ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
22 грудня 2015 року № 826/23228/15
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Гарника К.Ю., за участю секретаря судового засідання Непомнящої А.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомГолови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» Цюпко А.В. доДержавної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві про зобов'язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В:
Голова ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» Цюпко А.В. (далі по тексту - позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві (далі по тексту - відповідач), в якому просить зобов'язати Державну податкову інспекцію у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві вчинити документальні перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» (код 39061998) для завершення ліквідації Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна».
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 жовтня 2015 року відкрито провадження в адміністративній справі № 826/23228/15, закінчено підготовче провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні на 27 жовтня 2015 року.
У судовому засіданні 27 жовтня 2015 року представник позивача підтримав адміністративний позов, просив суд задовольнити його. Представник відповідача заперечив проти адміністративного позову.
Керуючись приписами частини 4 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України, надавши можливість присутнім учасникам судового розгляду у повній мірі реалізувати свої процесуальні права, та враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, завершив розгляд справи в порядку письмового провадження.
Після розгляду адміністративного позову та доданих до нього матеріалів, всебічного і повного встановлення всіх фактичних обставин, на яких ґрунтується позов, об'єктивної оцінки доказів, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Як свідчать обставини справи, 15 січня 2015 року Загальними Зборами учасників Товариства було прийняте рішення про ліквідацію Товариства (Протокол Зборів Учасників № 1 від 15 січня 2015 року) Ліквідатором було призначено Цюпку Анастасію Вікторівну.
Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, Товариство з обмеженою відповідальністю «Італьяна» перебуває в стані припинення з 17 січня 2015 року.
30 квітня 2015 року, 17 червня 2015 року та 07 вересня 2015 року позивач звертався до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві, в яких просив призначити та провести перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» у зв'язку з ліквідацією товариства.
Як зазначає позивач, відповіді на вказані заяви не отримував, як і наказів Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві про призначення перевірки.
Вирішуючи адміністративну справу по суті, суд зазначає.
Відповідно до статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій).
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Відповідно до підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин, зокрема, розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року N 1588 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22 квітня 2014 року N 462) затверджено Порядок обліку платників податків і зборів (далі по тексту - Порядок № 1588), який розроблений відповідно до Податкового кодексу України з метою використання єдиної раціональної методики обліку платників податків і зборів у контролюючих органах.
Відповідно до пункту 11.5 Порядку № 1588 у зв'язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за формою N 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктами 11.2 - 11.4 цього розділу; відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи; відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про закриття відокремленого підрозділу; судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків.
При отриманні першого з документів про ліквідацію або реорганізацію платників податків робиться запис у журналі за формою N 6-ОПП.
Координацію заходів щодо зняття з обліку юридичної особи у зв'язку з припиненням, яка протягом року змінила місцезнаходження, що пов'язано зі зміною адміністративного району, у тому числі формування та видачу довідок (повідомлень), передбачених цим розділом, проводить контролюючий орган, у якому платник податків перебуває на обліку за основним місцем обліку на момент отримання відомостей (документів), визначених цим пунктом.
Відповідно до пункту 11.9 Порядку № 1588 у разі отримання документів згідно з пунктами 11.1 - 11.4 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, контролюючим органом приймається рішення про проведення (не проведення за підставами, встановленими пунктами 11.11 та 11.12 цього розділу) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі
Призначається та розпочинається перевірка у такі строки:
- не пізніше десяти робочих днів з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, у разі ліквідації юридичної особи за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;
- протягом місяця після одержання того документа, що надійшов до контролюючого органу першим, в інших випадках.
У разі прийняття рішення про припинення юридичної особи призначається та одночасно проводиться документальна позапланова перевірка юридичної особи та її не знятих з обліку відокремлених підрозділів. У разі прийняття рішення про закриття відокремленого підрозділу призначається і проводиться документальна позапланова перевірка відокремленого підрозділу, який закривається, та може бути призначена документальна позапланова перевірка юридичної особи в установленому законом порядку. Якщо у таких випадках юридична особа та її відокремлений підрозділ (відокремлені підрозділи) перебувають на обліку в різних контролюючих органах, організацію взаємодії відповідних органів щодо проведення перевірки здійснює контролюючий орган за основним місцем обліку юридичної особи.
До участі у документальній позаплановій перевірці платника податків, що ліквідується або реорганізується, залучаються також контролюючі органи, у яких платник перебуває на обліку за неосновним місцем обліку. У цьому випадку організацію взаємодії відповідних органів щодо проведення перевірки здійснює контролюючий орган за основним місцем обліку платника податків.
Таким чином в разі припинення юридичної особи контролюючим органом приймається рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.
Не проводиться перевірка за підставами, встановленими пунктами 11.11 та 11.12 цього розділу, зокрема:
- за рішенням керівника контролюючого органу документальна позапланова перевірка не проводиться, якщо за відсутності податкового боргу платник податків не подає податкових декларацій (розрахунків, звітів) протягом 1095 календарних днів, що передують даті одержання контролюючим органом документів (відомостей), зазначених у цьому пункті, та стосовно нього використана інформація від фінансових установ, інших органів, яка підтверджує відсутність здійснення господарської діяльності з моменту подання останньої податкової звітності, та платник податків не знаходиться за зареєстрованим місцезнаходженням (місцем проживання) і контролюючий орган не може встановити фактичне місцезнаходження платника податків. Таке рішення приймається керівником контролюючого органу на підставі відповідної доповідної записки. Доповідна записка з резолюцією керівника зберігається в реєстраційній частині облікової справи платника податків.
- керівник контролюючого органу може також прийняти рішення про непроведення або відміну рішення про призначення документальної позапланової перевірки платника податків, стосовно якого прийнято судове рішення про припинення, якщо за відсутності податкового боргу платник податків не подає податкових декларацій (розрахунків, звітів) більше 12 місяців та контролюючий орган не має можливості провести документальну позапланову перевірку внаслідок відсутності існування платника податків або не встановлення фактичного місцезнаходження (місця проживання) платника податків, та для призначення і проведення будь-яких видів перевірок такого платника податків відсутні інші підстави, визначені Податковим кодексом України, ніж підстави, встановлені підпунктами 78.1.2, 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 глави 7 розділу II Податкового кодексу України.
Суд зазначає, що існування перешкод для проведення перевірки, визначених у пунктах 11.11 та 11.12 Порядку № 1588 матеріали справи не містять, відповідачем не надано.
Згідно заперечень відповідача, Державною податковою інспекцією у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві направлено державному реєстратору повідомлення ф.№ 27-ОПП від 17 лютого 2015 року № 1526592701880 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна». Наведене, на думку контролюючого органу, свідчить про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для задоволення позову.
Відповідно до пункту 11.13 Порядку № 1588 у разі припинення юридичної особи у разі її ліквідації за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу контролюючий орган зобов'язаний надіслати в електронній формі або на паперовому носії державному реєстраторові протягом десяти робочих днів з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи одне з таких повідомлень: повідомлення про початок проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юридичної особи за формою N 24-ОПП (додаток 16); повідомлення про неможливість проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юридичної особи за формою N 25-ОПП (додаток 17).
Повідомлення за формою N 25-ОПП повинно містити причини неможливості проведення позапланової документальної перевірки, якими можуть бути:
відсутність за місцезнаходженням платника податків (голови комісії з припинення юридичної особи, ліквідаційної комісії, ліквідатора, інших осіб, залучених до припинення юридичної особи);
невстановлення фактичного місцезнаходження платника податків (голови комісії з припинення юридичної особи, ліквідаційної комісії, ліквідатора, інших осіб, залучених до припинення юридичної особи);
недопуск контролюючого органу до проведення документальної позапланової перевірки платника податків (головою комісії з припинення юридичної особи, ліквідаційною комісією, ліквідатором, іншими особами, залученими до припинення юридичної особи);
несвоєчасне надання або надання не у повному обсязі документів та (або) відомостей, а також відсутність ведення податкового та бухгалтерського обліку або відсутність первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, податкової звітності та інших документів, що пов'язані з обчисленням і сплатою платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи;
інші причини, за яких відповідно до законодавства не може бути проведена позапланова документальна перевірка.
Пунктом 11.14 Порядку № 1588 у разі надсилання державному реєстратору повідомлення за формою N 25-ОПП таке повідомлення не пізніше двох місяців з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи має бути замінено контролюючим органом повідомленням про проведення позапланової перевірки за формою N 26-ОПП (додаток 18) або повідомленням про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою N 27-ОПП (додаток 19) із зазначенням причин заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи згідно з пунктом 11.27 цього розділу. Зазначені повідомлення надсилаються державному реєстратору поштовим відправленням або в електронному вигляді у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, та Центрального контролюючого органу.
Відповідно до пункту 11.26 Порядку № 1588 якщо до закінчення строку заявлення вимог кредиторами контролюючий орган не може видати довідку за формою N 22-ОПП, то не пізніше завершення такого строку контролюючий орган зобов'язаний направити (видати) повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою N 27-ОПП із зазначенням причин заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи згідно з пунктом 11.27 цього розділу: державному реєстратору в електронній формі або на паперовому носії; платнику податків на паперовому носії з доданням рішення про відмову видачі довідки за формою N 22-ОПП.
Матеріали справи свідчать, що на виконання зазначеного пункту ДПІ направлено державному реєстратору в електронній формі та на паперовому носії повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця) за ф. № 27-ОПП від 17 лютого 2015 року № 1526592701880 у зв'язку з наявністю податкового боргу та відсутністю повідомлень від фінансових установ про закриття всіх рахунків платника податків.
Проте, відповідачем не надано доказів існування у позивача податкового боргу та звернення до фінансових установ із запитами про закриття всіх рахунків платника податків, відповідно не отримання відповідей на вказані запити.
Як зазначає відповідач, після формування повідомлення за ф. № 27-ОПП стан платника було змінено на «28» - триває процедура припинення.
Відповідно до пункту 11.27 Порядку № 1588 причини заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи формуються за результатами аналізу даних про платника податків відповідних підрозділів контролюючого органу за основним місцем обліку та контролюючими органами за неосновним місцем обліку платника податків і за місцями обліку відокремлених підрозділів платника податків - юридичної особи.
Відповідно до пункту 11.28 Порядку 1588 не пізніше десяти робочих днів з дати, коли контролюючий орган дізнався про усунення причин та обставин, які були підставою заперечень щодо проведення державної реєстрації припинення юридичної особи, контролюючий орган зобов'язаний надіслати в електронній формі або на паперовому носії державному реєстратору повідомлення про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою N 28-ОПП (додаток 22).
Доказів повідомлення платника податків про існування перешкод для призначення перевірки матеріали справи не містять, як і не містять доказів розгляду звернень позивача про призначення перевірки та надання відповіді, що також свідчить про бездіяльність контролюючого органу та позбавлення позивача на права на усунення перешкод.
Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку, відповідачем як суб'єктом владних повноважень не виконано обов'язок згідно статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України доказування правомірності свого рішення та дій.
Відповідач зазначає, що контролюючим органом у відповідності до вимог, а саме не пізніше двох місяців з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи ДПІ направлено державному реєстратору повідомлення форми № 27-ОПП від 17 лютого 2015 року № 1526592701880 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення ТОВ «Італьяна» (код ЄДРПОУ 39061998), на свідчить про вчинення ДПІ дій, спрямованих на виконання вимог чинного законодавства.
Разом з тим, враховуючи відсутність доказів існування у позивача податкового боргу та звернення ДПІ до фінансових установ із запитами про закриття всіх рахунків платника податків, відповідно не отримання відповідей на вказані запити; повідомлення платника податків про існування перешкод для призначення перевірки та направлення до державного реєстратора заперечень, суд вважає такі доводи необґрунтованими.
Суд наголошує, що не доведено контролюючим органом існування будь-яких перешкод для призначення та проведення документальної позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна».
Матеріали справи не містять будь-яких рішень, повідомлень про відмову у проведенні перевірки або інформаційних запитів контролюючого органу про витребування документів для призначення та проведення перевірки, наведене свідчить про необґрунтовану бездіяльність контролюючого органу та про обґрунтованість позовних вимог шляхом зобов'язання Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві вчинити дії щодо проведення документальної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» (код 39061998).
При цьому, суд зазначає, що втручання у даному випадку у дискреційні повноваження контролюючого органу, як суб'єкта владних повноважень, є виправданим, оскільки встановлена протиправна бездіяльність відповідача та відсутній інший дієвий спосіб захисту порушеного права, та враховує, що позивач неодноразово звертався до контролюючого органу, а у межах спірних правовідносин відповідачем не доведено існування підстав не проведення документальної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна».
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість дій з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» Цюпко А.В. підлягає задоволенню.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 11, 69, 70, 71, 122, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» Цюпко А.В. задовольнити частково.
2. Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві вчинити дії по призначенню та проведенню документальної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» (код 39061998) у встановленому, Податковим кодексом України та Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року N 1588, порядку.
3. В решті вимог відмовити.
4. Присудити з Державного бюджету України на користь Голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю «Італьяна» Цюпко А.В. понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 1218 грн. (тисяча двісті вісімнадцять гривень).
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.Ю. Гарник
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2015 |
Оприлюднено | 28.12.2015 |
Номер документу | 54550337 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Гарник К.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні