08.2014р. справа №904/172\14 надає, а орендар приймає в строкове, платне користування земельні ділянки, які знаходяться за адресою: Дніпропетровська області, м.Новомосковськ, вул. Радянська, р-н ж/б 32, загальною площею 0,0013 га. (кадастровий номер - 1211900000:03:006:0175) та загальною площею 0,0017 га. (кадастровий номер 1211900000:03:006:0176).
Постановою Вищого господарського суду України від 15.10.2014р. у справі №904/172/14 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/41150532) скасована постанова Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.08.2014 року у справі №904/172/14 та залишено без змін рішення господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2014 року у справі № 904/172/14.
10.11.2014р. позивачем до ОСОБА_1 служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області подані заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права) (реєстраційні номери заяв 8877450 та 8877193), до яких згідно карток прийому заяв №17069183 та №17068791 додатково подані:
- договори оренди земельних ділянок, серія та номер: б/н, виданий 29.08.2014р., видавник Новомосковська міська рада Дніпропетровської області; ПАТ Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій .
Рішеннями про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №17231467 та №17231233 від 14.11.2014р., відмовлено відповідно у державній реєстрації інших речових права, прав оренди земельних ділянок, що розташовані: Дніпропетровська область, м.Новомосковськ, вул.Радянська, земельна ділянка 32, кадастровий номер земельних ділянок 1211900000:03:006:0175 та 1211900000:03:006:0176, за суб'єктом: ПАТ Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій , податковий номер 03113549, у зв'язку з тим, що заявлені права не підлягають державній реєстрації у зв'язку із тим, що рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 10.06.2014р. та рішенням Вищого господарського суду України від 15.10.2014р. (справа №904/172/14) визнано недійсним рішення Новомосковської міської ради від 02.09.2010р. №973 відповідно до якого земельні ділянки розташовані за адресою: Дніпропетровська область, м.Новомосковськ, вул.Радянська, 32, площею 0,0013 га. та 0,0017 га. передаються у користування ПАТ Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій , код ЄДРПОУ 03113549.
Як вбачається з вищезазначених рішень, останні прийнятті державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_1 служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області ОСОБА_2, керуючись положеннями ст.24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та обґрунтовані тим, що заявлене право не підлягає державній реєстрації.
Під час розгляду справи судом оцінено правомірність прийнятих відповідачем рішень, їх обґрунтованість, відповідність вимогам чинного законодавства та встановлено наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підстава, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу власних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі -Закон №1952, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно зі ст.2 Закону №1952 державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У відповідності до статті 15 Закону № 1952 державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.24 Закону №1952 у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону.
Зі змісту наведеної норми слідує, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень відмовляється, у разі якщо речові права та обтяження не нерухоме майно, не підлягають обов'язковій державній реєстрації відповідно до положень Закону №1952.
Згідно п.1 ч.1 ст.19 Закону №1952, державна реєстрація прав проводиться, у тому числі, на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом.
Частинами 1-2 ст.93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Статтею 13 Закон України Про оренду землі визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема право оренди земельної ділянки (п.2 ч.1 ст.4 Закону № 1952).
Як зазначалося вище позивач звертався до ОСОБА_1 служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області із заявами про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права) реєстраційні номери заяв 8877450 та 8877193, для офіційного визнання і підтвердження факту саме виникнення прав оренди земельних ділянок на підставі договорів оренди земельних ділянок від 29.08.2014р.
Відповідно до ч.1 ст.204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Разом з тим, державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_1 служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області ОСОБА_2 прийняті рішення про відмову у державній реєстрації інших речових прав оренди земельних ділянок, лише виходячи з підстав визнання недійсним в судовому порядку рішення органу місцевого самоврядування про передачу в оренду земельних ділянок. Однак, оскаржувані рішення не містять відомостей щодо недійсності договорів оренди земельних ділянок від 29.08.2014р., на підставі яких позивач звернувся для офіційного визнання і підтвердження факту виникнення прав оренди земельних ділянок.
Крім того, оскаржувані рішення не містять посилання на відповідний пункт частини 1 статті 24 Закону №1952, в якому наведено перелік підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Отже, оцінивши оскаржувані рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №17231467 та №17231233 від 14.11.2014р., суд дійшов висновку про їх не безпідставність і не відповідність вимогам законодавства, та як наслідок про обґрунтованість позовних вимог в частині їх оскарження.
Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень.
З наведеного слідує, що скасування рішення суб'єкта владних повноважень є наслідок визнання цього рішення протиправним.
Позивач просить суд лише скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора прав на нерухоме майно Новомосковського міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2№17231467 та №17231233 від 14.11.2014р.
В свою чергу, часиною 2 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено право суду вийти за межі позовних вимог, тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Враховуючи необхідність повного захисту прав та інтересів позивача, суд вважає необхідним визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №17231467 та №17231233 від 14.11.2014р.
Щодо позовних вимог про зобов'язання здійснити державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 0,0013 га, кадастровий номер: 1211900000:03:006:0175 та земельної ділянки площею 0,0017 га, кадастровий номер: 1211900000:03:006:0176, розташованих за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Радянська р-н ж/б 32-34, то суд вважає за необхідне залишити їх без задоволення, оскільки суд не може підміняти орган, рішення якого оскаржується, зобов'язуючи його приймати замість рішення, яке визнається протиправним інше рішення, яке б відповідало закону та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції відповідного державного органу.
При цьому, при розгляді справ за позовами до органів виконавчої влади в разі незгоди з рішеннями з питань державної реєстрації до їх компетенції, суд за наявності підстав для задоволення позову визнає рішення такого органу протиправним і зобов'язує його залежно від характеру спору виконати певні дії, передбачені його компетенцією (або не вчиняти чи припинити їх), на захист порушеного права, як цього вимагає законодавство, або надає право позивачеві вчинити певні дії для усунення порушень його права.
Як зазначалося вище, ч.2 ст.11 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено право суду вийти за межі позовних вимог, тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Враховуючи необхідність повного захисту прав та інтересів позивача, суд вважає необхідним зобов'язати Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області повторно розглянути заяви ПАТ Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права), прийнятих ОСОБА_1 службою Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області 10.11.2014р. відповідно до карток прийому заяв №17069183 та №17068791.
Керуючись ст. ст. 11, 160-163,167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним і скасувати рішення про відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень №17231467 та №17231233 від 14.11.2014 року.
Зобов'язати Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області повторно розглянути заяви ПАТ Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права), прийнятих ОСОБА_1 службою Новомосковського міськрайонного управління юстиції у Дніпропетровській області 10.11.2014р. відповідно до карток прийому заяв №17069183 та №17068791.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду.
Суддя ОСОБА_4
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2015 |
Оприлюднено | 30.12.2015 |
Номер документу | 54549698 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні