ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" червня 2009 р. Справа № 12/76-09-1721
Позивач: прокурор Арциз ького району Одеської област і в інтересах держави в особі відділу Держкомзему у Арциз ькому районі Одеської област і;
відповідач: 1) Главанська сільська рада Ар цизького району Одеської обл асті;
2) фізи чна особа-підприємець ОСОБ А_1;
за участю третьої особи, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору на сторон і позивача: Державної інсп екції з контролю за використ анням та охороною земель в Од еської області;
про визнання недійсни м договору оренди та зобов'яз ання звільнити земельну діля нку.
Суддя Цісельський О.В.
За участю представників с торін:
від прокуратури: Будзул- Лавренюк К.Я. - посвідчення №48 від 29.04.2009р.
від позивача: не з' явився.
від відповідача 1: не з' яви вся.
від відповідача 2: не з' яви вся.
від третьої особи: не з' яви вся.
СУТЬ СПОРУ: прокуро р Арцизького району Одеської області звернувся до господ арського суду Одеської облас ті в інтересах держави в особ і відділу Держкомзему у Арци зькому районі з позовною зая вою, в якій просить визнати не дійсним договір оренди землі №1226 загальною площею 0,0009 га від 01 січня 2009 року, укладений між Г аванською сільською радою Ар цизького району Одеської обл асті в особі голови сільсько ї ради Дімітрова Ф.Д. та фі зичною особою-підприємцем ОСОБА_1.
Представник прокуратури п озовну заяву підтримує, напо лягає на її задоволенні поси лаючись на те, що договір орен ди землі від 01.01.2009 року за № 1226, укл адений між Главанською сільс ькою радою Арцизького району і СПД-ФО ОСОБА_1, не відпові дає вимогам закону.
Позивач - відділ Держкомзе му у Арцизькому районі Одесь кої області надіслав пояснен ня на позов, яким позов підтри мує повністю та просить залу чити до участі у справі в якос ті третьої особи, яка не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору, на стороні позивач а - Державну інспекцію з кон тролю за використанням та ох ороною земель в Одеської обл асті.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 27.04.2009 р вимоги Позивача, щодо залуче ння третьої особи були задов олені.
Відповідач 1 - Главанська с ільська рада Арцизького райо ну Одеської області про місц е та час судових засідань, згі дно повідомлень про вручення поштового відправлення, пов ідомлявся вчасно та належним чином. Поряд з цим, в судові за сідання не з' являвся.
Відповідач 2 - фізична осо ба-підприємець ОСОБА_1 був належним чином повідомлений про час та місце судового зас ідання, а саме, за його юридичн ою адресою, підтвердженою да ними з Єдиного державного ре єстру юридичних осіб та фізи чних осіб-підприємців станом на 13.05.2009 р. наданими суду прокур атурою, але у судове засіданн я не з' явився, про поважніст ь причин відсутності не пові домив.
14.05.2009 р. від Відповідача 2 надій шов відзив на позов, в якому Ві дповідач 2 зазначає, що звільн ення земельної ділянки немож ливе у зв' язку з тим, що на сп ірній земельній ділянці знах одиться торгівельний кіоск, який належить на праві прива тної власності ОСОБА_1
Третя особа - Державна інсп екція з контролю за використ анням та охороною земель в Од еській області надіслала поя снення, відповідно до якого з позовними вимогами прокурор а Арцизького району Одеської області погоджується.
Справа розглядається по н аявним в ній матеріалам у пор ядку ст.75 Господарського проц есуального кодексу України.
Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив:
01.01.2009р. між Главанською сіль ською радою в особі голови сі льської ради Дімітрова Ф.Д. (Орендодавець) та фізи чною особою-підприємцем ОС ОБА_1 (Орендар) було укладено договір оренди землі, (надал і за текстом - Договір), згідн о якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв у строкове п латне користування земельну ділянку, яка знаходиться за а дресою: Одеська обл., Арцизьки й р-н, с. Главані, вул. Радянська , 46 а, загальною площею 0,0009 га.
Відповідно до п. 7 термін дії Договору визначено з 01.01.2009 р. до 31.12.2057 р.
Згідно даного Договору Ор ендар вносить плату за корис тування землею у розмірі 35,94 гр н. на рік.
Цільове призначення земе льної ділянки: комерційна ді яльність (п.15 Договору).
Згідно до п. 19 передача земел ьної ділянки орендарю здійсн юється після державної реєст рації даного договору за акт ом приймання передачі земель ної ділянки в оренду.
При проведені прокуратур ою Арцизського району Одеськ ої області перевірки дотрима ння вимог земельного законод авства було виявлено факт ук ладання вищезгаданого догов ору оренди земельної ділянки , який на думку прокурора супе речить чинному законодавств у України, а саме, з наступних підстав:
- в порушення абз. 2 ч. 4 ст. 15 Зак ону України «Про оренду земл і»до вказаного договору не д одано план (схему) земельної д ілянки, який є невід'ємною час тиною договору оренди землі;
- в порушення абз. 4 ч. 4 ст. 15 За кону України «Про оренду зем лі»при укладанні вказаного д оговору акт визначення меж з емельної ділянки в натурі (на місцевості) не складався.
На підставі ч. 2 ст. 15 Закону України «Про оренду землі»ві дсутність у договорі оренди землі однієї з Істотних умов , передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст.ст. 4 -6, 11, 17 та 19 цього Закону є підстав ою для відмови в державній ре єстрації договору оренди, а т акож для визнання договору н едійсним відповідно до закон у.
Крім того, договір, у поруш ення ч. 1 ст. 20 Закону України «П ро оренду землі», не пройшов д ержавну реєстрацію, що підтв ерджується листом відділу Де ржкомзему у Арцизькому район і Одеської області від 23.02.2009 ро ку за вих. № 2-2-05/637.
Вищевказані порушення чин ного законодавства України й стали підставою для звернен ня прокуратури Арцизського р айону Одеської області з поз овною заявою до господарсько го суду Одеської області в ін тересах держави в особі відд ілу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області.
Дослідивши матеріали спр ави, вислухавши думку прокур ора, суд дійшов висновку про н аявність підстав для задовол ення позовних вимог з наступ них підстав:
Відповідно до приписів ст .ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу п рава власності здійснюють ор гани державної влади та орга ни місцевого самоврядування в межах, визначених Конститу цією, і усі суб' єкти права вл асності рівні перед законом. Кожен має право володіти, кор истуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Згідно ст.93 Земельного коде ксу України право оренди зем ельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування зе мельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої дія льності. Земельні ділянки мо жуть передаватися в оренду г ромадянам та юридичним особа м України, іноземним громадя нам і особам без громадянств а, іноземним юридичним особа м, міжнародним об'єднанням і о рганізаціям, а також іноземн им державам. Орендодавцями з емельних ділянок є їх власни ки або уповноважені ними осо би. Відносини, пов'язані з орен дою землі, регулюються закон ом.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.
За змістом п.1 ст.124 Земельног о кодексу України передача з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьної власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди земельної діл янки.
Згідно ст.792 Цивільного код ексу України за договором на йму (оренди) земельної ділянк и наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений дог овором строк у володіння та к ористування за плату. Земель на ділянка може передаватись у найом разом з насадженнями , будівлями, спорудами, водойм ами, які знаходяться на ній, аб о без них. Відносини щодо найм у (оренди) земельної ділянки р егулюються законом.
Детальне регулювання відн осини найму земельної ділянк и міститься в Законі України “Про оренду землі”.
Так, згідно ст.13 Закону Украї ни “Про оренду землі” догові р оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'яза ний за плату передати оренда реві земельну ділянку у воло діння і користування на певн ий строк, а орендар зобов'язан ий використовувати земельну ділянку відповідно до умов д оговору та вимог земельного законодавства.
Стаття 15 Закону України “Пр о оренду землі” встановлює в иключний перелік істотних ум ов договору оренди землі: об'є кт оренди (місце розташуванн я та розмір земельної ділянк и); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм п латежу, строків, порядку її вн есення і перегляду та відпов ідальності за її несплату; ум ови використання та цільове призначення земельної ділян ки, яка передається в оренду; у мови збереження стану об'єкт а оренди; умови і строки перед ачі земельної ділянки оренда рю; умови повернення земельн ої ділянки орендодавцеві; іс нуючі обмеження (обтяження) щ одо використання земельної д ілянки; визначення сторони, я ка несе ризик випадкового по шкодження або знищення об'єк та оренди чи його частини; від повідальність сторін. Відсут ність у договорі оренди земл і однієї з істотних умов, пере дбачених цією статтею, а тако ж порушення вимог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 ц ього Закону є підставою для в ідмови в державній реєстраці ї договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Невід'ємною частиною догов ору оренди землі є: план або сх ема земельної ділянки, яка пе редається в оренду; кадастро вий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обт яжень) у її використанні та вс тановлених земельних сервіт утів; акт визначення меж земе льної ділянки в натурі (на міс цевості); акт приймання-перед ачі об'єкта оренди; проект від ведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим З аконом.
Згідно ч.6 ст.123 Земельного ко дексу України проект відведе ння земельної ділянки погодж ується із землекористувачем , органом по земельних ресурс ах, природоохоронним і саніт арно-епідеміологічним орган ами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку д ержавної землевпорядної екс пертизи по об'єктах, які їй під лягають, подається до відпов ідної державної адміністрац ії або сільської, селищної, мі ської ради, які розглядають й ого у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначен их цим Кодексом, приймають рі шення про надання земельної ділянки.
Згідно ст.50 Закону України “ Про землеустрій” у разі нада ння, передачі, вилучення (вику пу), відчуження земельних діл янок, складаються проекти зе млеустрою щодо відведення зе мельних ділянок.
Відповідно до п.2 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. № 677, проект від ведення земельної ділянки не розробляється у разі, якщо: зе мельна ділянка, межі якої виз начено в натурі (на місцевост і), надається у користування а бо безоплатно передається у власність без зміни її цільо вого призначення; земельна д ілянка набувається у власніс ть шляхом купівлі-продажу, да рування, міни, на підставі інш их цивільно-правових угод, ус падкування, без зміни її меж т а цільового призначення; зем ельна ділянка придбана на ко нкурентних засадах (за резул ьтатами земельних торгів).
Відповідно до п.9 вищезазнач еного Порядку, проект відвед ення земельної ділянки погод жується із землевласником аб о землекористувачем, органом земельних ресурсів, природо охоронним органом, санітарно -епідеміологічною службою, о рганом містобудування і архі тектури та охорони культурно ї спадщини. Після цього погод жений проект відведення земе льної ділянки підлягає держа вній експертизі (п.10 Порядку).
Стаття 1 Закону України “Про державну експертизу землевп орядної документації” встан овлює, що державна експертиз а землевпорядної документац ії (далі - державна експертиза ) - це діяльність, метою якої є д ослідження, перевірка, аналі з та оцінка об'єктів експерти зи на предмет їх відповіднос ті вимогам законодавства, вс тановленим стандартам, норма м і правилам, а також підготов ка обґрунтованих висновків д ля прийняття рішень щодо об'є ктів експертизи.
Згідно ст.35 названого Закон у результатом проведення дер жавної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо о б'єкт державної експертизи п ідготовлений згідно з вимога ми законодавства, встановлен ими стандартами, нормами і пр авилами, то він позитивно оці нюється та погоджується. Поз итивні висновки державної ек спертизи щодо об'єктів обов'я зкової державної експертизи є підставою для прийняття ві дповідного рішення органами виконавчої влади чи органам и місцевого самоврядування, відкриття фінансування робі т з реалізації заходів, перед бачених відповідною докумен тацією. Реалізація заходів, п ередбачених документацією і з землеустрою та документаці єю з оцінки земель, види яких в изначені законом, а також мат еріалами і документацією дер жавного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової де ржавної експертизи, без пози тивних висновків державної е кспертизи забороняється.
Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004р. №677, після од ержання позитивного висновк у державної експертизи проек т відведення земельної ділян ки розглядається сільською, селищною, міською радою, райо нною, Київською та Севастопо льською міською держадмініс трацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, д о повноважень яких належить надання у користування або п ередача у власність земельни х ділянок.
Відповідно до ст.13 Закону Ук раїни “Про оцінку землі” нор мативна грошова оцінка земел ьних ділянок проводиться у р азі: визначення розміру земе льного податку; визначення р озміру орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності; визнач ення розміру державного мита при міні, спадкуванні та дару ванні земельних ділянок згід но із законом; визначення втр ат сільськогосподарського і лісогосподарського виробни цтва; розробки показників та механізмів економічного сти мулювання раціонального вик ористання та охорони земель.
Разом з тим, згідно статті 2 З акону України “Про плату за з емлю” плата за землю справля ється у вигляді земельного п одатку або орендної плати, що визначається залежно від гр ошової оцінки земель. Розмір и податку за земельні ділянк и, грошову оцінку яких не вста новлено, визначаються до її в становлення у порядку, визна ченому цим Законом.
Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни “Про плату за землю” пл атежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюд жетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Згідно приписам п.1, 4 статті 2 03 ЦК України зміст правочину не може суперечити актам цив ільного законодавства, а так ож моральним засадам суспіль ства, а також правочин має вчи нятися у формі, встановленій законом.
Частиною першою статті 215 Ци вільного кодексу України вст ановлено, що підставою недій сності правочину є недодержа ння в момент вчинення правоч ину стороною (сторонами) вимо г, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шос тою статті 203 Цивільного кодек су.
Отже, відповідність змісту правочину Цивільному кодекс у України, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а є однією з необхідних умов в изнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підст авою для визнання такого дог овору недійсним.
Матеріали справи не містят ь обґрунтованих доказів дотр имання сторонами положень ді ючого законодавства при укла денні договору оренди земель ної ділянки з дотриманням ви мог чинного законодавства, щ о регулює земельні правовідн осини, зокрема, укладання дог овору оренди земельної ділян ки.
Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуал ьного кодексу України, кожна сторона повинна довести ті о бставини, на які вона посилає ться як на підставу своїх вим ог і заперечень. Докази подаю ться сторонами та іншими уча сниками судового процесу. Пр и цьому, доказами у справі є бу дь-які фактичні дані, на підст аві яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи від сутність обставин, на яких ґр унтуються вимоги і заперечен ня сторін, а також інші обстав ини, які мають значення для пр авильного вирішення господа рського спору.
Враховуючи вищезазначене , договір оренди землі №1226 від 0 1.01.2009р., укладений між Главанськ ою сільською радою в особі го лови сільської ради Дімітр ова Ф.Д. та фізичною особою-п ідприємцем ОСОБА_1 слід ви знати недійсним на підставі ст.215 Цивільного кодексу Украї ни.
Відповідно до ч.2 п.4 Роз' ясн ень Вищого господарського су ду України “Про деякі питанн я практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод н едійсними” від 12.03.99р. N02-5/111 (із змі нами і доповненнями) прокуро р, звертаючись до господарсь кого суду в інтересах держав и з заявою про визнання догов ору недійсним, зазначає у ній позивачем державний орган а бо установу, організацію, упо вноважені здійснювати відпо відні функції держави у спір них правовідносинах і визнач ає відповідачами, як правило , обох контрагентів за догово ром.
Стосовно вимог Позивача п ро звільнення земельної діля нки суд зазначає наступне:
позовні вимоги Позивача, що до зобов' язання Відповідач а звільнити земельну ділянк у площею 0,0009 га підлягають задо воленню, з тих підстав, що на с пірній земельній ділянці зна ходиться торгівельний кіоск , який належить Відповідачу. П роте, торгівельний кіоск не є об' єктом нерухомості на як ий розповсюджуються приписи ст. 377 ЦК України.
Виходячи з вищевикладено го, фізична особа-підприємец ь ОСОБА_1 безпідставно вик ористовує земельну ділянку з агальною площею 0,0009 га, розташо вану за адресою: Одеська обл., Арцизький р-н, с. Главані, вул. Р адянська, 46 а, у зв' язку з чим в имоги прокурора щодо визнанн я договору оренди землі №1226 ві д 01.01.2009р. недійсним та зобов' яз ання фізичної особи-підприєм ець ОСОБА_1 звільнити вище зазначену земельну ділянку є підтвердженими матеріалами справи, повністю обґрунтова ними й законними та такими що підлягають задоволенню у по вному обсязі.
За таких обставин, згідно ст .ст. 44, 49 Господарського процесу ального кодексу України, слі д стягнути солідарно з відпо відачів на користь бюджету в итрати по сплаті держмита на суму 42,50 грн. з кожного та вит рати на інформаційно-технічн е забезпечення розгляду спра в у судах на суму 59 грн. з кожног о.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 44, 49, 75, 82-85 Г осподарського процесуально го кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним з мо менту укладення договір орен ди землі №1226 від 01.01.2009р. земельно ї ділянки, загальною площею 0,0 009 га, яка знаходиться за адрес ою: Одеська обл., Арцизький р-н , с. Главані, вул. Радянська, 46 а, у кладений між Гаванською сіль ською радою Арцизького район у Одеської області в особі го лови сільської ради Дімітр ова Ф.Д. та фізичною особою-п ідприємцем ОСОБА_1.
3. Зобов' язати фізичну о собу-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ідентифікаційний код НОМЕР_1) звільнити зем ельну ділянку загальною площ ею 0,0009 га, яка знаходиться за ад ресою: Одеська обл., Арцизький р-н, с. Главані, вул. Радянська, 46 а.
4. Стягнути з фізичної ос оби-підприємця ОСОБА_1 (А ДРЕСА_1 ідентифікаційний ко д НОМЕР_1) на користь Держа вного бюджету України (код бю джетної класифікації 22090200, сим вол звітності 095, р/р31114095700008, Банк о держувача - ГУДКУ в Одеській області, МФО - 828011, одержувач - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 45 (соро к п' ять) грн. 50 коп.
5. Стягнути з фізичної ос оби-підприємця ОСОБА_1 (А ДРЕСА_1 ідентифікаційний ко д НОМЕР_1) на користь бюдже ту (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в О деській області код ЄДРПОУ 2321 3460 банк-ГУДКУ в Одеській облас ті МФО 828011 код платежу 22050000) витра ти на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су на суму 59 (п' ятдесят д' ев ять) рн.
6. Стягнути з Главнської сільської ради Арцизького ра йону Одеської області (68434, Одес ька область, Арцизький район , с. Главані, вул. Радянська, буд .47 ідентифікаційний код 04377380) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класи фікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача - Г УДКУ в Одеській області, МФО - 828011, одержувач - ГУДКУ в Одеськ ій області, код ЄДРПОУ - 23213460) вит рати по сплаті державного ми та у сумі 45 (сорок п' ять) грн. 50 к оп.
7. Стягнути з Главнської сільської ради Арцизького ра йону Одеської області (68434, Одес ька область, Арцизький район , с. Главані, вул. Радянська, буд .47 ідентифікаційний код 04377380) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отри мувач ГУДКУ в Одеській облас ті код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в О деській області МФО 828011 код пла тежу 22050000) витрати на інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу на суму 59 (п' я тдесят д' евять) грн.
Рішення господарського суду Одеської області набир ає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Наказ видати у порядку ст.116 Г ПК України.
Рішення підписане 09.06.2009р.
Суддя
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2009 |
Оприлюднено | 12.07.2010 |
Номер документу | 5709454 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Цісельський О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні