ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
15 березня 2016 р. Справа № 802/4109/15-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дончика Віталія Володимировича,
за участю:
секретаря судового засідання: Медвідь І.О.,
представників позивача: Юраша Р.В., Стародуб А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будинок побуту "Ювілейний", тертя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Вінницька обласна рада про застосування заходів реагування
в с т а н о в и в :
У грудні 2015 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області звернулося до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будинок побуту "Ювілейний" про застосування заходів реагування.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки було виявлено порушення, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. За цих обставин позивач звернувся до суду з проханням застосувати до відповідача заходи реагування в сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації 9-ти поверхової будівлі Товариства з обмеженою відповідальністю "Будинок побуту "Ювілейний" (окрім відокремлених, прибудованих, одноповерхових приміщень) розташованої за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. 50-річчя Перемоги, 26, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощитки, на двері електрощитової, на вхідні двері будівлі, до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у Акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб від 07.12.2015 року №439.
Ухвалою суду від 08.02.2016 року адміністративну справу призначено до розгляду за загальними правилами КАС України та призначено судове засідання у справі.
Ухвалою суду від 01.03.2016 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Вінницьку обласну раду.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили суд позов задовольнити, посилаючись на обставини вказані в позовній заяві.
Відповідач у судові засідання свого представника не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив, хоча повістка про виклик до суду направлялась на адресу ТОВ Будинок побуту Ювілейний , внесену до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак, конверти з судовими повістками на адресу суду повернулись з відміткою поштового зв'язку про причини повернення за закінченням терміну зберігання (а.с. 42, 56, 93).
Представник третьої особи - Вінницької обласної ради у судове засідання не з'явився з невідомих суду причин, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлявся завчасно та належним чином, про що свідчить розписка представника про отримання ухвали від 01.03.2016 року та повістки про виклик до суду, яка міститься в матеріалах справи. Письмових заперечень суду не надав (а.с. 94).
Суд, керуючись ч. 4, ч. 6 ст. 128 КАС України, вирішив здійснювати розгляд справи за відсутності відповідача та представника третьої особи.
Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, судом встановлено наступне.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ Будинок побуту Ювілейний зареєстроване 02.11.2006 року, місцезнаходження юридичної особи: м. Вінниця, вулиця 50-річчя Перемоги, будинок 26 (а.с. 59-62).
Установчими зборами товариства (Протокол № 1 від 12 жовтня 2006 року) затверджено статут ТОВ Будинок побуту Ювілейний , пунктом 1.1. якого визначено, що товариство створене на підставі чинного законодавства України, шляхом об'єднання матеріальних та фінансових ресурсів Учасників з метою здійснення спільної господарської діяльності.
Пунктом 1.2. Статуту встановлено, що учасниками Товариства є юридичні та фізичні особи:
- Товариство з обмеженою відповідальністю ВІВАЛ , 21001, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, площа Перемоги, буд. 50, ідентифікаційний код: 20119631;
- Товариство з обмеженою відповідальністю підприємство побутового обслуго вування ДОНА , 21001, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, вул. 50-річчя Перемоги, буд. 26, ідентифікаційний код: 20116035;
- Товариство з обмеженою відповідальністю Підприємство побутового обслуго вування Ремточмеханіка , 21001, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, площа Перемоги, буд. 26/58, ідентифікаційний код: 13313887;
- Приватне підприємство Тріак , 21001, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, вул. 50-річчя Перемоги, буд. 26, ідентифікаційний код: 13300726;
- Товариство з обмеженою відповідальністю виробниче комерційне підприємство Світоч-А , 21009, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, вул. 50-річчя Перемоги-проспект Коцюбинського, буд. 26/58, ідентифікаційний код: 13321102;
- Колективне підприємство побутового обслуговування Відродження-А , 21001, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, площа Перемоги, 50, ідентифікаційний код: 23061866;
- Фірма побутового обслуговування Діана - товариство з обмеженою відповідальністю, 21001, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, площа Перемоги, буд. 50, ідентифікаційний код: 13315685;
- Товариство з обмеженою відповідальністю - виробничо-торгова фірма Елегант-Л , 21009, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, вул. 50-річчя Перемоги, буд. 26/58, ідентифікаційний код: 23060944;
- Товариство з обмеженою відповідальністю - фірма АЛЬЯНС-СВ-ЛТД , 21009, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, площа Перемоги, буд. 50, ідентифікаційний код: 20114881;
- Товариство з обмеженою відповідальністю Культтовари , 21001, Вінницька обл., м. Вінниця, Замостянський р-н, вул. К. Маркса, буд. 54, ідентифікаційний код: 01552948;
- громадянка України ОСОБА_4, паспорт серії НОМЕР_4, виданий Ленінським РВ УМВС України у Вінницькій області 16 лютого 1996 р., яка проживає за адресою: АДРЕСА_1, іденти фікаційний номер: НОМЕР_1;
- громадянин України ОСОБА_5, паспорт серії НОМЕР_5, виданий Ленінським РВ УМВС України у Вінницькій області 24 жовтня 1997 р., який проживає за адресою: АДРЕСА_2, ідентифікаційний номер: НОМЕР_2;
- громадянин України ОСОБА_6 паспорт серії НОМЕР_6 виданий Ленінським РВ УМВС України у Вінницькій області 14 серпня 1996 р., який проживає за адресою: АДРЕСА_3, ідентифікацшний номер: НОМЕР_3.
Товариство є юридичною особою за законодавством України, діє на підставі повного господарського розрахунку, самоокупності та самофінансування, має самостійний баланс, розрахункові, валютні та інші рахунки в установах банків.
Крім того, пунктом 1.8. Статуту встановлено, що товариство є власником майна, в тому числі майна, переданого товариству його учасниками. Товариство здійснює згідно з чинним законодавством володіння, користування і розпорядження майном, що є в його власності згідно з метою статутної діяльності та призначення майна.
З 14.09.2015 року по 30.09.2015 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області проведено планову перевірку ТОВ Будинок побуту Ювілейний за адресою: м. Вінниця, вул. 50-річчя Перемоги, 26, результати якої оформлені Актом №106 від 30.09.2015 року.
В ході перевірки виявлені чисельні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які у відповідності до вимог частини 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" задокументовані актом перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб від 30.09.2015 №106.
02.10.2015 року позивачем винесено Припис № 11 про усунення виявлених порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, який вручено директору ТОВ Будинок побуту Ювілейний (а.с. 26- 30).
Після закінчення терміну виконання заходів, зазначених у Приписі №11 від 02.10.2015 року, на підставі наказу Вінницького міського відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області від 23.10.2015 року за №24, 07.12.2015 року, головним інспектором здійснено позапланову перевірку будівлі та приміщень ТОВ Будинок побуту Ювілейний за адресою: м. Вінниця, вул. 50-річчя Перемоги, 26, за результатами якої складено Акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб від 07.12.2015 року №439. Акт перевірки №439 від 07.12.2015 року отримав директор ТОВ Будинок побуту Ювілейний 07.12.2015 року (а.с. 15- 25).
В ході перевірки виявлені чисельні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, а саме:
1) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції зменшено розміри приміщень вестибюльної групи на 1-му поверсі, шляхом влаштування приміщень, без урахування максимальної пропускної спроможності шляхів евакуації (розділ III п. 2 п.п. 2.21, 2.23 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - НАШ А.01.001-2014); п. 6.1.5 ДБН В.2.2-9-2009 Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди основні положення (далі - ДБН В.2.2-9-2009)) [п. 1 Припису; п. 1 розділу Перелік порушень вимог законодавства, виявлених органом ДСНС України під час здійснення перевірки Акту перевірки (далі - Акт перевірки)];
2) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції відсутній другий евакуаційний вихід з 1-го поверху безпосередньо назовні [наявні виходи не є евакуаційними і не відповідають проектним рішенням забудови 1965р.] (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 5.13, п. 5.14, п. 5.9 ДБН В. 1.1-7-2002 Захист від пожежі Пожежна безпека об'єктів будівництва (далі - ДБН В. 1.1-7-2002)) [п. 2 Припису; п. 2 Акту перевірки];
3) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції на 1-му поверсі та влаштуванням приміщень у вестибюлі відсутні виходи зі сходових кліток назовні на прилеглу до будинку територію (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 5.44 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. З Припису; п. З Акту перевірки];
4) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції не відокремлено вестибюль, що сполучений зі сходовими клітками, від суміжних приміщень протипожежними перегородками 1-го типу та перекриттями 3-го типу (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 5.32 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. 4 Припису; п. 4 Акту перевірки];
5) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції з влаштуванням перегородок на коридорах поверхів відсутні другі евакуаційні виходи з 4, 5, 6 поверхів адміністративної будівлі (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 5.13 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. 5 Припису; п. 5 Акту перевірки];
6) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції не встановлені протипожежні двері 2-го типу, які ведуть із суміжних приміщень безпосередньо у вестибюль (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 5.32 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. 6 Припису; п. 6 Акту перевірки];
7) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції не заповненні прорізи у протипожежних перешкодах (приміщення електрощитової, вентиляційна, складські приміщення цокольного поверху) протипожежними дверима ІІ-го типу (розділ III п. 2 п.п. 2.3 НАПБ А.01.001-2014; п. 2.14, п. 4.13, п. 4.30 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. 7 Припису; п. 7 Акту перевірки];
8) не встановлені протипожежні двері 2-го типу, які ведуть зі сходових кліток на покрівлю (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 6.6 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. 8 Припису; п. 8 Акту перевірки];
9) під сходовою клітиною правого крила в цокольному поверсі улаштовано приміщення комори (розділ III п. 2 п.п. 2.37 НАПБ А.01.001-2014) [п. 9 Припису; п. 9 Акту перевірки];
10) не дообладнано 5, 6, 7, 8 поверхи будівлі системою пожежної сигналізації (розділ V п. 1 п.п. 1.2 НАПБ А.01.001-2014; таблиця А. 1 п. 4 ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (далі - ДБН В.2.5-56:2014)) [п. 10 Припису; п. 10 Акту перевірки];
11) відсутні акти прихованих робіт, акти прийняття до експлуатації системи захисту від блискавки та її вторинних проявів (розділ IV п. 1 п.п. 1.21 НАПБ А.01.001-2014; розділ 9 ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (далі - ДСТУ Б В.2.5-38:2008)) [п. 11 Припису; п. 11 Акту перевірки];
12) не заведено комплект експлуатаційно-технічної документації блискавкозахисту об'єкту (розділ IV п. 1 п.п. 1.21 НАПБ А.01.001-2014; п. 9.1.1 ДСТУ Б В.2.5-38:2008) [п. 12 Припису; п. 12 Акту перевірки];
13) не складено паспорти блискавкозахисних пристроїв і паспорти заземлювачів пристроїв блискавкозахисту (розділ IV п. 1 п.п. 1.21 НАПБ А.01.001-2014; п. 9.2.7 ДСТУ Б В.2.5-38:2008) [п. 13 Припису; п. 13 Акту перевірки];
14) не проводиться щорічно перевірка і огляд всіх пристроїв блискавкозахисту перед початком грозового сезону (розділ IV п. 1 п.п. 1.21 НАПБ А.01.001-2014; п. 9.3.2 ДСТУ Б В.2.5-38:2008) [п. 14 Припису; п. 14 Акту перевірки];
15) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції не обладнано двері виходів з коридорів до сходової клітки, пристроями для самозачинення та ущільнення в притулах на 1, 5, 6, 7, 8 ліве крило; 1, 4, 7, 8, 9 праве крило поверхів (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 5.20 ДБНВ.1.1-7-2002) [п. 15 Припису; п. 15 Акту перевірки];
16) допускається установлення в середині ліфтової кабіни в правому крилі на 1-му поверсі (магазин по продажу ювелірних виробів) додаткових електротехнічних пристроїв, які не передбачені виробником ліфтових кабін (розділ IV п. 1 п.п. 1.23 НАПБ А.01.001-2014) [п. 16 Припису; п. 16 розділу Акту перевірки];
17) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції та з урахуванням технологічних особливостей будинку влаштовано вхід до ліфтів з рівня позначки підлоги цокольного поверху. Двері шахт ліфтів у цокольному поверсі не виходять до протипожежних тамбур-шлюзів 1-го типу з підпором повітря під час пожежі не менше 20 Па (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 7.6.9.3 ДБН В.2.2-9-2009) [п. 17 Припису; п. 17 Акту перевірки];
18) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції виходи з пасажирських ліфтів на поверхах не виконані через ліфтові холи (розділ III п. 2 п.п. 2.23 НАПБ А.01.001-2014; п. 7.6.8 ДБН В.2.2-9-2009) [п. 18 Припису; п. 18 Акту перевірки];
19) складські приміщення в цокольному поверсі (по зберіганню паперових ящиків, макулатури, меблів, горючих матеріалів, майстерні) не ізольовані від загальних евакуаційних сходових кліток, шляхом влаштування протипожежних перешкод (розділ III п. 2 п.п. 2.11 НАПБ А.01.001-2014) [п. 19 Припису; п. 19 Акту перевірки];
20) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції демонтовані на виходах з 5, 6, 7, 8 поверхів світлові покажчики Вихід (розділ III п. 2 п.п. 2.32 НАПБ А.01.001-2014; п. 7.18 таблиця 6 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. 20 Припису; п. 20 Акту перевірки];
21) у зв'язку з проведенням самовільної реконструкції не забезпечені евакуаційним освітленням сходові клітки, коридори, проходи на шляхах евакуації (розділ III п. 2 п.п. 2.31 НАПБ А.01.001-2014; п. 7.18 таблиця 6 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. 21 Припису; п. 21 Акту перевірки];
22) не обладнано будівлю системою оповіщення про пожежу 4 або 5 типу (розділ V п. 1 п.п. 1.2 НАПБ А.01.001-2014; п. 9.1.2 додаток Б таблиця Б. 1. п. 1 ДБН В.2.5-56:2014; п. 1.4 НАПБ А.01.003-2009 Правила улаштування та експлуатації систем оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей в будинках та спорудах ; додаток Е таблиця Е. 1. п. 1 ДБН В. 1.1-7-2002) [п. 22 Припису; п. 22 Акту перевірки];
23) система внутрішнього протипожежного водопроводу знаходиться в непрацездатному стані (розділ V п. 2 п.п. 2.2 частина 1 НАПБ А.01.001-2014) [п. 23 Припису; п. 23 Акту перевірки];
24) пожежні кран-комплекти знаходяться в несправному стані (розділ V п. 2 п.п. 2.2 частина 10 НАПБ А.01.001-2014) [п. 24 Припису; п. 24 Акту перевірки];
25) приміщення насосної станцій в цокольному поверсі не опалюване (розділ V п. 2 п.п. 2.3 частина 2 НАПБ А.01.001-2014) [п. 25 Припису; п. 25 Акту перевірки];
26) частина навісних шафок пожежних кран-комплектів пошкоджені та демонтовані (розділ V п. 2 п.п. 2.2 частина 7 НАПБ А.01.001-2014) [п. 26 Припису; п. 26 Акту перевірки];
27) не пристосовані для опломбування та візуального огляду без розкривання наявні шафки пожежних кран-комплектів (розділ V п. 2 п.п. 2.2 частина 7 НАПБ А.01.001-2014) [п. 27 Припису; п. 27 Акту перевірки];
28) не укомплектований кожен пожежний кран-комплект пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів, а також важелем для полегшення відкривання вентиля (розділ V п. 2 п.п. 2.2 частина З НАШ А.01.001-2014) [п. 28 Припису; п. 28 Акту перевірки];
29) не вказаний на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку літерний індекс ПК , порядковий номер крана, та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів (розділ V п. 2 п.п. 2.2 частина 9 НАШ А.01.001-2014) [п. 29 Припису; п. 29 Акту перевірки];
30) допускається зберігання сторонніх предметів і устаткування у приміщенні насосної станцій (розділ V п. 2 п.п. 2.3 частина 2 НАШ А.01.001-2014) [п. ЗО Припису; п. 30 Акту перевірки];
31) не пофарбовані трубопроводи й насоси у відповідний колір (червоний) згідно з ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности , ГОСТ 14202-69 Трубопроводи промышленных предприятий. Опознавательная окраска, предупреждающие знаки и маркировочные щитки (розділ V п. 2 п.п. 2.3 частина З НАШ А.01.001-2014) [п. 31 Припису; п. 31 Акту перевірки];
32) відсутній біля входу в приміщення насосної станції напис (табло) Пожежна насосна станція з освітленням уночі (розділ V п. 2 п.п. 2.3 частина 6 НАШ А.01.001-2014) [п. 32 Припису; п. 32 Акту перевірки];
33) відсутній напис на дверях про місце зберігання ключів від насосної станції (розділ V п. 2 п.п. 2.3 частина 7 НАШ А.01.001-2014) [п. 33 Припису; п. 33 Акту перевірки];
34) не вказано на дверях технічного поверху, електрощитової місце зберігання ключів (розділ III п. 2 п.п. 2.12 НАШ А.01.001-2014) [п. 33 Припису; п. 34 Акту перевірки];
35) не влаштовано систему димовидалення із складських приміщень, розташованих в цокольному поверсі (розділ VI п. 9 п.п. 9.1 частина 8 НАШ А.01.001-2014) [п. 35 Припису; п. 35 Акту перевірки];
36) не влаштовано систему димовидалення із коридорів поверхів без природного освітлення довжиною більше 24 м (розділ V п. 1 п.п. 1.2, розділ III п.2 п.п. 2.23 НАШ А.01.001-2014; п. 10.2.4 а) ДБН В.2.5-56:2014; п. 8.3.3 абзац 2, п. 8.3.5 ДБН В.2.2-9-2009) [п. 36 Припису; п. 36 Акту перевірки];
37)допускається захаращення шляхів евакуації, обладнанням та різними матеріалами в коридорі цокольного поверху, у сходовій клітині перед виходом на покрівлю (розділ III п.2 п.п. 2.37 НАШ А.01.001-2014) [п. 37 Припису; п. 37 Акту перевірки];
38) допускається захаращення сторонніми предметами технічного поверху та приміщення електрощитової (розділ III п.2 п.п. 2.12 НАШ А.01.001-2014) [п. 38 Припису; п. 38 розділу Акту перевірки];
39) не захищені електрощити, групові електрощитки автономними системами пожежогасіння та не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами із вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) в цокольному, технічному поверхах (розділ IV п. 1 п.п. 1.16 НАПБ А.01.001-2014) [п. 39 Припису; п. 39 Акту перевірки];
40) не визначено для всіх приміщень виробничого та складського призначення в цокольному поверсі категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (розділ III п. 2 п.п. 2.9 НАПБ А.01.001-2014) [п. 40 Припису; п. 40 Акту перевірки];
41) не позначено на вхідних дверях до складських та виробничих приміщень у цокольному поверсі, а також у межах зон усередині приміщень категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, а також клас зон (розділ III п. 2 п.п. 2.9 НАПБ А.01.001-2014) [п. 41 Припису; п. 41 Акту перевірки];
42) не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в холі на 1-му та коридорах 5, 6, 7, 8, цокольному поверхах (розділ IV п. 1 п.п. 1.6 НАПБ А.01.001-2014) [п. 42 Припису; п. 42 Акту перевірки];
43) допускається експлуатація проводів з пошкодженою ізоляцією в приміщеннях електрощитової, насосної цокольного поверху (розділ IV п. 1 п.п. 1.18 НАПБ А.01.001-2014) [п. 43 Припису; п. 43 Акту перевірки];
44) допускається використання саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ в приміщеннях електрощитової, бойлерної, насосної цокольного поверху (розділ IV п. 1 п.п. 1.18 НАПБ А.01.001-2014) [п. 44 Припису; п. 44 Акту перевірки];
45) не відповідає електрообладнання рівню вибухозахисту (ступеня захисту оболонки) класу зони у пожежонебезпечних зонах в цокольному поверсі по зберіганню паперових ящиків, макулатури, меблів, горючих матеріалів, майстерні (розділ IV п. 1 п.п. 1.3 НАПБ А.01.001-2014) [п. 45 Припису; п. 45 Акту перевірки];
46) не забезпечено дотримання вимог електричної іскробезпеки у складських приміщеннях категорії В по зберіганню паперових ящиків, макулатури, меблів, горючих матеріалів, майстерні, за вибухопожежною та пожежною небезпекою згідно з ГОСТ 12.4.124-83 ССБТ. Средства защиты от статического злектричества. Общие технические требования (розділ IV п. 1 п.п. 1.22 НАПБ А.01.001-2014) [п. 46 Припису; п. 46 Акту перевірки];
47) електророзетки встановлені на горючій основі (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 м в приміщенні електрощитової, насосної цокольного поверху (розділ IV п. 1 п.п. 1.17 НАПБ А.01.001-2014) [п. 47 Припису; п. 47 Акту перевірки];
48) не забезпечені відповідними знаками безпеки приміщення у відповідності до ДСТУ 180 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (180 6309:1987, ГОТ) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности (розділ II п. 8 НАПБ А.01.001-2014) [п. 48 Припису; п. 48 Акту перевірки];
49) не пройшли навчання з питань пожежної безпеки посадові особи підприємства (розділ II п. 16 НАПБ А.01.001-2014; п. 16 НАПБ Б.07.033-2013 Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ) [п. 49 Припису; п. 49 Акту перевірки];
50) приміщення не забезпечені в достатній кількості первинними засобами пожежогасіння - вогнегасниками (розділ V п. З п.п. 3.6 НАПБ А.01.001-2014) [п. 50 Припису; п. 50 Акту перевірки];
51) не розроблено інструкцію для працівників охорони (розділ II п. 10 НАПБ А.01.001-2014); [п. 52 Припису; п. 51 Акту перевірки];
52) не розроблені інструкції про заходи з пожежної безпеки (розділ II п. 4 НАПБ А.01.001-2014) [п. 53 Припису; п. 52 Акту перевірки];
53) відсутні накази, положення, інструкції, розпорядження щодо виконання вимог техногенної безпеки, здійснення контролю за їх додержанням (ст. 20, ст. 23, ст. 51, ст. 52 Кодексу ЦЗУ; п. З Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України 15.08.2007 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 №1006/14273 (далі - ПТБ)) [п. 55 Припису; п. 54 Акту перевірки];
54) не проводиться з працівниками навчання діям та способам захисту в разі виникнення аварійних ситуацій та аварій з реєстрації вступного інструктажу з питань техногенної безпеки (ст. 20, ст. 23, ст. 51, ст. 52 Кодексу ЦЗУ; п. 4.5.1, п. 4.5.2 додаток З ПТБ) [п. 56 Припису; п. 55 Акту перевірки];
55) персонал підприємства не забезпечено засобами радіаційного та хімічного захисту (ст. 20, ст. 40, ст. 51 Кодексу ЦЗУ; п. 4.3.1 ПТБ) [п. 57 Припису; п. 56 Акту перевірки];
56) на об'єкті не забезпечено фінансування витрат у порядку та обсягах, необхідних для повного і якісного забезпечення вимог цивільного захисту (ст. 20, ст. 51, ст. 93, ст. 94 Кодексу ЦЗУ; п. 3.1 ПТБ) [п. 58 Припису; п. 57 Акту перевірки];
57) відсутній інформаційно-довідковий куточок щодо дій персоналу об'єкта у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій у побуті (ст. 20, ст. 40, ст. 51 Кодексу ЦЗУ; п. 13 НАПБ Б.07.033-2013) [п. 59 Припису; п. 58 Акту перевірки];
58) посадові особи, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, не пройшли функціональне навчання (ст. 20, ст. 51, ст. 91 Кодексу ЦЗУ; додаток 1 Постанови КМУ 23.10.2013 №819 Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту ) [п. 60 Припису; п. 59 Акту перевірки].
Визначаючись щодо позовних вимог, суд враховує наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закону), держаний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади. їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Відповідно до Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс ЦЗУ), Постанови Кабінету Міністрів України від 21.01.2013 РОКУ №33 Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України , Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (далі - Головне управління) є територіальним органом виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, рятувальних справах та гасіннях пожеж, профілактики травматизму невиробничого характеру, та діє на підставі Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 18.08.2014 року №474.
Згідно з підпунктом 63 п. 4 даного Положення, Головне управління здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
У відповідності до статей 64, 65, 66 Кодексу ЦЗУ, Головне управління здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) серед іншого здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Згідно із ч. 4 ст. 4 Закону, виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 ст. 4 вказаного Закону, передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно із ч. 7 ст. 7 Закону на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Згідно з п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу ЦЗУ до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу ЦЗУ у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підсумовуючи викладене суд зазначає, що законодавством передбачено право посадових осіб центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки на звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно із ч. 2 ст. 70 Кодексу ЦЗУ, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Згідно з ч. 2 ст. 70 Кодексу ЦЗУ, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Судом встановлено, що ТОВ Будинок побуту Ювілейний експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки та створюють реальну загрозу життю й здоров'ю людей, а саме:
- шляхи евакуації не відповідають вимогам норм, зменшено їх максимальну пропускну спроможність та створено умови великого скупчення людей у разі виникнення пожежі або надзвичайної ситуації на об'єкті;
- евакуаційні виходи з поверхів та будівлі, їхні конструктивні й планувальні рішення не відповідають вимогам будівельних норм, що у разі виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації ускладнить своєчасну евакуації людей з поверхів і будівлі;
- відсутність умов освітленості на шляхах евакуації унеможливлює своєчасну евакуацію людей з поверхів і будівлі;
- відсутність системи димовидалення на шляхах евакуації може призвести до отруєння людей продуктами горіння;
- відсутність системи пожежної сигналізації на всіх поверхах унеможливлює своєчасне виявлення осередку пожежі, оперативне передавання тривожних сповіщень від приймально-контрольного приладу на пульт пожежного спостереження та вчасний приїзд аварійно-рятувальних підрозділів для проведення рятування людей, успішного гасіння пожежі, ліквідації її наслідків;
- влаштування у цокольному поверсі шахт ліфтів без протипожежних перешкод у разі виникнення пожежі супроводжуватиметься швидким розповсюдженням димових газів, летких продуктів згоряння, нагрітого повітря по ліфтовій шахті на верхні поверхи будівлі, що може призвести до отруєння людей продуктами горіння, травмування чи загибелі;
- непрацездатність системи внутрішнього протипожежного водопостачання у разі виникнення пожежі унеможливлює проведення дій, спрямованих на своєчасну ліквідацію загрози;
- відсутність системи оповіщення певного типу унеможливлює вчасне оповіщення людей про пожежу та управління евакуацією шляхом здійснення трансляції спеціально розроблених текстів, спрямованих на запобігання паніці й іншим явищам, що ускладнюють евакуацію людей;
- порушення улаштування, утримання та експлуатації електромереж і електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;
- відсутність (недостатність) на об'єкті первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії.
Доказів, які б свідчили про усунення порушень, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, виявлених за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, зазначених у Акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб від 07.12.2015 року №439 суду не надано.
Разом з тим, слід зазначити, що відповідно до частини 12 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами.
Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Отже, після усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки від 07.12.2015 року №439, ТОВ "Будинок побуту "Ювілейний" має право звернутись до Вінницького окружного адміністративного суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду даної справи.
Щодо повідомлення представника позивача про те, що 9-ти поверхова будівля, розташована за адресою: м. Вінниця, вул. 50-річчя Перемоги, 26, знаходиться на балансі Вінницької обласної ради, то дана інформація не знайшла свого документального підтвердження в ході судового розгляду.
Судом вжито вичерпних, залежних від нього заходів, задля повного та всебічного розгляду даної справи, зокрема: відповідача тричі викликалось в судові засідання, натомість останній не скористався правом бути присутнім під час розгляду адміністративної справи, висловлювати свої доводи та заперечення на заявлений позов, подавати докази на спростування позовних вимог, сприяти суду у забезпеченні повного з'ясування всіх обставин спірних правовідносин; в якості третьої особи залучено Вінницьку обласну раду, проте, остання також не надала доказів на підтвердження чи спростування перебування будівлі на її балансі.
Як передбачає частина перша статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, оцінюючи у сукупності встановлені обставини та перевівши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
На підставі п. 10 ч. 1 ст. 256 КАС України постанова суду в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, Вінницький окружний адміністративний суд, -
п о с т а н о в и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації 9-ти поверхової будівлі Товариства з обмеженою відповідальністю ''Будинок побуту "Ювілейний" (окрім відокремлених, прибудованих, одноповерхових приміщень) розташованої за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. 50-річчя Перемоги, 26, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощитки, на двері електрощитової, на вхідні двері будівлі, до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у Акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб від 07.12.2015 року №439.
Постанову суду допустити до негайного виконання.
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2016 |
Оприлюднено | 21.03.2016 |
Номер документу | 56486943 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні