Рішення
від 06.01.2016 по справі 904/9752/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

05.01.16р. Справа № 904/9752/15

За позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

до Криворізької міської ради Дніпропетровської області, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Управління земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

про внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 28.07.2008 (державна реєстрація від 29.08.2013 № 040810800671)

Суддя Воронько В.Д.

Представники:

від позивача: представник ОСОБА_2, довіреність №414 від 24.03.2015;

від відповідача: спеціаліст І категорії Іванова Н.А., довіреність №7/29-1120 від 30.12.2014;

від 3-ї особи: не з'явився.

СУТЬ СПОРУ:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Криворізької міської ради Дніпропетровської області (далі - відповідач) з вимогами про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 28.07.2008 (державна реєстрація від 29.08.2013 № 040810800671) в частині пунктів 6, 12, 36 в редакції додаткової угоди № 1 від 08.05.2015 позивача.

У судовому засіданні позивач повністю підтримав свої заявлені вимоги.

Відповідач підтримав надані ним 24.11.2015 заперечення на позов, які суд вважає відзивом, у яких відповідач проти позову заперечив та вважає позовні вимоги щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки безпідставними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства України.

Розглянувши матеріали справи,суд

ВСТАНОВИВ:

28.07.2008 між Криворізькою міською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, згідно з яким міська рада передала ФОП ОСОБА_1 у користування земельну ділянку площею 0,3982 га за адресою: АДРЕСА_1 для розміщення складських приміщень.

Пунктом 6 договору передбачено, що річна орендна плата протягом 2013 року вноситься орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку , що встановлюється Податковим кодексом України, на підставі витягу з технічної документації (або довідки) про нормативну грошову оцінкуземельної ділянки, виконану управлінням Держземагентства у Криворізькому районі Дніпропетровської області.

Річна орендна плата починаючи з 1 січня 2014 року вноситься орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради № 2088 від 26.06.2013 "Про ставку податку на земельні ділянки на території м. Кривого Рогу".

Відповідно до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною угодою сторін (крім умов, вказаних в розділі "Орендна плата" цього договору). У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

08.05.2015 позивач надіслав до Криворізької міської ради проект додаткової угоди від 08.05.2015 до договору оренди землі від 28.07.2008, в якій запропонував внести до договору наступні зміни:

1. Внести зміни до пункту 6 договору та викласти його у наступній редакції:

З 01.04.2014 року за користування земельною ділянкою комунальної власності міста Орендар та Орендодавець встановлюють обов'язковий платіж у формі річної орендної плати, що визначається відповідно до вимог Податкового кодексу України (із змінами, внесеними згідно із Законами №1166-VII від 27.03.2014, №71-УШ від 28.12.2014) як 3% від її нормативної грошової оцінки, у розмірі 33696, 00 грн. на рік.

Щомісячний платіж у розмірі 2808,00 грн. здійснюється шляхом внесення орендної плати за землю на рахунок Управління Державної казначейської служби України у Центрально-Міському районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області №33212815700026 у банку ГУДКСУ у Дніпропетровській області м. Дніпропетровськ, МФО 805012, код ЄДРПОУ 38032222.

2. Внести зміни до пункту 12 договору та викласти його у наступній редакції:

Розмір податку - плати за землю переглядається у разі:

- затвердження базової вартості 1 кв. м. земель міста та зміни даної базової вартості;

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів орендної плати;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджується документами;

- в інших випадках, передбачених законодавством та цим договором.

3. Внести зміни до пункту 36 договору та викласти його у наступній редакції:

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, шляхом укладання додаткової угоди. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

4. Угода набирає чинності з дати підписання.

5. Усі інші умови договору від 28.07.2008 року (державна реєстрація від 22.08.2008 року

№040810800671) не змінені цією угодою залишаються в силі.

Міська рада листом від 03.06.2015 повідомила, що через відсутність на 2015 рік нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу обчислення розміру орендної плати на 2015 рік здійснюється відповідно до Податкового кодексу України та рішення міської ради № 2778 від 25.06.2014 "Про внесення змін до рішення иіської ради № 2088 від 26.06.2013 "Про ставки податку на земельні діляник на території м. Кривого Рогу", тому внесення до договору запропонованих змін є неможливим.

У зв'язку з цим позивач 09.11.2015 звернувся до суду з цим позовом з вимогами визнати зміненим договір оренди земельної ділянки в частині пунктів 6, 12, 36 в редакції запропонованої ним додаткової угоди від 08.05.2015.

Відповідач проти позову заперечив та зазначив, що місто Кривий Ріг з 2014 року набуло статусу населеного пункту, нормативна грошова оцінка земель якого не проведена.

Виходячи із вищевикладеного, вбачається безпідставність та необгрунованість рішення суду щодо внесення змін до договору оренди землі стосовно встановлення розміру орендної плати на теперішній час в обсязі 3% нормативної грошової оцінки.

Враховуючи обставини справи, надані матеріали, суд приходить до наступного.

Відповідно до частин 1-3 статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства; господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов; істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода; при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Як вбачається , позивач має намір внести зміни до договору оренди землі стосовно визначення розміру орендної плати починаючи з 01.01.2014. За пропозицією позивача розмір орендної плати має складати 33696 грн на рік.

Відповідно до частин першої - третьої статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

За змістом статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ч. 1 п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Згідно з п. 14.1.72 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Водночас, відповідно до п. 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Отже, земельний податок і орендна плата за своєю правовою природою є різними видами платежів, які мають різний порядок обчислення та нарахування, при цьому основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель (що відповідає правовій позиції Верховного суду України, викладеній у постанові Верховного суду України від 08.04.2015 у справі № 916/2439/14)

Зазначені висновки узгоджуються з позицією ВГСУ, викладеною в постанові від 09.04.2015р. у справі № 904/5132/14.

Під час розгляду справи учасники судового процесу сторони підтвердили відсутність на 2014 та 2015 роки нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. Належних та допустимих доказів на підтвердження проведення такої нормативної грошової оцінки, відповідного затвердження технічної документації та наявності витягу відповідач та третя особа суду не надали. Позивач на вимогу суду не надав документи, які б підтверджували вартість земельної ділянки, виходячи з якої ним розраховано розмір річної орендної плати в сумі 33696 грн. З 01.01.2016 року у місті Кривому Розі діє нормативна грошова оцінка земель міста (затверджена рішенням міської ради від 24.06.2015 № 3728) і саме починаючи з 01.01.2016 нарахування орендної плати заземлю буде здійснюватись у відповідності до даної нормативної грошової оцінки.

З огляду на предмет позову та обставини справи, а також за умов не відповідності чинному законодавству запропонованих позивачем змін до договору щодо визначення розміру орендної плати, суд позбавлений права на прийняття іншого рішення у справі, ніж відмова у позові.

Запропоновані позивачем зміни до п. 36 договору повністю відповідають вказаним у цьому пункті умовам, тому підстави для внесення цих змін відсутні. Також суд вважає, що положення п. 12 укладеного сторонами договору оренди землі не протирічать вимогам чинного законодавства та відповідають правовій позиції Верховного Суду України, що викладена в постанові від 20.08.2013 по справі № 3-21 гс 13 у справі господарського суду Запорізької області № 5009/3430/12.

Частина 2 статті 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України .

Відповідно до ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

В силу вказаної норми предметом доказування є обставини, які свідчать про дійсні права та обов'язки сторін у справі та складаються з фактів, якими позивач обґрунтовує підстави позову, та фактів, якими відповідач обґрунтовує заперечення проти позову.

Вимоги, що пред'являються до доказів визначені ст.34 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Однак, позивач, всупереч вимог ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України не надав суду належних та допустимих доказів на підтвердження та обґрунтування своїх позовних вимог.

З урахуванням викладеного позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі покладаються на позивача.

Керуючись статтями 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову відмовити.

2. Судові витрати покласти на позивача.

В судовому засіданні відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Дніпропетровської області.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повний текст рішення складено та підписано 11.01.2016.

Суддя В.Д. Воронько

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення06.01.2016
Оприлюднено18.01.2016
Номер документу54981745
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/9752/15

Рішення від 06.01.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Воронько Володимир Дмитрович

Ухвала від 24.12.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Воронько Володимир Дмитрович

Ухвала від 10.12.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Воронько Володимир Дмитрович

Ухвала від 24.11.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Воронько Володимир Дмитрович

Ухвала від 09.11.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Воронько Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні