Постанова
від 04.08.2009 по справі 15/128-б
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2009 р. № 15/128-б

Вищий господарський с уд України у складі колегії с уддів:

головуючого Короткевича О.Є. (доповідач у справі)

суддів : Заріцької А. О., Хандурін М. І .

розглянувши матеріали кас аційної скарги Державної податкової інсп екції у Шевченківському рай оні міста Києва

на ухвалу господарського суду міст а Києва від 19.05.2009 року

у справі № 15/128-б

за заявою боржника Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Аероскан-Лог істик"

про Банкрутство

За участю представни ків учасників судового прова дження:

від ліквідатора Не з'явився

від скаржника Махнівський М. О. дов. від 05.05.2 009 року №2549/9/10-214

В С Т А Н О В И В :

02.03.2009 року господарським судом міста Києва порушено п ровадження у справі №15/128-б про банкрутство Товариства з обм еженою відповідальністю "Аер оскан-Логістик" (Далі - ТОВ "А ероскан-Логістик"), введено мо раторій на задоволення вимог кредиторів на весь час прова дження у справі про банкрутс тво з усіма наслідками перед баченим законом.

Постановою господарського суду міста Києва від 11.03.2009 року в порядку ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспром ожності боржника або визнанн я його банкрутом» визнано ТО В "Аероскан-Логістик" код 32856939 ба нкрутом, відкрито ліквідацій ну процедуру та призначено л іквідатором банкрута Ільчи нка А. М.

В порядку ст. 32 Закону Україн и «Про відновлення платоспро можності боржника або визнан ня його банкрутом» ліквідато ром ТОВ "Аероскан-Логістик" бу ло подано звіт по ліквідації підприємства банкрута та лі квідаційний баланс банкрута станом на 20.04.2008 року.

Ухвалою господарського су ду міста Києва від 19.05.2009 року за тверджено вищезазначений зв іт ліквідатора та ліквідацій ний баланс ТОВ "Аероскан-Логі стик" та припинено проваджен ня у справі №15/128-б.

Не погоджуючись з при йнятим у справі судовим акто м, Державна податкова інспек ція у Шевченківському районі міста Києва звернулася з кас аційною скаргою, в якій проси ть скасувати ухвалу господа рського суду міста Києва від 19.05.2009 року про затвердження зві ту ліквідатора та ліквідацій ного балансу, аргументуючи п орушенням судом норм матеріа льного та процесуального пра ва та припинити провадження у справі №15/128-б.

Ухвалою Вищого господарсь кого суду України від 13.07.2009 року прийнято касаційну скаргу Д ержавної податкової інспекц ії у Шевченківському районі міста Києва на ухвалу господ арського суду міста Києва ві д 19.05.2009 року до провадження та п ризначено скаргу до розгляду .

Колегія суддів Вищого госп одарського суду України, пер еглянувши у касаційному поря дку ухвалу суду першої інста нції, на підставі встановлен их фактичних обставин справи перевіривши застосування су дом норм матеріального та пр оцесуального права, дійшла в исновку, про наявність право вих підстав для часткового з адоволення касаційної скарг и, виходячи з наступного.

Згідно зі ст.41 ГПК України го сподарські суди розглядають справи про банкрутство у пор ядку провадження, передбачен ому цим Кодексом, з урахуванн ям особливостей, встановлени х Законом України "Про віднов лення платоспроможності бор жника або визнання його банк рутом".

Відповідно ст. ст. 4, 43 ГПК Укр аїни судове рішення є законн им та обґрунтованим лише у ви падку всебічного повного та об' єктивного розгляду в суд овому процесі всіх обставин справи в їх сукупності у відп овідності з нормами матеріал ьного та процесуального прав а.

Згідно ст. 33 ГПК України к ожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона поси лається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази по даються сторонами та іншими учасниками судового процесу .

Ухвала суду про затверд ження звіту ліквідатора, лік відаційного балансу є за сво єю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в я кому необхідно повно відобра зити обставини, що мають знач ення для даної справи (вчинен ня належних дій по виявленню активів та пасивів боржника , зокрема, виявлення ліквідат ором кредиторів та дотриманн я їх процесуальних прав підч ас розгляду їх грошових вимо г , доведення неможливості ві дновлення платоспроможност і боржника внаслідок вжитих ліквідатором заходів, доведе ння неможливості задоволенн я визначених ліквідатором ви мог кредиторів з наслідками його ліквідації), висновки су ду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинн і бути вичерпними, відповіда ти дійсності та підтверджува тися достовірними доказами, дослідженими в судовому засі данні (Постанова Пленуму Вер ховного Суду України від 29.12.1976 № 11).

Затверджуючи звіт ліквід атора, ліквідаційний баланс та припиняючи провадження по справі, господарський суд пе ршої інстанції виходив з тог о, що відповідно до поданого л іквідатором боржника звіту у боржника - ТОВ "Аероскан-Логіс тик" відсутні будь-які активи , за рахунок яких можна було б задовольнити вимоги кредито ра та наявні всі підстави лік відувати банкрута.

Однак вищезазначений висн овок суду являється передчас ним.

Відповідно до чинного зако нодавства рішення суду є зак онним тоді, коли суд, виконавш и всі вимоги процесуального законодавства і всебічно пер евіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нор мами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а за їх в ідсутності - на підставі зако ну, що регулює подібні віднос ини, або виходячи із загальни х засад і змісту законодавст ва України.

Оскаржувана ухвала суду пе ршої інстанції зазначеним ви ще вимогам не відповідає.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про відновлення пла тоспроможності боржника або визнання його банкрутом" про вадження у справах про банкр утство регулюється цим Закон ом, Господарським процесуаль ним кодексом України, іншими законодавчими актами Україн и.

Як вбачається із матеріалі в справи, провадження по спра ві про банкрутство ТОВ "Аерос кан-Логістик" було порушене г осподарським судом міста Ки єва на підставі ст. 51 Закону Ук раїни "Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом".

Відповідно до абз. 4 ст. 1 Зако ну України "Про відновлення п латоспроможності боржника а бо визнання його банкрутом" с уб'єкт господарської діяльно сті може бути визнаний банкр утом тільки в разі встановле ння господарським судом його неспроможності відновити св ою платоспроможність та задо вольнити визнані судом вимог и кредиторів не інакше як чер ез застосування ліквідаційн ої процедури.

Відповідно до ст. 51 Закону Ук раїни "Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом", якщо в артості майна боржника - юрид ичної особи, щодо якого прийн ято рішення про ліквідацію, н едостатньо для задоволення в имог кредиторів, така юридич на особа ліквідується в поря дку, передбаченому цим Закон ом. У разі виявлення зазначен их обставин ліквідатор (лікв ідаційна комісія) зобов'язан і звернутись до господарсько го суду із заявою про порушен ня справи про банкрутство та кої юридичної особи. За резул ьтатами розгляду заяви про п орушення справи про банкрутс тво юридичної особи, майна як ої недостатньо для задоволен ня вимог кредиторів, господа рський суд визнає боржника, я кий ліквідується, банкрутом, відкриває ліквідаційну проц едуру, призначає ліквідатора . Обов'язки ліквідатора можут ь бути покладені на голову лі квідаційної комісії (ліквіда тора) незалежно від наявност і в нього ліцензії. Кредитори мають право заявити свої пре тензії до боржника, який лікв ідується, в місячний строк з д ня публікації оголошення про визнання боржника, який лікв ідується, банкрутом.

Згідно з ч.4 ст.105 ЦК України ко місія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих з асобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юри дичної особи, що припиняєтьс я, повідомлення про припинен ня юридичної особи та про пор ядок і строк заявлення креди торами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації пов ідомлення про припинення юри дичної особи.

Після розміщення комісією з припинення юридичної особ и в друкованих засобах інфор мації повідомлення про припи нення юридичної особи, в поря дку ч. 4 ст. 105 ЦК України, цей факт стає загальновідомим.

Відповідно до ч. 1 ст. 110 ЦК Укра їни юридична особа ліквідуєт ься за рішенням її учасників або органу юридичної особи, у повноваженого на це установч ими документами, в тому числі , у зв'язку із закінченням стро ку, на який було створено юрид ичну особу, досягнення мети, д ля якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Згідно з ч. 3 ст. 110 ЦК України, я кщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для зад оволення вимог кредиторів, ю ридична особа ліквідується в порядку, встановленому зако ном про відновлення платоспр оможності боржника або визна ння його банкрутом.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 111 Ц К України ліквідаційна коміс ія після закінчення строку д ля пред'явлення вимог кредит орами складає проміжний лікв ідаційний баланс, який місти ть відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідує ться перелік пред'явлених кр едиторами вимог, а також про р езультати їх розгляду. Промі жний ліквідаційний баланс за тверджується учасниками юри дичної особи або органом, яки й прийняв рішення про ліквід ацію юридичної особи.

Згідно з ч.5 ст.60 Господарсько го кодексу України, яка регул ює загальний порядок ліквіда ції суб'єкта господарювання, ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господ арювання, який ліквідується і розраховується з кредитора ми, складає ліквідаційний ба ланс та подає його власнику а бо органу, який призначив лік відаційну комісію. Достовірн ість та повнота ліквідаційно го балансу повинні бути пере вірені у встановленому закон одавством порядку.

Як вбачається з матеріалів справи Товариство з обмежен ою відповідальністю "Аероска н-Логістик" не виконало вимог и суду викладених в ухвалі го сподарського суду міста Києв а від 02.03.2009 року про порушення п ровадження у справі №15/128-б про банкрутство Товариства з обм еженою відповідальністю "Аер оскан-Логістик", якою зобов'яз ано заявника надати суду від повідно ч. 1 ст. 105 ЦК України док ази від органу, що здійснює де ржавну реєстрацію про внесен ня до Єдиного державного реє стру юридичних та фізичних о сіб - підприємців відомості про те, що юридична особа - бо ржник перебуває в процесі пр ипинення, надати суду оригін ал примірника друкованого за собу масової інформації, в як ому опубліковано оголошення про припинення юридичної ос оби - боржника та про порядок і строк заявлення кредитора ми вимог до неї відповідно до ч. 4 ст. 105 ЦК України, виконати ви моги ст. 36 ГПК України, надати с уду докази про внесення держ авним реєстратором запису до Єдиного державного реєстру про порушення провадження у справі про банкрутство відп овідно до ч. 1 ст. 39 Закону Украї ни "Про державну реєстрацію ю ридичних осіб та фізичних ос іб - підприємців", а судом не здійснено свої повноважень передбачених ст. 38 ГПК Україн и.

Звіт ліквідатора та подан ий ним ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне пр оведення ліквідатором всіх з аходів ліквідаційної процед ури, повне вчинення ним дій по виявленню кредиторів та акт ивів боржника, за результато м розгляду яких суд приймає р ішення про можливість віднов лення платоспроможності бор жника або встановлює неможли вість задоволення вимог конк ретних кредиторів та приймає рішення про його ліквідацію та припинення провадження у справі.

Відповідно до ст. 25 Закону Ук раїни „Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом” вбач ається, що ліквідатор з дня свого призначення здійсн ює такі повноваження: прийм ає до свого відання майно бо ржника, вживає заходів по заб езпеченню його збереження; в иконує функції з управлінн я та розпорядження майном банкрута; здійснює інвентар изацію та оцінку майна бан крута згідно з законодавство м; аналізує фінансове станов ище банкрута; виконує повнов аження керівника (органів уп равління) банкрута; очолює лі квідаційну комісію та формує ліквідаційну масу.

Як вбачається з вимог ст. 25 Закону ліквідатор зобов'язан ий вчинити всі можливі дії що до з'ясування активу та пасив у боржника шляхом запитів до відповідних органів, у тому ч ислі державної виконавчої сл ужби, банківських установ, бю ро технічної інвентаризації , реєстраційних відділень МВ С України тощо.

Відповідно ст. 31 ГПК при ре алізації своїх прав та обо в'язків арбітражний керуючи й зобов'язаний діяти сумлін но та розумно з урахуванням інтересів боржника та його к редиторів.

Відповідно ст. 32 Закону пі сля завершення усіх розрахун ків з кредиторами ліквідатор подає до господарського су ду звіт та ліквідаційний ба ланс, до якого додаються: пока зники виявленої ліквідаці йної маси (дані її інвентар изації); відомості про реалі зацію об'єктів ліквідаційн ої маси з посиланням на укла дені договори купівлі-продаж у; копії договорів купівлі-п родажу та акти приймання-пер едачі майна; реєстр вимог кре диторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджуют ь погашення вимог кредиторів .

Отже, законодавцем передб ачено обов' язковий перелік додатків до звіту ліквідато ра, які подаються суду разом і з звітом ліквідатора та є пре дметом дослідження в судовом у засіданні за підсумками лі квідаційної процедури, яке п роводиться за участю кредито рів (комітету кредиторів).

Судом першої інстанції не належно досліджено здійснен ня ліквідатором передбачени х чинним законодавством захо дів з ліквідації боржника та виконання ним своїх обов' я зків під час ліквідаційної п роцедури, у зв'язку з чим суд д ійшов передчасного висновку про відповідність звіту лік відатора вимогам Закону.

Ухвала суду першої інстан ції про затвердження звіту л іквідатора та ліквідаційног о балансу не містить аналізу звіту ліквідатора; не дає оці нки наявності (відсутності) н еобхідних додатків до звіту ліквідатора, зокрема, запиті в до відповідних органів, у то му числі державної виконавчо ї служби, даних інвентаризац ії майна боржника, банківськ их установ не мотивує виснов ків суду про необхідність лі квідації юридичної особи бор жника.

Тобто, при винесенні оскар жуваної ухвали господарськи й суд не з' ясував дійсних об ставин справи, прав і обов' я зків учасників спірних право відносин, що вплинуло на прав ильність застосування норм м атеріального та процесуальн ого права, чим порушення суда ми вимог ст. 43 ГПК України щодо повного, всебічного і об'єкти вного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності.

В контексті викладеног о, Колегія суддів Вищого госп одарського суду України, вва жає за необхідне, ухвалу госп одарського суду міста Києва від 19.05.2009 року у справі №15/128-б ска сувати, а справу передати на р озгляд до господарського суд у міста Києва.

При новому розгляді спра ви суду слід врахувати вище в икладене, більш повно та всеб ічно перевірити дійсні обста вини справи, дати належну оці нку зібраним по справі доказ ам, доводам та запереченням с торін та учасників проваджен ня у даній справі і в залежнос ті від встановленого та вимо г закону постановити законне та обґрунтоване рішення.

На підставі викладеного т а керуючись ст.51 Закону Україн и "Про відновлення платоспро можності боржника або визнан ня його банкрутом", ст. ст. 1115, 1117- 111 13 ГПК України, Вищий господар ський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скар гу Державної податкової інсп екції Шевченківському район і міста Києва на ухвалу госпо дарського суду міста Києва в ід 19.05.2009 року у справі №15/128-б задо вольнити частково.

2. Ухвалу господарсько го суду міста Києва від 19.05.2009 ро ку у справі №15/128-б скасувати.

3. Справу направити на розгляд до господарського с уду міста Києва.

Головуючий О. Є . Короткевич

Судді А. О. Заріцька

М. І. Хандурін

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення04.08.2009
Оприлюднено05.12.2009
Номер документу5609672
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/128-б

Ухвала від 11.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хоменко М.Г.

Ухвала від 11.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хоменко М.Г.

Ухвала від 17.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хоменко М.Г.

Постанова від 20.04.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хоменко М.Г.

Ухвала від 02.03.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Копитова О.С.

Ухвала від 13.07.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Постанова від 04.08.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Постанова від 11.03.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хоменко М.Г.

Ухвала від 02.03.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хоменко М.Г.

Ухвала від 19.05.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хоменко М.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні