ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 грудня 2015 року м. Чернігів Справа № 825/3780/15-а
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бородавкіної С.В.,
за участі секретаря Гайдука С.В.,
представника позивача ОСОБА_1,
представника третьої особи ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" до Державного реєстратора Реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції ОСОБА_3, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Дружба-Нова , ОСОБА_4, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача - Відділ Держгеокадастру у Варвинському районі Чернігівської області про визнання протиправними та скасування рішень, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач 11.12.2015 звернувся до суду з адміністративним позовом до державного реєстратора Реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції ОСОБА_3 та просить визнати протиправними та скасувати рішення відповідача:
- від 22.08.2015 № 23869354 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, на підставі укладеного договору оренди земельної ділянки від 02.01.2015 № б/н виданого СТОВ Дружба-Нова (кадастровий номер земельної ділянки 7421183600:02:000:0474);
- від 22.08.2015 № 23869556 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, на підставі укладеного договору оренди земельної ділянки від 02.01.2015 № б/н виданого СТОВ Дружба-Нова (кадастровий номер земельної ділянки 7421183600:02:000:0475).
Свої вимоги обґрунтовує тим, що державним реєстратором Реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції Чернігівської області проведено державну реєстрацію права оренди земельних ділянок на ті ж самі земельні ділянки, що орендує ТОВ Прогрес на підставі договорів оренди, які були зареєстровані Варвинським відділом Чернігівської регіональної філії ДЗК у 2010 році та які наразі не є розірваними, їх державна реєстрація не скасована, строк їх дії триває. Вказане свідчить про протиправність дій відповідача та наявність підстав для скасування винесених ним рішень.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, причин неявки не повідомив, заперечень на позов не надав, про слухання справи повідомлений завчасно та належним чином.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача, - Відділу Держгеокадастру у Варвинському районі Чернігівської області в судове засідання не з'явився, надіслав заяву, в якій просив розглянути справу без його участі, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_4 у судове засідання не з'явилась, належним чином повідомлена про час та місце розгляду справи, про причини неявки суду не повідомила.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача, - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Дружба-Нова позовні вимоги не визнав, просив відмовити в їх задоволенні та пояснив, що СТОВ Дружба-Нова подано реєстратору повний та належно оформлений пакет документів, який вимагається законодавством України для вчинення відповідної реєстраційної дії. В поданих документах не містилось інформації, яка могла вважатися перешкодою для державної реєстрації права оренди. З огляду на це, а також законодавчу заборону відмовляти в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , у державного реєстратора не було правових підстав для такої відмови. Крім того, враховуючи, що предметом дослідження у цій справі є виключно відповідність дій реєстратора вимогам закону щодо процедури реєстрації, позов не може вважатися обґрунтованим.
Заслухавши пояснення представника позивача та представника третьої особи, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов належить задовольнити з таких підстав.
Судом встановлено, що ТОВ Прогрес є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку, та його основним видом діяльності є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 30).
Як встановлено в судовому засіданні та підтверджено матеріалами справи, позивач є орендарем земельних ділянок за кадастровими номерами 7421183600:02:000:0474 та 7421183600:02:000:0475, які розташовані на території Остапівської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, на підставі договорів оренди землі від 28.12.2010, укладеними з ОСОБА_4 (орендодавець) (а.с. 47-48, 53-54). Строк дії договорів - 20 років (до 28.12.2030) (п. 8 Договорів).
Відповідно до відміток, договори оренди земельних ділянок були зареєстровані у Варвинському відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 28.12.2010 за №№ 0410849000169 та 0410849000168.
Факт передачі вказаних земельних ділянок в оренду підтверджується актами визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та актами приймання-передачі земельної ділянки (а.с. 49, 50, 55, 56).
Право власності орендодавця на земельні ділянки, які було передано в оренду, підтверджено Державними актами на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 202313 від 15.12.2010 та серії ЯИ 202314 від 15.12.2010, виданих Відділом Держкомзему у Варвинському районі Чернігівської області (а.с. 51-52, 57-58).
Довідками Остапівської сільської ради Варвинського району Чернігівської області від 04.12.2015 № 368 та № 369 також підтверджено реєстрацію вищевказаних договорів оренди у Варвинському відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 28.12.2010 ( кадастрові номери 7421183600:02:000:0474, 7421183600:02:000:0475) та їх використання ТОВ Прогрес по даний час (а.с. 24, 25).
Вищевказані договори сторонами достроково не розривалися, їх державна реєстрація не скасована та останні є чинними.
Разом із тим, як вбачається з матеріалів справи, до закінчення дії строку вищевказаних договорів оренди відповідачем повторно зареєстровано право оренди на ті ж самі земельні ділянки в період чинності договорів оренди земельних ділянок, укладених між позивачем та ОСОБА_4
Так, Прилуцьким міськрайонним управлінням юстиції Чернігівської області прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:
- № 23869245 від 22.08.2015 щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером 7421183600:02:000:0474 на підставі договору оренди землі від 02.01.2015, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_4, орендар - СТОВ Дружба-Нова , що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна (а.с. 26-27);
- № 23869497 від 22.08.2015 щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером 7421183600:02:000:0475 на підставі договору оренди землі від 02.01.2015, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_4, орендар - СТОВ Дружба-Нова , що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна (а.с. 28-29).
Вважаючи дії державного реєстратора Реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції Чернігівської області щодо проведення державної реєстрації прав оренди за договорами оренди, укладеними між СТОВ Дружба-Нова та ОСОБА_4 протиправними, а рішення такими, що мають бути скасуваними, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією, регулюються Земельним кодексом України та Законом України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952-IV).
Відповідно до пункту 5 статті 126 Земельного кодексу України (у редакції на час реєстрації договорів оренди земельних ділянок ТОВ Прогрес ) право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до Закону.
Особливості внесення записів та виключення таких до/з Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі було врегульовано Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021 (далі - Порядок №1021), який діяв до 01.01.2013.
Так, пунктом 10 Порядку №1021 передбачалося, що записи до розділів Книги записів вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, якими є державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі, договір суборенди землі та договір про внесення змін до договорів оренди та суборенди землі.
Запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів скасовується (поновлюється) посадовою особою на підставі рішення суду (пункт 22 вказаного Порядку).
Відповідно до пункту 23 Порядку скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, і формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Книги записів, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства.
З аналізу наведених норм випливає, що внесення записів до Книги записів державної реєстрації договорів оренди землі здійснюється посадовою особою Варвинського відділу Чернігівської регіональної філії ДЗК виключно на підставі договору оренди землі, договору про внесення змін до договорів оренди або рішення суду.
Як встановлено у судовому засіданні земельні ділянки з кадастровими номерами7421183600:02:000:0474, 7421183600:02:000:0475 передані в оренду ТОВ Прогрес згідно договорів оренди земельних ділянок, зареєстрованих у відповідності до Порядку, який діяв до 01.01.2013.
Будь-яка інформація щодо внесення змін до вищевказаних договорів оренди, їх скасування (на підставі рішення суду) - відсутня.
Разом з тим, судом встановлено, що у 22.08.2015 Реєстраційною службою Прилуцького міськрайонного управління юстиції Чернігівської області прийняті рішення про державну реєстрацію прав оренди за договорами оренди з новим орендарем - СТОВ Дружба-Нова щодо земельних ділянок, орендарем яких є позивач - ТОВ Прогрес .
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
В силу вимог приписів частини 2 статті 9 Закону № 1952-IV державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Статтею 15 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно з частиною 4 статті 15 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до пункту 8-1 частини 2 статті 9 Закону № 1952-IV під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки
З аналізу вищевикладеного вбачається, що саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013.
При цьому, відповідачем не надано суду жодних доказів щодо звернення останнього з відповідним запитом про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди земельних ділянок до Відділу Держземагенства (Держгеокадастру) у Варвинському районі Чернігівської області як до у органу, який здійснював таку реєстрацію до 01.01.2013.
Отже, відповідачем при проведенні державної реєстрації речового права за договорами оренди земельних ділянок, укладеними між СТОВ Дружба-Нова та їх власником, не перевірено належним чином, чи зареєстровано право оренди на ці земельні ділянки, чи ні, внаслідок чого здійснено повторну реєстрацію договорів оренди одних і тих самих земельних ділянок. Даний факт є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одні і ті ж земельні ділянки були передані в оренду різним орендарям, адже права оренди в них виникли з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.
При цьому, суд наголошує на тому, що реєстрація договорів оренди землі з новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.
Разом з тим, відповідачем та третіми особами до суду не надано жодних доказів щодо розірвання договорів оренди земельних ділянок, укладених між ТОВ Прогрес та власником земельних ділянок - ОСОБА_4
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 29.09.2015 по справі № 21-760а15.
Відповідно до статті 26 Закону № 1952-IV записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Відповідно до частин першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
За таких обставин та з урахування того, що відповідачем проведено реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, укладених між СТОВ Дружба-Нова та їх власником, без дотримання вимог норм законодавства, а саме не здійснено жодних дій щодо встановлення факту наявності або відсутності вже зареєстрованих прав оренди землі і те, що під час розгляду справи представником відповідача не надано суду жодного доказу правомірності проведення спірної повторної реєстрації орендованих земельних ділянок та не надано жодних обґрунтованих пояснень таких дій, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ТОВ Прогрес та необхідність їх задоволення у повному обсязі.
Одночасно суд вважає за необхідне зазначити, що оскільки відповідач, державний реєстратор Реєстраційної служби Прилуцького міськрайоного управління юстиції ОСОБА_3, є посадовою особою суб'єкта владних повноважень - Реєстраційної служби Прилуцького міськрайоного управління юстиції Чернігівської області, діє від імені останнього та виключно в межах наданих йому повноважень, мають бути скасовані рішення саме Реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції Чернігівської області.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 158 - 163, 167, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 22.08.2015 № 23869354 та № 23869556.
Стягнути з Реєстраційної служби Прилуцького міськрайонного управління юстиції Чернігівської області (17500, м. Прилуки, вул. Пушкіна, 73, код ЄДРПОУ 37984681) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" (код ЄДРПОУ 32535913), за рахунок бюджетних асигнувань, судові витрати в сумі 1218,00 грн.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя С.В. Бородавкіна
з
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2015 |
Оприлюднено | 31.12.2015 |
Номер документу | 54602005 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні