Рішення
від 21.12.2015 по справі 908/5309/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 30/159/15

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.12.2015 Справа № 908/5309/15

за позовом: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)

до відповідача: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (69007, м. Запоріжжя, вул. Куйбишева, 159-Б)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки;

Суддя Кагітіна Л.П.

За участю представників сторін та учасників процесу:

від позивача: ОСОБА_2, довіреність № 01/02-17/02188 від 23.07.2014 р.;

від відповідача: не з'явився (в судовому засіданні 02.12.2015 р. був присутній представник ОСОБА_3, довіреність № 3 від 02.12.2015 р.);

До господарського суду Запорізької області звернулась Запорізька міська рада з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 08.08.2006 р., укладеного з Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, а саме:

1) змінити п. 5 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, зареєстрованого 08.11.2006 р. за № 040626100974, щодо земельних ділянок загальною площею 1,5233 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрестя вул. Куйбишева та вул. ОСОБА_4, виклавши його в такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: 14 375 221 грн. 83 коп. ( чотирнадцять мільйонів триста сімдесят п'ять тисяч двісті двадцять одна грн. 83 коп.) в цінах 2015 року.»

2) змінити п. 9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, зареєстрованого 08.11.2006 р. за № 040626100974, щодо земельних ділянок загальною площею 1,5233 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрестя вул. Куйбишева та вул. ОСОБА_4, виклавши його в такій редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 431256 грн. 66 коп. (чотириста тридцять одна тисяча двісті п'ятдесят шість грн. 66 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 року» .

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на приписи ст. ст. 142, 144 Конституції України, ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст.ст. 12, 14, 265, 271, 274, 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 18, 20, 23 Закону України Про оцінку землі , ст. ст. 21, 30 Закону України Про оренду землі , ст. ст. 10, 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . При цьому вказує, що законодавством та умовами договору, укладеного між сторонами передбачена можливість внесення змін до договору, у зв'язку з чим і на виконання рішення Запорізької міської ради № 37 Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя було направлено відповідну пропозицію від 10.06.2015 р. за вих. № 01/02- 32/01881 про внесення змін до договору оренди землі . Відсутність відповіді орендаря на пропозицію, на думку позивача, є підставою для звернення до суду за захистом порушених прав, які полягають в недоотриманні місцевим бюджетом орендної плати за користування земельною ділянкою в належному розмірі та приведення договору у відповідність до вимог чинного законодавства в частині визначення орендної плати за землю.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 07.10.2015 р. порушено провадження у справі № 908/5309/15, присвоєно справі номер провадження №30/159/15, розгляд якої призначено на 09.11.2015 р. У сторін витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи по суті. У зв'язку з перебуванням судді Кагітіної Л.П. на лікарняному, сторони повідомлено про неможливість проведення судового засідання, розгляд справи перенесено на 02.12.2015 р.

В судовому засіданні 02.12.2015 р., за клопотанням позивача, розгляд справи здійснювався з технічною фіксацією за допомогою програмно-апаратного комплексу Оберіг .

В судовому засіданні 02.12.2015 р. був присутній представник відповідача, який не надав пояснень по суті заявлених вимог та звернувся з клопотанням про продовження строку розгляду справи на 15 днів.

Ухвалою від 02.12.2015 р. строк розгляду справи продовжено на 15 днів на підставі ст. 69 ГПК України, розгляд справи відкладено на 21.12.2015 р.

В судовому засіданні 21.12.2015 р. за письмовим клопотанням представника позивача фіксація судового процесу технічними засобами не здійснювалася.

Представник позивача у судовому засіданні в повному обсязі підтримав вимоги позовної заяви. Наголошує на тому, що недоотримання місцевим бюджетом коштів з орендної плати за користування відповідачем земельною ділянкою порушує права територіальної громади м. Запоріжжя. Вказує, що рішення міської ради, на підставі якого визначається розмір орендної плати є чинним, тому є обов'язковим для виконання на території України.

За доводами позивача, 26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №37 Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. №16 Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя яким встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати для всіх земельних ділянок, за виключенням перелічених нижче у рішенні № 37, використовується коефіцієнт 3. Тому, на думку позивача, розмір орендної плати за користування обумовленими спірним Договором земельними ділянками має розраховуватись виходячи з розміру нормативної грошової оцінки кожної земельної ділянки у цінах на 2015 рік. та з урахуванням коефіцієнту 3, визначеного рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.

Також, у судовому засіданні представник позивача надав до матеріалів справи адресовану позивачу кореспонденцію - конверт на адресу ФОП ОСОБА_1, 69007, м.Запоріжжя, вул. Куйбишева, 159-б, з листом про внесення змін до Договору та примірники додаткового договору. На конверті містяться позначки поштового відділення зв'язку - про повідомлення по телефону 18.06.2015 р., про залишення адресату повідомлення 23.06.2015 р., а також про повернення конверту за закінченням терміну зберігання .

Відповідач вимоги ухвал суду в повному обсязі не виконав, письмового відзиву на позов не надав, представника у судове засідання не направив. Про причини неявки суду не повідомив. Про час та місце слухання справи повідомлявся у встановленому порядку. До початку судового засіданні від відповідача надійшли належним чином копії правовстановлюючих документів та документи на підтвердження права власності відповідача на будівлі, що знаходяться на спірній земельній ділянці.

Відповідно до підпункту 3.9.1 Постанови Пленуму ВГСУ від 26.12.2011 р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ч. 1 ст. 64 та ст. 87 ГПК України.

За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У відповідності до вказаних вимог, відповідач про час та місце слухання даної справи був повідомлений належним чином.

Як свідчать матеріали справи, ухвали господарського суду було надіслано на адресу відповідача, зазначену в позовній заяві та ОСОБА_3 з ЄДРПОУ: 69007, м. Запоріжжя, вул. Куйбишева, 159-Б, - і в строки, визначені ст. 87 ГПК України.

Направлена на адресу відповідача кореспонденція до канцелярії господарського суду не поверталася. Отже, про час та місце слухання даної справи відповідач був повідомлений належним чином.

Відповідно до п. 3.9.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 р. у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Стаття 75 ГПК України дозволяє суду розглянути спір за наявними у справі матеріалами, у випадку, якщо відзив на позов та витребувані судом документи не надані.

Оскільки про час та місце судового розгляду справи відповідач був повідомлений належним чином, суд вважає за можливе розглянути справу без участі його представника за наявними у справі матеріалами.

В судовому засіданні 21.12.2015 р. справу розглянуто за наявними матеріалами в межах встановленого строку, прийнято і оголошено на підставі ст. 85 ГПК України вступну і резолютивну частини рішення.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

08.08.2006 р., на підставі рішення Запорізької міської ради №17/174 від 17.03.2006 р., між Запорізькою міською радою (орендодавцем, позивачем у справі) та Приватним підприємцем ОСОБА_1 (орендарем, відповідачем у справі) було укладено договір оренди землі (надалі - Договір), за умовами якого орендодавцем надано, а орендарем прийнято в строкове платне користування земельні ділянки для розташування готельного комплексу та аквапарку з благоустроєм та озелененням прилеглої території, берегоукріплення русла р. Суха Московка, які знаходяться: м. Запоріжжя, перехрестя вул. Куйбишева та вул. ОСОБА_4

Згідно з п. 2 Договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 1,5233 га, в тому числі ділянка площею 0,7306 га для розташування готельного комплексу та аквапарку, ділянка площею 0,5300 га для благоустрою, озеленення та берегоукріплення русла р. Суха Московка (прибережна захисна смуга р. Суха Московка), ділянки площею 0,1235 га та площею 0,1392 га для організації в'їздів та благоустрою.

Відповідно до п. 5 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 842 795 грн. 83 коп. (в цінах 2006 року).

Пунктом 8 Договору визначено, що договір укладається на десять років.

За змістом п. 9 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 23647 грн. 47 коп. (двадцять три тисячі шістсот сорок сім грн. 47 коп.)на протязі строку будівництва об'єкта, у розмірі 48427 грн. 96 коп. (сорок вісім тисяч чотириста двадцять сім грн. 96 коп.) з дня введення об'єкту до експлуатації за календарний рік в цінах 2006 року.

Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Шевченківського району 33213815600009 в відділенні Держказначейства у Шевченківському районі, МФО 813015, ЕДРПОУ 25216327, код 13050500 (п. 11 Договору).

За умовами п. 12 Договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни умов господарювання передбачених договором оренди землі, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендної земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.

Згідно з п. 32 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Обставини справи свідчать, що з моменту укладення Договору відповідачем прийнято у строкове платне користування земельні ділянки кадастрові номери: 2310100000:07:044:0176, 2310100000:07:044:0236, 2310100000:07:044:0237, 2310100000:07:044:0238, загальною площею 1,5233 га, в тому числі ділянка площею 0,7306 га для розташування готельного комплексу та аквапарку, ділянка площею 0,5300 га для благоустрою, озеленення та берегоукріплення русла р. Суха Московка (прибережна захисна смуга р. Суха Московка), ділянки площею 0,1235 га та площею 0,1392 га для організації в'їздів та благоустрою, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрестя вул. Куйбишева та вул. ОСОБА_4, що сторонами не заперечується.

03.03.2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №79 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ Діпромісто (п.1); затвердити базову вартість 1 м 2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р.; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п.6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. (п.7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17 Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8); Управлінню земельних ресурсів у м.Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п.10).

27.07.2011 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі", яким було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в місті Запоріжжя.

26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя , згідно з яким розмір орендної плати за всі земельні ділянки м. Запоріжжя. крім нижче наведених у рішенні пунктів, використовується коефіцієнт "3".

Рішення № 37 було оприлюднене 24.07.2012 р. в газеті Запорізька Січ та набрало чинності 01.01.2013 р. як зазначено в п.5 цього рішення.

16.06.2015 р. Запорізькою міською радою було направлено на адресу відповідача письмову пропозицію за № 01/02-32/01881 від 10.06.2015 р. щодо внесення змін до п. 5 та п.9 Договору, з розрахунком та примірниками Додаткового договору. Направлення письмової пропозиції підтверджується копією поштового повідомлення та фіскальним чеком від 16.06.2015 р. щодо сплати направлення поштового повідомлення (арк. справи 21).

За доводами позивачів, станом на час звернення до суду відповідач на запропоновані міською радою зміни до договору оренди землі не відреагував, додатковий договір не підписав.

Позовні вимоги про внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди землі від 08.08.2006 р., укладеного між Запорізькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, є предметом судового розгляду у даній справі.

Дослідивши та проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, вислухавши представників сторін, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» № 161-ХІV від 06.10.1998 року визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 13 вищезазначеного закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17).

Як визначено у пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).

Виходячи з положень пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п.п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.

Згідно з п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Базою оподаткування відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем (ч. 288.4); розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (288.5.1).

Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.

Відповідно до ст. 274.1. Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.

При цьому, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» № 1378-ІV від 11.12.2003 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Пунктом 2 частини 1 статті 13 цього ж Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Частиною 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Враховуючи вищенаведені положення законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі, ставок земельного податку та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення м. Запоріжжя» було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя.

Рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 року № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» , змінено коефіцієнт «К» , згідно якого визначається розмір орендної плати і на всі земельні ділянки крім пунктів, наведених нижче, розповсюджується коефіцієнт "3".

Виходячи з положень чинного законодавства мінімальний граничний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюється Податковим кодексом України, при цьому затвердження ставок земельного податку, а отже і розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки, відноситься до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради. Тому прийняття радою рішення про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог цього рішення в частині визначення розміру орендної плати.

В матеріалах справи містяться ОСОБА_3 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих Головним управлінням Держземагентства від 26.05.2015 р., згідно з якими:

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:044:0176, загальною площею 0,7306 га, що знаходиться за адресою: ,м.Запоріжжя, вул. Куйбишева, 159-б, складає 10 238 920,64 грн.

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:044:0236, загальною площею 0,5300 га, що знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Куйбишева, 159-б, складає 1 213 965,00 грн.

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:044:0237, загальною площею 0,1235 га, що знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Куйбишева, 159-б, складає 1 433 007,55 грн.

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:044:0238, загальною площею 0,1392 га, що знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Куйбишева, 159-б, складає 1 489 328,64 грн.

Таким чином, розмір орендної плати для вказаних земельних ділянок розраховується наступним чином:

- для земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:044:0176:

10 238 920,64 грн. х 1% х 3 = 307 167,62 грн., де 307 167,62 - розмір орендної плати; 10 238 920,64 х 1% - розмір земельного податку; 3 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.

- для земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:044:0236:

1 213 965,00 грн. х 1% х 3 = 36 418,95 грн., де 36 418,95 - розмір орендної плати; 1 213 965 грн. х 1% - розмір земельного податку; 3 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.

- для земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:044:0237:

1 433 007,55 грн. х 1% х 3 = 42 990,23 грн., де 42990,23 - розмір орендної плати; 1 433 007,55 грн. х 1% - розмір земельного податку; 3 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.

- для земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:044:0238:

1 489 328,64 грн. х 1% х 3 = 44 679,86 грн., де 44 679,86 - розмір орендної плати; 1 489 328,64 грн. х 1% - розмір земельного податку; 3 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.

Статтею 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.

Згідно з п. 34 ст. 26 вказаного Закону України виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до чинного законодавства.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада, в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Таким чином, з аналізу вищенаведених норм законодавства, вбачається, що рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, яким встановлено орендну плату за земельні ділянки, що є предметом договору оренди землі від 08.08.2006 року, в розмірі 3 відсотків від її нормативної грошової оцінки, прийняте Запорізькою міською радою в межах наданої чинним законодавством компетенції.

Станом на час вирішення спору судом згадане рішення в установленому законом порядку не скасовано, не змінено і не визнано недійсним, а відтак, в силу приписів ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є обов'язковим для виконання на відповідній території.

Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку. Вказані обставини передбачені сторонами у п. 35 Договору оренди землі.

За приписами статті 651 Цивільного кодексу України, як норми загальної, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Згідно ч. 3 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Матеріалами справи доведено, що пропозицію щодо зміни умов п. 5 та п. 9 Договору шляхом укладення додаткового договору до нього було направлено позивачем на адресу відповідача 16.06.2015 р. Відповіді на пропозицію відповідачем не надано.

Таким чином, сторони не дійшли взаємної згоди про внесення змін до договору оренди землі.

Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Також, згідно з п. 32 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягання згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку.

Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, в даному випадку за рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такі ж висновки наведені у постановах Вищого господарського суду України - від 28.07.2011 р. у справі № 5005/2715/211 (11/224-10), від 02.08.2011 р. у справі №6/474-10, від 05.08.2011 р. у справі № 5005/431/2011, від 09.08.2011 р. у справі №41/81пд, від 13.03.2013 р. у справі № 5009/2275/12. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у своїх постановах від 06.12.2010 року у справі №2-1/10068-2008 та від 30.05.2011 року у справі №17/299-10.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГК України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Відтак, оскільки розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 5, 9 Договору, не відповідає розміру орендної плати, затвердженому вищевказаним рішенням Запорізької міської ради, а умовами спірного договору оренди землі, зареєстрованого в земельному кадастрі 08.11.2006 року за № 040626100974, передбачено внесення змін до нього в судовому порядку у разі зміни розміру орендної плати, суд дійшов висновку, що наявні достатні підстави для зміни договору в частині, що стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.

Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до вимог статті 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Позивач довів суду, що розмір орендної плати за договором не відповідає затвердженому Запорізькою міською радою згідно рішення № 37 від 26.06.2012 року розміру орендної плати, що розповсюджується на всі земельні ділянки м. Запоріжжя, крім встановлених у цьому рішенні, що в свою чергу впливає на формування доходної частини державного бюджету міста, а також обґрунтував підстави для внесення змін до договору оренди землі в цій частині. Відповідач не довів відсутність підстав для внесення змін до договору оренди землі. Будь-який письмових пояснень по суті спору відповідачем не надано.

За таких обставин, суд знаходить позовні вимоги Запорізької міської ради про внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, щодо земельних ділянок загальною площею 1,5233 га, в тому числі ділянка площею 0,7306 га для розташування готельного комплексу та аквапарку, ділянка площею 0,5300 га для благоустрою, озеленення та берегоукріплення русла р. Суха Московка (прибережна захисна смуга р. Суха Московка), ділянки площею 0,1235 га та площею 0,1392 га для організації в'їздів та благоустрою, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, у зв'язку із чим слід викласти вказані пункти Договору в такій редакції:

1) змінити п. 5 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, зареєстрованого 08.11.2006 р. за № 040626100974, щодо земельних ділянок загальною площею 1,5233 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрестя вул. Куйбишева та вул. ОСОБА_4, виклавши його в такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: 14 375 221 грн. 83 коп. ( чотирнадцять мільйонів триста сімдесят п'ять тисяч двісті двадцять одна грн. 83 коп.) в цінах 2015 року.»

2) змінити п. 9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, зареєстрованого 08.11.2006 р. за № 040626100974, щодо земельних ділянок загальною площею 1,5233 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрестя вул. Куйбишева та вул. ОСОБА_4, виклавши його в такій редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 431256 грн. 66 коп. (чотириста тридцять одна тисяча двісті п'ятдесят шість грн. 66 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 року» .

Відповідно до приписів ст. 49 ГПК витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, оскільки спір виник внаслідок його неправильних дій.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4 5 , 4 6 , 22, 33, 34, 49, 64, 75, 82, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Запорізької міської ради (м. Запоріжжя) до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (м. Запоріжжя) про внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди земельної ділянки задовольнити повністю.

Змінити п. 5 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, зареєстрованого 08.11.2006 р. за № 040626100974, щодо земельних ділянок загальною площею 1,5233 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрестя вул. Куйбишева та вул. ОСОБА_4, виклавши його в такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: 14 375 221 грн. 83 коп. (чотирнадцять мільйонів триста сімдесят п'ять тисяч двісті двадцять одна грн. 83 коп.) в цінах 2015 року.»

Змінити п. 9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, зареєстрованого 08.11.2006 р. за № 040626100974, щодо земельних ділянок загальною площею 1,5233 га, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, перехрестя вул. Куйбишева та вул. ОСОБА_4, виклавши його в такій редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 431256 грн. 66 коп. (чотириста тридцять одна тисяча двісті п'ятдесят шість грн. 66 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 року» .

Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (69007, м.Запоріжжя, вул. Куйбишева, 159-Б, ІПН НОМЕР_1) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915) 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Суддя Л.П. Кагітіна

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання. Рішення оформлене у повному обсязі та підписане згідно із вимогами ст. 84 ГПК України 24.12.2015 р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення21.12.2015
Оприлюднено31.12.2015
Номер документу54598244
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/5309/15

Судовий наказ від 13.01.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Рішення від 21.12.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Ухвала від 02.12.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Ухвала від 07.10.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні