Постанова
від 29.12.2010 по справі 2-а-2450/10
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 2-а-2450/10

Броварський міськрайонний суд Київської області

м.Бровари Справа № 2-а-2450/2010 року

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 грудня 2010 року Броварський міськрайонний суд Київської області в складі:

головуючої судді Білик Г.О.

при секретарі Самогран С.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Бровари адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м.Броварах Київської області про визнання дій протиправними та зобов'язання провести перерахунок недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги «дітям війни» ,

В С Т А Н О В И В:

В листопаді 2010 року позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м. Броварах Київської області .

Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідно до ст. 1 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» він належить до категорії громадян, які мають правовий статус дитина війни . Згідно зі ст.6 зазначеного Закону з 1 січня 2006 року йому повинна виплачуватися щомісячна соціальна допомога у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Але відповідачем вказана надбавка позивачу виплачувалась частково, а саме в розмірі 10 % прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність.

Позивач зазначає, що такі дії відповідача є незаконними, оскільки Рішенням Конституційного Суду України №6-рп/2007 року від 09.07.2007 року і № 10-рп/2008 року від 22.05.2008 року було визнано неконституційними положення Законів України Про державний бюджет України на 2007 рік та Про державний бюджет України на 2008 рік про зупинення та внесення змін до ст.6 Закону України Про соціальний статус дітей війни , посилається на те, що розмір допомоги повинен обраховуватись з мінімальної пенсії за віком, встановленої Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , тобто з розміру прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність, за відповідний період.

В зв'язку з цим позивач звернувся до суду та просить визнати дії відповідача в частині відмови в перерахунку щомісячної державної соціальної допомоги дитині війни неправомірними та зобов'язати ОСОБА_2 пенсійного фонду України в м. Броварах Київської області провести перерахунок недоплаченої йому як дитині війни щомісячної державної соціальної допомоги починаючи з 17.06.2010 року та провести відповідні виплати з урахуванням вже проведених виплат, а також забезпечити її виплату в майбутньому.

Позивач в судове засідання не з'явився, в позовній заяві просив розглянути справу за його відсутності.

Представник відповідача ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м. Броварах Київської області в судове засідання не з'явився, до суду надав клопотання про розгляд справи за його відсутності та заперечення на позов, в якому вважає його необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Зазначив, що відповідно ст.6 Закону України Про соціальний захист дітей війни в редакції, що діяла до 01.01. 2008 року було передбачено, що дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 % мінімальної пенсії за віком. З 01.01.2008 року внесені зміни до цієї статті Законом України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України , згідно з якими дітям війни до пенсії або грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення в розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Згідно ст.14 Закону України Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту учасникам війни пенсії або грошове утримання чи держана соціальна допомога, що виплачується замість пенсій, підвищується на 10 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Після набрання чинності Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року за № 530 встановлено, що дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться в розмірі з 22.05.2008 року - 48, 10 грн., з 01.07.2008 року- 48,20 грн., з 01.10.2008 року - 49, 80 грн., саме в цих розмірах, як пояснив представник відповідача в запереченні, виплачується підвищення дітям війни .У вказаному запереченні на позов представник відповідача звертає увагу суду на те, що виплати дітям війни - це не пенсія, а соціальна надбавка, а тому виплачується вона не з бюджету Пенсійного фонду, а за рахунок коштів Державного бюджету, Пенсійний фонд лише здійснює виплату цієї надбавки, але в межах асигнувань з бюджету, тому не може нести відповідальність власними коштами за соціальні зобов'язання Держбюджету України.

Вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно і всебічно з'ясувавши обставини в адміністративній справі, об'єктивно дослідивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

В ході розгляду справи судом встановлено, що позивач належить до категорії громадян, які мають правовий статус дитина війни , відповідно до вимог ст.1 Закону України Про соціальний захист дітей війни , позивач є пенсіонером за віком, пенсію отримує в ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України в м.Бровари Київської області, даний статус позивача відповідачем не заперечується та підтверджується листом ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м.Броварах за № 1207/М-01 від 15.12.2010 року, крім того статус «дитина війни» визначається автоматично по даті народження пенсіонера в період з 03.09.1927 по 02.09.1945 року.

У листопаді 2004 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про соціальний захист дітей війни» . Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , "Про соціальний захист дітей війни" особам, на яких поширюється дія вказаних нормативно-правових актів, передбачені різноманітні пільги та соціальні виплати.

Зокрема, дітям війни, до яких відносяться громадяни України, яким на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років, передбачено підвищення до пенсії або їх щомісячного довічного грошового утримання.

Відповідно ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» позивач має право на підвищення пенсії на 30% мінімальної пенсії за віком.

Незважаючи на це, у 2006 р. дію Закону України «Про соціальний захист дітей війни» повністю, а у 2007 р. окремо дію ст. 6 цього Закону було зупинено законами про Державний бюджет України на 2006- 2007 роки. Згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 р. та про внесення змін до деяких законодавчих актів» до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» вносились зміни, якими з 01.01.2008 р. виплата підвищення дітям війни передбачалась лише в розмірі надбавки, встановленої для учасників війни (10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність).

Рішеннями Конституційного суду України від 09.07.2007 р. №6-рп/2007 та від 22.05.2008 р. №10-рп/2008 зупинені дії ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» на 2007- 2008 роки було визнано неконституційними, а відтак з 09.07. 2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. діти війни мали законне право на підвищення пенсій у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Відповідно до ст. 3 Конституції України, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод, людини є головним обов'язком держави.

Ст. 8 Конституції встановлює, що норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Ст. 22 Конституції України передбачено, що конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Статтею 152 Конституції України чітко визначено, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визначені неконституційними, втрачають чинність із дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 року зворотної дії в часі не має, відтак на період до 09 липня 2007 року не поширюється.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» , державні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 64 Конституції України встановлено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Конституційний суд неодноразово розглядав проблему, пов'язану з реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема належать громадяни, яким пенсія призначається за спеціальними законами. У рішеннях Конституційного Суду України, зокрема в рішенні КСУ від 11.10.2005 року № 8-рп/2005, визначено, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження змісту і обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за ст.22 Конституції України не допускається.

Щодо розрахункової величини мінімальної пенсії за віком, з якої необхідно рахувати підвищення до пенсії дітям війни в розмірі 30%, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Закону передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений частиною першою цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Крім того, в даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком використовується не для визначення розміру будь-якої пенсії, а лише як розрахункова величина для визначення розміру щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Законом України «Про соціальний захист дітей війни» , оскільки цей Закон передбачає в якості критерію визначення розміру щомісячної доплати до пенсії саме із розрахунку мінімальної пенсії за віком, що на думку суду не суперечить вимогам ч. 3 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» .

Доводи відповідача про відсутність механізму реалізації ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» не можуть бути підставою для невиконання вимог зазначеного Закону.

Пенсійний фонд України діє на підставі Положення «Про Пенсійний фонд України» та здійснює свої повноваження на підставі пункту 15 даного Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління.

Разом з тим, слід наголосити, що відповідно ч. 2 ст. 99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду визначені в ст.100 КАС України, згідно з якою адміністративний позов, поданий після закінчення строків установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявою особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку.

З огляду на вищевикладене суд приходить до висновку про необхідність зобов'язати ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м.Броварах Київської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням підвищення її на 30 % з розміру мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та положень ст.6 Закону України Про соціальний захист дітей війни за період з 17 червня 2010 року по 17 грудня 2010 року.

В частині позовних вимог позивача, щодо визнання протиправними дій відповідача щодо відмови в перерахунку недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги дітям війни , суд вважає необхідно відмовити, оскільки ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м.Броварах Київської області є підвідомчим органом вищестоящих органів і підпорядковується їхнім наказам.

Вимоги позивача щодо зобов'язання відповідача надалі виплачувати щомісячну державну соціальну допомогу дітям війни виходячи з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та положень ст.6 Закону України Про соціальний захист дітей війни задоволенню не підлягає, оскільки суд позбавлений можливості приймати рішення на майбутнє, а позивачем не надано суду відповідних доказів, що надалі її права відповідачем будуть порушуватись.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 3, 8, 22,64, 152 Конституції України, ст. ст. 1, 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» , ст.14 Закону України Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту , ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , Рішення Конституційного Суду України від 06.07.199 року № 8-рп/99, від 20.03.2002 року № 5-рп/2002,від 17.03.2004 року № 7-рп/2004, від 01.12.2004 рок № 20-рп/2004, від 11.102005 року № 8-рп/2005, від 09.07.2007 р. №6-рп/2007 та від 22.05.2008 р. №10-рп/2008, Законом України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» , ст. ст. 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити - частково.

Зобов'язати ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в м.Броварах Київської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням підвищення її на 30 % мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та на підставі положень ст.6 Закону України Про соціальний захист дітей війни за період з 17 червня 2010 року по 17 грудня 2010 року та провести відповідні виплати з урахуванням вже проведених виплат .

В іншій частині позовних вимог, - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо вона не скасована, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Головуюча суддя Г.О.Білик

СудБроварський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення29.12.2010
Оприлюднено05.01.2016
Номер документу54667075
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-2450/10

Постанова від 20.04.2010

Адміністративне

Приморський районний суд м.Маріуполя

Митрофанова Є. Г.

Постанова від 17.01.2010

Адміністративне

Московський районний суд м.Харкова

Майстренко О. М.

Ухвала від 18.11.2010

Адміністративне

Балаклійський районний суд Харківської області

Яковлева В. С.

Ухвала від 19.11.2010

Адміністративне

Балаклійський районний суд Харківської області

Яковлева В. С.

Постанова від 01.06.2010

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Загуменнова Н. М.

Постанова від 15.09.2010

Адміністративне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Завгородній Є. В.

Постанова від 29.12.2010

Адміністративне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Білик Г. О.

Постанова від 09.12.2010

Адміністративне

Чугуївський міський суд Харківської області

Слурденко О. І.

Постанова від 22.11.2010

Адміністративне

Комсомольський районний суд м.Херсона

Ігнатенко О. Й.

Постанова від 17.12.2010

Адміністративне

Чорнобаївський районний суд Черкаської області

Синецька Л. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні