Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
09 вересня 2010 р. № 2-а- 8614/10/2070
Харківський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого -судді Білової О.В.,
за участю секретаря судового засідання Романенко Т.С.,
за участю представників: позивача -ОСОБА_1, відповідача -ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Харкові справу за адміністративним позовом Приватного підприємства Компанія Фортіс до Державної податкової інспекції у Київському районі міста Харкова про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство Компанія Фортіс звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції в Київському районі міста Харкова, в якому з урахуванням уточнень, просить суд визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова щодо невизнання податкової декларації з податку на додану вартість ПП Компанія Фортіс (код 35349265) за квітень 2010 року (від 18.05.2010 № 47921) на підставі, викладеній у листі Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова № 10679/10/28-318 від 26.05.2010 р.; визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова щодо невизнання податкової декларації з податку на додану вартість ПП Компанія Фортіс (код 35349265) за травень 2010 року (від 16.05.2010 № 52460) на підставі, викладеній у листі Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова № 13082/10/28-317 від 21.06.2010 р.; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Київському районі м. Харкова відобразити в картці особового рахунку показники податкових декларацій з податку на додану вартість ПП Компанія Фортіс (код 35349265) за квітень 2010 року (від 18.05.20Ш № 47921) та за травень 2010 року (від 16.05.2010 № 52460) за датою подання, а саме: за квітень 2010 року податкова декларація була подана 18 травня 2010 року, за травень податкова декларація була подана за допомогою міжнародного кур'єрського сервісу АЯ 16 червня 2010 року.
Позивач обґрунтовує свої позовні вимоги тим, що спірні податкові декларації містять всі реквізити, перелічені в абз.5 п.п 4.1.2 п. 4.1 ст. 4 Закону України Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами , підписані відповідними посадовими особами та скріплені печаткою платника податків.
Представником відповідача в ході судового розгляду справи, були надані заперечення проти позову, в яких зазначено, що відповідач з позовними вимогами ПП Компанія Фортіс не згоден, вважає їх безпідставними та необґрунтованими, оскільки відповідно до Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України, затверджених наказом ДПА України від 31.12.2008 року № 827, прийняте колегіальне рішення присвоїти статус деклараціям по ПДВ за квітень та травень 2010 року ПП Компанія Фортіс не визнано як податкові декларації .
Представник позивача -Приватного підприємства Компанія Фортіс ОСОБА_1 - в судове засідання з'явилася, позов просила задовольнити з підстав, зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача -Державної податкової інспекції у Київському районі міста Харкова ОСОБА_2- в судове засідання з'явилася, просила відмовити в задоволені позову з підстав, що зазначені в запереченнях до адміністративного позову.
Суд вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.
Приватне підприємство Компанія Фортіс зареєстровано як юридична особа, що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 082278 та є платником ПДВ, що підтверджується копією свідоцтва платника ПДВ № 100066635, виданим 25.09.2007 р.
ПП Компанія Фортіс 18.05.10 року та 16.06.2010 року до ДПІ у Київському районі міста Харкова було надано податкові декларації з ПДВ за квітень та травень 2010 року із додатками №1 (розрахунок коригування сум ПДВ), №2 (довідка щодо залишку сум від'ємного значення попередніх податкових періодах), № 3 (розрахунок суми бюджетного відшкодування) та №5 (розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів), які були тримані відповідачем та зареєстровані під № 47921 та № 52460 відповідно. (а.с. 9-29)
ДПІ у Київському районі міста Харкова листами від 26.05.2010 року № 10679/10/28-318 та від 21.06.2010 року № 13082/10/28-317 інформувало ПП Компанію Фортіс про те, що податкові декларації ПП Компанія Фортіс за квітень та травень 2010 року прийняті зі статусом не визнано, як податкова декларація , з посиланням на п.п. 4.5 п.4 Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України, затверджених наказом ДПАУ № 827 від 31.12.08р., а також згідно порядку заповнення податкової декларації з податку на додану вартість, затвердженого наказом ДПАУ від 30.05.97 № 166 (у редакції наказу ДПАУ від 17.03.08 № 159). (а.с. 7-8) Письмових пропозицій на адресу позивача щодо надання нових податкових декларацій з виправленими показниками податковим органом не направлялося.
Суд зазначає, що спеціальним законом з питань оподаткування, який встановлює порядок погашення зобов'язань юридичних та фізичних осіб-підприємців перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення є Закон України Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами від 21 грудня 2000 року № 2181-ІІІ (далі - Закон № 2181-ІІІ).
Відповідно до п.п. 4.1.1 п. 4.1 ст. 4 Закону № 2181-ІІІ, платник податків самостійно обчислює суму податкового зобов'язання, яку зазначає у податковій декларації, крім випадків, передбачених підпунктом "г" підпункту 4.2.2 пункту 4.2, а також пунктом 4.3 цієї статті.
Згідно з п.п. 4.1.2 п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181-ІІІ, прийняття податкової декларації є обов'язком контролюючого органу. Податкова декларація приймається без попередньої перевірки зазначених у ній показників через канцелярію, чий статус визначається відповідним нормативно-правовим актом. Відмова службової (посадової) особи контролюючого органу прийняти податкову декларацію з будь-яких причин або висування нею будь-яких передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої декларації, зменшення або скасування від'ємного значення об'єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов'язань тощо) забороняється та розцінюється як перевищення службових повноважень такою особою, що тягне за собою її дисциплінарну та матеріальну відповідальність у порядку, визначеному законом.
Платник податків може також оскаржити дії службової (посадової) особи контролюючого органу з відмови у прийнятті податкової декларації у судовому порядку.
Податкова звітність, отримана контролюючим органом від платника податків як податкова декларація, що заповнена ним всупереч правилам, зазначеним у затвердженому порядку її заповнення, може бути не визнана таким контролюючим органом як податкова декларація, якщо в ній не зазначено обов'язкових реквізитів, її не підписано відповідними посадовими особами, не скріплено печаткою платника податків. У цьому випадку, якщо контролюючий орган звертається до платника податків з письмовою пропозицією надати нову податкову декларацію з виправленими показниками (із зазначенням підстав неприйняття попередньої), то такий платник податків має право: надати таку нову декларацію разом зі сплатою відповідного штрафу; оскаржити рішення податкового органу в порядку апеляційного узгодження.
За наведених норм Закону, податковий орган зобов'язаний прийняти податкову декларацію без попередньої перевірки зазначених у ній показників та може не визнати податкову звітність як податкову декларацію виключно з підстав заповнення її всупереч правил, зазначеним у затвердженому порядку її заповнення.
Форма податкової декларації, Порядок заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість затверджена Наказом ДПА України від 30.05.1997 року № 166, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 09.07.1997 р. за № 250/2054.
Положення цього Порядку кореспондуються з вимогами Закону № 2181, а саме, пунктом 4.3. Порядку передбачені аналогічні Закону № 2181-ІІІ підстави для невизнання податкової звітності податковим органом, а саме: незазначення обов'язкових реквізитів, не підписання відповідними посадовими особами, нескріплення печаткою платника податків.
З наданих до матеріалів справи декларацій позивача за квітень та травень 2010 року, вбачається, що подані позивачем декларації мають всі необхідні реквізити; підписані посадовою особою позивача та скріплені печаткою.
З пояснень представника відповідача в судовому засіданні встановлено, що будь-яких недоліків, передбачених п.п. 4.1.2 п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181-ІІІ, ДПІ у Київському районі м. Харкова у деклараціях позивача за квітень та травень 2010 року не виявлено та, відповідно, не зазначено в листах відповідача від 26.05.2010 року № 10679/10/28-318 та від 21.06.2010 року № 13082/10/28-317.
За наведених обставин та на підставі зазначених правових норм, невизнання декларацій з підстав, що викладені у листах ДПІ, суд вважає неправомірним.
Посилання відповідача на наказ ДПА України від 09.04.2010 року № 236, яким введено в дію операцію Бюджет на виконання протоколу наради у Прем'єр-Міністра України від 03.04.2010 року та постанови координаційної ради керівників правоохоронних органів України за участю Президента України від 12.03.2010 року щодо підвищення ефективності контрольно - перевірочної роботи, виявлення та руйнування схем мінімізації податкових зобов'язань, наказ ДПА у Харківській області від 15.04.2010 року № 140 Про введення в дію операції Бюджет , наказ ДПІ у Київському районі м. Харкова № 382 від 16.04.2010 року; протокол засідання робочої групи щодо виконання операції Бюджет ДПІ у Київському районі м. Харкова № 13 від 26.05.2010 року не приймаються судом в якості належного обґрунтування правомірності дій відповідача за результатами отримання податкової звітності від платника податків, оскільки не спростовують факту неправомірності дій відповідача в частині невизнання декларацій без підстав, передбачених Законом.
Зазначені протоколи та накази не є нормативно-правовими актами в розумінні закону та не можуть встановлювати, змінювати чи припиняти норм права, зокрема, щодо порядку та підстав невизнання податкової звітності як податкової декларації.
Щодо посилання в листах ДПІ у Київському районі м. Харкова на п. 4.5 Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України, затверджених наказом Державної податкової адміністрації від 31 грудня 2008 року № 827, суд зазначає наступне.
За своєю правовою природою Методичні рекомендації носять рекомендаційний, роз'яснювальний характер і, відповідно, не можуть містити норм права, тим більше змінювати або доповнювати положення діючих Законів України з питань оподаткування. Проте, пунктом 4.5 глави 4 Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України розширено визначений абзацом п'ятим підпункту 4.1.2 пункту 4.1 статті 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" перелік підстав для невизнання податкової звітності, чим фактично встановлено нову правову норму, що зачіпає права, свободи й законні інтереси платників податків. Вказані Методичні рекомендації не проходили державної реєстрації у Міністерстві юстиції України відповідно до Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731.
При цьому, згідно з пунктом 15 зазначеного Положення, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані. При направленні на виконання та опублікуванні нормативно-правового акта посилання на дату і номер державної реєстрації акта є обов'язковим.
З огляду на зазначене, податковий орган не може покласти в обґрунтування своїх дій умови невизнання податковою декларацією, додатково у порівнянні з Законом № 2181, встановлені пунктом 4.5 глави 4 Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Серед критеріїв оцінювання судом рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, є принцип законності, що закріплений у ч.2 ст.19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України,
З огляду на викладене, вимоги позивача про неправомірність дій відповідача щодо невизнання податкових декларацій ПП Компанія Фортіс за квітень 2010 року (від 18.05.2010 № 47921) та за травень 2010 року (від 16.05.2010 № 52460) як податкової звітності з підстав, викладених у листах ДПІ від 26.05.2010 року № 10679/10/28-318 та від 21.06.2010 року № 13082/10/28-317 обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Як встановлено з пояснень представника відповідача в судовому засіданні, на день розгляду справи судом показники декларацій з ПДВ за квітень та травень 2010 року не відображені в картці особового рахунку позивача, з посиланням податкового органу на невизнання звітності податковими деклараціями.
З огляду на встановлення неправомірності дій відповідача в частині невизнання декларацій, а також те, що декларації були подані позивачем з дотримання вимог п.п. 4.1.4. п. 4.1 ст. 4 Закону № 2181, відповідно до якого податкові декларації подаються за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює, зокрема, календарному місяцю (у тому числі при сплаті місячних авансових внесків), протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, - суд вважає обґрунтованим позов в частині зобов'язання відповідача відобразити в картці особового рахунку Приватного підприємства Компанія Фортіс показники податкових декларацій з податку на додану вартість ПП Компанія Фортіс за квітень 2010 року та за травень 2010 року за датою їх подання до податкового органу, а саме: за квітень 2010 року - за датою подання 18 травня 2010 року, за травень 2010 року -за датою подання 16 червня 2010 року
Враховуючи вищенаведене, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст. 19 Конституції України, Законом України Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами , ст.ст. 2, 8-14, 17, 50, 70, 71, 86, 94, 159, 160-163, 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства Компанія Фортіс до Державної податкової інспекції в Київському районі міста Харкова про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова щодо невизнання податкової декларації з податку на додану вартість Приватного підприємства Компанія Фортіс (код 35349265) за квітень 2010 року (від 18.05.2010 № 47921) з підстав, викладених у листі Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова № 10679/10/28-318 від 26.05.2010 р.
Визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова щодо невизнання податкової декларації з податку на додану вартість Приватного підприємства Компанія Фортіс (код 35349265) за травень 2010 року (від 16.05.2010 № 52460) з підстав, викладених у листі Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова № 13082/10/28-317 від 21.06.2010 р.
Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Київському районі м. Харкова відобразити в картці особового рахунку Приватного підприємства Компанія Фортіс (код 35349265) показники податкових декларацій з податку на додану вартість ПП Компанія Фортіс за квітень 2010 року (від 18.05.2010 № 47921) та за травень 2010 року (від 16.05.2010 № 52460) за датою їх подання до податкового органу, а саме: за квітень 2010 року - за датою подання 18 травня 2010 року, за травень 2010 року - за датою подання 16 червня 2010 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 14 вересня 2010 року. < Сума задоволення > < Текст >
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2010 |
Оприлюднено | 20.01.2016 |
Номер документу | 55024595 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні