Справа № 522/22222/15-ц
Провадження № 2/522/10143/15
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 грудня 2015 року Приморський районний суд м. Одеси в складі:
головуючого-судді Чернявської Л.М.,
при секретарі Прусс О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі засідань суду в місті Одесі цивільну справу за позовом Житлово-будівельного товариства Росія до ОСОБА_1, що діє від власного імені та від імені свого неповнолітнього сина ОСОБА_2 про стягнення заборгованості
В С Т А Н О В И В:
Житлово-будівельне товариство Росія звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1, що діє від власного імені та від імені свого неповнолітнього сина ОСОБА_2 про стягнення боргу за житлово-комунальні послуги. В обґрунтування своїх вимог позивач вказав, що Житлово-будівельне товариство Росія забезпечує надання послуг з утримання десятиповерхового двосекційного житлового будинку класу de luxе , що розташований за адресою: місто Одеса, вулиця Маразліївська, 64, та прибудинкової території. В зазначеному будинку відповідачам ОСОБА_1 та його сину ОСОБА_2 на праві спільної часткової власності належить квартира № 13, однак зазначені особи ухиляються від виконання свого обов'язку по внесенню плати за житлово-комунальні послуги, у зв'язку з чим станом на 01 жовтня 2015 року утворився борг в сумі 45 261,80 грн. З огляду на зазначене, спираючись на окремі положення Закону України Про житлово-комунальні послуги , позивач просить стягнути з ОСОБА_1 на свою користь заборгованість у сумі 45 261 гривня 80 коп., а також судові витрати.
Сторони в судове засідання не з'явились.
Представник Житлово-будівельного товариства Росія надав до суду заяву, в якій підтримав заявлені позовні вимоги та просив провести судове засідання за його відсутності, позов задовольнити.
Представник відповідачів також не з'явився в судове засідання, просив розглядати справу за його відсутності, надав заперечення на позовну заяву. Так, відповідач позов не визнав та заперечує проти його задоволення, вказуючи на необхідність затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги виконавчим комітетом Одеської міської ради, економічну необґрунтованість тарифів, неправомочність ЖБК/ЖБТ на обслуговування будинку та стягнення заборгованості, безпідставне розширення позивачем переліку послуг з обслуговування будинку за адресою: місто Одеса, вулиця Маразліївська, 64.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з наданих суду документів, Житлово-будівельне товариство Росія є балансоутримувачем і забезпечує надання послуг з утримання десятиповерхового двосекційного житлового будинку, що розташований за адресою: місто Одеса, вулиця Маразліївська, 64, та прибудинкової території. Відповідачам - ОСОБА_1 та його сину ОСОБА_2 на праві спільної часткової власності належить квартира АДРЕСА_1.
Відповідач, починаючи з 01 вересня 2012 р. не виконував належним чином покладені на нього обов'язки по оплаті вартості отриманих послуг у встановлений строк, у зв'язку з чим станом на 01 жовтня 2015 року у нього утворилася заборгованість в сумі 45 261 (сорок п'ять тисяч двісті шістдесят одна) гривня 80 коп.
Відповідач був попереджений про існування заборгованості за надані житлово-комунальні послуги та необхідність їх сплати, однак жодних заходів щодо погашення своєї заборгованості ним вжито не було.
Згідно загальних умов виконання зобов'язання, установлених статтею 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання повинно виконуватись належним чином згідно з умовами договору та вимогами Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства.
Аналізуючи доводи відповідача про необхідність затвердження тарифів на послуги з утримання будинку за адресою: місто Одеса, вулиця Маразліївська, 64, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 24 червня 2004 року № 1875-IV (з наступними змінами та доповненнями) (далі - Закон № 1875-IV ), залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи:
1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг та національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики;
2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території;
3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).
Стаття 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (з наступними змінами та доповненнями), передбачає, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, такі власні (самоврядні) повноваження як встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 01 червня 2011 р. № 869, послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій належать до другої групи житлово-комунальних послуг (ст. 14 Закону № 1875-IV).
Частина 1 ст. 3 Закону № 1875-IV визначає, що предметом регулювання цього закону є правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг.
Згідно ч. 1 ст. 1 Закону № 1875-IV, виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору. Виробник - суб'єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги.
За змістом частини першої статті 55 Господарського кодексу України, суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність.
Стаття 3 Господарського кодексу України встановлює, що під господарською діяльністю розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність). Діяльність негосподарюючих суб'єктів, спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб'єктів господарювання, є господарчим забезпеченням діяльності негосподарюючих суб'єктів.
Позивач не здійснює господарської діяльності у розумінні Закону України Про житлово-комунальні послуги та Господарського кодексу України, оскільки його діяльність спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов його функціонування, а отже, ця діяльність є господарчим забезпеченням діяльності негосподарюючого суб'єкта.
Таким чином, суд приходить до висновку, що ЖБТ Росія не є виконавцем (виробником) житлово-комунальних послуг з утримання десятиповерхового двосекційного житлового будинку, що розташований за адресою: місто Одеса, вулиця Маразліївська, 64, оскільки не формує ціни на ці послуги, а є суб'єктом, який виконує свій обов'язок щодо забезпечення технічного стану будинку та його обладнання у стані, який існував під час прийняття закінченого будівництвом об'єкту до експлуатації.
Суд також зазначає, що відповідачем помилково ототожнюються внески (збори, платежі) на утримання будинку, визначені відповідним рішенням суб'єкта, із тарифом на житлово-комунальну послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який відповідно до статті 28 Закону Украйни Про місцеве самоврядування та статті 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги підлягає затвердженню органами місцевого самоврядування. Верховний суд України, усуваючи неоднакове застосування судом касаційної інстанції положень статей 13, 14, 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги , у постанові від 01 квітня 2015 р. (справа № 3-28гс15) висловив аналогічну позицію.
Не можна визнати обґрунтованими і доводи представника відповідача про те, що тарифи ЖБТ Росія є економічно необґрунтованими та завищеними, оскільки матеріалами справи встановлено, що 27 липня 2015 року голова Правління житлово-будівельного товариства Росія ОСОБА_3 звернулася до Київського НДІ судових експертиз з проханням надати висновок експертного економічного дослідження з наступних питань:
1) Чи підтверджується документально вартість послуг по утриманню будинку за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64 та прибудинкової території на рівні 19 грн. за 1 кв.м. загальної площі станом на 01.08.2014 року?
2) Чи підтверджується документально вартість послуг по утриманню будинку за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64 та прибудинкової території на рівні 22 грн. за 1 кв.м. загальної площі станом на 24.07.2015 року?
Відповідно до Висновку експертного дослідження за результатами проведеного економічного дослідження № 13424/15-45 від 18.08.2015 р., вартість послуг по утриманню будинку за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64 та прибудинкової території на рівні 19 грн. за 1 кв.м. загальної площі квартири станом на 01.08.2014 р. документально підтверджується у розмірі 19,45 грн. Вартість послуг по утриманню будинку за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64 та прибудинкової території на рівні 22 грн. за 1 кв.м. загальної площі квартири станом на 24.07.2015 р. документально підтверджується у розмірі 22,24 грн.
При цьому, відповідно до Висновку експертного дослідження за результатами проведеного економічного дослідження № 13424/15-45 від 18.08.2015 р., при визначенні вартості витрат (послуг) на утримання будинку та прибудинкової території у розрахунку більшості статей не врахована інфляційна складова (вартість товарно-матеріальних цінностей, енергоносіїв, зарплата та інше). В разі врахування вказаної складової, вартість послуг по утриманню будинку за 1 кв.м. загальної площі квартири збільшиться.
Стаття 16 Закону № 1875-IV передбачає, що перелік житлово-комунальних послуг, що надаються споживачу, залежить від рівня благоустрою відповідного будинку (споруди).
Забезпечення функціонування житлових будинків та прибудинкових територій здійснюється згідно із наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства № 76 від 17.05.2005 року Про затвердження Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій . Відповідно до п. 1.5. вищенаведеного наказу, утримання житлового фонду передбачає виконання робіт, передбачених наказом Держжитлокомунгоспу України від 10.08.2004 № 150 Про затвердження Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень будинків, споруд , зареєстрованим у Мін'юсті України 21.08.2004 за № 1046/9645 (із змінами).
У Висновку експертного дослідження за результатами проведеного економічного дослідження № 13424/15-45 від 18.08.2015 р., наведено статті витрат, сукупність яких складає загальну суму витрат на утримання будинку та прибудинкової території. Отже, експертом, на підставі відомості витрат (послуг) на утримання будинку та прибудинкової території, встановлено наступні статті витрат: 1) технічне обслуговування внутрішньобудинкових мереж водопостачання та водовідведення; 2) технічне обслуговування систем вентиляції, димовидалення, газового обладнання; 3) технічне обслуговування мереж дренажної системи, систем кондиціонування, аварійне обслуговування; 4) послуги диспетчеризації, чергування диспетчера ліфтів; 5) технічне обслуговування електромереж та устаткування, метрологія обладнання будинку; 6) технічне обслуговування ліфтів; 7) опалення (газопостачання) місць загального користування; 8) спеціальний резервний фонд витрат на ремонтно-відновлювальні роботи; 9) витрати на прибирання та утримання місць загального користування; 10) витрати на охорону будинку, обслуговування обладнання; 11) витрати на вивезення твердих побутових відходів; 12) витрати на освітлення місць загального користування; 13) витрати на прибирання прибудинкової території, полив; 14) витрати на домоуправління та бухгалтерію; 15) витрати на благоустрій прибудинкової території; 16) послуги з реєстрації, зняття з реєстрації та інше; 17) вартість оренди земельної ділянки.
Забезпечення виконання зазначених вище робіт, надання послуг та внесення відповідних платежів не є предметом вільного розсуду Позивача, а є його обов'язком в силу вимог Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій та Переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень будинків, споруд . Так, відповідно до п. 2 Правил, технічне обслуговування жилих будинків - комплекс робіт, спрямованих на підтримку справності елементів будівель чи заданих параметрів та режимів роботи технічного обладнання. Система технічного обслуговування жилих будинків повинна забезпечувати безпечне та безперебійне функціонування будинків, інженерних мереж та обладнання протягом установленого терміну служби будинку. Технічне обслуговування жилих будинків включає роботи з контролю за його станом, станом обладнання, та прибудинкової території, забезпечення справності, працездатності, наладки і регулювання інженерних систем тощо. Контроль за технічним станом здійснюється шляхом впровадження системи технічного огляду жилих будинків. Згідно із п.п. 5.3.1. п. 5.3 Правил, водопровідно-каналізаційна система жилого будинку повинна забезпечувати можливість безперебійного подання води до всіх санітарних приладів квартир, інших водорозбірних пристроїв, відводити використану воду в міську каналізаційну систему. Згідно із п.4.1.1. Правил під час експлуатації будинку необхідно забезпечувати працездатний стан внутрішньо будинкових і зовнішніх дренажів. У зв'язку з цим, п.1.1.13, п.1.1.18, п. 2.12 Переліку передбачає необхідність виконання таких робіт: регулювання та гідравлічне випробовування систем водопостачання та каналізації; заміна прокладок у водопровідних кранах; усунення засмічень внутрішньо будинкових водопровідних мереж та каналізаційних випусків; притирання пробкових кранів і змішувачів; усунення протікання в трубопроводах, приладах та арматурі; закріплення приладів, що розхитались; закріплення трубопроводів (п.1.1.13),улаштування підкачувально-насосних станцій, відновлення або улаштування нової системи централізованого водопостачання та водовідведення, перекладення ліній водопровідних та каналізаційних труб внутрішньо будинкової системи, заміна ділянок трубопроводів тощо (п.2.12); технічне обслуговування зовнішніх та внутрішніх зливових водостоків (п.1.1.18); ремонт дренажних систем, що є на території, закріпленій за будівлею (1.2.17.3). Згідно із п. 5.3.5. Правил при наявності місцевих насосних установок для підвищення тиску необхідно: систематично стежити за її справним станом та роботою, включати і зупиняти електродвигун водопідкачки в суворо встановлений термін, виконувати заміну сальників насосів, перетягати і зміщувати ремені, проводити дрібний ремонт всієї установки, утримувати в справності регулювальну апаратуру і контрольні пристрої. Згідно з п. 4.9.6 Правил, 4.9.6. протипожежна профілактика жилих будинків та прибудинкової території включає такі заходи: ремонт та чищення димоходів і газоходів; ремонт електричних мереж і устаткування; забезпечення вільних проходів на сходових клітках, коридорах, пожежних переходах тощо. Пункт 5.2.1 Правил передбачає, що під час експлуатації житлового будинку необхідно усувати несправності вентиляційних пристроїв. Комплекс робіт, що відповідає цим обов'язкам згідно із п.1.2.11, 2.13 Переліку: ремонт та заміна регулювальних кранів, вентилів, засувок; ремонт насосів, вентиляторів, двигунів, ґрат та жалюзі вентиляцій; частковий ремонт вентиляційних коробів у приміщеннях з укріпленням існуючих плит та промазуванням тріщин, укріплення вентиляційних жалюзійних ґрат; очищення індивідуальних котлів та секцій від нагару, усунення окремих свищів в індивідуальних котлах опалення місць загального користування; ремонт вентиляційних збірних коробів; заміна індивідуальних котлів, насосів та вентиляторів новими (п.2.11.1); ремонт збірних коробів із заміною ділянок новими та їх фарбування (п.2.11.19); улаштування нових збірних коробів (п.2.11.18);. улаштування нової, відновлення або перевлаштування системи вентиляції (п.2.11.20). Крім того, на ЖБТ Росія в силу вимог Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій повинно забезпечувати: огляд ліфтів (п 5.5.7.), перевірку роботи та технічного стану ліфтів і систем диспетчеризації, забезпечення безпечної роботи ліфтів(п. 1.1.17.1. Переліку), аварійне обслуговування ліфтів (звільнення пасажирів, що застрягли) (п. 1.1.17.8. Переліку), автоматизацію та диспетчеризацію ліфтів (п. 2.16.10. Переліку) , зовнішній огляд з вибірковою перевіркою та ревізією контактних з'єднань та стану проводів у з'єднувальних і відгалужувальних коробках та щитах (п.1.1.16.1); перевірку стану запобіжників та автоматичних вимикачів із заміною некаліброваних запобіжників (п.1.1.16.4); перевірка стану заземлювальних пристроїв, обладнання із вимірюванням контуру заземлення (п.1.1.16.6);. перевірка цілісності ізоляторів (1.1.16.10); заміну та встановлення додаткових електричних пристроїв (вимикачів, патронів, розеток тощо) в сходових клітках, підвалах та службових приміщеннях (п.1.2.15.1), заміну освітлювальної електропроводки, що зробилась непридатною, із зміною електричних пристроїв (вимикачів, рубильників, штепселів, патронів, розеток) (п. 2.15.2. Переліку), установлення нових та заміну групових розподільних та запобіжних коробок та щитків (п. 2.15.5. Переліку) , заміну приладів обліку та влаштування захисту електроустановок (п. 2.15.7.Переліку), належний санітарний та протипожежний стан допоміжних приміщень будинку (п. 3.1.2.), санітарне прибирання, збирання сміття і вторинних матеріалів (п. 3.6.1.) та ін. Згідно із п.2.4., п.2.5 Правил ЖБТ Росія виконує свій обов'язок щодо ремонтно-відновлювальних робіт на об'єкті щодо забезпечення технічного стану будинку та його обладнання, інженерних мереж, прибудинкової території у стані, який існував під час прийняття закінченого будівництвом об'єкту до експлуатації. Згідно із п. 4.2.1.1. під час експлуатації будинку необхідно забезпечувати усунення ушкоджень стін у міру виявлення, не допускаючи їх подальшого розвитку. Відповідно до п. 4.2.1.5 не допускається ослаблення кріплень виступаючих деталей стін: карнизів, балконів, пасків, кронштейнів, розеток, тяги та ін., руйнація й ушкодження облицювального шару, у тому числі лицювальних плиток, згідно із п. 4.2.1.13. зволоження нижніх частин стін ґрунтовою вологою необхідно усувати шляхом відновлення горизонтальної гідроізоляції із використанням рулонних матеріалів і мастик або блокування вологи, для попередження висолів, лущення, плям та ін. виконується своєчасне фарбування фасадів (п.4.2.1.9). Комплекс робіт, що відповідає цим обов'язкам згідно із Переліком : ремонт та заміна окремих місць в облицюванні стін (п.1.2.4.4); вибірковий ремонт та виправлення вибоїн у бетонних та цементних підлогах розчином, а в плиткових підлогах - новими плитками (п.1.2.5.9); ремонт кам'яних стін та ремонт кам'яного облицювання цоколю та стін (п.2.2.1); відновлення лицювальних плиток фасаду будівлі із заміною окремих плиток новими або обштукатурювання цих місць з подальшим фарбуванням під колір лицювальних плит (п.2.3.2); відновлення бетонних, асфальтових, мозаїчних, плиткових, цементних, торцевих та інших видів підлог та їх основ (п.2.5.8); заміна обличкування фасадів (п.2.3.12); частковий ремонт кам'яних стін та кам'яного облицювання цоколю та стін (п.1.2.2.1); ремонт зовнішньої штукатурки в окремих місцях з відбиванням відсталої штукатурки (п.1.2.3.2); просте фарбування фасадів будівель (1.2.3.4); ремонт бетонних плит та штукатурки балконів (п.1.2.7.8); фарбування будинкового газопроводу (п.1.1.14.10); ремонт кам'яних стін та ремонт кам'яного облицювання цоколю та стін (п.2.2.1); відновлення ліпнини та ліпних прикрас (п.2.3.8); відновлення зовнішньої штукатурки з подальшим фарбуванням фасадів будівель (п.2.3.1); відновлення та переробка тяг карнизів, поясків, сандриків та інших виступних частин фасаду будівлі (п.2.3.3); промивання поверхонь фасадів будівель, пофарбованих перхлорвініловими фарбами або облицьованих плитками, а також очищення від кіптяви, пилу цегляних або раніше пофарбованих олійною фарбою фасадів (п.2.3.11); малярні та відбійні роботи, викликані ремонтом стель або штукатуренням стін (п.2.9.2); штукатурні та малярні роботи (п.2.9); штукатурення стін та стель наново або місцями більше 1 м - 2 (п.2.9.1.). Згідно із п. 3.1.6. Правил фарбування допоміжних приміщень допускається робити високоякісними, безводними сумішами; поверхні, пофарбовані малярськими, безводними сумішами, повинні мати однотонну глянсову або матову поверхню, не допускається просвічування раніше нанесених шарів фарби, відшарування, плями, патьоки. Не допускається в місцях сполучення поверхонь, викривлення ліній, зафарбування високоякісного фарбування в різні кольори. Комплекс робіт, що відповідає цим обов'язкам згідно із Переліком : ремонт сходових кліток, що включає ремонт штукатурки, підлог, заміну східців та перил (п.2.7.9); штукатурні та малярні роботи (п.2.9); штукатурення стін та стель наново або місцями більше 1 м - 2 (п.2.9.1);. малярні та відбійні роботи, викликані ремонтом стель або штукатуренням стін (п.2.9.2); побілення та фарбування стін, стель, підлог, вікон та дверей у місцях загального користування та у сходових клітках житлових будинків (п.1.2.9.4). Відповідно до п. 4.3.8. Правил при огляді підлог з особливою увагою перевіряють відшарування керамічних, мозаїчних і цементних плиток на підлогах, згідно із п.4.3.9 Правил до основних дефектів підлог належать вибоїни на поверхні, стирання і механічні ушкодження, випадання плиток керамічної, мозаїчної і цементної підлоги, згідно із п.4.3.15 Правил усі виявлені дефекти підлоги повинні негайно усуватися; зруйновані місця в цементних і мозаїчних підлогах зашпаровують шарами тієї самої товщини і з тих самих матеріалів, що і раніше покладені підлоги, ушкоджені керамічні плитки, що відшарувалися, на сходових площадках замінюють відразу ж при виявленні дефектів (п.4.7.7 Правил). Комплекс робіт, що відповідає цим обов'язкам згідно із Переліком : вибірковий ремонт та виправлення вибоїн у бетонних та цементних підлогах розчином, а в плиткових підлогах - новими плитками (п.1.2.5.9); 1.2.7.5. перестилання окремих плит з природного каменю, бетону, кераміки на площадках сходових кліток (п.1.2.7.5); установлення лицювальних плиток, що випали, на стінах місць загального користування (п.1.2.9.6); відновлення бетонних, асфальтових, мозаїчних, плиткових, цементних, торцевих та інших видів підлог та їх основ (п. 2.5.8); ремонт сходових кліток, що включає ремонт штукатурки, підлог, заміну східців та перил (2.7.9); Крім того, відповідно до Переліку необхідно забезпечувати: ремонт, відновлення та влаштування огорож (п.2.8.6); олійне фарбування радіаторів, труб опалення, каналізації, водопроводу, металевих ґрат, перил сходів тощо (п.1.2.9.5); суцільне фарбування вікон, дверей, воріт (п.1.2.8.11); дрібний ремонт воріт, хвірток та стовпів (п.1.2.8.12); дрібний ремонт огорож з додаванням (п.1.2.8.13).
За результатами розгляду звернення мешканців будинку, Одеське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (№01-05/4644 від 25.11.2014 року) встановило, що при встановленні плати за утримання будинку та прібудінкової теріториї, розташованих за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64 ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції не має, а порядок розрахунку вартості послуг з утримання будинку розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64 та прибудинкової території у розмірі 19 грн. за 1 кв.м загальної площі квартири відповідає вимогам Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 01.06.11 р. № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги .
Таким чином, суд приходить до висновку, що перелік житлово-комунальних послуг, що надаються споживачам у будинку за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64, цілком відповідає рівню благоустрою зазначеного будинку (споруди) та прилеглої терітрорії.
Відповідно до ст. 32 Закону № 1875-IV, розмір плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій також залежить від капітальності, рівня облаштування та благоустрою. Щодо рівня капітальності будинку за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64, суд погоджується з доводами Житлово-будівельного товариства Росія про те, що вказаний будинок дійсно має поліпшені експлуатаційні характеристики та найвищий ступінь капітальності. Так, згідно з комплексним експертним висновком № 391 Укрінвестекспертизи від 20.09.2005 року в підземній частині будівлі, в межах першого поверху в місцях в'їзду та виїзду з паркінгу, в місцях розташування еркерів (з третього по десятий поверх), в межах першого і другого поверхів передбачено залізобетонні монолітні рами. Також передбачено посилення фундаментів прилеглих будівель улаштуванням шпунтової стінки зі прокатного швелера № 24 довжиною (глибиною занурення у ґрунті) 8 м. на протязі всієї їхньої довжини, що є одночасним капітальним посиленням власного фундаменту житлового будинку по вул. Маразліївській, 64.
Стіни цокольної частини будівлі збудовано з фундаментних бетонних блоків стін підвалів, перекриття - зі збірних залізобетонних панелей з монолітними ділянками.
Житловий будинок збудовано за параметрами наступної конструктивної схеми: із несучими кам'яними стінами товщиною 640 мм (зі штукатуркою - 700 мм). Висота поверху від підлоги до підлоги - 3,3 м, від підлоги до стелі - 3,0 м.
Таким чином, згідно з Єдиним класифікатором житлових будинків залежно від якості житла та наявного інженерного обладнання, затвердженим наказом № 215 Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 30.09.1998 року, житловий будинок № 64 по вул. Маразліївський належить до I класу капітальності (особливо капітальні будинки).
Праву споживача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг, прямо відповідає визначений пунктом 5 частини третьої статті 20 цього Закону України Про житлово-комунальні послуги обов'язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
За змістом ст. 322 Цивільного кодексу України, тягар утримання майна покладається на його власника. Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатитигроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 Цивільного кодексу України. Згідно зазначеної статті, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Таким чином, між Позивачем та Відповідачем виникли зобов'язальні правовідносини, оскільки Позивач забезпечує надання житлово-комунальних послуг, а Відповідач ними користується. Згідно Закону України Про житлово-комунальні послуги від 24 червня 2004 року № 1875-IV, споживачі зобов'язані оплачувати житлово-комунальні послуги у строки встановлені договором або законом (ст. 20).
Житлово-будівельне товариство Росія за договором з виробниками (виконавцями) житлово-комунальних послуг фактично виступає замовником (абонентом) таких послуг. У цьому випадку товариство несе повну відповідальність за своєчасну сплату вартості фактично спожитих комунальних послуг. Відмова від укладення договору, від оплати рахунків або несплата рахунків не допускається. Такі дії є порушенням прав інших мешканців будінку, власників квартир та нежітлових примищень і підставою для звернення до суду про стягнення заборгованості по відповідних рахунках у примусовому порядку.
Отже, особа, яка є власником приміщення, однак не є членом житлово-будівельного товариства (кооперативу), зобов'язана брати участь у витратах на управління, утримання та збереження будинку, а товариство наділене правом у разі нездійснення цією особою таких дій звернутися до суду з позовом про стягнення нарахованих платежів за цими витратами. Протилежні доводи відповідача, на думку суду, спростовуються матеріалами справи.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про кооперацію від 10 липня 2003 року № 1087-IV, кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.
За змістом ст. 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29 листопада 2001 року № 2866-III (з наступними змінами та доповненнями), об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно ст. 4 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29 листопада 2001 року № 2866-III (з наступними змінами та доповненнями), об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом.
Таким чином, житлово-будівельні кооперативи (товариства) та об'єднання співвласників багатоквартирного будинку мають однакові завдання, мету та правові форми діяльності.
Стаття 4 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29 листопада 2001 року № 2866-III також передбачає, що в одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об'єднання.
Чинне законодавство не передбачає жодних преференцій (переваг) для об'єднань співвласників багатоквартирного будинку перед житлово-будівельними кооперативами (товариствами) та не допускає можливості обслуговування одного і того ж будинку і ЖБК (ЖБТ), і ОСББ.
Відповідно до ст. 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку від 14 травня 2015 року № 417-VIII, спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників. Спільне майно багатоквартирного будинку не може бути поділено між співвласниками, і такі співвласники не мають права на виділення в натурі частки із спільного майна багатоквартирного будинку. Частина 2 ст. 6 Закону № 417-VIII передбачає, що реалізація співвласником своїх прав не може порушувати права інших співвласників. Отже, передання будинку за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська, 64 в управління об'єднання співвласників багатоквартирного будинку має виключно погоджувальну природу та може відбуватися лише за згодою Житлово-будівельного товариства Росія , оскільки наразі ЖБТ Росія вже забезпечує здійснення прав та повноважень рівноправних співвласників. У зв'язку з цим, суд приходить до висновку, що відповідні доводи відповідача позбавлені правових підстав та спрямовані на ухилення від виконання обов'язків власника квартири у багатоквартирному будинку.
Згідно ст. 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи в межах заявлених вимог і на підставі представлених сторонами доказами.
На підставі встановлених у судовому засіданні фактів, оцінки наданих сторонами доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Житлово-будівельного товариства Росія та стягнення з відповідача ОСОБА_1 заборгованості по сплаті за житлово-комунальні послуги сумі 45 261 (сорок п'ять тисяч двісті шістдесят одна) гривня 80 коп.
Відповідно до змісту ч.1 ст. 88 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати.
Керуючись ст. 526 ЦК України, ст.ст. 88, 208 - 215 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов Житлово-будівельного товариства Росія до ОСОБА_1, що діє від власного імені та від імені свого неповнолітнього сина ОСОБА_2 про стягнення заборгованості задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1, що зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1 на користь Житлово-будівельного товариства Росія (код ЄДРПОУ 25415140) заборгованість за надання житлово-комунальних послуг у сумі 45 261 (сорок п'ять тисяч двісті шістдесят одна) гривня 80 коп.
Стягнути з ОСОБА_1, що зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1 на користь Житлово-будівельного товариства Росія (код ЄДРПОУ 25415140) судовий збір в сумі 1218 грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржено сторонами до Апеляційного суду Одеської області, через Приморський районний суд міста Одеси, шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом десяти днів з дня отримання його копії.
Суддя Л. М. Чернявська
25.12.2015
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 29.12.2015 |
Оприлюднено | 06.01.2016 |
Номер документу | 54747788 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Приморський районний суд м.Одеси
Чернявська Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні