Рішення
від 20.01.2016 по справі 902/557/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2016 р. Справа № 902/557/15

Господарський суд Вінницької області в складі

головуючого судді Грабика В.В., суддів: Маслія І.В., Банаська О.О.,

при секретарі судового засідання Жиляк С.І.,

за участю представників сторін:

прокурор: Андріїв І.М.; Ярмощук В.П.;

від ГУ ДСУНС у Вінницькій обл.: не з'явився;

від Вінницької ОДА: не з'явився;

від департаменту цивільного захисту ОДА: Миронишина Ю.В. - за довіреністю;

від РВ ФДМ України по Вінницькій обл.:Юрченко Т.П., Брацлавець Я.Ю. - за довіреностями;

від виконкому ВМР:не з'явився ;

від ТДВ "Вінницяметалопостач": не з'явився;

від 3-ої особи: ОСОБА_4 - за договором про надання правової допомоги

за позовом : заступника прокурора Вінницької області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (в подальшому - ГУ ДСНС у Вінницькій області), Вінницької обласної державної адміністрації (в подальшому - Вінницька облдержадміністрація), Департаменту цивільного захисту облдержадміністрації

до: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій області (в подальшому - РВ ФДМ України по Вінницькій області)

до: Виконавчого комітету Вінницької міської ради

до: Товариства з додатковою відповідальністю "Вінницяметалопостач" (в подальшому - ТДВ "Вінницяметалопостач")

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_5

про визнання незаконною приватизації, виключення захисної споруди з переліку та акту, визнання незаконними та скасування рішень виконавчого комітету Вінницької міської ради, визнання недійсними свідоцтв про право власності,-

ВСТАНОВИВ :

Заступник прокурора Вінницької області в інтересах держави в особі ГУ ДСУНС у Вінницькій області, Вінницька облдержадміністрація, Департаменту цивільного захисту облдержадміністрації звернувся до господарського суду Вінницької області з позовом до РВ ФДМ України по Вінницькій області, Виконавчого комітету Вінницької міської ради, ТДВ "Вінницяметалопостач" з урахуванням заяви про зміну предмету позову (т.1 а.с.170-171) про визнання незаконною приватизації Відкритого акціонерного товариства "Вінницяметалопостач" в частині приватизації захисної споруди цивільного захисту - сховища, яке згідно приватизаційних документів поіменоване як "склад грузів довгострокового зберігання ", розташоване по вул. Київській, 78 у м. Вінниці; виключення захисної споруди цивільного захисту - сховища, яке згідно приватизаційних документів поіменоване як "склад грузів довгострокового зберігання ", розташоване по вул. Київській, 78 у м. Вінниці з переліку нерухомого майна, що передається у власність відкритому акціонерному товариству "Вінницяметолопостач" згідно наказу від 09.09.1996 №637-П, а також з акта передачі нерухомого майна у власність Відкритому акціонерному товариству "Вінницяметалопостач" від 16.04.1999р.; визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 07.09.2006р. №2044 "Про оформлення права власності на нерухоме майно " у частині оформлення Відкритому акціонерному товариству "Вінницяметалопостач" права власності на захисну споруду цивільного захисту по вул. Київській, 78 у м. Вінниці - склад грузів довгострокового зберігання літера "Н" площею 221 м.кв. (приміщення №№ 1-12); визнання недійсним свідоцтва про право власності на будівлі та споруди № 258 від 07.09.2006, у частині посвідчення права власності Відкритого акціонерного товариства "Вінницяметалопостач" на захисну споруду цивільного захисту по вул. Київській, 78 у м. Вінниці - склад грузів довгострокового зберігання літера "Н" площею 221 м (приміщення №№ 1- 12); визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 24.03.2009 № 600 "Про оформлення права власності на нерухоме майно юридичним особам " у частині оформлення відкритому акціонерному товариству "Вінницяметалопостач" права власності на захисну споруду цивільного захисту по вул. Київській, 78 у м. Вінниці - склад грузів довгострокового зберігання літера "Н" площею 221 м 2 (приміщення №№ 1- 12); визнання недійсним свідоцтва про право власності на будівлі та споруди № 1165 від 24.03.2009, у частині посвідчення права власності Відкритого акціонерного товариства "Вінницяметалопостач" на захисну споруду цивільного захисту по вул. Київській, 78 у м. Вінниці - склад грузів довгострокового зберігання літера "Н" площею 221 м. кв.(приміщення №№ 1- 12).

Позов обґрунтований наступним. Згідно наказу регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій області № 637-П від 09.09.1996 "Про реструктуризацію ВАТ "Вінницяголовпостач" шляхом перетворення державного підприємства з матеріальних ресурсів "Вінницяголовпостач" Вінницької товарно-сировинної компанії "Вінницяголовпостач" створено чотири відкритих акціонерних товариства: "Вінницяголовпостач","Вінницяелектромашпостач", "Вінницяметалопостач" та "Вінницясервіспостач". Вказаним наказом передбачено також здійснення приватизації майна новостворених цілісних майнових комплексів згідно чинного законодавства. На момент приватизації на балансі державного підприємства з матеріальних ресурсів у складі державного майна перебувала захисна споруда цивільної оборони - сховище на 300 осіб. Призначення вказаної будівлі для захисту населення підтверджується також повідомленням ВАТ "Вінницяметалопостач" про перейменування окремих назв основних засобів у зв'язку із проведеною у 1998 році інвентаризацією нерухомості. Зокрема, іменоване згідно проведеної інвентаризації станом за 01.03.1994 приміщення для укриття від стихійного лиха у 1998 році перейменовано у склад грузів довгострокового зберігання. Тобто, об'єкт цивільної оборони - сховище № 00017 неправомірно передано у власність новоствореного товариства як склад грузів довгострокового зберігання. Таким чином , в порушення вимог ст.5 ЗУ "Про приватизацію державного майна" (в редакції 1992р.), ст. 4,7, 32 Кодексу Цивільного захисту, Декрету КМУ України від 30.12.1992 №26-92 (чинним на момент виникнення спірних правовідносин) сховище, розташоване за адресою: м. Вінниця, вул. Київська, 78 не підлягало приватизації. Зазначені обставини й стали підставою звернення з позовом до суду.

Ухвалою суду від 14.07.2015р. порушено провадження у справі №902/557/15 та призначено до розгляду в засіданні на 05.08.2015р..

Ухвалою суду від 05.08.2015р. продовжено строк вирішення спору на 15 днів та відкладено розгляд справи на 17.09.2015р., окрім іншого, залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_5.

Ухвалою суду від 17.09.2015р. справу №902/557/15 прийнято до свого провадження колегією суддів у складі головуючого судді Грабика В.В., суддів Матвійчука В.В., Кожухар М.С. та призначено до розгляду на 20.10.2015р..

Ухвалою суду від 20.10.2015р. розгляд справи відкладено на 17.11.2015р..

Ухвалою суду від 17.11.2015р. справу №902/557/15 прийнято до свого провадження колегією суддів у складі головуючого судді Грабика В.В., суддів Маслія І.В., Банаська О.О. та призначено до розгляду на 22.12.2015р..

Ухвалою суду від 22.12.2015р. продовжено строк вирішення спору на 15 днів та відкладено розгляд справи відкладено на 20.01.2016р..

В ході розгляду справи учасниками судового розгляду надавалися суду письмові пояснення по суті спору:

Прокурором (т.1 а.с.185-187, т.2 а.с.107- 110, т.2 а.с.128, 197-200, т.3 а.с.11-22).Оскаржуваною приватизацією об'єкту цивільної оборони шляхом її передачі у власність підприємства усупереч вимогам ст. 5 ЗУ "Про приватизацію державного майна " (в редакціях від 26.01.1994 та 30.03.1995), а також рішеннями виконавчого комітету Вінницької міської ради порушено інтереси держави, шляхом неправомірного позбавлення права власності на захисну споруду цивільного захисту, яка не підлягала приватизації, внаслідок чого вказана захисна споруда перейшла у приватну власність як склад, не готова до використання за призначенням, а держава позбавлена дієвих засобів впливу щодо відновлення її стану. Регіональне відділення ФДМ України по Вінницькій області будучи засновником ВАТ "Вінницяметалопостач", передало захисну споруду цивільної оборони у власність ВАТ "Вінницяметалопостач" як склад грузів довгострокового зберігання усупереч вимогам ст. 5 ЗУ "Про приватизацію державного майна ", відповідно до якої не підлягають приватизації об'єкти державної власності, необхідні для виконання державою своїх функцій. Таким чином, приватизація відкритого акціонерного товариства "Вінницяметалопостач" у частині приватизації об'єкта цивільної оборони (сховища " 00017, яке являється складом грузів довгострокового зберігання) здійснена з порушенням законодавства про приватизацію державного майна повинна бути визнана незаконною. Оскільки прокурор та позивачі не є сторонами оспорюваних приватизації та угоди, а про обставини, які є підставою для звернення до суду, прокуратура дізналася лише зі звернення директора Департаменту цивільного захисту облдержадміністрації від 07.04.2015, то початок перебігу позовної давності слід обраховувати з моменту, коли органи прокуратури дізналися про факт незаконного вилучення захисної споруди цивільного захисту з державної власності;

ТДВ "Вінницяметалопостач ". Повідомлено про безпідставність позовних вимог (т.1 а.с.83; т.2 а.с.87);

ГУ ДСНС у Вінницькій області. До 2006р. територіальні органи МНС України (на сьогодні ДСНС України) не здійснювали функцій нагляду за станом і утриманням захисних споруд цивільної оборони. Таким чином ГУ ДСНС не відомі підстави та обставини включення у 1996-1999 роках до статутного фонду ВАТ "Вінницяметалопостач" захисної споруди цивільного захисту (сховище №00017) по вул. Київській, 78 у м. Вінниці. 28 вересня 2012 р. була здійснена комплексна перевірка захисної споруди цивільного захисту №00017 за адресою: м. Вінниця, вул. Київська, 78, про що складений відповідний акт. Встановлено, що форма власності захисної споруди - приватна. Згідно висновку комісії сховище №00017 оцінюється як "не готове " до прийняття осіб, що укриваються, доцільно зняти дану захисну споруду з обліку, у зв'язку із неможливістю проведення технічної інвентаризації. 22.10.2012р. міською комісією з організації заходів, пов'язаних з підготовкою та проведенням технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту) був складний акт про неможливість проведення технічної інвентаризації захисної споруди цивільної оборони (цивільного захисту) сховища №00017. Висновки комісії: захисна споруда перебуває на обліку, але відсутня по факту за місцем розташування. Пропозиції комісії: технічну інвентаризацію провести неможливо, клопотати перед Міністерством надзвичайних ситуацій України щодо зняття з обліку зазначеної споруди №00017. Відповідно до матеріалів перевірки, проведеної у 2015 році Вінницьким міським відділом ГУ ДСНС України у Вінницькій області сховища №00017 ВАТ "Вінницяметалопостач", розташованого у м. Вінниці, вул. Київській, 78 було встановлено, що на балансі ТДВ "Вінницяметалопостач" захисна споруда відсутня (т.1 а.с.89-92, т.3 а.с.3-5 );

РВ ФДМ України по Вінницькій області. У 1994 році Державним комітетом України з матеріальних ресурсів, відповідно до Указу Президента України "Про корпоратизацію підприємств", Положення про порядок корпоратизації підприємств, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.1993 №508, прийнято рішення про створення на базі Вінницького державного підприємства з матеріальних ресурсів "Вінницяголовпостач" Держкомресурсів України відкритого акціонерного товариства "Вінницяголовпостач". Відповідно до статуту ВАТ "Вінницяголовпостач", яке зареєстровано рішенням виконкому від 01.04.1994 №91, засновником товариства є держава в особі Державного комітету України з матеріальних ресурсів. У 1996, відповідно до Закону України "Про господарські товариства", Положеня про порядок приватизації структурних підрозділів (одиниць) підприємств (об'єднань), затвердженого наказом ФДМ України і Антимонопольним Комітетом України від 04.05.1994 № 265/13/01 та рішення загальних зборів акціонерів, регіональним відділенням прийнято рішення про проведення реструктуризації ВАТ "Вінницяголовпостач" шляхом створення 4-х відкритих акціонерних товариств: "Вінницяголовпостач", "Вінницяелектромашпостач" "Вінницяметалопостач", Вінницясервіспостач. Після завершення приватизації, регіональним відділенням 11.02.1999 ВАТ "Вінницяметалопостач" був оформлений перелік нерухомого майна, що передається йому у власність. Згідно вказаного переліку, новоствореному товариству був переданий склад грузів довгострокового зберігання площею 270,6 кв.м вартістю 50 004 тис. крб. У позовній заяві заступника прокурора Вінницької області зазначено, що склад грузів довгострокового зберігання раніше мав назву - приміщення для укриття від стихійного лиха. Жодних документів, які б свідчили про те, що склад грузів довгострокового зберігання є приміщенням для укриття від стихійного лиха, регіональному відділенню Державним комітетом України з матеріальних ресурсів не було надано. Враховуючи всі обставини у даній справі, взявши до уваги те, що спірна споруда, а саме "сховище цивільної оборони ", повинна забезпечувати захист населення, регіональне відділення, як відповідач по справі, не проти захисту судом інтересів держави при розгляді даної справи. В результаті прийняття відповідного рішення РВ прийме об'єкт у державну власність (т.1 а.с.149-150; т.2 а.с.15-16); В документах, які надані Державним комітетом України з питань матеріальних ресурсів, щодо приватизації ВАТ "Вінницяголовпостач", а в подальшому - ВАТ "Вінницяметалопостач", відсутні відомості, щодо наявності об'єкту цивільної оборони. В даному випадку об'єкти цивільної оборони в силу забезпечення виконання однієї з пріоритетних функцій держави - захисту населення, не підлягали приватизації Відповідно до Державних будівельних норм 2.2.5-97 "ЗАХИСНІ СПОРУДИ ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ" визначено перелік об'єктів та вимоги під час будівництва об'єктів цивільної оборони, які здатні захистити населення від шкідливого опромінення радіацією, серед яких є сховища та протирадіаційні укриття. На даний момент розмежування понять між сховищем та протирадіаційним укриттям, які становлять систему захисних споруд цивільного захисту урегульовано, зокрема Кодексом цивільного захисту України (т.1 а.с.149-150, т.2 а.с.115-116, т.2 207-210, т.3 а.с. 23-26);

Департаментом цивільного захисту облдержадміністрації. Відповідно до облікових даних департаменту на обліку в м. Вінниця перебуває окремо розташована захисна споруда (сховище) ІІІ класу місткістю на 300 осіб загальною площею 150,2 м. кв., що належить ВАТ "Вінницяметалопостач". Відповідно до даних паспорту та облікової картки сховище введено в експлуатацію в 1976 році. Перевірка стану готовності захисних споруд до використання за призначенням проводиться Управлінням державного нагляду та контролю Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області спільно з органами місцевого самоврядування зі складанням акту Комплексної перевірки захисних споруд. Дані акти разом з приписом на усунення виявлених недоліків вручаються керівництву об'єкта (т.1 а.с.151-152) Про незаконну передачу до статутного фонду ВАТ "Вінницяметалопостач" окремо розташованої будівлі захисної споруди цивільного захисту - сховище №00017 на 300 чоловік по вул. Київській, 78 у м. Вінниця, Департаменту цивільного захисту стало відомо в результаті виконання покладених на Департамент завдань, відповідно до розпорядження голови Вінницької облдержадміністрації від 30 січня 2015 року №57 (т.1 а.с.151-152, т.3 а.с. 7-8).

Виконавчим комітетом Вінницької міської ради. При прийнятті оскаржуваних рішень та видачі оскаржуваних свідоцтв про право власності виконавчий комітет діяв в межах та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України (т.2 а.с.1-4);

Третьою особою. Повідомлено про безпідставність позовних вимог та заявлено про застосування позовної давності (т.2 а. с. 221-224).

В судовому засіданні 20.01.2015р. прокурори позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав та за обставин, вказаних в позові, з врахуванням заяви про зміну предмету позову.

Представник Департаменту цивільного захисту облдержадміністрації, позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав та за обставин вказаних в позові з урахуванням заяви про зміну предмету позову.

Представник Регіонального відділення ФДМУ по Вінницькій області позов визнав.

Представник третьої особи зазначив, що позов не підлягає задоволенню з підстав та за обставин, вказаних у відзив на позов.

Представник Вінницької ОДА не з'явився, незважаючи на те, що про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що стверджується відміткою в повідомленні про вручення поштового відправлення вх.№ 12425 від 30.12.2015р. (т.2 а.с.233).

Представник ГУ ДСНС України у Вінницькій області не з'явився, незважаючи на те, що про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що стверджується відміткою в повідомленні про вручення поштового відправлення вх..№63 від 05.01.2016р. (т.2 а.с.238).

Представник виконавчого комітету Вінницької міської ради не з'явився, незважаючи на те, що про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що стверджується відміткою в повідомленні про вручення поштового відправлення вх..№12429 від 30.12.2015р. (т.2 а.с.235), разом з тим 19.01.2016р. від нього надійшла заява про розгляд справи без участі представника Виконавчого комітету Вінницької міської ради, у зв'язку з представництвом інтересів відповідача у Вінницькому окружному адміністративному суді (т.3. а.с.80).

Представник ТДВ "Вінницяметалопостач" не з'явився, незважаючи на те, що про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що стверджується відміткою в повідомленні про вручення поштового відправлення вх.№135 від 05.01.2016р. (т.2 а.с.236), разом з тим 19.01.2016р. від нього через канцелярію суду надійшла заява про розгляд справи без участі представника ТДВ "Вінницяметалопостач" (т.3а.с.79).

Роз'яснюючи деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції Вищий господарський суд України у п.3.9.2 постанови пленуму №18 від 26.12.2011р. звернув увагу на те, що неявка учасника судового процесу в судове засідання не є підставою для скасування судового рішення, якщо ухвалу, в якій зазначено час і місце такого засідання, надіслано йому в порядку, зазначеному в підпункті 3.9.1 підпункту 3.9 цього пункту постанови.

Враховуючи викладене суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення Вінницької ОДА, ГУ ДСНС України у Вінницькій області, виконавчого комітету Вінницької міської ради, ТДВ "Вінницяметалопостач" про час і місце розгляду справи і забезпечення їх явки в судове засідання для реалізації ними права на судовий захист своїх прав та інтересів. З огляду на вказане вище, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи у їх відсутність, за наявними у ній матеріалами, відповідно до положень ст.75 ГПК України.

При розгляді справи судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Згідно облікової картки сховища, останнє знаходиться за адресою м. Вінниця, Замостянський район, вул. Київська, (122) 78 . Тип сховища - окреме . Рік здачі в експлуатацію - 1976. Загальна площа - 150,2 м.кв.. Місткість на 300 осіб. В мирний час використовується як склад вантажів довгострокового зберігання . Належить: Управлянню "Вінницяметалопостачзбут" Мін. Головпостач УРСР. Група - Б, область ВЦ, клас сховища - ІІІ, номер сховища 00017. Оцінка стану сховища - справне (т.1 а.с.153).

Наказом Державного комітету України з матеріальних ресурсів №86 від 28.03.1994р. створено на базі Вінницького державного підприємства з матеріальних ресурсів "Вінницяголовпостач" Держкомресурсів України Відкрите акціонерне товариство "Вінницяголовпостач" та затверджено його статут (т.3 а.с.27).

В акті оцінки вартості цілісного майнового комплексу Вінницького державного підприємства з матеріальних ресурсів "Вінницяголовпостач" Вінницької товарно-сировинної компанії "Вінницяголовпостач" Держкомресурсів станом на 01.03.1994р. вартість об"єктів, які не підлягали приватизації становить 4,24 тис. грн. (т.3 а.с.37-39 ).

Згідно довідки без дати, за підписом голови комісії з корпоратизації, про перелік об"єктів залишкова вартість яких не включена до статутного фонду: гуртожиток та об"єкт ЦО - 424 тис. крб. (т.3 а.с.44).

Статутом відкритого акціонерного товариства "Вінницяголовпостач", затвердженого Держкомресурсів України, зареєстрованого рішенням виконкому №91 від 01.04.1994р. передбачено наступне: товариство з правонаступником державного підприємства з матеріальних ресурсів "Вінницяголовпостач" (п.3.3.); товариство є власником : майна, переданого йому засновником у власність. Товариство здійснює володіння, користування і розпорядження своїм майном відповідно до цілей своєї діяльності (п.3.5.); засновником товариства є держава в особі Державного комітету України з матеріальних ресурсів (п.4.1.); статутний фонд товариства становить 13066512 тис. крб. (п.5.1.); статутний фонд поділений на 24888 простий акцій номінальною вартістю 525 тис. крб. кожна (п.5.2.); засновник, що володіє 100 відсотками акцій товариства, не може відчужувати належні йому акції до прийняття рішення про приватизацію майна товариства (п.6.3.); після прийняття рішення про приватизацію майна товариства засновник передає належну йому кількість акцій державним органам приватизації в порядку, визначеному Міністерством фінансів України та Фондом державного майна України. Разом з цим до органу приватизації переходять всі права та обов"язки акціонера товариства (п.6.4.); припинення діяльності товариства здійснюється шляхом його реорганізації / злиття, приєднання, розділу, перетворення/ або ліквідації. Реорганізація товариства здійснюється за рішенням Вищого органу товариства (п.11.1.); при реорганізації товариства вся сукупність його прав та обов"язків переходить до правонаступників (п.11.2.); ліквідація товариства вважається завершеною , а товариство таким, що припинило існування, з моменту внесення запису про це в державний реєстр (п.11.6.) (т.3 а.с.28-36).

Наказом РВ ФДМУ №637-П від 09.09.1996р. проведено реструктуризацію відкритого акціонерного товариства "Вінницяголовпостач" шляхом створення 4 відкритих акціонерних товариств: "Вінницяголовпостач", "Вінницяелектромашпостач", "Вінницяметалопостач", "Вінницясервіспостач". Додатком №2 до Порядку підтвердження права власності на нерухоме майно є перелік нерухомого майна, що передається у власність ВАТ "Вінницямеалопостач" згідно наказу про створення відкритого акціонерного товариства від 09.09.1996р. №637-П, в якому окрім іншого, вказано склад грузів довгострокового зберігання інвентарний №23, площею 270,6 кв.м., вартістю 5004тис. крб. ( т.1 а.с.210-211).

Згідно змін до акту оцінки вартості цілісного майнового комплексу Вінницького державного підприємства з матеріальних ресурсів "Вінницяголовпостач" код 01880612, Вінницької товарної сировинної компанії "Вінницяголовпостач"Держкомресурсів, в тому числі ВАТ "Вінницяметалопостач" (код01880575) - об"єкти, які не підлягають приватизації - вартістю 4,24 тис. крб. станом на 01.03.1994р. (т.1 а.с.212-213).

Згідно переліку нерухомого майна, що передається у власність ВАТ "Вінницяметалопостач" згідно наказу про створення відкритого акціонерного товариства (про створення державного підприємства) від 09.09.1996 №037-П РВ ФДМУ по Вінницькій області у п.10 значиться склад грузів довгострокового зберігання, інвентарний номер 23, вартість 270,6 тис. крб. (вартість за якою об'єкт включено до статутного фонду товариства (т.1 а.с.87).

Наказом Регіонального відділення ФДМ України по Вінницькій області №925-П від 27.12.1996р. затверджено розміщення акцій відкритого акціонерного товариства "Вінницяметалопостач" (т.1 а.с.214).

Згідно довідки ВАТ "Вінницяметалопостач" від 06.10.1998р. №3/1-126 , наданої ВООБТІ станом на 01.01.1998р. проіндексована вартість складу грузів довготривалого зберігання , який належить ВАТ "Вінницяматалопостач" , та введений в експлуатацію в 1976р. становить 208 827.18грн. (т.1. а.с.86).

11.02.1999р. РВ ФДМУ по Вінницькій області видано наказ №128 від 11.02.1999р. про завершення процесу приватизації "Вінницяметалопостач" (т.1 а.с.216).

Згідно акту передачі нерухомого майна від 16.04.1999р. Регіональне відділення ФДМ України по Вінницькій області передало, а відкрите акціонерне товариство "Вінницяметалопостач" прийняло у власність, окрім іншого, склад грузів довгострокового зберігання, площею 270,6 кв.м., інвентарний номер 23, вартістю за якою об'єкт включений до статутного фонду 50 004 тис. крб. (т. 1 а.с.217).

Директор ВАТ "Вінницяметалопостач" ОСОБА_5 повідомив листом начальник ВООБТІ ОСОБА_6 про перейменування назв деяких основних засобів , яке сталося в результаті інвентаризації на ВАТ в 1998р., порівняно з назвами станом на 01.03.1994р. в тому рахунку й приміщення для укриття від стихійного лиха площею 221 м.кв на склад грузів довгострокового зберігання (т.1. а.с.209).

Згідно реєстраційного свідоцтва, виданого 16.05.2000р. Вінницьким міжміським бюро технічної інвентаризації, будинковолодіння №78 по вул. Київська,78 в м. Вінниці зареєстроване ВАТ "Вінницяметалопостач" на праві колективної власності на підставі наказів Регіонального відділення ФДМ України по Вінницькій області №637-П від 09.09.1996р. та №128 від 11.02.1999, акту передачі майна від 16.04.1999р.. Перелік нерухомого майна, виданий Регіональним відділенням ФДМ України по Вінницькій області №1-16/1190 від 12.05.2000р., про що зроблено реєстраційний запис в реєстрову книгу №3 р.№167. (т.1 а.с.218).

Рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №2044 від 07.09.2006р., окрім іншого, оформлено право приватної власності відкритому акціонерному товариству "Вінницяметалопостач" на будівлі та споруди по вул. Київській, 78, що складається з приміщень: частини літери "А" - І поверх - пр. №1-11; №13-№15; №18-№60; №63 -№67; №117-№118-930,9 кв.м.; ІІ поверх - пр.. №67а; №76 -25,2 кв.м.; ІІІ поверх - пр.. №91-№95; №98; №101-№108; №110-№112; №115-№116; №119-№120-377,0кв.м.; Всього по частині літери "А" - загальна площа - 1333,1 кв.м.. літ. "Б" - І поверх - пр..№1:№1-№3 - 43,3 кв.м. - літ. "В" - І поверх - пр..№1-№18-146,8 кв.м.; пр..№2:№1-№2-10,6 м.кв.; пр..№3:№1-№2-10,4 кв.м. Всього по І поверху - загальна площа - 167,8 кв.м.; ІІ поверх - пр.. №4: №!-№8 - 95,3 кв.м. пр..№6: №!-№5 - 56,7 кв.м.. Всього по ІІ поверху - загальна площа - 152,0 кв.м.. ІІІ поверх - пр.. №5: №1-№3 - 159,0 кв.м.. Всього по літ. "В" - загальна площа - 478, 8 кв.м.. Літери "Г" - І поверх - пр..№1- пр.. №1:№1-№13 - 3390,2 кв.м.;літери "З" - І поверх - пр..№1-7,3 кв.м.; літери "И" - пр.№1 - 7,6 кв.м.. літери "К" - І поверх - пр..№1-№2 - 53,4 кв.м.; - літери "Л" - І поверх - пр.№1-№25 - 178,3 кв.м., - літери "М" - І поверх - пр..№1-№2 - 44,1 кв.м., - літери "Н" - І поверх - пр..№1-№12 - 221,0кв.м. , - літери "О" - І поверх - пр..№1-№11 - 16,9 кв.м., - літери "П" - І поверх - пр..№1:№1-№9- 83,8кв.м., -літери "Р"- І поверх - пр..№1:№1 - 10,0кв.м., - літери "С" - І поверх - пр..№1:№9 - 1580,8 кв.м., - №1-№5 споруди. Всього по комплексу - загальна площа - 7448,6 кв.м.. (т.1 а.с. 272-273).

Згідно свідоцтва №258, виданого 07.09.2006р. виконкомом Вінницької міської ради на підставі рішення виконкому №2044 від 07.09.2006р., об'єкт розташований по вулиці Київській, 78 в частині належить ВАТ "Вінницяметалопостач" на праві приватної власності. Об"єкт в цілому складається з приміщень: частини літери "А" - І поверх - пр. №1-11; №13-№15; №18-№60; №63 -№67; №117-№118-930,9 кв.м.; ІІ поверх - пр.. №67а; №76 -25,2 кв.м.; ІІІ поверх - пр.. №91-№95; №98; №101-№108; №110-№112; №115-№116; №119-№120-377,0кв.м.; Всього по частині літери "А" - загальна площа - 1333,1 кв.м.. літ. "Б" - І поверх - пр..№1:№1-№3 - 43,3 кв.м. - літ. "В" - І поверх - пр..№1-№18-146,8 кв.м.; пр..№2:№1-№2-10,6 м.кв.; пр..№3:№1-№2-10,4 кв.м. Всього по І поверху - загальна площа - 167,8 кв.м.; ІІ поверх - пр.. №4: №!-№8 - 95,3 кв.м. пр..№6: №!-№5 - 56,7 кв.м.. Всього по ІІ поверху - загальна площа - 152,0 кв.м.. ІІІ поверх - пр.. №5: №1-№3 - 159,0 кв.м.. Всього по літ. "В" - загальна площа - 478, 8 кв.м.. Літери "Г" - І поверх - пр..№1- пр.. №1:№1-№13 - 3390,2 кв.м.;літери "З" - І поверх - пр..№1-7,3 кв.м.; літери "И" - пр.№1 - 7,6 кв.м.. літери "К" - І поверх - пр..№1-№2 - 53,4 кв.м.; - літери "Л" - І поверх - пр.№1-№25 - 178,3 кв.м., - літери "М" - І поверх - пр..№1-№2 - 44,1 кв.м., - літери "Н" - І поверх - пр..№1-№12 - 221,0кв.м., - літери "О" - І поверх - пр..№1-№11 - 16,9 кв.м., - літери "П" - І поверх - пр..№1:№1-№9- 83,8кв.м., -літери "Р"- Іповерх- пр..№1:№1 - 10,0кв.м., - літери "С" - І поверх - пр..№1:№9 - 1580,8 кв.м., - №1-№5 споруди. (т.1 а.с. 308).

Згідно паспорту, складеного 26.11.2007р., сховище №00017 знаходиться за адресою м. Вінниця, вул. Київська, 78. Призначення сховища в мирний час - склад. Дата прийняття в експлуатацію - 1976р., загальна площа - 150,2 кв.м., приміщення розміщене окремо, клас сховища - ІІІ. Експлуатуюча організація -ВАТ "Вінницяголовпостач" (т.1 а.с.107).

Рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради №600 від 24.03.2009р. оформлено право власності відкритому акціонерному товариству "Вінницяметалопостач" на комплекс по вул. Київській, 78 , який складається з 31/50 частки будівель та споруд: частини літери "А" - І поверх - пр. №1-11; №13-№15; №18-№60; №63 -№67; №117-№118-930,9 кв.м.; ІІ поверх - пр.. №67а; №76 -25,2 кв.м.; ІІІ поверх - пр.. №91-№95; №98; №101-№108; №110-№112; №115-№116; №119-№120-377,0кв.м.; Всього по частині літери "А" - загальна площа - 1333,1 кв.м.. літ. "Б" - І поверх - пр..№1:№1-№3 - 43,3 кв.м. - літ. "В" - І поверх - пр..№1-№18-146,8 кв.м.; пр..№2:№1-№2-10,6 м.кв.; пр..№3:№1-№2-10,4 кв.м. Всього по І поверху - загальна площа - 167,8 кв.м.; ІІ поверх - пр.. №4: №!-№8 - 95,3 кв.м. пр..№6: №!-№5 - 56,7 кв.м.. Всього по ІІ поверху - загальна площа - 152,0 кв.м.. ІІІ поверх - пр.. №5: №1-№3 - 159,0 кв.м.. Всього по літ. "В" - загальна площа - 478, 8 кв.м.. Літери "Г" - І поверх - пр..№1- пр.. №1:№1-№13 - 3390,2 кв.м.;літери "З" - І поверх - пр..№1-7,3 кв.м.; літери "И" - пр.. №1 - 7,6 кв.м.. літери "К" - І поверх - пр..№1-№2 - 53,4 кв.м.; - літери "Л" - І поверх - пр..№1-№25 - 178,3 кв.м., - літери "М" - І поверх - пр..№1-№2 - 44,1 кв.м., - літери "Н" - І поверх - пр..№1-№12 - 221,0кв.м ., - літери "О" - І поверх - пр..№1-№11 - 16,9 кв.м., - літери "П" - І поверх - пр..№1:№1-№9- 83,8кв.м., -літери "Р"- І поверх - пр..№1:№1 - 10,0кв.м., - літери "С" - І поверх - пр..№1:№9 - 1580,8 кв.м., - №1-№5 споруди. Всього по комплексу - загальна площа - 7448,6 кв.м.. (т.1 а.с.275).

Згідно свідоцтва №1165, виданого 24.03.2009р. виконкомом Вінницької міської ради на підставі рішення виконкому №600 від 24.03.2009р., 31/50 частки об'єкту по вулиці Київській, 78 належить ВАТ "Вінницяметалопостач" на праві приватної власності. В цілому складається з 31/50 часток будівель та споруд: - частини літери "А" - І поверх - пр. №1-11; №13-№15; №18-№60; №63 -№67; №117-№118-930,9 кв.м.; ІІ поверх - пр.. №67а; №76 -25,2 кв.м.; ІІІ поверх - пр.. №91-№95; №98; №101-№108; №110-№112; №115-№116; №119-№120-377,0кв.м.; Всього по частині літери "А" - загальна площа - 1333,1 кв.м.. літ. "Б" - І поверх - пр..№1:№1-№3 - 43,3 кв.м. - літ. "В" - І поверх - пр..№1-№18-146,8 кв.м.; пр..№2:№1-№2-10,6 м.кв.; пр..№3:№1-№2-10,4 кв.м. Всього по І поверху - загальна площа - 167,8 кв.м.; ІІ поверх - пр.. №4: №!-№8 - 95,3 кв.м. пр..№6: №!-№5 - 56,7 кв.м.. Всього по ІІ поверху - загальна площа - 152,0 кв.м.. ІІІ поверх - пр.. №5: №1-№3 - 159,0 кв.м.. Всього по літ. "В" - загальна площа - 478, 8 кв.м.. Літери "Г" - І поверх - пр..№1- пр.. №1:№1-№13 - 3390,2 кв.м.;літери "З" - І поверх - пр..№1-7,3 кв.м.; літери "И" - пр.. №1 - 7,6 кв.м.. літери "К" - І поверх - пр..№1-№2 - 53,4 кв.м.; - літери "Л" - І поверх - пр..№1-№25 - 178,3 кв.м., - літери "М" - І поверх - пр..№1-№2 - 44,1 кв.м., - літери "Н" - І поверх - пр..№1-№12 - 221,0кв.м ., - літери "О" - І поверх - пр..№1-№11 - 16,9 кв.м., - літери "П" - І поверх - пр..№1:№!-№9- 83,8кв.м., - літери "Р"- І поверх- пр..№1:№1 - 10,0кв.м., - літери "С" - І поверх - пр..№1:№9 - 1580,8 кв.м., - №1-№5 споруди. Всього по комплексу - загальна площа - 7448,6 кв.м.. Право власності зареєстроване КП "ВМБТІ" 06.04.2009р. згідно витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №22392214.

Згідно висновку комісії по акту технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) (сховища, ПРУ) №00017 від 25.06.2010р., затвердженого заступником Вінницького міського голови захисна споруда не готова (т.1 а.с.108).

Згідно акту комплексної перевірки (спеціального огляду) захисної споруди цивільної оборони від 28.09.2012р. сховища №00017, що знаходиться в м. Вінниці, вул. Київська ,78, в приватній власності, клас сховища - ІІІ, окремо розміщене, площа - 150,2 кв.м., місткістю 300 осіб, сховище оцінюється як неготове (т.1 а.с.116-118).

Згідно рапорту начальника ВМВ Управління Держтехогенбезпеки у Вінницькій області, майору служби цивільного захисту ОСОБА_7 від 18.01.2013р., адресованого заступнику начальника Управління - начальнику відділу пожежного нагляду дізнання та ліцензування Управління Держтехногенбезпеки у Вінницькій області 16.01.2013р. було здійснено перевірку сховища ПАТ "Вінницяметалпостач" №00017 за адресою: м. Вінниця, вул. Київська, 78. За наданими документами встановлено, що на даний час об"єкт являється підвальним приміщенням та не є сховищем (т.1 а.с.121).

21.12.2013р. приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Свириденком А.Б. за реєстраційним №597 посвідчено договір за яким ПАТ "Вінницяметалопостач" передав у власність (продав), а ОСОБА_5 прийняв у власність (купив) частину нежитлової будівлі літ. А (пр. 2 площею 5,7 кв.м., пр.. 3 площею 14,0 кв.м., пр. 4 площею 16,0 кв.м., пр.93 площею 12.1 кв.м., пр. 115 площею 29,4 кв.м., пр.. 116 площею 13,2 кв.м.) - загальною площею 90,4 кв.м. (пр.21 - пр..41) загальною площею 280,7 кв.м.; будівлі літ. "П"- загальною площею 83,8 кв. м.; будівлі літ. "М" - площею 44,1 кв.м.; будівлі літ. "Н" - загальною площею 221,0 кв.м.,будівлі літ. "К" - загальною площею 53,4 кв. м.; частини будівлі літ. "Г" (пр. 2 площею 103,1 кв.м., пр. 7 площею 15,5 кв.м.) загальною площею 118,6кв.м.; будівлі літ. "Р" - загальною площею 10,0 кв.м.; будівлі літ. "О" - загальною площею 16,9 кв.м.; будівлі літ. "З" - загальною площею 7,3 кв.м.; споруди №2; частини споруди №3, що складає 11/50 частки комплексу виробничих будівель та споруд;частини будівлі літ. "Г": пр..16 загальною площею 434,2 кв.м., що складає 1/100 частки комплексу виробничих будівель та споруд, а разом складає 23/100 частки комплексу виробничих будівель та споруд, які знаходяться за адресою: м. Вінниця, вул. Київська, буд. №78 (сімдесят вісім) (т.2 а.с.166).

Положенням про Департамент Цивільного захисту Облдержадміністрації, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 14.11.2014р. №687, зареєстровано державним реєстратором 26.11.2014р. за №11741050001012557 передбачено наступне: Департамент Цивільного захисту облдержадміністрації (далі - Департамент) є структурним підрозділом облдержадміністрації, уповноваженим органом управління Вінницької обласної територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій (далі - територіальна підсистема цивільного захисту), підпорядкований голові облдежадміністрації, а також підзвітний та підконтрольний Державній службі України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) (п.1.); департамент, як юридична особа публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органі Державної Казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки (п.13.) (т.1 а.с.157-166).

Згідно листа ТДВ "Вінницяметалопостач" №16 від 13.03.2015р.,адресованого Головному Державному інспектору нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки у м. Вінниці ОСОБА_7 на балансі підприємства ТДВ "Вінницяметалопостач" захисна споруда відсутня (т.1 а.с.123).

Статтею 3 Конституції України передбачено, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Законом України "Про цивільну оборону України" від 03.02.1993р . , в редакції чинній станом на 09.09.1996р., передбачалося наступне: громадяни України мають право на захист свого життя і здоров'я від наслідків аварій, катастроф, значних пожеж, стихійного лиха і вимагати від Уряду України, інших органів державної виконавчої влади, адміністрації підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності і господарювання гарантій щодо забезпечення його реалізації. Держава як гарант цього права створює систему цивільної оборони, яка має своєю метою захист населення від небезпечних наслідків аварій і катастроф техногенного, екологічного, природного та воєнного характеру (преамбула); заходи цивільної оборони поширюються на всю територію України, всі верстви населення, а розподіл за обсягом і відповідальністю за їх виконання здійснюється за територіально-виробничим принципом. Завданнями Цивільної оборони України є: запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного походження і запровадження заходів щодо зменшення збитків та втрат у разі аварій, катастроф, вибухів, великих пожеж та стихійного лиха; захист населення від наслідків аварій, катастроф, великих пожеж, стихійного лиха та застосування засобів ураження (ст.2) ; адміністрація підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності і господарювання надає своїм працівникам сховище, забезпечує засобами індивідуального захисту, сприяє здійсненню евакозаходів, створенню сил для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та їх готовності до практичних дій, а також виконанню заходів з цивільної оборони (ст.8).

Положенням "Про цивільну оборону України", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №299 від 10.05.1994р., в редакції чинній станом на 09.09.1996р. було передбачено наступне. З метою виконання завдання здійснюється комплекс заходів, які мають забезпечити укриття населення в захисних спорудах, його евакуацію, медичний, радіаційний і хімічний захист, а також захист від впливу біологічних засобів ураження. Укриття населення в захисних спорудах досягається: завчасним будівництвом захисних споруд і підтриманням їх у готовності до використання; комплексним освоєнням підземного простору міст та інших населених пунктів для розміщення підприємств, установ і організацій соціально-побутового, виробничого і господарського призначення (з урахуванням пристосування і використання частини приміщень для укриття населення в надзвичайних ситуаціях); обстеженням і обліком підземних і наземних будівель і споруд, що відповідають вимогам з захисту населення; дообладнанням з урахуванням реальної обстановки підвальних та інших заглиблених приміщень. Потреба у захисних спорудах визначається виходячи з необхідності укриття всіх робітників і службовців за місцем роботи і проживання, усього непрацюючого населення за місцем проживання (ст.3).

Законом України "Про приватизацію державного майна" передбачено наступне: приватизація майна державних підприємств України (надалі - приватизація) - це відчуження майна, що перебуває у загальнодержавній, республіканській (Республіки Крим) і комунальній власності, на користь фізичних та недержавних юридичних осіб (ст.1); приватизації не підлягають: інші об'єкти державної власності, необхідні для виконання державою своїх функцій (ст.5ч.2 в редакції Закону чинній станом на 09.09.1996р. - початок приватизації ВАТ Вінницяметлопостач ); приватизації не підлягають об'єкти, що мають загальнодержавне значення, а також казенні підприємства. До об'єктів, що мають загальнодержавне значення, відносяться майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів, основним видом діяльності яких є виробництво товарів (робіт, послуг), що мають загальнодержавне значення. Загальнодержавне значення мають: а) об'єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об'єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України … ; в) об'єкти, контроль за діяльністю яких з боку держави гарантує захист громадян від наслідків впливу неконтрольованого виготовлення, використання або реалізації небезпечної продукції, послуг або небезпечних виробництв, зокрема: протирадіаційні споруди (ст.5ч.2 в редакції Закону чинній станом на 11.02.1999р. - завершення приватизації ВАТ Вінницяметлопостач ).

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, оглянувши матеріали справи, суд прийшов до переконання в тому, що в задоволенні позову слід відмовити з наступних підстав.

Статтею 15 Цивільного кодексу України закріплено право кожної особи на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно з частиною першою статті 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи, громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.

Відповідно до статті 2 Господарського процесуального кодексу України господарський суд порушує провадження у справі за позовами, зокрема, прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.

Статтею 4 ГПК України передбачено: господарський суд вирішує господарські спори на підставі Конституції України, цього Кодексу, інших законодавчих актів України, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Господарський суд не застосовує акти державних та інших органів, якщо ці акти не відповідають законодавству України. Якщо в міжнародних договорах України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені законодавством України, то застосовуються правила міжнародного договору. Господарський суд у випадках, передбачених законом або міжнародним договором, застосовує норми права інших держав.

Статтею 20 Господарського кодексу України встановлено, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб'єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов'язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом. Порядок захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.

Статтею 16 Цивільного кодексу України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, при цьому способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

За приписами ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Заступник прокурора Вінницької області звертаючись до суду за захистом інтересів держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, Вінницької обласної державної адміністрації, Департаменту цивільного захисту Вінницької обласної державної адміністрації в позовній заяві та у письмових поясненнях, наданих в ході розгляду справи, самостійно визначив в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтував необхідність їх захисту, а також вказав органи, уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах щодо цивільного захисту населення.

В основу позовних вимог прокурора покладено твердження про незаконне вибуття об"єкту цивільної оборони (захисту) з державної власності в процесі приватизації ВАТ "Вінницяметалопостач" та запропоновано здійснити захист державних інтересів, окрім іншого, шляхом визнання незаконною приватизації захисної споруди цивільного захисту - сховища та виключення цієї споруди, яка розташована в м. Вінниці по вул. Київській, 78 з переліку нерухомого майна, яке передавалося ВАТ "Вінницяметалопостач" згідно наказу від 09.09.1996 р. № 637-П, а також з акту передачі нерухомого майна від 16.04.1999р. .

В ході розгляду справи судом на підставі безпосередньо досліджених судом доказів , встановлено що об"єкт цивільної оборони - окреме сховище 1976 року введення в експлуатацію, на 300 осіб, площею 150 м.кв., групи Б, клас ІІІ, № 00017, розташоване в м. Вінниці по вул.. Київська (122), 78, яке згідно запису в його обліковій картці в мирний час могло використовуватися як склад вантажів довготривалого зберігання , всупереч ст.5 ч.2 ЗУ "Про приватизацію державних підприємств " вибуло з державної власності в процесі приватизації ВАТ "Вінницяметалопостач", хоча вказаний об"єкт забезпечував виконання державою своїх функцій , в тому рахунку із захисту населення від наслідків аварій, катастроф, великих пожеж, стихійного лиха та застосування засобів ураження.

Вказане підтверджується наказом №86 від 28.03.1994р. про створення ВАТ "Вінницяголовпостач", довідкою та актом оцінки вартості переданого йому майна в якому окремо зазначалося майно, яке не підлягало приватизації - об"єкт цивільної оборони, вартістю 4,24 тис. грн. (т.1 а.с.126, а.с.144-147) .

В подальшому за наказом Регіонального відділення ФДМУ по Вінницькій області №637-П від 09.09.1996р. проведено корпоратизацію ВАТ "Вінницяголовпостач" шляхом створення чотирьох відкритих акціонерних товариства, в тому рахунку й ВАТ "Вінницяметалопостач". Цим наказом зобов"язано голову правління ВАТ "Вінницяголовпостач" скласти розподільчий баланс утворених підприємств станом на 01.03.1994р., а начальника відділу корпоратизації зобов"язано здійснити приватизацію майна новостворених цілісних майнових комплексів , в тому рахунку й "Вінницяметалопостач" (т.1 а.с.210).

Саме на виконання цього наказу органом приватизації було складено перелік нерухомого майна, що передається ВАТ "Вінницяметалопостач", до якого було включено : "склад грузів довгострокового зберігання " (т.1 а.с.211) . Факт передачі у власність ВАТ "Вінницяметалопостач" в процесі приватизації саме об"єкту цивільної оборони підтверджується також змістом довідки ВООБТІ від 06.10.1998р. №3/1-126 (т.1 а.с.86), а також план-поверхом на будівлю. "Н" по вул.. Київській,78, експлікацією приміщень та письмовим зверненням директора ВАТ "Вінницяметалопостач" до ВООБТІ в якому йдеться про зміну в назви основного засобу, а саме станом на 01.03.1994р. об єкт обліковувався як "приміщення укриття від стихійного лиха", а в процесі інвентаризації нерухомості в 1998р. став обліковуватися як "склад грузів довгострокового зберігання " (т.1 а.с.207-209).

Завершення приватизації ВАТ "Вінницяметалопостач" було оформлене наказом Регіонального відділення ФДМУ по Вінницькій області №128 від 11.02.1999р. (т.1 а.с.216) , а остаточна передача об"єкту цивільного захисту ВАТ "Вінницяметалопостач" оформлена актом передачі нерухомого майна від 16.04.1999р. в якому вказаний об"єкт рахується як склад грузів довгострокового зберігання (т.1 а.с.217) .

Наведене свідчить про встановлення судом протиправності переходу державного майна об"єкту цивільної оборони (захисту) - сховища по вул. Київській, 78 у власність ВАТ "Вінницяметалопостач" в процесі приватизації останнього , а в подальшому у власність ОСОБА_5 на підставі договору купівлі-продажу від 21.12.2013р. (т.1 с.с.224-225). На переконання суду наявність в досліджуваних документах різної інформації про площу та вартість спірного приміщення не є визначальним для вирішення даного спору.

Обраний прокурором спосіб захисту порушених прав та інтересів держави в частині визнання незаконною приватизації захисної споруди цивільного захисту - сховища та виключення цієї споруди, яка розташована в м. Вінниці по вул. Київській,78 з переліку нерухомого майна, яке передавалося ВАТ "Вінницяметалопостач" згідно наказу від 09.09.1996р. №637-П, а також з акту передачі нерухомого майна від 16.04.1999р., не відповідає способам , встановленим ст.20 ГК України та ст.16. ст.21 ЦК України.

Так, відповідно до змісту ст.1 ЗУ "Про приватизацію майна державних підприємств" в редакції чинній станом на 09.09.1996р. приватизація майна державних підприємств України (надалі - приватизація) - це відчуження майна, що перебуває у загальнодержавній, республіканській (Республіки Крим) і комунальній власності, на користь фізичних та недержавних юридичних осіб. Як вбачається з матеріалів справи приватизація ВАТ "Вінницяметалопостач" це процес триваючий в часі та визначений межами наказів №637-П від 09.09.1996р. та №128 від 11.02.1999р..

Без вирішення питання про визнання незаконними та скасування зазначених наказів, у відповідній частині, відсутні правові підстави для виключення споруди цивільного захисту - "склад грузів довгострокового зберігання" з відповідних переліку нерухомого майна та з акту передачі нерухомого майна, оскільки вони складалися на виконання саме цих наказів.

За відсутності підстав для задоволення вимог прокурора про визнання незаконною приватизації захисної споруди цивільного захисту - сховища та виключення цієї споруди, яка розташована в м. Вінниці по вул. Київській,78 з переліку нерухомого майна, яке передавалося ВАТ "Вінницяметалопостач" згідно наказу від 09.09.1996р. №637-П, а також з акту передачі нерухомого майна від 16.04.1999р., відсутні правові підстави для задоволення похідних вимог про визнання незаконними та скасування рішень виконавчого комітету Вінницької міської ради №2044 від 07.09.2006р. та №600 від 24.03.2009р., визнання недійсними свідоцтв про право власності на будівлі та споруди №258 від 07.09.2006р. та №1165 від 24.03.2009р., оскільки прокурором інші правові підстави для задоволення цих вимог не наведені.

При вирішенні даного спору суд також надав оцінку ефективності запропоновано прокурором способу захисту порушеного права.

Судом встановлено, що об"єкт нерухомості споруда цивільного захисту (об єкт цивільної оброни) протиправно вибула з власності держави в процесі приватизації ВАТ "Вінницяметалопостач", що описано вище. В подальшому вказаний об"єкт за договором купівлі-продажу від 21.12.2013р. перейшов з власності ВАТ "Вінницяметалопостач" у власність громадянина ОСОБА_5.

Разом з тим, способи захисту запропоновані прокурором в позові не забезпечують захист інтересів держави, які були порушені в процесі приватизації ВАТ "Вінницяметалопостач".

При цьому суд наголошує на тому, що національним законодавством передбачені ефективні способи захисту порушеного права у даних правовідносинах. Так захист прав держави, як власника майна, необхідного їй для здійснення своїх функцій, можливий шляхом задоволення віндикаційного позову, за наявності підстав, передбачених ст.388 ЦК, які дають право витребувати майно у добросовісного набувача відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеної у постановах: від 07.11.2012р. у справі №6-107цс12; 29.10.2014р. у справі №6-164цс14; від 19.11.2014р. у справі №6-170цс14; від 16.09.2015р. у справі №6-1203 .

Обґрунтування прокурором заявлених вимог з посиланням на норми міжнародного права у випадку , коли нормами цивільного та господарського законодавства України визначені ефективні способи захисту інтересів держави у конкретних правовідносинах, є недоречним з підстав, вказаних вище так і з урахуванням правової позиції Верховного Суду України, висловленої у постанові від 21.05.2012р. у справі №6-20цс11. Так у цій постанові суд вказав на те, що законодавчі обмеження матеріально -правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень ст . ст . 55, 124 Конституції України та ст . 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція ), відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту , не заборонений законом . Оскільки положення Конституції України та Конвенції мають вищу юридичну силу (ст . ст . 8, 9 Конституції України ), а обмеження матеріального права суперечать цим положенням , порушення цивільного права чи цивільного інтересу підлягають судовому захисту і у спосіб , не передбачений законом , зокрема ст . 16 ЦК України , але який є ефективним засобом захисту , тобто таким , що відповідає змісту порушеного права , характеру його порушення та наслідкам , спричиненим цим порушенням .

Отже, сукупність встановлених вище обставин переконує суд у відсутності підстав для задоволення позову, що в свою чергою не виключає захисту інтересів держави в інший спосіб , встановлений національним законодавством з урахуванням норм міжнародного права.

Що стосується заяви представника третьої особи про застосування позовної давності на підставі ст.267 ЦК (т.2 а.с.224), то вона задоволенню не підлягає з огляду на наступне. Відповідно до ст.267ч.3 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. З огляду на те, що за змістом ст.21 ГПК України третя особа не є стороною господарського процесу, то з урахуванням правової позиції висловленої Вищим господарським судом України у п.2.1 постанови пленуму №10 від 29.05.2013р. Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів у задоволенні заяви представника третьої особи про застосування позовної давності слід відмовити.

Враховуючи наведене, керуючись ст.ст. 4-3 - 4-5, 32, 33, 34, 43, 49,69, 82, 84, 85, 115 ГПК України, -

ВИРІШИВ :

Відмовити в задоволенні позову заступника прокурора Вінницької області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, Вінницької обласної державної адміністрації, Департаменту цивільного захисту облдержадміністрації до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій області, Виконавчого комітету Вінницької міської ради, Товариства з додатковою відповідальністю "Вінницяметалопостач", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_5 про визнання незаконною приватизації Відкритого акціонерного товариства "Вінницяметалопостач" в частині приватизації захисної споруди цивільного захисту - сховища, яке згідно приватизаційних документів поіменоване як "склад грузів довгострокового зберігання", розташоване по вул. Київській, 78 у м. Вінниці; виключення захисної споруди цивільного захисту - сховища, яке згідно приватизаційних документів поіменоване як "склад грузів довгострокового зберігання", розташоване по вул. Київській, 78 у м. Вінниці з Переліку нерухомого майна, що передається у власність відкритому акціонерному товариству "Вінницяметолопостач" згідно наказу від 09.09.1996 №637-П, а також з акта передачі нерухомого майна у власність Відкритому акціонерному товариству "Вінницяметалопостач" від 16.04.1999р.; визнання незаконними та скасування рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 07.09.2006р. №2044 "Про оформлення права власності на нерухоме майно" у частині оформлення Відкритому акціонерному товариству "Вінницяметалопостач" права власності на захисну споруду цивільного захисту по вул. Київській, 78 у м. Вінниці - склад грузів довгострокового зберігання літера "Н" площею 221 м.кв. (приміщення №№ 1-12); визнання недійсним свідоцтва про право власності на будівлі та споруди № 258 від 07.09.2006, у частині посвідчення права власності Відкритого акціонерного товариства "Вінницяметалопостач" на захисну споруду цивільного захисту по вул. Київській, 78 у м. Вінниці - склад грузів довгострокового зберігання літера "Н" площею 221 м (приміщення №№ 1- 12); визнання незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 24.03.2009 № 600 "Про оформлення права власності на нерухоме майно юридичним особам" у частині оформлення відкритому акціонерному товариству "Вінницяметалопостач" права власності на захисну споруду цивільного захисту по вул. Київській, 78 у м. Вінниці - склад грузів довгострокового зберігання літера "Н" площею 221 м 2 (приміщення №№ 1- 12); визнання недійсним свідоцтва про право власності на будівлі та споруди № 1165 від 24.03.2009, у частині посвідчення права власності Відкритого акціонерного товариства "Вінницяметалопостач" на захисну споруду цивільного захисту по вул. Київській, 78 у м. Вінниці - склад грузів довгострокового зберігання літера "Н" площею 221 м. кв.(приміщення №№ 1- 12).

Повне рішення складено 25 січня 2016 р.

Головуючий суддя Грабик В.В.

судді: Маслій І.В.

Банасько О.О.

віддрук. прим.:

1 - до справи;

2 - ГУ ДСУНС у Вінницькій обл. (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, 21021);

3 - Вінницькій облдержадміністрації (вул. Соборна, 70, м. Вінниця, 21050);

4 - виконкому ВМР (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21000);

5 - ТДВ "Вінницяметалопостач" (вул. Київська, 78, м. Вінниця);

Дата ухвалення рішення20.01.2016
Оприлюднено29.01.2016
Номер документу55186584
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/557/15

Рішення від 20.01.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 22.12.2015

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 17.11.2015

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 20.10.2015

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 17.09.2015

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 05.08.2015

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 14.07.2015

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Постанова від 02.06.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 20.05.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 20.04.2015

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні