ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" січня 2016 р.Справа № 916/3622/15 Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:
Головуючого Пироговського В.Т.
Суддів : Філінюка І.Г.
ОСОБА_1
при секретарі Мельник Ю.М.
за участю представників учасників процесу:
від Ізмаїльського об'єднаного УПФУ - ОСОБА_2;
від КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» - ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу
Комунальної установи «Ізмаїльська міська центральна лікарня»
на рішення господарського суду Одеської області від 26.10.2015 р.
у справі №916/3622/15
за позовом Ізмаїльського об'єднаного УПФУ
до Комунальної установи «Ізмаїльська міська центральна лікарня»
про стягнення 18206,15 грн.
ВСТАНОВИЛА:
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 03.12.2015р. прийнято до провадження апеляційну скаргу КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» на рішення господарського суду Одеської області від 26.10.2015р. та призначено до розгляду на 12.01.2016р.
Ухвалою суду від 12.01.2016р. за клопотанням пенсійного фонду здійснено заміну позивача у справі, а саме Управління Пенсійного фонду України в м. Ізмаїлі та Ізмаїльському районі Одеської області замінено на Ізмаїльське об'єднане управління Пенсійного фонду України.
Відповідно до ст.85 ГПК України в засіданні суду 07.10.2015р. оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Згідно ст.4 4 ГПК України здійснювалась фіксація судового процесу технічними засобами.
Рішенням господарського суду Одеської області від 26.10.2015р. (суддя Д'яченко Т.Г.) задоволено позов УПФУ в м. Ізмаїлі та Ізмаїльському районі Одеської області. Стягнуто на користь останнього з КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» 18 206,15грн. збитків у вигляді надмірно виплаченої пенсії, а також до Державного бюджету України 1827грн. судового збору.
Рішення суду мотивоване положеннями 22,525,526 ЦК України, ст.193, ч.2 ст.224 ГК України, ч.1 ст.101 Закону України Про пенсійне забезпечення . Обгрунтовуючи рішення, господарський суд дійшов висновку, що внаслідок надання відповідачем недостовірної інформації щодо розміру заробітної платні фізичної особи ОСОБА_4 за період з жовтня 1994 по жовтень 1996р., остання отримала без достатньої правової підстави з 01.08.2010р. по 30.11.2013р. пенсію в сумі 18206,15 грн. Зазначене завдало матеріальну шкоду державі в особі Пенсійного фонду України, яка має бути відшкодована на користь останнього.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням, КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» звернулась до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити, посилаючись на неповне дослідження судом обставин, що мають значення для справи, а також порушення норм матеріального права.
Так, особа, яка подала апеляційну скаргу, наполягає на тому, що особою, яка надала недостовірні відомості щодо пенсіонерки ОСОБА_4 (а саме довідку про заробіток для обчислення пенсії від 20.11.1996р. №102) і яка винна у переплаті пенсії, є Центральна районна лікарня м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району, яка у 2003році перетворена в Комунальний заклад Центральна районна лікарня Ізмаїльського району , та, згідно з розпорядженням Ізмаїльського міського голови від 09.07.2003р. №354, шляхом поділу, здійснена передача справ у майна Центральної районної лікарні м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району Міськздраввідділу Ізмаїльської міськради та Центральної районної лікарні Ізмаїльського району, що підтверджується копіями розподільчого балансу від 01.07.2003р. та акту прийому-передачі справ і майна з балансу на баланс. Проте, відповідач (КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» ) не має до цього закладу (Центральної районної лікарні м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району) ніякого відношення, не являється його правонаступником, як і не є правонаступником Комунального закладу Центральна районна лікарня Ізмаїльського району , оскільки КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» створена значно пізніше ліквідації вказаного закладу, і, згідно Статуту, заснована на власності Ізмаїльської міської територіальної громади. Отже, КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» не повинна нести відповідальність за дії іншої юридичної особи. Однак, місцевий господарський суд не надав наведеним обставинам належної оцінки та дійшов помилкового висновку про наявність факту правонаступництва КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» стосовно Центральної районної лікарні м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району.
Крім того, лікарня зазначає, що на теперішній час проводиться досудове розслідування по кримінальній справі, порушене за заявою лікарні по факту видачі ОСОБА_4 підробленої довідки про заробітну плату від 20.11.1996р. №102, і до моменту закінчення розслідування даної кримінальної справи та встановлення осіб, винних у підробці вказаної довідки, винесення обґрунтованого рішення у даній справі є неможливим. Однак суд першої інстанції також залишив ці обставини поза увагою.
Відповідач вказує також на те, що 05.08.2010р. №392 лікарня надала до пенсійного фонду довідку для обчислення пенсії ОСОБА_4 за її реальним заробітком, яка міститься у пенсійній справі зазначеної особи. Однак управління зі своєї вини продовжувало сплачувати даній пенсіонерці завищену пенсію у період з 01.08.2010р. по 31.11.2013р., що призвело до переплати у сумі 18 206,15грн. Більш того, управління приховало від місцевого господарського суду факт існування такої довідки.
У відзиві на апеляційну скаргу управління проти доводів лікарні заперечує, вважає їх без підставними та необґрунтованими, а рішення суду першої інстанції - таким, що ухвалене у відповідності із вимогами чинного законодавства та з врахуванням усіх обставин справи, у зв'язку з чим просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржене рішення - без змін. При цьому, щодо правонаступництва КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» , управління зазначає, що у 2003році Центральна районна лікарня м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району реорганізована у Відділ охорони здоров'я Ізмаїльської міської ради, який ліквідовано у 2012році, і правонаступником якого стала Комунальна установа Ізмаїльська міська лікарня №1 . В подальшому, у листопаді 2012року зазначена установа реорганізована шляхом приєднання до Комунальної установи «Ізмаїльська міська центральна лікарня» - відповідача у цій справі. Крім того, факт переплати пенсії виявлено після здійснення управлінням перевірки достовірності даних по заробітній платі, і акт, складений за її результатами, підписаний лікарнею без зауважень і не оскаржений у встановленому порядку. До того ж, за результатами перевірки лікарня видала нову довідку від 18.10.2013р.№418 щодо заробітної плати ОСОБА_4 за період з 01.11.1994р. по 31.10.1996р. Зазначеними діями, на думку управління, відповідач фактично визнав свою провину.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, повноту та об'єктивність дослідження обставин справи, колегія суддів зазначає.
Як вбачається з матеріалів справи, на обліку в УПФУ перебуває ОСОБА_4, яка з 11.11.1996р. отримувала пенсію по інвалідності. На момент призначення пенсії зазначена особа працювала в Центральній районній лікарні м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району. В подальшому, 26.04.2005р. ОСОБА_4 звернулась до управління ПФУ із заявою про переведення на пенсію за віком. До зазначеної заяви додано, зокрема, довідку про заробіток для обчислення пенсії від 20.11.1996р. №102 за період з 01.11.1994р. по 31.10.1996р., видану Центральною районною лікарнею м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району (а.с.8-9).
При переведенні пенсії заробітна плата розраховувалась за 24 місяці згідно вказаної довідки. Індивідуальний коефіцієнт для обчислення заробітної плати складав 1,87829, середньомісячний заробіток для обчислення пенсії після осучаснення з 01.05.2012р. - 2250,02 грн. (із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески працівників, за 2007 рік, яка складає 1197,91 грн.).
УПФУ в м. Ізмаїлі та Ізмаїльському районі Одеської області 17.10.2013 року, на підставі ст. 64 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-IV, Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001 року № 121/2001 , провело перевірку достовірності даних заробітної плати ОСОБА_4, наданих до пенсійного фонду для призначення пенсії. За результатами перевірки складено акт від 18.10.2013р., яким встановлено, що суми заробітної плати, вказані у довідці від 20.11.1996р. (зокрема, за 2 місяці 1994р., загальну суму заробітку за 1995р. та вересень-жовтень 1996р.) не співпадають із фактично нарахованими (а.с.10-11).
Зазначений акт без зауважень підписаний в.о.головного бухгалтера та керівником відділу заробітної плати КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» .
В подальшому, лікарнею видано довідку від 18.10.2013р. №418 про заробіток ОСОБА_4 у листопаді 1994- жовтні 1996р. для обчислення пенсії, з уточненими сумами заробітку зазначеної особи, підписану в.о. головного лікаря та в.о. головного бухгалтера лікарні (а.с.12).
Після розрахунку заробітної плати на підставі вказаної довідки індивідуальний коефіцієнт для обчислення заробітної плати склав 1,06052, середньомісячний заробіток для обчислення пенсії - 1270,41 грн.
Рішенням комісії управління ПФУ від 23.12.2013р. №87 встановлено суму переплати у розмірі 18 206,15грн., яка утворилась за період з 01.08.2010р. по 30.11.2013р. (з дати останнього перерахунку пенсії) внаслідок подання лікарнею недостовірних даних щодо заробітної плати ОСОБА_5 (а.с.13-14).
Управління 05.08.2014р. направило до КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» лист щодо добровільної сплати суми надмірно сплаченої пенсії колишньому працівнику, відповідно до ст.101 Закону України Про пенсійне забезпечення (а.с.15).
Однак, лікарня листом від 25.09.14 року №10/08-653 повідомила управління про те, що такі вимоги є безпідставними, оскільки КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» не є правонаступником Центральної районної лікарні м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району. У листі зазначено, що на підставі розподільчого балансу та актів прийання-передачі, а також низки рішень виконкому Ізмаїльської міської ради правонаступником Центральної районної лікарні м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району є Ізмаїльська центральна районна лікарня (яка на теперішній час продовжує діяльність) та Ізмаїльський міський відділ охорони здоров'я (який на даний момент ліквідовано). Крім того, лікарня посилається на порушення кримінального провадження за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст.366 КК України (а.с.16).
Зазначене стало підставою для звернення управління з позовом про стягнення з КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» суми надмірно сплаченої пенсії у судовому порядку.
Відповідно до ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних , можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку .
Згідно із ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що матеріальна шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Судова колегія вважає, що наявні в матеріалах справи докази беззаперечно свідчать про те, що стосовно громадянки ОСОБА_4 (а саме щодо розміру її заробітної плати у листопаді 1994- жовтні 1996р.) подані недостовірні відомості, що в подальшому спричинило переплату пенсії вказаній особі у розмірі 18206,15 грн., чим завдано шкоду державі, яка підлягає стягненню з відповідача.
Доводи відповідача грунтуються на тому, що КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» не є правонаступником Центральної районної лікарні м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району (особи, яка безпосередньо видала ОСОБА_4 довідку із недостовірними відомостями), а тому не може відповідати за неправомірні дії іншої юридичної особи. Однак, такі твердження судовою колегією відхиляються з огляду на таке.
Рішенням 10 сесії Ізмаїльської міської ради XXIV скликання від 23.05.2003р. Центральна районна лікарня м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району реорганізована у Відділ охорони здоров'я Ізмаїльської ради, про що відділ повідомив управління ПФУ листом від 19.08.2003р. №22 (а.с.17).
Рішенням 26 сесії Ізмаїльської міської ради VI скликання від 27.09.2012р.№2410-VI вирішено припинити діяльність Відділу охорони здоров'я Ізмаїльської ради, делегувати КУ Ізмаїльська міська лікарня №1 функції органу управління міськими закладами охорони здоров'я та інші функції в сфері охорони здоров'я, віднесені діючим законодавством до відома виконавчих органів місцевого самоврядування. Листом (від 05.07.2013р. вх..№7212/02 ) голова реорганізаційної комісії КУ Ізмаїльська міська лікарня №1 повідомив УПФУ в м. Ізмаїлі та Ізмаїльському районі, що у зв'язку з ліквідацією Відділу охорони здоров'я Ізмаїльської ради (код ЄДРПОУ 25025544) його правонаступником є КУ Ізмаїльська міська лікарня №1 (код ЄДРПОУ 26418814, а.с.18-19).
В подальшому, рішенням 27 сесії Ізмаїльської міської ради VI скликання від 30.11.2012р.№2759-VI Про реорганізацію мережі комунальних установ охорони здоров'я, що є власністю територіальної громади міста ОСОБА_6 припинено КУ Ізмаїльська міська лікарня №1 шляхом її реорганізації - приєднання до КУ Ізмаїльська міська центральна лікарня , про що остання повідомила пенсійний фонд листом (від 20.08.2013р. вх..№9032/02, а.с.20-22). При цьому, зазначений у вказаному листі код ЄДРПОУ правонаступника (КУ Ізмаїльська міська центральна лікарня , яка є стороною у даній справі), а саме 38407277 , повністю співпадає з ідентифікаційним кодом зазначеної юридичної особи, вказаний у Виписці з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 03.12.2012р. та довідці від 07.12.2012р. АБ №593546 з ЄДРПОУ (а.с.43,44)
Отже, твердження відповідача про те, що він не має жодного відношення до Центральної районної лікарні м.Ізмаїлу та Ізмаїльського району і не є її правонаступником, не відповідають дійсності та спростовуються матеріалами справи.
Посилання КУ Ізмаїльська міська центральна лікарня на довідку від 05.08.2010р. №392, в якій зазначені суми реального заробітку ОСОБА_4 за спірний період судовою колегією не приймаються до уваги, оскільки відомості, вказані у цій довідці, а саме суми заробітної плати зазначеної особи за листопад 1994р., листопад -грудень 1995року (як і загальна сума заробітку на 1995рік) не співпадають з даними довідки від 18.10.2013р. №418. Крім того, у довідці від 05.08.2010р. відсутні дані щодо сум заробітної плати у березні-жовтні 1996року. Тому, суми заробітку за січень-жовтень 1996року також не співпадають. З огляду на викладене, доводи лікарні про те, що довідка від 05.08.2010р. №392 містить достовірні дані щодо реального заробітку пенсіонерки ОСОБА_4, які ідентичні даним довідки від 18.10.2013р., також не відповідають дійсності.
Щодо посилань лікарні на порушене кримінальне провадження по факту видачі ОСОБА_4 підробленої довідки від 20.11.1996р. про заробітну плату, то за відсутності відповідного вироку у кримінальній справі, який набрав законної сили, сама лише обставина здійснення кримінального провадження не може бути врахована судом при розгляді даної справи.
З огляду на викладене, судова колегія дійшла висновку, що оскаржуване рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права та дослідженням всіх обставин справи, у зв'язку з чим мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставами для його зміни чи скасування.
Керуючись ст.ст. 99, 101-105 ГПК України судова колегія,
ПОСТАНОВИЛА:
Рішення господарського суду Одеської області від 26.10.2015 р. зі справи №916/3622/15 залишити без змін, апеляційну скаргу КУ «Ізмаїльська міська центральна лікарня» без задоволення.
Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Повний текст постанови складено 15.01.2016р.
Головуючий суддя Пироговський В.Т.
Судді Лавриненко Л.В.
ОСОБА_6
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2016 |
Оприлюднено | 20.01.2016 |
Номер документу | 55012873 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Пироговський В.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні