Постанова
від 30.11.2015 по справі 813/5335/15
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 листопада 2015 року № 813/5335/15

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кедик М.В.,

за участю секретаря судового засідання Харіва М.Ю.,

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Львівській області до дочірнього підприємства Юліус КОХ Україна про зобов'язання вчинити дії,-

встановив:

Державна екологічна інспекція у Львівській області (далі - позивач, Держекоінспекція у Львівській області) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до дочірнього підприємства Юліус КОХ Україна (далі - відповідач, ДП Юліус КОХ Україна ), у якому просить суд зобов'язати ДП Юліус КОХ Україна (81600, м. Миколаїв, вул. Львівське Шосе, 3, код ЄДРПОУ 32703911) допустити працівників Державної екологічної інспекції у Львівській області до проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства та надати необхідні документи відповідно до ст. 8 Закону України Про основні засади держаного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 25.08.2015 року державним інспектором з ОНПС Львівської області ОСОБА_3 здійснено виїзд на адресу підприємства, а саме: м. Миколаїв, вул. Львівське шосе, 3 для проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП Юліус КОХ Україна . Однак, директор ДП Юліус КОХ Україна ОСОБА_2 не допустив держінспектора з ОНПС до проведення планової перевірки та надав пояснення, в яких причиною недопуску зазначив набрання чинності п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи". Позивач вважає такі висновки безпідставними та необґрунтованими, оскільки з 01.07.2015 року жодним чинним нормативним актом не передбачено мораторію на здійснення перевірок (зокрема планових) Держінспекцією. Стверджує, що внаслідок неправомірних дій відповідача, планову перевірку провести не вдалось, що унеможливлює виконання плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог природоохоронного законодавства суб'єктами господарювання у ІІІ кварталі 2015 року Держекоінспекцією у Львівській області, затвердженого Держекоінспекцією України 25.06.2015 року.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала повністю, надала пояснення аналогічні викладеним у позовній заяві, подала додаткові докази в обґрунтування позовних вимог, просила позов задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав викладених у запереченні, зазначив, що реальним наміром законодавця відображеного у п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" є встановлення мораторію у 2015 та 2016 роках на перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік усіма контролюючими органами. Виняток зроблено лише для перевірок з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість. Тому вважає, що трактування позивачем законодавства є помилковим та таким, що не відповідає реальним намірам законодавця.

У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечив з мотивів, викладених у запереченні на адміністративний позов, та просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Суд заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини, на які сторони покликаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, якими такі обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини справи.

25.06.2015 року Держекоінспекцією України затверджено План здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог природоохоронного законодавства суб'єктами господарювання у ІІІ кварталі 2015 року Державною екологічною інспекцією у Львівській області.

18.08.2015 року на підставі наказу Держекоінспекції від 17.08.2015 року № 206-і/п видано направлення № 241 про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП Юліус КОХ Україна з 18.08.2015 року по 07.09.2015 року.

25.08.2015 року державним інспектором з ОНПС Львівської області ОСОБА_3 здійснено виїзд на адресу підприємства, а саме: м. Миколаїв, вул. Львівське шосе, 3 для проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП Юліус КОХ Україна .

29.08.2015 року складено акт № 241/03/51.1.3 про недопущення для проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП Юліус КОХ Україна .

Вважаючи, що жодних законних підстав для недопущення держінспектора до проведення перевірки підприємства відповідача не було, позивач з метою виконання покладених на нього завдань та реалізації відповідних функцій, звернувся із позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті, суд керувався наступними нормами законодавства.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877-V), який, зокрема, встановлює порядок, умови та вимоги до проведення заходів державного нагляду (контролю) у вигляді планових та позапланових заходів.

Згідно з ст. 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня безпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до встановлених ст. 4 Закону № 877-V загальних вимог до здійснення державного нагляду (контролю) він здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні орган державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом; планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб'єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку; посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з'ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом.

Положеннями ст. 7 Закону № 877-V встановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) і засвідчується печаткою. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю) і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Згідно ч. 5 ст. 7 Закону № 877-V суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.

Статтею 5 вищевказаного Закону, визначено, що органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Судом встановлено, що листом від 31.07.2015 року № 03-43 Держінспекцією у Львівській області повідомлено ДП Юліус КОХ Україна про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у період з 18.08.2015 року по 07.09.2015 року.

Статтею 8 Закону № 877-V визначені повноваження органу державного нагляду (контролю), відповідно до ч. 1 якої орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб'єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; надавати (надсилати) суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; накладати штрафні санкції та вживати заходи, передбачені законом.

Відповідно до ч. 2 вказаної статті Закону № 877-V органи державного нагляду (контролю) та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) зобов'язані, зокрема, повно, об'єктивно та неупереджено здійснювати державний нагляд (контроль) у межах повноважень, передбачених законом; дотримуватися встановлених законом принципів, вимог та порядку здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; виконувати законні вимоги посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку підприємства, щодо усунення порушень законодавства про державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності.

Згідно з ст. 11 Закону № 877-V суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю) передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, надавати документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник припису або акта органу державного нагляду (контролю) за результатами проведення планового чи позапланового заходу.

Також, ст. 10 Закону № 877-V передбачено право суб'єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо він здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення заходів державного нагляду (контролю), передбачених законом, а також якщо посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону.

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Львівській області, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 року № 136 (далі - Положення) Державна екологічна інспекція у Львівській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується.

Пунктом 2 Положення передбачено, що Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства екології та природних ресурсів України, дорученнями Міністра екології та природних ресурсів, його першого заступника та заступника-керівника апарату, наказами Держекоінспекції України, дорученнями Голови Держекоінспекції України, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.

Згідно з пп. 4.2 п. 4 Положення, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог природоохоронного законодавства.

Відповідно до п. 2 Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 10.09.2008 року № 464 Про затвердження Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства , для здійснення перевірки керівником відповідно органу Держекоінспекції або його заступником видається наказ про проведення перевірки, який має містити: найменування суб'єкта господарювання, підстава перевірки та предмет перевірки; період, за який буде здійснюватись перевірка; визначення виконавців перевірки із залученням, у разі потреби, спеціалістів інших органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій (за погодженням з їх керівниками).

Як зазначалося вище Держекоінспекцією у Львівській області видано наказ від 17.08.2015 року № 206-і/п про проведення планової перевірки.

Згідно п. 4.10 цього ж наказу, у разі, якщо державний інспектор не допускається до проведення перевірки, ним складається акт про відмову в проведенні перевірки. В цьому акті зазначаються посада, прізвище, ім'я, по батькові особи керівника суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи, яку ознайомлено з актом та якій вручено акт під розписку, або робиться відмітка щодо відмови від ознайомлення з актом та його отримання. У разі, якщо керівник або уповноважена ним особа суб'єкта господарювання відмовляється від отримання акта про відмову особисто, такий акт із зазначенням в ньому реєстраційного номера передається через канцелярію суб'єкта господарювання або відправляється рекомендованим листом.

Як вбачається з матеріалі справи державним інспектором з ОНПС Львівської області ОСОБА_3 29.08.2015 року складено акт № 241/03/51.1.3 про недопущення для проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП Юліус КОХ Україна , який підписний державним інспектором та директором ДП Юліус КОХ Україна .

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що позивачем дотримано встановленого порядку проведення планової перевірки, а відтак, при проведенні перевірки позивач діяв в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством.

Однак, відповідач в порушення покладених на позивача обов'язків протиправно та безпідставно не допускає Державну екологічну інспекцію у Львівській області до проведення відповідної перевірки, перешкоджаючи таким чином позивачу виконанню покладених на нього передбачених законодавством повноважень.

Щодо посилань відповідача на обмеження на проведення перевірок контролюючими органами, встановлених п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", як підстави недопуску держінспекторів до перевірки директором підприємства, суд зазначає наступне.

Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.122014 № 71-VIIІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", встановлено, що у 2015-2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюється виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

Суд звертає увагу, що даний Закон спрямований на врегулювання відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів, відтак стосується контролюючих органів у розумінні Податкового кодексу України, оскільки критеріями визначення переліку підприємств, на які обмеження не поширюються є, зокрема, обсяг доходу за попередній календарний рік, а також певний вид діяльності таких підприємств (виробництво чи імпорт підакцизних товарів).

Відповідно до п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України, такими контролюючими органами є Державна фіскальна служба України та її територіальні органи.

Отже, положення 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.122014 № 71- VIIІ до спірних правовідносин застосуванню не підлягають.

Вказана позиція щодо проведення перевірок Держекоінспекцією підтверджується постановою Вищого адміністративного суду України від 27.11.2014 року у справі № К/800/10963/14.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до ч. 2. ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача підстав для недопущення посадових осіб Держекоінспеції в Львівській області для проведення перевірки та перешкоджання таким чином у здійсненні інспекцією покладених на неї повноважень.

Враховуючи протиправність дій відповідача щодо недопущення посадових осіб Держекоінспеції в Львівській області для проведення перевірки і перешкоджання таким чином у здійсненні інспекцією покладених на неї повноважень, передбачені законом обов'язки позивача, як органу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, щодо повного, об'єктивного та неупередженого здійснення державного нагляду (контролю) у межах передбачених законом повноважень, та права позивача проводити перевірки з питань, що належать до його компетенції; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); виступати позивачем і відповідачем в судах, а також встановленого законом обов'язку суб'єкта господарювання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю) передбаченого цим Законом, позовні вимоги щодо зобов'язання відповідача допустити працівників Держінспекції у Львівській області до проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства є обґрунтованими.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є правомірними та такими, що ґрунтуються на положеннях діючого законодавства, належним чином обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини четвертої статті 94 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. ст. 6-8, 71, 86, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

постановив :

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Зобов'язати державне підприємство Юліус КОХ Україна (81600, м. Миколаїв, вул. Львівське Шосе, 3, код ЄДРПОУ 32703911) допустити працівників Державної екологічної інспекції у Львівській області до проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства та надати необхідні документи відповідно до ст. 8 Закону України Про основні засади держаного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Постанова суду першої інстанції може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Згідно ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього ж Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова суду першої інстанції, набирає законної сили у порядку та строки згідно ст. 254 КАС України.

Суддя Кедик М.В.

Повний текст постанови складено 04.12.2015 р.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2015
Оприлюднено30.12.2015
Номер документу54549970
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/5335/15

Постанова від 30.11.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

Ухвала від 09.09.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

Ухвала від 29.09.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні