Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 грудня 2015 р. Справа №805/4745/15-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови: 14:30
Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Голошивця I.О., при секретарі судового засідання Хоменко А.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Селянського (фермерського) господарства Артем до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, Управління Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області, Костянтинівської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій та скасування наказів,
за участю:
представників позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2 - за довіреністю.
представника відповідача 1: ОСОБА_3 - за довіреністю.
представника відповідача 2: ОСОБА_4 - за довіреністю.
представника відповідача 3: ОСОБА_5 - за дорученням.
Селянське (фермерське) господарство Артем звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, Управління Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області, Костянтинівської районної державної адміністрації, в якому просить суд:
-визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області по виставленню на земельні торги прав оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 1422483700:17:000:0062, місце розташування: Донецька область, Костянтинівський район, на території Марківської сільської ради, яка знаходиться в користуванні СФГ Артем ;
-визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №42-сг від 24 липня 2015 року Про визначення переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги в частині включення до даного переліку земельної ділянки з кадастровим номером 1422483700:17:000:0062, місце розташування: Донецька область, Костянтинівський район, на території Марківської сільської ради;
-визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 175-сг від 25 вересня 2015 року Про продаж права оренди, стартову ціну лота та умови продажу земельної ділянки за кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 .
Позов вмотивовано тим, що в серпні 2001 року між СФГ Артем та Марківської сільською радою Костянтинівського району укладений договір оренди земельної ділянки площею 105,9 га. строком на 10 років. Розпорядженням Голови Костянтинівської районної державної адміністрації від 11 жовтня 2011 року №558 був продовжений термін дії договору оренди землі. Додаткова угода не була зареєстрована у встановленому законом порядку у зв'язку з тим, що її не підписав Завідувач юридичного сектору. Він пояснив, що для реєстрації даної додаткової угоди необхідно розробити технічну документацію та присвоїти земельній ділянці кадастровий номер. Після закінчення терміну дії договору СФГ Артем продовжувало користуватися земельною ділянкою і орендодавець не заперечував у поновлені строку дії, а навпаки видав розпорядження про продовження строку оренди землі.
СФГ Артем уклало договір з Фізичною особою - підприємцем на розробку реєстраційної справи, щодо вищезгаданої земельної ділянки. Дана реєстраційна справа була розроблена, до її складу увійшов план (схема) земельної ділянки, кадастровий номер 1422483700:17:000:0062, кадастровий план, акт перенесення та закріплення меж земельної ділянки в натурі. Всі вищевказані документи були підписані Управлінням Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області.
20 жовтня 2015 року стало відомо, що на сайті Державного агентства земельних ресурсів України є інформація про виставлення на торги прав на оренду вказаної земельної ділянки на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №175-СГ від 25 вересня 2015 року, права на яку виставлені на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 24 липня 2015 року №42-СГ.
Представник позивача з'явився у судове засідання позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд задовольнити позов в повному обсязі.
Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з'явився у судове засідання та заперечував проти задоволення позову з підстав викладених у запереченнях, а саме з того, що на момент надання пропозицій Головного управління Держгеокадастру у Костянтинівському районі з добору земельних ділянок сільськогосподарського призначення, сформованим шляхом проведення робіт з інвентаризації земель під час здійснення землеустрою, додаткова угода до договору оренди землі від 16 серпня 2001 року не була укладена. Інформація про її реєстрацію в реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відсутня. 30 жовтня 2015 року земельні торги у формі аукціону відбулися, за результатом яких складено протокол та визначено переможця.
Представник відповідача - Костянтинівської районної державної адміністрації з'явився у судове засідання, заперечував проти позову з підстав викладених у запереченнях, обґрунтованих тим, що станом на 25 вересня 2015 року СФГ Артем не уклало додаткову угоду до договору оренди землі та вона не зареєстрована у Реєстраційній службі Костянтинівського міськрайонного управління юстиції. У додатковій угоді до договору від 16 серпня 2001 року вказана площа земельної ділянки 103,8040 га, але по розпорядженню від 11 жовтня 2011 року №558 йде посилання на площу 105,9 га. При проведенні інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів Марківської сільської ради, у грудні 2013 року спірна земельна ділянка інвентаризована та їй присвоєно кадастровий номер, визначено, що її загальна площа 103,8040 га. Даний факт розбіжностей у додатковій угоді свідчить про підготовку її після проведення інвентаризації - у 2014 році, а не у 2012. Також, представник відповідача звертає увагу суду на той факт, що відсутня печатка райдержадміністрації на додатковій угоді. При підготовці наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області 24 липня 2015 року в частині включення земельних ділянок у перелік земельних ділянок, які виставлені на земельні торги, спірна земельна ділянка була вільною.
Представник відповідача - Управління Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області з'явився у судове засідання й заперечував проти позову з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, обґрунтованих тим, що після закінчення строку договору СФГ Артем мало укласти додаткову угоду до договору оренди землі та зареєструвати її у встановленому законом порядку, яка, всупереч наведеному, укладена не була та не була зареєстрована у Реєстраційній службі Костянтинівського міськрайонного управління юстиції. Враховуючи вищевказане, договір не було пролонговано. У грудні 2013 року земельна ділянка була інвентаризована та їй був присвоєний кадастровий номер. Управління Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області надало інформацію до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про вільні земельні ділянки згідно проведеної інвентаризації.
Заслухавши пояснення позивача та заперечення представників відповідачів, дослідивши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд, -
В С Т А Н О В И В:
Селянське (фермерське) господарство Артем (позивач) зареєстроване як юридична особа у встановленому порядку 24 січня 2001 року за номером запису 12421070009000204, включене до ЄДРПОУ за ідентифікаційним номером 31222286 (а.с.23).
Договором, укладеним 16 серпня 2001 року, орендодавець - Марківська сільська рада Костянтинівського району (с. Маркове) передала орендарю - селянському (фермерському) господарству Артем в оренду земельну ділянку площею 105,9 га. (з яких 105,9-ріллі), яка знаходиться на території Марківської сільської ради Костянтинівського району Донецької області (а.с.12-15).
Пунктом 2.2 вказаного договору встановлено термін на який він укладався, а саме - десять років починаючи з дати реєстрації.
Цей договір посвідчено нотаріусом 16 серпня 2001 року та зареєстровано у Марківській сільській раді 04 вересня 2001 року, про що вчинено запис № 2 у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.
Розпорядженням Голови Костянтинівської районної державної адміністрації від 11 жовтня 2011 року за № 558 продовжено термін дії договору оренди землі від 16 серпня 2001 року, укладеного між Марківською сільською радою та СФГ Артем та зареєстрованого у Марківській сільській раді, про що в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04 вересня 2001 року за №2 на земельну ділянку загальною площею 105,9 га, у тому числі: ріллі - 105,9 га, яка розташована за межами населеного пункту Марківської сільської ради, на строк 10 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Предписано встановити орендну плату за використання земельних ділянок у розмірі 3,0% від грошової оцінки цих земель; СФГ Артем укласти додаткову угоду до вказаного договору та зареєструвати її в установленому законом порядку. Відділу Дерземкому у Костянтинівському районі Донецької області предписано забезпечити внесення відповідних змін до укладеного раніше договору оренди земельної ділянки (а.с.18)
Додатковою угодою до наведеного договору, укладеною між Костянтинівською районною державною адміністрацією та селянським (фермерським) господарством Артем у січні 2012 року, сторони прийшли до згоди про продовження дії договору оренди землі шляхом укладення вказаної додаткової угоди до раніше укладеного договору від 16 серпня 2001 року на наступний той самий термін, а саме 10 років.
Крім того, сторони прийшли до згоди про внесення змін до раніше укладеного договору шляхом зменшення площі земельної ділянки (103,8040 га), у зв'язку з проведенням інвентаризації земель категорії сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Марківської сільської ради, з наступним формуванням земельних ділянок та їх державної реєстрації у системі Державного земельного кадастру, та шляхом зміни розміру орендної плати за користування земельною ділянкою починаючи з дати реєстрації додаткової угоди у реєструючому органі за місцем розташування земельної ділянки (а.с.16-17).
У жовтні 2015 року позивачу стало відомо, що на сайті Державного агентства земельних ресурсів України Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області розміщено інформацію про виставлення на земельні торги прав на оренду земельної ділянки, що була предметом договору від 16 серпня 2001 року та додаткової угоди до нього, укладеної в січні 2012 року (а.с.10-11).
Повідомленням на сайті встановлено, що лот № 5927 аукціону № 3598 - це виставлене на земельні торги право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 площею 103,8040 га. У повідомленні також зазначений час проведення земельних торгів, а саме - 30 жовтня 2015 року (а.с.10).
Інформаційною карткою на лот №1 зазначено, що вищенаведена земельна ділянка є земельною ділянкою сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2935955 грн. 95 коп.; стартова ціна лоту визначена зі стартового розміру річної орендної плати земель державної та комунальної власності в сумі 132118 грн.02 коп., а також строк користування земельною ділянкою та інші умови користування на період 14 років, тощо. (а.с.11)
Підставами таких дій Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області стало наступне.
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 24 липня 2015 року № 42-СГ визначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги, на яких проведено інвентаризацію, зокрема, включено серед інших земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності площею 103,8040 га. кадастровий номер 1422483700:17:000:0062, за межами населеного пункту Марківської сільської ради Костянтинівського району Донецької області. Пунктом 3 вказаного наказу доручено конкурсній комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів здійснити відбір виконавців робіт із оцінки земель та земельних торгів (а.с.66-68).
Протоколом № 1 від 02 вересня 2015 року засідання конкурсної комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурсних засадах зафіксовано, що комісія розглядала на порядку денному конкурсну документацію учасників конкурсу з визначення виконавця земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності за кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 площею 103,8040 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Марківської сільської ради Костянтинівського району Донецької області. Відповідна інформація про проведення конкурсу розміщена на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру. Конкурс оголошено 24 липня 2015 року. Строк подання конкурсної документації - 25 серпня 2015 року. В зазначений строк до участі в конкурсі надійшла документація від таких претендентів: товарна біржа Мегаполіс , універсальна спеціалізована товарна біржа Укрінкомбіржа , товариство з обмеженою відповідальністю ОРШАД (а.с.71-74).
За результатом розгляду пропозицій та обрання переможця комісією постановлено укласти з ПП ОРШАД договори на виконання землевпорядних, землеоціночних робіт та проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 площею 103,8040 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Марківської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, як з тим, чия конкурсна пропозиція отримала більшу кількість балів.
Наказом головного управління Держгеокадастру у Донецькій області м. Маріуполь від 25 вересня 2015 року № 175-сг Про продаж права оренди, стартову ціну лота та умови продажу земельної ділянки за кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 наказано продати право оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності за кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 площею 103,8040 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Марківської сільської ради Костянтинівського району Донецької області за межами населеного пункту на земельних торгах. Іншими пунктами наказу: затверджено Протокол №1 від 02 вересня 2015 року засідання конкурсної комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурсних засадах та визнано виконавцем земельних торгів ПП ОРШАД ; встановлено дату проведення земельних торгів, стартову ціну продажу лоту; встановлено крок торгів у розмірі 660,00 грн.; строк користування земельною ділянкою - 14 років та умови користування земельною ділянкою, які викладені у проекті договору оренди; затверджено умови продажу; уповноважено головного спеціаліста відділу ринку та оцінки земель ОСОБА_6 на підписання протоколу торгів та укладення договору оренди вказаної земельної ділянки; начальнику відділу Держземагенства у Костянтинівському районі ОСОБА_7 наказано забезпечити державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, внести відповідні зміни до Державного земельного кадастру та статистичної звітності з кількості обліку земель, отримати та надати до Головного управління у п'ятиденний термін з дня здійснення державної реєстрації витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права держави (а.с.69-70).
Не погодившись із діями Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області по виставленню на земельні торги прав оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 1422483700:17:000:0062, місце розташування: Донецька область, Костянтинівський район, на території Марківської сільської ради площею 103,8040 га та наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №42-сг від 24 липня 2015 року Про визнання переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги в частині включення до даного переліку земельної ділянки з кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 та наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 175-сг від 25 вересня 2015 року Про продаж права оренди, стартову ціну лота та умови продажу земельної ділянки за кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Приймаючи рішення по справі суд керується наступним.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб.
Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у межах їхніх територій передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим на території Автономної Республіки Крим передає земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст, що не входять до складу певного району, та за межами населених пунктів для всіх потреб, а також погоджує передачу таких земель у власність або у користування районними державними адміністраціями на їхній території для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря.
Державні органи приватизації здійснюють продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації.
Статтею 124 Земельного Кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 134 вказаного Кодексу земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, поновлення договорів оренди землі; надання земельних ділянок в інших випадках, визначених законом.
За твердженнями позивача, права на оренду спірної земельної ділянки не підлягали продажу на конкурентних засадах, оскільки вказана земельна ділянка була предметом додаткової угоди, укладеної у січні 2012 року, до договору від 16 серпня 2001 року, якою поновлено цей договір оренди.
Як вбачається з матеріалів справи, у січні 2012 року Костянтинівською районної державною адміністрацією (орендодавцем) та позивачем (орендарем) здійснено заходи щодо укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 16 серпня 2001 року.
Так, Розпорядженням голови Костянтинівської районної державної адміністрації від 11 жовтня 2011 року за № 558 Про продовження дії договору оренди земельної ділянки зазначено, що райдержадміністрацією розглянуто лист позивача щодо продовження дії договору оренди землі. Вказаним рішенням Костянтинівської районної державної адміністрації продовжено термін дії договору оренди на землі від 16 серпня 2001 року. Наказано позивачу укласти додаткову угоду до вказаного договору та зареєструвати її в установленому законом порядку. Відділу Дерземкому у Костянтинівському районі Донецької області наказано забезпечити внесення відповідних змін до укладеного раніше договору оренди земельної ділянки (а.с.18).
Згідно зі ст. 33 Закону України Про оренду землі , по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із, зокрема, уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу. Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку. Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді. У разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.
Аналізуючи вказані норми, суд критично оцінює посилання позивача щодо продовження ним користування земельною ділянкою після закінчення строку договору від 16 серпня 2001 року добросовісно виконуючи обов'язки землекористувача.
У випадку, коли орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором, втім, стаття не звільняє орендаря від обов'язку укладання у такому випадку додаткової угоди про поновлення договору оренди землі.
Статтею 210 Цивільного Кодексу України встановлено, що правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Згідно з ч. 5 ст. 6 Закону України Про оренду землі , право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Відповідно до ст. 125 Земельного Кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Стаття 126 Земельного Кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території країни, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме, зокрема, право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.
Відповідно до ч. 3, 4 ст. 4 - 1 вказаного Закону, державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, здійснюється після затвердження в порядку, встановленому Земельним кодексом України, документації із землеустрою, за якою здійснено таке формування, одночасно із державною реєстрацією похідного речового права на такі земельні ділянки (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут), крім випадків, коли рішенням відповідного органу про затвердження документації із землеустрою передбачено здійснення державної реєстрації переходу права власності на земельні ділянки.
При поновленні або внесенні змін до договорів суперфіцію, емфітевзису, сервітуту, оренди земельних ділянок державної чи комунальної власності, право держави чи територіальної громади на які не зареєстровано відповідно до цього Закону, державна реєстрація права власності здійснюється одночасно з державною реєстрацією права користування (сервітут), права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельної ділянки (суперфіцій), права оренди земельної ділянки.
Формою типового договору оренди землі, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 року № 220, передбачено, що у договорі оренди землі має бути вказано назву органу державної реєстрації за місцем розташування земельної ділянки, яким зареєстровано договір, та зазначено дату на номер запису про здійснення реєстрації договору у Державному реєстрі земель.
Суд звертає увагу на те, що у додатковій угоді, копія якої міститься в матеріалах справи, укладеній між позивачем та Костянтинівською райдержадміністрацією у січні 2012 року, такі реквізити не відображені, докази державної реєстрації вказаної додаткової угоди - відсутні.
Крім того, суд зазначає, що вказана додаткова угода містить лише місяць та рік її укладення, втім дата вчинення правочину не вказана.
До того ж, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
1 січня 2013 року набрав чинності Закон України Про Державний земельний кадастр пунктом 7 перехідних положень якого передбачено, що до державної реєстрації права державної чи комунальної власності на земельні ділянки формування земельних ділянок за рахунок земель державної та комунальної власності, визначення їх угідь, а також віднесення таких земельних ділянок до певних категорій може здійснюватися на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Як вбачається з матеріалів справи, Програмою розвитку земельних відносин і охорони земель у Костянтинівському районі Донецької області на 2011-2015 роки (оновлена 22 листопада 2013 року) у розділі Проведення земельної реформи передбачалось проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів. Протягом 2013 року на територіях 16-ти сільських рад Костянтинівського району виконано роботи з інвентаризації земель державної власності, у тому числі, і на території Марківської сільської ради Костянтинівського району Донецької області.
Відповідно до ст. 35 Закону України Про землеустрій , інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
Так, за клопотанням Управління Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області Розпорядженням Голови Костянтинівської районної Державної адміністрації від 15 липня 2013 року № 233 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Костянтинівського району орієнтованою площею 763,0 га.; управлінню Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області зобов'язано надати райдержадміністрації технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель для розгляду та затвердженому у встановленому законом порядку (а.с.91).
Пунктом 8 Постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року № 513 Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель передбачено, що підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.
На замовлення Управління Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області (замовник) на підставі договору № 1зр/2013 від 26 червня 2013 року Державне підприємство Донбаське державне підприємство геоінформатики та маркшейдерії (ДП Донбасгеоінформ , виконавець) розробило технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення на землях державної власності на території Марківської сільської ради Костянтинівського району Донецької області (а.с.76-123).
Частиною 4 ст. 1 Закону України Про землеустрій затверджено, що документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.
Вказана технічна документація земель сільськогосподарського призначення на землях державної власності на території Костянтинівського району Донецької області, крім іншого, на Марківську сільську раду, площею 202,1965 га. ріллі, розроблена у грудні 2013 року та затверджена Розпорядженням Голови Костянтинівської районної Державної адміністрації від 10 грудня 2013 року № 489 Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення на землях державної власності на території Костянтинівського району Донецької області (а.с.92).
Текстові матеріали вказаної технічної документації включають пояснювальну записку, у якій зазначено, що підстава для виконання робіт - технічна документація із землеустрою щодо проведення робіт з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення на землях державної власності (а.с.85-87).
Короткою характеристикою об'єктів роботи, що міститься у пояснювальній записці, зазначено наступне. Земельні ділянки знаходяться на землях державної власності на території Марківської сільської ради; згідно отриманих вихідних даних з районного відділу Держземагенства загальна площа земель, які підлягають інвентаризації по Марківській сільській раді відповідно до викопіювань зі схеми планово-картографічного матеріалу становила 205,9000 га. Внаслідок виконання робіт з інвентаризації було встановлено, що площа земельних ділянок дорівнює 202,1965 га.
Порівняльною таблицею площ земельних ділянок сільськогосподарського призначення (а.с.94), що міститься у технічній документації, зазначено, що площа земельної ділянки, яка згідно вихідних даних (згідно викопіювання) визначалась як 105,9000 га (а.с.89), за результатами інвентаризації встановлена як 103,8040 га.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Частиною 1 ст. 16 Закону України Про Державний земельний кадастр передбачено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер.
Так, згідно з відомостями витягу з Державного земельного кадастру, виданого на заяву (запит) Головного управління Держземагенства у Донецькій області, земельній ділянці сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Марківської сільської ради Костянтинівського району площею 103,8040 га, щодо якої проведено державну реєстрацію 23 листопада 2013 року, присвоєно кадастровий номер 1422483700:17:000:0062 (а.с.121).
Як вже зазначалось судом, в матеріалах справи міститься Розпорядження голови Костянтинівської районної державної адміністрації від 11 жовтня 2011 року за № 558, яким за результатом розгляду звернення позивача наказано продовжити термін дії договору оренди на землі від 16 серпня 2001 року та наказано позивачу укласти додаткову угоду до вказаного договору та зареєструвати її в установленому законом порядку. Вказаним розпорядженням площею земельної ділянки, що була предметом договору від 16 серпня 2001 року та мала бути предметом додаткової угоди, визначено 105,9 га.
Втім, у додатковій угоді, укладеній у січні 2012 року на виконання цього розпорядження, площею земельної ділянки, яка є предметом угоди, визначено 103,8040 га.
Суд звертає увагу на те, що такі дані щодо площі вказаної земельної ділянки (103,8040 га) могли стати відомими сторонам угоди лише після проведення виготовлення технічної документації та інвентаризації у 2013 році, у той час як додаткова угода, нібито, укладена у січні 2012 року.
За твердженнями позивача, ним також на ряду із уповноваженим державним органом здійснювались дії щодо розроблення технічної документації щодо вищезазначеної земельної ділянки, задля реалізації чого укладався відповідний договір із виконавцем таких робіт, а саме з інженером-землевпорядником ОСОБА_8 (ЄДРПОУ 276440756). Виготовлена ним технічна документація також містить відомості щодо площі вказаної земельної ділянки дорівнюючої 103,8040 га. Надана суду позивачем технічна документація, виготовлена ОСОБА_8 не має реквізитів щодо дати її погодження. Втім, суд доходить висновку, що така документація була виготовлена після 23 листопада 2013 року, оскільки план меж земельної ділянки, який наявний у документації, містить кадастровий номер земельної ділянки, який було присвоєно ділянці 23 листопада 2013 року під час державної реєстрації та внесення відомостей про ділянку до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ч.ч. 2, 4 ст. 70 Кодексу адміністративного судочинства України, якою регулюється питання належності та допустимості доказів, сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
За таких обставин, додаткову угоду до договору оренди від 16 серпня 2001 року, датовану січнем 2012 року, суд не приймає як належний та допустимий доказ поновлення договору оренди від 16 серпня 2001 року, а отже спірна земельна ділянка після закінчення дії договору від 16 серпня 2001 року не належала позивачу на праві оренди.
Таким чином, у відповідності до приписів ст. 134 Земельного кодексу України, право на оренду такої земельної ділянки як ділянки, що перебуває у державній чи комунальній власності, підлягає продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах).
Пунктом 2 Наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 22 жовтня 2014 року № 343 Про Методичні рекомендації щодо підготовки територіальними органами Держземагентства до продажу на земельних торгах прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності за рахунок коштів виконавців земельних торгів (далі - Методичні рекомендацій), рекомендований механізм включення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та прийняття відповідного рішення.
Пунктом 2.1 вказаного наказу рекомендовано структурним підрозділам головних управлінь Держземагентства в областях, місті Києві, управлінням (відділам) Держземагентства у районах (містах), міжрайонним, міжміським, міськрайонним управлінням (відділам) Держземагентства за результатами аналізу матеріалів інвентаризації, іншої землевпорядної документації, звернень фізичних і юридичних осіб про надання (передачу) земельних ділянок для ведення фермерського господарства та ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва рекомендується здійснити добір земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які можуть бути виставлені на земельні торги, включаючи несформовані земельні ділянки, що можуть бути об'єктами землеустрою під час підготовки відповідних лотів до продажу.
Підпунктом 2.2 зазначеного Наказу рекомендовано структурним підрозділам головних управлінь Держземагенства в областях, місті Києві, управлінням (відділам) Держземагентства у районах (містах), міжрайонним, міжміським, міськрайонним управлінням (відділам) Держземагентства за результатами аналізу матеріалів інвентаризації, іншої землевпорядної документації, звернень фізичних і юридичних осіб про надання (передачу) земельних ділянок для ведення фермерського господарства та ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, здійснити добір земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які можуть бути виставлені на земельні торги, включаючи несформовані земельні ділянки, що можуть бути об'єктами землеустрою під час підготовки відповідних лотів до продажу (крім тих, на яких розташовано нерухоме майно, або тих, які на законних підставах знаходяться у користуванні заявників, або тих, щодо яких надано дозвіл на розроблення відповідної документації із землеустрою, або станом на 15 жовтня 2014 року у відповідному головному управлінні вже зареєстровано клопотання про надання такого дозволу).
Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, Листом від 08 липня 2015 року № 1095/01-29, направленим Управлінням Держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області голові комісії з реорганізації головного управління Дерземагенства у Донецькій області, визначено пропозиції за результатами здійснення заходів з добору земельних ділянок сільськогосподарського призначення, сформованих шляхом проведення робіт з інвентаризації земель під час землеустрою на території Костянтинівського району. Зокрема, до пропозиції включена земельна ділянка площею 103,8040 га., рілля, кадастровий номер 1422483700:17:000:0062, Марківської сільської ради. Також повідомлено, що нормативна грошова оцінка ділянки не визначена, її межі в натурі (на місцевості) не встановлено, агрохімічні паспорти поля (земельної ділянки) відсутні (а.с.65).
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 136 Земельного кодексу України, організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення. У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 24 липня 2015 року № 42-СГ визначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги та включено до такого переліку, зокрема, земельну ділянку площею 103,8040 га., кадастровий номер 1422483700:17:000:0062, Марківська сільська рада, на яку, серед інших, проведено інвентаризацію. Пунктом 3 вказаного наказу доручено конкурсній комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів здійснити відбір виконавців робіт із оцінки земель та земельних торгів (а.с.66-68).
На підставі наведеного, суд дійшов висновку, що дії Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з виставлення на земельні торги прав оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 є правомірними, а наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №42-сг від 24 липня 2015 року Про визнання переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги в частині включення до даного переліку земельної ділянки з кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 є законним та не підлягає скасуванню.
За таких обставин, позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4, 5 ст. 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, або державний виконавець у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження", які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб'єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.
Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються:
а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами;
б) стартова ціна лота;
в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах;
г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.
Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються організатором як винагорода виконавцю, та реєстраційних внесків учасників торгів.
Після опублікування оголошення про проведення земельних торгів виконавець може відмовитися від договору лише у випадках, якщо проведення земельних торгів стало неможливим з незалежних від нього причин.
Пунктом 1.2 Методичних рекомендацій вказано, що рішення головних управлінь Держземагенства в областях, місті Києві, як організаторів земельних торгів, пов'язані з підготовкою до продажу та продажем прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, рекомендується приймати у вигляді наказу (далі - наказ).
Отже, рішення щодо проведення земельних торгів з прав на земельну ділянку державної чи комунальної власності, викладене у формі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 175-сг від 25 вересня 2015 року Про продаж права оренди, стартову ціну лота та умови продажу земельної ділянки за кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 , містить всі необхідні реквізити, передбачені ч. 4 ст. 135 Земельного кодексу України. Цим наказом також затверджено протокол № 1 від 02 вересня 2015 року засідання конкурсної комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурсних засадах, яким постановлено укласти договір між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів - ПП ОРШАД .
За таких обставин, суд дійшов висновку, що Наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 175-сг від 25 вересня 2015 року Про продаж права оренди, стартову ціну лота та умови продажу земельної ділянки за кадастровим номером 1422483700:17:000:0062 є правомірним, а отже скасуванню не підлягає. Отже, позовні вимоги в цій частині також не підлягають задоволенню.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 2, 7-11, 17-20, 69-72, 86, 122-124, 126, 127, 130, 133-135, 138-140, 143, 150- 154, 158-163, 167, 185, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволені адміністративного позову Селянського (фермерського) господарства Артем до Головного управління держгеокадастру у Донецькій області, Управління держземагенства у Костянтинівському районі Донецької області, Костянтинівської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій та скасування наказів - відмовити.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступна та резолютивна частини проголошені в судовому засіданні 17 грудня 2015 року в присутності представників сторін.
Повний текст постанови складений та підписаний 22 грудня 2015 року.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, складеної в повному обсязі.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Голошивець І.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2015 |
Оприлюднено | 05.01.2016 |
Номер документу | 54675645 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голошивець І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні