Постанова
від 26.12.2008 по справі 2-а-506/2008
ГЛУХІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2- а - 506/ 2008р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2008 р. Глухівський міськрайс уд Сумської області

в складі: головуючого судді ГРЕКОВОЇ Г.Ф.

при секретарі ТИЩЕНКО Н.М.

розглянувши у судовому зас іданні в місті Глухів справу за позовом

ОСОБА_1 до Управління Пенсі йного фонду України в Глухів ському районі Сумської облас ті

- про поновлення пропущеног о строку для звернення до суд у та стягнення недоплаченої щомісячної державної соціал ьної допомоги «Дітям війни»,

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся д о суду з даним позовом до Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Глухівському районі Су мської області, в якому проси ть суд зобов'язати відповіда ча нарахувати та виплатити й ому, як дитині війни, недопла чену щомісячну державну соці альну допомогу за 2006-2008 роки в су мі 3726 грн. 70 коп.

В обґрунтування своїх позо вних вимог позивач посилався на те, що він належить до соці альної категорії «Дитина вій ни» та відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» з 01 січня 2006 року по 31 грудня 2007 року має пр аво на отримання соціальної допомоги в розмірі 30% від міні мального розміру від пенсії за віком.

Відповідач всупереч Рішен ня Конституційного Суду Укра їни № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року, я ким були визнані неконституц ійними окремі положення зако ну України «Про державний бю джет України на 2007 рік», в тому числі й щодо зупинення ст. 6 З акону України « Про соціальн ий захист дітей війни», не зд ійснили нарахування та випла ту відповідного підвищення д о пенсії.

Відповідач надав заперече ння на позов і просить суд в за доволенні позову відмовити. В обґрунтування своїх доводі в зазначив, що Рішення Консти туційного Суду України від 09 л ипня 2007 року № 6-рп/ 2007 стосувалос ь лише Закону України «Про де ржавний бюджет України на 2007 р ік», рішень щодо неконституц ійності Закону України «Про державний бюджет України на 2006 рік» Конституційним Судом України не приймалось. Таким чином, на думку відповідача, Рішення Конституційного Су ду України від 09 липня 2007 року з воротної дії в часі не має, а т ому на період до 09 липня 2007 року не поширюється.

Крім того, відповідач вваж ає, свої дії щодо невиплати п озивачу доплати до пенсії, пе редбаченої ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» правомірними чере з невизначеність на законода вчому рівні органу, на який п окладено обов'язок здійсненн я таких виплат особам, які ма ють статус дитини війни, за р ахунок яких повинні

2

здійснюватися ці виплати та, який розмір мінімальної п енсії за віком необхідно зас тосувати при обчисленні таки х доплат. При цьому відповіда ч зазначив про необґрунтован ість доводів позову, щодо зас тосування до спірних правові дносин ст. 28 закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування», оскільки розмір мінімальної пенсії за віком, встановлени й абзацом 1 частини 1 цієї стат ті застосовується виключно д ля визначення розмірів пенсі ї, призначених за цим Законом .

Також, відповідач наполяга в на відмові в задоволенні по зову через пропущення позива чем строку звернення до суду з адміністративним позовом, визначеного ч. 2 ст. 99 КАС Укра їни.

В судове засідання позивач та представник відповідача не з'явилися, про час та місце слухання справи були повідо млені своєчасно та належним чином, надали до суду заяви п ро розгляд справи без їх учас ті.

Суд вирішив можливим розгл янути справу у відсутність с торін на підставі наявних у с праві доказів.

Вивчивши матеріали справи та дослідивши всі фактичні о бставини, на яких ґрунтуютьс я позовні вимоги, об'єктивно оцінюючи докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд приходить до висновк у, що позов підлягає частково му задоволенню з наступних п ідстав.

Пенсійне посвідчення № НОМ ЕР_1 від 11.09.1994 р. підтверджує, що п озивач має статус «Дитина ві йни».(а.с. 6)

Враховуючи зазначений ста тус позивача, він, відповідн о до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» має право на отримання де ржавної соціальної підтримк и, а саме підвищення до пенсі ї в розмірі 30% мінімальної пен сії за віком.

Із заперечень УПФУ в Глухів ському районі Сумської облас ті, встановлено, що відповід ач не здійснює позивачу зазн ачених виплат, посилаючись н а відсутність у нього коштів та на невизначеність розрах ункової величини (мінімально ї пенсії за віком) для розраху нку підвищення пенсії катего рії громадян, які мають стату с дітей війни, крім того, в за переченні відповідач посила ється, що з 01.01.2008 р. позивачу вип лачується підвищення до пенс ії як «Дитині війни» в розмір і 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність.

Згідно ст. 7 Закону України «Про соціальний захист діте й війни», фінансове забезпеч ення державних соціальних га рантій, передбачених цим Зак оном, здійснюється за рахуно к коштів Державного бюджету України.

Законом України «Про держа вний бюджет України на 2006 рік» від 20.12.2005 року дію ст. 6 зазначен ого Закону на 2006 рік зупинено.

Законом України «Про внесе ння змін до Закону України «П ро Державний бюджет на 2006 рік» від 19.01.2006 року, який набрав чинн ості 15.03.2006 року, до статті ПО Зак ону України «Про Державний б юджет на 2006 рік» було внесено з міни, якими встановлено, що п ільги дітям війни, передбаче ні ст. 6 Закону України « Про с оціальний захист дітей війни », у 2006 році запроваджуються п оетапно, за результатами вик онання бюджету у першому пів річчі, у порядку, визначеном у Кабінетом Міністрів Україн и за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з пит ань бюджету.

Проте, у 2006 році, пільги, вст ановлені ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» запроваджені не бул и.

Закони України «Про держав ний бюджет України на 2006 рік» в ід 20.12.2005року та «Про внесення зм ін до Закону України «Про Дер жавний бюджет на 2006 рік» від 19.01. 2006 року неконституційними не визнані та діяли протягом 2006 р оку.

3

Таким чином, відповідно до вищезазначених Законів, у ві дповідача не було підстав на раховувати та сплачувати поз ивачеві доплату до пенсії, пе редбачену ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни», оскільки до 15.03.2006 рок у дію зазначеної норми було з упинено, а потім, передбачен і нею виплати, не запроваджен і.

Крім того, надаючи переваг у Законам України «Про Держа вний бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 р оку та «Про внесення змін до З акону України «Про Державний бюджет на 2006 рік» від 19.01.2006 року, суд виходить з того, що закон и є актами єдиного органу зак онодавчої влади - Верховної Р ади України. Конституція Укр аїни не встановлює пріоритет у в застосуванні того, чи інш ого закону, в тому числі, зале жно від предмета правового р егулювання. Немає такого зак ону України, який би регулюва в питання подолання колізії норм законів, що мають однако ву юридичну силу.

Конституційний Суд Україн и у п.3 мотивувальної частини р ішення від 03.10.1997 року № 4 - зп (спра ва про набуття чинності Конс титуцією) зазначив: «Конкрет на сфера суспільних відносин не може бути водночас врегул ьована однопредметними норм ативними правовими актами од накової сили, які за змістом суперечать один одному. Звич айно є практика, коли наступн ий у часі акт містить пряме за стереження щодо повного або часткового скасування попер еднього. Загальновизнаним є те, що з прийняттям нового ак та, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовуються однопредметни й акт, який є у часі, виходячи із системного аналізу навед ених норм законодавства, суд не знаходить підстав для зад оволення позовних вимог пози вача, які стосуються виплат д оплати до пенсії за 2006 рік. Відп овідач по справі протягом 2006 р оку діяв у відповідності з ді ючим законодавством та не ма в підстав здійснювати позива чу щомісячні доплати до пенс ії, оскільки до 15.03.2006 року дія с т. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» бу ла зупинена, а з 15.03.2006 року здійс нення доплат, визначено у інш ий спосіб, тобто, поставлено в залежність від виконання у другому півріччі 2006 року Зако ну України «Про Державний бю джет на 2006 рік».

Стосовно позовних вимог, щ одо здійснення позивачу допл ати до пенсії за 2007 рік, суд вва жає їх частково підлягаючими задоволенню, з таких підстав .

Відповідно до п. 12 ст. 71 Закон у України «Про Державний бюд жет на 2007 рік», дію статті 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», з урахува нням ст. 111 цього закону, було зупинено.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року за № 6-рп/2007 року, у справі за поданн ям 46 народних депутатів Украї ни, щодо відповідності Конст итуції України (конституційн ості) положень ст. ст. 29, 36, ч. 2 с т. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46, ст. 71, ст. ст. 98, 101, 103, 111 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к» ( справа про соціальні гара нтії громадян), визнано таким , що не відповідає Конституці ї України (є неконституційни м) положення п. 12 ст. 71 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет на 2007 рік», яким зупинено дію с т. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього Зако ну.

' Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дців загальної юрисдикції пр и розгляді ними позовів, у зв 'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статтей зазначеного зако ну, що визнані неконституцій ними. Рішення Конституційног о Суду України є обов'язковим до виконання на території Ук раїни, остаточним і не може б ути оскаржене.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конст итуції України, інші закони, інші правові акти або їх окре мі положення, що визнані неко нституційними, втрачають чи нність з дня ухвалення Конст итуційним Судом України ріше ння про їх неконституційніст ь.

Виходячи з приписів ч. 2 ст. 1 52 Конституції України та дати ухвалення рішення Конституц ійним Судом України УПФУ в Гл ухівському районі Сумської о бласті повинен був нарахуват и та сплачувати позивачу доп лату до пенсії, передбачену ст. 6 Закону

4

України «Про соціальний з ахист дітей війни» з 09.07.2007 року, оскільки з моменту ухваленн я Конституційним Судом Украї ни рішення щодо неконституці йності пункту 12 статті 71 Закон у України «Про Державний бюд жет України», ця норма втрача є чинність та не підлягає зас тосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповід ності з приписами діючої нор ми ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », нараховувати та здійснюва ти позивачу відповідні допла ти.

Що стосується вимог позива ча про зобов'язання відповід ача виплачувати йому в 2008 році щомісячну надбавку до пенсі ї в розмірі 30% мінімальної пен сії за віком, то, суд вважає, т акі вимоги частково обгрунто ваними, виходячи з наступног о.

Відповідно до п.п. 41 розділу 2 Закону України «Про Державн ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України» текст ста тті 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» в икладено в наступній редакці ї. Дітям війни (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни «Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту») до пенсії або щомі сячного довічного утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, виплачується підв ищення у розмірі надбавки, ус тановленої для учасників вій ни. Ветеранам війни, які мают ь право на отримання підвище ння до пенсії або щомісячног о довічного грошового утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, відповідно до ц ього Закону та Закону Україн и «Про статус ветеранів війн и, гарантії їх соціального за хисту» дане підвищення прово диться за їх вибором за одним із законів.

З 01 січня 2008 року позивачу бул о нараховане та виплачується зазначене підвищення відпов ідно до встановленого розмір у, що підтверджується розрах унком, наданим Управлінням П енсійного фонду України в Гл ухівському районі Сумської о бласті від 02.12.2008 р. № 4953 (а.с. 14).

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року за 10-р п/ 2008 року, у справі за конститу ційними поданнями Верховног о Суду України, щодо відповід ності Конституції України (к онституційності) окремих пол ожень ст. 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розді лу 3 Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» і 101 народних депутатів Украї ни щодо відповідності Консти туції України(конституційно сті) положення п. 67 розділу 1, п.п . 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України» (справа щодо пр едмета та змісту закону про Д ержавний бюджет України), виз нано таким, що не вдповідає К онституції України (є неконс титуційним) положення п.п. 41 ро зділу 2 Закону України «Про Де ржавний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України».

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су ддів загальної юрисдикції пр и розгляді ними позовів, у зв 'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статтей зазначеного зако ну, що визнані неконституцій ними. Рішення Конституційног о Суду України є обов'язковим и до виконання на території У країни, остаточним і не може бути оскаржене.

Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституцій ного Суду України від 22.05.2008 року та приписів ч. 2 ст. 152 Конститу ції України, суд дійшов висно вку, що з 22. 05. 2008 року УПФУ в Глухі вському районі Сумської обла сті повинен був нараховувати та сплачувати позивачу допл ату та пенсії, передбачену с т. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» в р едакції, яка діяла до 01.01.2008 року , оскільки з моменту ухваленн я Конституційним Судом Украї ни рішення щодо неконституці йності п.п. 41 розділу 2 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України», ця норма втратила ч инність та не піддягала заст осуванню. Отже, відповідач з 22.05.2008 року мав діяти у відповідн ості з приписами діючої норм и ст. 6 Закону України «Про со ціальний

5

захист дітей війни», нарах овувати та здійснювати позив ачу доплату до пенсії у розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком.

Між тим, до 22.05.2008 року, тобто, до ухвалення зазначеного рі шення Конституційним Судом У країни, відповідач, здійсню ючи позивачу доплати, передб ачені ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» в редакції від 01.01.2008 року, з урахуванням п.п. 41 розділу 2 Зак ону України «Про Державний б юджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», діяв на підс таві та у відповідності з дію чою нормою зазначених законі в, а тому, позовні вимоги, щод о стягнення доплати до пенсі ї у розмірі 30% мінімальної пен сії за віком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 р оку, задоволенню не підлягаю ть.

Відповідно до статті 64 Конс титуції України конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передб ачених Конституцією України .

Згідно ч.ч.3 та 4 ст. 8 Кодексу а дміністративного судочинст ва України звернення до адмі ністративного суду для захис ту прав і свобод людини і гром адянина безпосередньо на під ставі Конституції України га рантується. Забороняється ві дмова в розгляді та вирішенн і адміністративної справи з мотивів неповноти, неясност і, суперечливості чи відсутн ості законодавства, яке регу лює спірні правовідносини.

Таким чином, доводи відпов ідача, в частині неврегульов аності на законодавчому рівн і порядку здійснення доплат особам, які мають статус «діт ей війни» не може бути підста вою для їх нездійснення або в ідмови в задоволенні позову.

Щодо доводів, стосовно від сутності підстав для застосу вання до спірних правовіднос ин ст. 28 Закону України «Про з агальнообов'зкове державне п енсійне страхування», суд за значає наступне.

Сторонами по справі не запе речується, що позивач, відпо відно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» має право на отриманн я доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м.

За чинним законодавством р озмір пенсії за віком визнач ається лише за правилами, пер едбаченими ст. 28 Закону Украї ни «Про загальнообов'зкове д ержавне пенсійне страхуванн я», іншого нормативно-правов ого акта, який би визначав це й розмір або встановлював ін ший розмір, немає.

З огляду на викладене, суд в важає необгрунтованими дово ди відповідача, щодо застосу вання положення ч.3 ст. 28 зазна ченого Закону, з якого виплив ає, що мінімальний розмір пен сії за віком, встановлений аб зацом 1 частини 1 цієї статті, з астосовується виключно для в изначення розмірів пенсії, п ризначених згідно з цим Зако ном, оскільки наявність тако ї норми та відсутність іншог о мінімального розміру пенсі ї за віком не є підставою для в ідмови в реалізації позиваче м конституційної гарантії, в становленої ст. 46 Конституці ї України та права на отриман ня доплати до пенсії, передба ченої ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни».

Крім того, безпідставним є посилання відповідача на ві дсутність коштів, щодо забез печення виплати зазначеної д оплати до пенсії, оскільки ор гани державної влади не можу ть посилатися на відсутність коштів, як на підставу невик онання своїх зобов'язань, які встановлені ст. 46 Конституці ї України та зазначеною норм ою Закону.

Суд також вважає, що не засл уговують на увагу доводи від повідача, щодо невизначенос ті на законодавчому рівні пи тання відносно органу, на яки й покладено обов'язок здійсн ення виплат підвищення до пе нсії особам, які мають статус дитини війни. Пенсійний фонд України діє у відповідності Положення «Про Пенсійний фо нд України» і здійснює свої п овноваження на підставі п. 15 з азначеного положення через с творені в установленному пор ядку його територіальні упра вління. Відповідно до Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування» рішення про признач ення та перерахунок пенсій п риймаються районними управл іннями Пенсійного фонду Укра їни за місцем проживання пен сіонерів.

6

Таким чином, обов'язок по н арахуванню та виплаті доплат и до пенсії позивача, передба ченої ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» покладено на УПФУ в Глух івському районі Сумської обл асті.

Суд відхиляє заяви відпові дача про наявність підстав д ля відмови в задоволенні поз ову через пропущення позивач ем строку для звернення до ад міністративного суду з позов ом, через наступне.

Порушення прав позивача, з а захистом яких він звернувс я до суду, тривало з 09.07.2007 року п о 31.12.2007 року і припинилось лише 01.01.2008 року після внесення змін д о закону України «Про соціал ьний захист дітей війни». Так им чином, суд, не вбачає пропу щення позивачем строку зверн ення до суду за захистом свог о права, щодо отримання допла ти до пенсії, передбаченої с т. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни».

Задовольняючи частково по зовні вимоги, суд виходить з того, що вимоги про стягнення з УПФУ в Глухівському районі Сумської області доплати до пенсії у визначеній позивач ем грошовій сумі не підлягаю ть задоволенню, оскільки так і виплати не були йому нарахо вані, а суд не може перебират и на себе функцію здійснення перерахунку та нарахування пенсії замість органу, якому надані такі повноваження.

Між тим, виходячи зі змісту позову та для повного захист у прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, с уд вважає необхідним, на підс таві ч. 2 ст. 11 КАС України, вийт и за межі позовних вимог та ви знати протиправною бездіяль ність Управління Пенсійного фонду України в Глухівськом у районі Сумської області, по невиконанню з 09.07.2007 року припис ів статті 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни», яка призвела до порушен ня прав позивача на своєчасн е нарахування на отримання д оплати до пенсії.

На підставі викладеного, к еруючись ст. ст. 64, 124, 152 Консти туції України, ст. ст. 3, 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», ст. ст. 6-14, 71, 159-163, 167, 186 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Глухівському райо ні Сумської області про поно влення пропущеного строку д ля звернення до суду та стягн ення недоплаченої щомісячно ї державної соціальної допом оги «Дітям війни» - задовольн ити частково.

Визнати бездіяльність Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Глухівському районі Сумської області - протиправ ною.

Зобов'язати Управління Пе нсійного фонду України в Глу хівському районі Сумської об ласті здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1. з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановлено го ч. 1 ст. 28 Закону України «Пр о загальнообов'язкове пенсій не страхування» та провести відповідні виплати за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 рок у та за 2008 рік, починаючи з 22.05.2008 р оку. В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.

Заяву про апеляційне оскар ження постанови суду може бу ти подано до Глухівського мі ськрайсуду Сумської області протягом 10 днів з дня проголо шення постанови.

Апеляційна скарга на поста нову суду подається протягом 20 днів після подання заяви пр о апеляційне оскарження до Х арківського Апеляційного ад міністративного суду через Г лухівський міськрайсуд Сумс ької області.

СудГлухівський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення26.12.2008
Оприлюднено28.05.2010
Номер документу5723898
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-506/2008

Ухвала від 17.12.2008

Адміністративне

Березанський районний суд Миколаївської області

Дорошенко А.В.

Постанова від 09.12.2008

Адміністративне

Березнегуватський районний суд Миколаївської області

Міщенко Г.В.

Постанова від 26.12.2008

Адміністративне

Глухівський міськрайонний суд Сумської області

Грекова Г.Ф.

Постанова від 15.12.2008

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О.С.

Постанова від 06.05.2008

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Постанова від 17.12.2008

Адміністративне

Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області

Покотілова О.Г.

Постанова від 19.12.2008

Адміністративне

Сумський районний суд Сумської області

Степаненко О.А.

Ухвала від 05.12.2008

Адміністративне

Голованівський районний суд Кіровоградської області

Рудь Н.В.

Постанова від 18.12.2008

Адміністративне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Ганзя О.Д.

Постанова від 09.12.2008

Адміністративне

Баштанський районний суд Миколаївської області

Бойко Л.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні