Постанова
від 28.03.2007 по справі 5/262-13/47
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

5/262-13/47

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

ПОСТАНОВА

          

28.03.07                                                                                           Справа№ 5/262-13/47

Господарський суд Львівської області у складі головуючого судді Станька Л.Л.,  при секретарі Щигельській О.І., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовною заявою: державного територіально-галузевого об”єднання „Львівська залізниця”, м.Львів

до відповідача: ДПІ у м.Рівне, м.Рівне

про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.08.06. №0001842342/0/23-121

За участю представників сторін:

Від позивача: Завалишин Ю.О. –ю/к сектору аналізу фінансово-економічного стану

Від відповідача: не з”явився

Відкрито провадження у справі за позовом державного територіально-галузевого об”єднання „Львівська залізниця”, м.Львів до  ДПІ у м.Рівне, м.Рівне про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.08.06. №0001842342/0/23-121 та стягнення судових витрат.

В засіданні суду 27.03.07р. оголошено перерву до 28.03.07р.

З”ясовано:

як викладено в позовній заяві, що 02.08.06 р. представниками ДПІ у м. Рівне складено акт без номеру "Про результати виїзної планової документальної перевірки Управління будівельно-монтажних робіт і цивільних споруд № 3 Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2005р. по 31.03.2006р.". На підставі зазначеного акту, згідно з підпунктом "б" підпункту 4.2.2 ст. 4 та п.п. 17.1.1, 17.1.2 ст. 17 Закону України від 21.12.2000 р. №2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" та згідно з п.п. 2.2.2 ст. 2 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.1994р. № 334/94-ВР в редакції Закону від 22.05.1997р. № 283/97-ВР (із змінами та доповненнями), за податковим повідомленням-рішенням від 10.08.06р. № 0001842342/0/23-121 Управлінню будівельно-монтажних робіт і цивільних споруд №3 - відокремленому підрозділу Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" визначено податкове зобов'язання з податку на прибуток у сумі 6152,00 грн та застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 3420,00грн., разом - 9572,00 грн.

Державне територіально-галузеве об'єднання "Львівська залізниця" вважає, що податкове повідомлення-рішення ДПІ у м. Рівне від 10.08.06р. № 0001842342/0/23-121 не відповідає обставинам справи та суперечить вимогам чинного законодавства, зокрема:

посилання відподача на те, що Управлінням будівельно-монтажних робіт і цивільних споруд № 3 (далі БУ-3) порушено вимоги п.п. 2.2.2 п. 2.2 ст. 2 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" не відповідає чинному законодавству. Згідно вказаного підпункту, платниками податок на прибуток, що одержаний не від господарської діяльності залізничного транспорту, є підприємства залізничного транспорту та їх структурні підрозділи. Посилаючись на вказану норму Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", відповідач вважає, що прибуток від надання послуг оренди, реклами, лазні та здавання металобрухту має бути оподаткований БУ-3.

Відповідно до п. 2.2 ст. 2 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", платниками податку на прибуток, одержаний від господарської діяльності залізничного транспорту, є управління залізниці.

Пунктом 1.32 зазначеного Закону визначено поняття "господарська діяльність": господарська діяльність - будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою. Під безпосередньою участю слід розуміти зазначену діяльність особи через свої постійні представництва, філіали, відділення, інші відокремлені підрозділи, а також через довірену особу, агента або будь-яку іншу особу, яка діє від імені та на користь першої особи. Позивачем вказується, що управління залізниці фактично і здійснює всю господарську діяльність тільки через свої відокремленні підрозділи.

В свою чергу, п.4.1 ст.4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" визначено, що валовий дохід - це загальна сума доходу платника від усіх видів діяльності. Цим же Законом прямо передбачений перелік господарських операцій, по яких ведеться окремий податковий облік. Це, наприклад, торгівля цінними паперами, дохід, що оподатковується за різними ставками або не оподатковується або щодо якого застосовуються пільги в оподаткуванні.  Однак, серед  цих операцій  господарська або не господарська діяльність підприємств залізничного транспорту відсутня.

Надання рекламних послуг та послуг оренди і лазні, доходи від яких оподатковані відповідачем, передбачено відповідно пунктами 2.3.15, 2.2.24 та 4.5 статуту ДТГО "Львівська залізниця". Здавання металобрухту проводиться відповідно до п.п.2.3.12 статуту ДТГО "Львівська залізниця".

Донарахована відподачем сума податку на прибуток в розмірі 6152,00 грн. фактично сплачена у бюджет за результатами відображення господарської діяльності юридичної особи - ДТГО "Львівська залізниця", а саме: у деклараціях за І квартал 2005 року, перше півріччя 2005 року, 9 місяців 2005 року, 2005 рік та І квартал 2006 року, поданих юридичною особою до ДПІ у м. Львові.

В Законі України "Про оподаткування прибутку підприємств" йдеться саме про підприємства залізничного транспорту та їх структурні підрозділи, а не про структурні підрозділи управління залізниці.

Відповідно до ст. ст. 1,4 Закону України "Про залізничний транспорт" від 04.07.1996р. № 273/96-ВР (із змінами та доповненнями), залізничний транспорт - виробничо-технологічний комплекс організацій і підприємств залізничного транспорту загального користування, призначений для забезпечення потреб суспільного виробництва і населення країни в перевезеннях у внутрішньому і міжнародному сполученнях та надання інших транспортних послуг усім споживачам без обмежень за ознаками форми власності та видів діяльності тощо. Основною організаційною ланкою на залізничному транспорті є залізниця - статутне територіально-галузеве об'єднання, до складу якого входять підприємства, установи та організації залізничного транспорту і яке, при централізованому управлінні, здійснює перевезення пасажирів та вантажів у визначеному регіоні транспортної мережі. Повноваження, права та обов'язки залізниць визначаються цим Законом, їх статутами, затвердження яких здійснюється Міністерством транспорту та зв'язку України.

В частині п'ятій ст. 4 Закону України "Про залізничний транспорт" вказано, що крім залізниць складовою ланкою залізничного транспорту є також підприємства залізничного транспорту, що разом із залізницями належать до загальнодержавної власності і управління яких здійснюється органом управління залізничним транспортом - Державною адміністрацією залізничного транспорту України (Укрзалізницею), підпорядкованим Міністерству транспорту та зв'язку України. Тобто, підприємства залізничного транспорту знаходяться на одному рівні з управліннями залізниць і не підпорядковані їм, прикладом таких підприємств є Укрзалізпром, до складу якого входить низка заводів з ремонту рухомого складу (локомотивів, вагонів та інших елементів рухомого складу), та Укррефтранс, до складу якого входять підрозділи, що займаються обслуговуванням спеціалізованих перевезень швидкопсувних вантажів у рефрижераторних вагонах.

У статті 5 цього ж Закону також поняття залізниці та підприємства залізничного транспорту не змішуються, а, навпаки, підкреслюється, що вони є повноправними ланками залізничного транспорту. Так, у даній статті визначено, що майно, закріплене за залізницями, підприємствами, установами та організаціями залізничного транспорту загального користування, є загальнодержавною власністю і управління ним здійснюється Укрзалізницею в межах повноважень, визначених чинним законодавством України. Рішення про закріплення транспортних засобів та їх безоплатну передачу однією залізницею або підприємством залізничного транспорту загального користування іншим залізницям та підприємствам без зміни форми власності приймаються Укрзалізницею. Крім того, передача в оренду, обмін та надання в тимчасове користування, а також виведення з експлуатації рухомого складу і контейнерів, що перебувають у загальнодержавній власності, здійснюються залізницями та підприємствами залізничного транспорту загального користування за погодженням з Укрзалізницею.

Підприємство, за визначенням п. 1 ст. 62 Господарського кодексу України, - самостійний суб'єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб'єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами. Відповідно до п.п. З, 4 цієї ж статті підприємство, якщо законом не встановлено інше, діє на основі статуту та є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку із своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом.

Державне територіально-галузеве об'єднання "Львівська залізниця", у відповідності до вищевказаних вимог законодавства, діє на підставі статуту, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 31.01.2006р. № 80 та зареєстрованого державним реєстратором 06.02.2006р. за № 14151050051000929 (перереєстрацію проведено в зв'язку із зміною найменування "Львівська державна залізниця" на "Державне територіально-галузеве об'єднання "Львівська залізниця"). Наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 03.05.2006р. № 413 затверджена нова редакція статуту ДТГО "Львівська залізниця", реєстрація якої належним чином проведена 20.06.2006р. за № 14151050080000929, в якій крім повного найменування за залізницею закріплене також скорочене - "ДТГО "Львівська залізниця".

Відповідно до п. 1.2 статуту, до складу ДТГО "Львівська залізниця" входять відокремлені структурні підрозділи, що в порядку ст. 64 Господарського кодексу України та ст. 95 Цивільного кодексу України діють на підставі Положень про відокремлений структурний підрозділ і не є юридичними особами.

У відповідності до вищенаведеного, БУ-3 здійснює свою діяльність на підставі Положення про відокремлений підрозділ "Управління будівельно-монтажних робіт і цивільних споруд №3" Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця", затвердженого наказом начальника залізниці від 23.03.2006р.

Згідно із пунктом п. 2.1 Положення, предметом діяльності БУ-3 є своєчасне та якісне виконання будівельно-монтажних і ремонтно-будівельних робіт на об'єктах нового будівництва, реконструкції, розширення, капітального та поточного ремонту будівель, споруд тощо.

З огляду на вищевикладене, структурні підрозділи управління залізниці не можуть бути самостійними платниками податку на прибуток, оскільки не мають статусу підприємства залізничного транспорту або його структурного підрозділу.

Посилання відповідача на Постанову КМУ "Про перелік робіт (послуг), що належать до основної діяльності залізничного транспорту, та Порядок розподілу доходних надходжень від основної діяльності залізничного транспорту" від 16.02.1998р. № 173, про те, що послуги з розміщення реклами, оренди, лазні та здавання металобрухту не входять до переліку робіт та послуг, що належать до господарської діяльності залізничного транспорту і не спрямовані на виконання єдиного перевізного процесу, в даному випадку позивачем вважається безпідставним з наступних підстав.

В резолютивній частині постанови КМУ від 16.02.1998р. № 173 йде мова про затвердження переліку робіт (послуг), що належать до основної діяльності залізничного транспорту, а не переліку робіт (послуг), що належать до господарської діяльності залізничного транспорту. Як вказано вище, визначення господарської діяльності наведено у п.1.32 ст.1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

В п.1 приміток до Переліку даної постанови зазначено, що основна діяльність залізничного транспорту є складовою частиною загальної господарської діяльності і означає діяльність усіх взаємопов'язаних підприємств та структурних підрозділів галузі, спрямовану на виконання єдиного перевізного процесу. Жодного слова в цьому пункті не сказано, що інші роботи (послуги), які не увійшли до Переліку, до господарської діяльності залізничного транспорту не відносяться. В той же час нормами Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" встановлено, що платниками податку на прибуток, одержаний від господарської діяльності залізничного транспорту, є управління залізниці.

Основна діяльність залізниць включає в собі експлуатаційну (перевізну) діяльність, яка безпосередньо пов'язана з виконанням і обслуговуванням єдиного перевізного процесу, та підсобно-допоміжну діяльність, тобто діяльність відокремлених підрозділів, пов'язану з виконанням ряду допоміжних операцій та організацією виробництв, продукція (послуги) яких використовується для потреб експлуатаційної діяльності залізниць. Знову ж таки, жодного слова про належність робіт (послуг) з підсобно-допоміжної діяльності до негосподарської діяльності залізничного транспорту немає.

В даному випадку кошти, які отримуються БУ-3 від послуг від розміщення реклами, оренди, лазні, здавання металобрухту скеровуються в першу чергу на виплату заробітної плати працівникам БУ-3, тобто для забезпечення експлуатаційної діяльності, а саме обслуговування та всі види ремонту основних фондів.

З урахуванням усього вищевикладеного, залізниця ще 10.12.2004 року листом №  НЗЕ-10/4206 повідомила керівництво ДПА у Рівненській області про те, що з 01.01.05р. платником податку на прибуток буде управління залізниці і буде подавати єдину зведену декларацію з податку на прибуток в ДПІ у м.Львові.

Відповідачем позовні вимоги заперечуються.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши представників сторін та оцінивши докази у їх сукупності, господарський суд відзначає наступне:

перелік робіт (послуг), що належать до основної діяльності залізничного транспорту, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 1998р. №173, включає послуги експлуатаційної діяльності залізниць та роботи (послуги), що виконуються (надаються) підрозділами основної діяльності залізниць.

Як встановлено актом перевірки (стор.10), що УБМР і ЦС №3 отримувались доходи від здійснення неосновної господарської діяльності, зокрема:

1) укладено договір оренди державного нерухомого майна № 252 від 09.08.2005 р., згідно якого ПП "Саді" ( код 33170574, м. Луцьк, вул Гнідавська, 46а/1) приймає в строкове платне користування адмінбудівлю загальною площею 132,1 кв. м, яка розташована за адресою м. Луцьк, вул. Стрілецька, 39, що обліковується на балансі УБМР і ЦС № 3. Орендна плата спрямовується: 70% - до держбюджету, 30% - на рахунок балансоутримувача.. Від ПП "Саді" за оренду надійшло за: 3-ій кв. 2005 р.-176,42 грн.; 4-й кв. 2005 р. - 744,97 грн.; 1-й кв. 2006 р. 580,21 грн.

2)          укладено договір оренди державного нерухомого майна № 1 від 01.12.2002 р. та договір №270 від 12.10.2005 р., згідно якого ТОВ "Світлофор" (м.Луцьк) приймає в строкове платне користування   приміщення   ресторану   "Світлофор"   загальною   площею   424,1 кв.  м, що розташоване за адресою м. Луцьк, вул. Стрілецька, 47 та обліковується на балансі УБМР і ЦС №3. Орендна плата спрямовується: 70% - до держбюджету, 30% - на рахунок балансоутримувача. Від ТОВ "Світлофор" за оренду надійшло за: 1-й кв. 2005 р. - 5776,95 грн., 2-й кв. 2005 р.-5582,35 грн., 3-й кв. 2005 р. - 5662,64 грн., 4-й кв. 2005 р.- 4402,87 грн., 1-й кв. 2006 р.-3429,06 грн.

3)          здано металобрухту за: 1-й кв. 2005 р.,  приймально-здавальний акт № 0377 від 25.03.2005р. з ВАТ "Рівневтормет" - 224,25 грн., акт №180 від 22.03.2005 р. ВАТ "Волиньвтормет" - 517,08 грн.; 2-й кв. 2005 р. - заготівельний акт № 70001719 від 28.04.2005р. ДП "Рівневторкольормет" - 73,70 грн.; заготівельний акт № 70001807 від 25.06.2005 р. ДП "Рівневторкольормет" - 54,60 грн.; 3-й кв. 2005 р. -          приймально-здавальний акт № 366 від 06.07.2005 р. ВАТ "Волиньвтормет" - 475,34 грн.; 4-й кв. 2005 р. - приймально-здавальний акт № 678 від 30.11.2005 р. ВАТ "Волиньвтормет" -444,17 грн., приймально-здавальний акт № 1866 від 30.11.2005 р. АТ "Рівневтормет" - 87,50 грн.; 1-й кв. 2006 р. - заготівельний акт № 70002197 від 15.03.2006 р. ДП "Рівневтормет"- 140,70 грн.

4) надано послуг лазні за 1-й кв. 2005 р. на суму 7900,83 грн., 2-й кв. 2005 р.-6888,34 грн., за 3-й кв. 2005 р. –0, 4-й кв. 2005 р. - 10640,82 грн., 1-й кв. 2006 р - 13938,33 грн.

Дані роботи (послуги) не належать до основної діяльності залізничного транспорту.

В додаткових поясненнях від 13.03.07р. залізниця пояснює, що ДТГО „Львівська залізниця” сплачено податок на прибуток за І-й квартал 2005 року, І-ше півріччя 2005 року, 9-ть місяців 2005 року, 2005 рік та І-й квартал 2006 року, що підтверджено єдиними зведеними деклараціями з цього податку, поданими до ДПІ у м.Львові.

Обгрунтовуючи правомірність сплати податку, позивачем додано до справи лист ДПА України від 16.07.04р. №5865/6/15-1116. В цьому листі ДПА України робить висновок, що управління Залізниці є платниками податку на прибуток, одержаний від господарської діяльності залізничного транспорту, а платниками податку на прибуток, що одержаний не від господарської діяльності залізничного транспорту, є підприємства залізничного транспорту та їх структурні підрозділи, що кореспондуються із приведеним Переліком. Однак, позивачем зазначено, що платниками податку на прибуток, що одержаний не від господарської діяльності залізничного транспорту, є структурні підрозділи, які мають статус юридичних осіб. Такий висновок не відповідає п.1.1 ЗУ „Про порядок погашення зобов”язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”, згідно якого, платниками податків є також, крім юридичних осіб, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи.      

З огляду на викладене і керуючись ст.ст.122-124,127,130,135,143,151-154,160,161,163,167 КАС України, суд, -

                                            

                                                   постановив:

1.В позові відмовити повністю.

2.Строк і порядок набрання постановою законної сили та її оскарження здійснюються згідно вимог ст.ст.186 та 254 КАСУ.

                                                

Суддя                                                                                                       Станько Л.Л.                     

Дата ухвалення рішення28.03.2007
Оприлюднено27.08.2007
Номер документу553963
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/262-13/47

Постанова від 28.03.2007

Господарське

Господарський суд Львівської області

Станько Л.Л.

Ухвала від 08.02.2007

Господарське

Господарський суд Львівської області

Станько Л.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні