Постанова
від 29.02.2016 по справі 925/1571/15
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" лютого 2016 р. Справа№ 925/1571/15

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Федорчука Р.В.

суддів: Майданевича А.Г.

Лобаня О.І.

при секретарі судового засідання Лисенко М.В.

за участю представників сторін:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: не з'явився;

розглядає апеляційну скаргу Черкаської міської ради

на рішення господарського суду Черкаської області від 03.11.2015 року

у справі №925/1571/15 (суддя Дорошенко М.В.)

за позовом Черкаської міської ради

до приватного підприємства Гелон

про внесення змін до договору, -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Черкаської області від 03.11.2015 у справі № 925/1571/15 позовні вимоги Черкаської міської ради задоволено частково, внесено зміни до договору оренди землі від 28.09.2005, саме в пункт 2.1 розділу 2 договору, який викладено в редакції: "В оренду передається земельна ділянка площею 0,3532 га, (кадастровий номер - 7110136400:02:018:0009) (без права передачі її в суборенду) по вул. Чигиринській, 13. За функціональним використанням земельна ділянка відноситься: на період будівництва терміном 20 місяців з дати прийняття рішення, але не пізніше вводу в експлуатацію до земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (землі зайняті поточним будівництвом); після завершення будівництва до категорії земель промисловості."; в пункт 2.4 договору, який викладено в редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою Управління Держземагенства у Черкаському районі Черкаської області від 21.11.2014 №01-09/8600 становить 1009167,42 грн. землі промисловості"; в пункт 4.1 договору, який викладено в редакції: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Чигиринській, 13 встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 30275,00 грн. - землі промисловості.". Суд відмовив у задоволенні позовних вимог про внесення змін до договору від 28.09.2005 щодо встановлення штрафу.

Рішення обґрунтоване тим, що кадастровий номер земельної ділянки як і розмір орендної плати є істотними умовами договору оренди землі, а в свою чергу розмір орендної плати за договором оренди землі має відповідати встановленим Податковим кодексом України граничним розмірам орендної плати за землю і разом з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки є основою для визначення конкретної суми орендної плати за землю, а тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі Закону України „Про оцінку земель" та зміна нормативно встановлених граничних розмірів орендної плати за землю є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди землі.

Не погодившись із вказаним рішенням, позивач звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційної скаргою на рішення суду, в якій просить скасувати рішення господарського суду Черкаської області від 03.11.2015 у справі № 925/1571/15 та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що суд першої інстанції безпідставно відмовив у задоволенні вимоги позивача про внесення змін до договору від 28.09.2005 щодо встановлення штрафу, оскільки розмір штрафних санкцій за порушення використання земельної ділянки встановлено в рішенні Черкаської міської ради № 5-675 від 13.05.2010 „Про плату за оренду землі", яке є чинним та не скасоване.

Ухвалою апеляційної інстанції від 25.11.2015 (головуючий суддя Федорчук Р. В., судді Майданевич А. Г., Сулім В. В.) апеляційну скаргу Черкаської міської ради прийнято до провадження та призначено її до розгляду на 14.12.2015 за участю уповноважених представників сторін.

У зв'язку з перебування судді Суліма В. В. на лікарняному розпорядженням секретаря судової палати Київського апеляційного господарського суду від 14.12.2015 сформовано для розгляду апеляційної скарги колегію суддів у наступному складі: Федорчук Р. В. - головуючий суддя, судді: Майданевич Р. В., Лобань О. І.

Ухвалою суду від 14.12.2015 розгляд апеляційної скарги відкладено на 20.01.2016.

Ухвалою суду від 20.01.2016 розгляд апеляційної скарги відкладено на 10.02.2016.

Ухвалою суду від 10.02.2016 продовжено строк розгляду справи та розгляд апеляційної скарги відкладено на 29.02.2016.

У судове засідання 29.02.2016 представники сторін не з'явилися, про причини неявки суд не повідомили. хоча про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином.

Перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції встановила наступне.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 05 липня 2005 року Черкаською міською радою прийнято рішення № 8-287 "Про надання приватному підприємству "Гелон" земельної ділянки в оренду по вул. Чигиринській, 13", яким надала відповідачу земельну ділянку площею 3532 кв. м. по вул. Чигиринській, 13 в оренду на 49 років (без права передачі її в суборенду) під адміністративно-виробничу будівлю, за основним цільовим призначенням віднесені до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, а за функціональним використанням на період будівництва терміном 20 місяців з дати прийняття рішення, але не пізніше вводу в експлуатацію - до земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (землі зайняті поточним будівництвом), після завершення будівництва до категорії земель промисловості.

На підставі рішення місцевої ради укладено договір оренди землі від 28.09.2005, відповідно до умов якого позивач надав відповідачу, а останній прийняв в строкове платне користування строком на 49 років земельну ділянку по вул. Чигиринській, 13 площею 3532 кв. м. під адміністративно-виробничу будівлю для виготовлення запасних частин теплоенергетичного обладнання з добудовою заготівельно-складського цеху.

Відповідно до п. 2.1 договору оренди в оренду передається земельна ділянка площею 3532 кв. м. (без права передачі її в суборенду) по вул. Чигиринській, 13. За функціональним використанням земельна ділянка відноситься: на період будівництва терміном 20 місяців з дати прийняття рішення, але не пізніше вводу в експлуатацію до земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (землі зайняті поточним будівництвом); після завершення будівництва до категорії земель промисловості.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва становить 139938,00 (сто тридцять дев'ять тисяч дев'ятсот тридцять вісім) грн., при використанні земельної ділянки під промисловість становить 335823,00 (триста тридцять п'ять тисяч вісімсот двадцять три) грн." (п. 2.4 договору оренди).

За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі. Розрахунок орендної плати: грошова оцінка земельної ділянки площею 3532 кв. м. по вул. Чигиринській, 13 під адміністративно-виробничу будівлю для виготовлення запасних частин теплоенергетичного обладнання з добудовою заготівельно-складського цеху згідно з витягом від 02.08.2005 №360-гр-2005р. з технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель м. Черкаси на час укладення цього договору на період будівництва терміном 20 місяців згідно з довідкою ПП "Виробничо-комерційна фірма Бурхан" від 20.09.2004 № 23, але не пізніше вводу в експлуатацію становить 139938,00 грн., при використанні земельної ділянки під промисловість становить 335823,00 грн.; річна орендна плата за використання земельної ділянки 3532 кв. м. по вул. Чигиринській, 13 під адміністративно-виробничу будівлю для виготовлення запасних частин теплоенергетичного обладнання з добудовою заготівельно-складського цеху згідно з розрахунком управління земельних ресурсів від 09.08.2005 №1172-25-01 встановлюється на період будівництва терміном 20 місяців згідно з довідкою ПП "Виробничо-комерційна фірма Бурхан" від 20.09.2004 № 23, але не пізніше вводу в експлуатацію у розмірі 1% від її грошової оцінки і на час укладання цього договору становить 1399,00 грн., при використанні земельної ділянки під промисловість встановлюється у розмірі 1% від її грошової оцінки і становить 3358,00 грн. (п. 4.1 договору оренди).

Як правильно встановлено рішенням суду першої інстанції, на час укладення договору від 28.09.2005 кадастровий номер земельної ділянки не був визначений.

13.05.2010 Черкаською міською радою прийняте рішення № 5-656 „Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" яким затверджена базова вартість одного квадратного метра землі у м. Черкаси станом на 01.01.2009 в розмірі 127,48 грн.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендував відповідач на підставі рішення ради від 05.07.2005 по вул. Чигиринська, 13 у м. Черкаси площею 3532 кв. м. з 01.01.2015 становить 1009167,42 грн., що також вбачається з розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, яка надана в оренду ПП „Гелон" по вул. Чигиринській, 13.

Рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2010 № 5-657 „Про плату за оренду землі" затверджено Порядок встановлення розмірів орендної плати за землю в м. Черкаси, яким визначено розмір річної орендної плати за землю для відповідача за земельну ділянку по вул. Чигиринській, 13 - 3,0 %

З огляду на зазначене, розмір орендної плати за використання земельної ділянки 3532 кв. м. по вул. Чигиринській, 13 з 01.01.2015 становить 30275,00 грн. та розмір земельного податку становить 10092,00 грн., що вбачається з розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, яка надана в оренду ПП „Гелон" по вул. Чигиринській, 13.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звертався до відповідача про внесення змін до договору оренди землі у зв'язку зі зміною вартості земельної ділянки та відповідно орендної плати за землю.

Відповідач відповіді на звернення не надав, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду з позовною заявою про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2005 в п. 2.1 (в оренду передається земельна ділянка площею 0,3532 га, (кадастровий номер - 7110136400:02:018:0009) (без права передачі її в суборенду) по вул. Чигиринській, 13. За функціональним використанням земельна ділянка відноситься: на період будівництва терміном 20 місяців з дати прийняття рішення, але не пізніше вводу в експлуатацію до земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (землі зайняті поточним будівництвом); після завершення будівництва до категорії земель промисловості."), в п. 2.4 договору (нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою Управління Держземагенства у Черкаському районі Черкаської області від 21.11.2014 №01-09/8600 становить 1009167,42 грн. землі промисловості), п. 4.1 договору (річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Чигиринській, 13 встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 30275,00 грн. - землі промисловості. В разі використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства або умов договору оренди, орендар сплачує орендодавцю штраф за кожен день з моменту вчинення порушення або його виявлення (якщо момент вчинення встановити неможливо) і до моменту його усунення. Штраф сплачується із розрахунку 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік".

За результатами оцінки доказів, наявних в матеріалах справи, та виходячи з викладених вище обставин, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що зміна нормативно встановлених граничних розмірів орендної плати за землю є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди землі.

Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю -це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

За змістом статті 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальність за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.

Відповідно до ч.3 ст. 22 вказаного Закону орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, справляється виключно у грошовій формі.

Відповідно до п. 4.2 договору оренди обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексу інфляції. Розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється у зв'язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства. В таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюється без внесення змін та доповнень до цього договору.

Відповідно до частини першої статті 288.1. Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

За пунктами 288.2, 288.3 цього Кодексу платником орендної плати є орендар земельної ділянки. За змістом підпункту 288.5.1. Податкового кодексу України та підпункту 288.5.2. цього ж Кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Частиною п'ятою статті 5 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (абзац третій частини першої статі 13 Закону України "Про оцінку земель").

За змістом частини першої статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до частини третьої статті 18 цього ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Згідно з ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; розмір, форма і строки внесення орендної плати встановлюються за згодою сторін в договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України.

Частиною 1 п. 289.1 ст. 289 ПК України і ч. 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Крім того, за змістом ст. 93 Земельного кодексу України відповідач набуває право використовувати земельну ділянку та обов'язок сплачувати орендну плату не з моменту прийняття рішення компетентним органом про передачу цієї ділянки в оренду, а з моменту укладення договору оренди землі.

Пунктом 2.19. Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

13.05.2010 Черкаською міською радою прийняте рішення № 5-656 „Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" яким затверджена базова вартість одного квадратного метра землі у м. Черкаси станом на 01.01.2009 в розмірі 127,48 грн.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

З огляду на зазначене, суд першої інстанції дійшов правомірних висновків, що зміни до договору від 28.09.2005 щодо викладення у новій редакції його пункту 2.1 стосовно кадастрового номеру орендованої земельної ділянки, пункту 2.4 стосовно нормативної грошової оцінки земельної ділянки та пункту 4.1 стосовно розміру орендної плати і її суми є обґрунтованими і відповідають вимогам чинного законодавства, тому їх слід внести до договору від 28.09.2005.

Що стосується внесення змін в п. 4.1 договору та встановлення штрафу в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства або умов договору оренди землі, то суд першої інстанції правомірно встановив, що обов'язковість встановлення зазначеного штрафу не передбачено чинним законодавство України, а тому, штраф повинен погоджуватися сторонами договору.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, господарський суд Черкаської області всебічно, повно і об'єктивно з'ясував всі обставини справи, дав їм належну правову оцінку, у тому числі і доводам апеляційної скарги, правильно застосував норми матеріального і процесуального права, що у відповідності до ст.103 ГПК України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.

Судовою колегією встановлено відсутність належних доказів щодо обставин, передбачених ст. 104 Господарського процесуального кодексу України, які підтверджували б наявність підстав для задоволення апеляційної скарги.

В той же час, доводи скаржника зводяться до намагань надати їм перевагу над встановленими судом першої інстанції обставинами, та переоцінити ці обставини, що не впливає на результат розгляду справи.

Керуючись статтями 33, 34, 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Черкаської міської ради на рішення господарського суду Черкаської області від 03.11.2015 у справі № 925/1571/15 залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду Черкаської області від 03.11.2015 у справі № 925/1571/15 залишити без змін.

3. Справу № 925/1571/15 повернути до господарського суду Черкаської області.

4. Постанова апеляційного господарського суду набирає законної сили з дня її прийняття.

5. Постанову Київського апеляційного господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів до Вищого господарського суду України у порядку, передбаченому ст. 109 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя Р.В. Федорчук

Судді А.Г. Майданевич

О.І. Лобань

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.02.2016
Оприлюднено18.03.2016
Номер документу56483775
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1571/15

Постанова від 29.02.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Федорчук Р.В.

Ухвала від 25.11.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Федорчук Р.В.

Рішення від 03.11.2015

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 13.10.2015

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні