Подільський районний суд міста Києва
Справа № 758/5705/16-к
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 квітня 2016 року слідчий суддя Подільського районного суду м. Києва ОСОБА_1 ,
при секретарі ОСОБА_2 ,
за участю прокурора Київської місцевої прокуратури № 7 м. Києва ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві
клопотання прокурора Київської місцевої прокуратури № 7 м. Києва ОСОБА_3 ,
про арешт майна,
В С Т А Н О В И В :
Прокурор Київської місцевої прокуратури № 7 м. Києва ОСОБА_3 , звернувся до суду з клопотанням про арешт майна.
Клопотання мотивує тим, що в провадженні СВ Подільського управління поліції Головного управління Національної поліції у м. Києві перебуває кримінальне провадження № 42016101070000066, відомості щодо якого внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань 05.04.2016 року, за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 200 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що невстановлені особи, діючи за попередньою змовою групою осіб, шляхом незаконних дій з документами на переказ, іншими засобами доступу до банківських рахунків, електронними грошима, використовуючи реквізити та печатки ТОВ "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888), ТОВ "КВАРТУМ-ЛОЯЛ" (код ЄДРПОУ 40090058), ТОВ "Тімсон Україна" (код ЄДРПОУ 34694878), ТОВ "Донет" (код ЄДРПОУ 39211668), ТОВ "Фінансова компанія "Український факторинговий центр" (код ЄДРПОУ 37194604), ТОВ "ПРВ" (код ЄДРПОУ 39282037), ТОВ "Компанія Асса" (код ЄДРПОУ 35847431), ТОВ "Онассіс Компані" (код ЄДРПОУ 39882263), ТОВ "Олімпік Роял" (код ЄДРПОУ 40091360), що володіють ознаками фіктивності, запровадили протиправну схему руху безготівкових коштів між юридичними та фізичними особами, з подальшою "конвертацією" їх в готівку, з метою мінімізації податкових зобов`язань та приховування джерел походження грошових коштів.
Також встановлено, що в рамках виконання запланованих заходів за ОРС №106, працівниками ГВ БКОЗ ГУ СБУ у м.Києві та Київській області виявлено діяльність організованої групи осіб, члени якої на територій столичного регіону впровадили протиправну схему руху безготівкових коштів між юридичними і фізичними особами з подальшою "конвертацією" їх в готівку, яка спрямована на приховування чи маскування джерел походження коштів, мінімізацію податкових платежів до бюджету, має ознаки легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, тобто організували діяльність "конвертаційного центру" (далі "КЦ").
Схема полягає у надходженні коштів від замовників "конвертації" (обготівкування), тобто "клієнтів КЦ", безготівкових коштів на банківські рахунки "транзитних" підприємств, з яких надіслані суми коштів "дробляться" на менші та скеровуються на рахунки "транзитних" підприємств в іншому банку, з яких знову "дробляться" та надходять на карткові рахунки фізичних осіб (як правило безпосередніх учасників вказаної злочинної групи) з яких знімаються готівкою через банкомати або касу комерційних банків.
Ланцюг вказаних фінансових операцій маскується під проведення діяльності в сфері надання фінансових послуг.
Фінансові операції по зазначеній схемі між "транзитними" підприємствами проводяться такі, які не обкладаються ПДВ, як правило факторингові операції з призначенням платежу "переуступка права вимоги", "переведення боргу", "купівля-продаж дебіторської заборгованості" тощо.
При цьому, фактично відповідні факторингові операції проводяться лише на папері без мети настання жодних юридичних наслідків, боргові зобов`язання, які є предметом договорів факторингу, штучно створенні.
На рахунки фізичних осіб кошти як правило перераховуються з призначенням платежу "безвідсоткова фінансова допомога", "надання фінансового кредиту" тощо, що дозволяє їх безперешкодно знімати готівкою з карткових рахунків.
Зміст вказаної схеми полягає в наданні протиправних послуг по отриманню готівкових коштів поза контролем фіскальних і контролюючих державних органів, без відображення перед ними джерел походження доходів, без подання відповідної фінансової звітності та сплати податків до бюджету.
Вартість вказаних послуг становить 1-5% від загальної суми надходжень коштів на рахунки "транзитних" підприємств.
Крім того, організаторами та керівниками вказаної схеми використовується механізм проведення овердрафтних операції, під виглядом взаєморозрахунків з платіжними системами ("Webmoney", "Betfair", "Pokerstars" "Yandexmoney" тощо), що в свою чергу забезпечує постійну наявність готівкових коштів в касах банків та інших фінансових установ для зняття їх з відповідних рахунків для обготівковування.
Водночас, клієнтами даної схеми виступають підприємства реального сектору економіки, які мають потребу в протиправному обготівкувані коштів без відображення відповідних операцій по бухгалтерському обліку та податковій звітності, зокрема в додатках № 5 до декларацій з ПДВ, так як вказані вище факторингові операції не оподатковуються ПДВ.
Крім того, клієнтами даної схеми є підприємства з ознаками фіктивності так званні "буфера" товарної групи, які задіяні в схемах діяльності інших "конвертаційних центрів" так званого класичного напрямку, тобто: які отримують кошти на рахунки від клієнта (підприємства реального сектору економіки) за постачання товарів (виконання робіт чи надання послуг); фактично постачання товару (виконання робіт, надання послуг) не відбувається, підприємству-клієнту формується штучний податковий кредит; вказаний буфер формує власний податковий кредит, вносячи до податкової звітності дані формування податкового кредиту внаслідок фінансово-господарських відносин з іншим фіктивним підприємством або з підприємством реального сектору економіки так званого оптовика (підприємства, які реалізує широкий асортимент товару) або від підприємства імпортера, без фактичного перерахування коштів (так звана "купівля податкового кредиту"); разом із тим вказаному вище "буферу" 1-ї ланки, який отримав кошти від клієнта на рахунок необхідно їх обготівкувати та з цією метою організатори відповідного "КЦ" і користуються послугами вказаної вище групи осіб, перераховуючи кошти по фіктивних договорах факторингу (операції без ПДВ), інших договорах, на рахунки транзитних підприємств з метою їх подальшого обготівкування та отримання готівки, за винятком відсотку за "конвертацію" (вказані 1-5%).
Встановлені наступні підприємства, які використовуються у вказаній схемі проведення фіктивних операцій в сфері надання фінансових послуг: ТОВ "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888), ТОВ "КВАРТУМ-ЛОЯЛ" (код ЄДРПОУ 40090058), ТОВ "Тімсон Україна" (код ЄДРПОУ 34694878), ТОВ "Донет" (код ЄДРПОУ 39211668), "Ексім Трейд" (реквізити встановлюються), ТОВ "Фінансова компанія "Український факторинговий центр" (ТОВ "ФК "УФЦ", код ЄДРПОУ 37194604), ТОВ "ПРВ" (код ЄДРПОУ 39282037), ТОВ "Компанія Асса" (код ЄДРПОУ 35847431), ТОВ "Онассіс Компані" (код ЄДРПОУ 39882263), ТОВ "Олімпік Роял" (код ЄДРПОУ 40091360), інші встановлюються.
Всього використовується близько 30-40 таких транзитних підприємств, встановлення повного переліку яких ускладнено через відсутність конкретизованої податкової звітності по відповідних фінансових операціях в податкових органах та дотримання членами групи конспірації в ході протиправної діяльності.
Так, ТОВ "ФК "УФЦ", під прикриттям легальної діяльності на ринку фінансових послуг (факторинг, фінансовий лізинг, надання позик, тощо, свідоцтво Держкомфінпослуг ФК № 258 від 28.08.2010 року), надання послуг підприємствам по прийому, видачі, обліку, оформленню, інкасації готівкових коштів через касове обладнання "УФЦ", забезпечує учасникам вказаної групи як "транзит" коштів під виконання фіктивних договорів надання фінансових послуг, так і отримання (видачу) готівкових коштів кур`єрам "КЦ", зокрема із використанням схем надання штучних фінансових позик, розрахунків через внутрішньодержавні, міжнародні електронні платіжні системи, конвертації "електронних грошей" в готівку.
Офіційна діяльність ТОВ ФК "УФЦ" надає можливість організаторам та учасникам "конвертаційного центру" проводити овердрафтні операції, під виглядом взаєморозрахунків з платіжними системами ("Webmoney", "Betfair", "Pokerstars" "Yandexmoney" тощо), що в свою чергу забезпечує постійну наявність готівкових коштів в касах банків та інших фінансових установ для зняття їх з відповідних рахунків для обготівковування.
Крім того, із використанням наявних фінансових інструментів ТОВ "ФК "УФЦ" надає послуги щодо виведення "тіньових" капіталів за межі України, зокрема шляхом укладання факторингових договорів з іноземними компаніями нерезидентами та перерахування на їх рахунки коштів з призначенням платежів за придбання прав вимоги (в т.ч. компанія "ВА Псі", Велика Британія, код компанії згідно реєстру 1739870, ТОВ "Електронікс", Російська Федерація, ОКПО 1739870, тощо).
ТОВ ФК "УФЦ" є суб`єктом первинного фінансового моніторингу. Службові особи ТОВ ФК "УФЦ", всупереч вимогам Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", належним чином не інформуючи спеціально уповноважений орган ДСФМ України про проведені фінансові операції в рамках діяльності "КЦ" з використанням фінансових інструментів вказаної фінансової установи.
Щомісячний обсяг грошових коштів, які обготівковуються із використанням вказаного протиправного механізму становить понад 300 млн. грн.
Крім того, за результатами проведених заходів встановлено, що рахунки "транзитних" підприємств та рахунки фізичних осіб для зняття готівки відкриті у ПАТ КБ "Приватбанк", АТ "Укрсиббанк", ПАТ КБ "Правекс-банк", ПАТ "Альфа-банк", ПАТ "Укргазбанк", ПАТ "Банк Юнісон", ПАТ "Фідобанк", ПАТ "Діамантбанк", ПАТ "Дочірній банк Сбербанку Росії".
При цьому, встановлено, що організатори даного "КЦ" мають протиправні зв`язки із числа службових осіб середньої керівної ланки (начальники відділень, відділів, управлінь) вказаних банківських установ, які сприяють зазначені діяльності шляхом не внесення фінансових операцій, які здійснюються по рахунках юридичних і фізичних осіб та мають ознаки таких, що можуть бути пов`язані із легалізацію (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, до реєстру фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та не інформують Державну службу фінансового моніторингу України.
За результатами проведених оперативно-розшукових заходів встановлені наступі члени вказаної групи, зокрема:
- ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 є організатором та керівником вказаної групи. ОСОБА_4 , використовуючи свої зв`язки у комерційному середовищі, здійснює підбір замовників протиправних послуг суб`єктів господарювання, що переважно зареєстровані на території м.Києва, яким необхідно незаконно перевести безготівкові кошти у готівку, вивести кошти за кордон, мінімізувати податкові платежі. Контролює діяльність інших учасників групи, веде зведену бухгалтерію "КЦ", проводить переговори та контактує із протиправними зв`язками серед службових осіб банківських установ та підрозділів фіскальної служби.
Зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , фактично проживає: АДРЕСА_2 , пересувається на "Range Rover" державний номер НОМЕР_1 "Hyundai Santa Fe" державний номер НОМЕР_2 .
- ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_10 ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_11 ІНФОРМАЦІЯ_8 виконують наступні функції: забезпечують кур`єрську роботу із зняття грошових коштів з розрахункових рахунків оформлених на них або підконтрольних їм підприємств та доставку зазначених коштів до офісних приміщень представників угруповання, а також подальшу видачу готівки, за винятком утриманих відсотків, замовникам протиправних послуг.
На вищевказаних осіб покладені також функції щодо незаконно оформленої фінансово-господарської документації клієнтам угруповання - замовникам протиправних послуг, яка нібито підтверджуватиме фінансово-господарські відносини та дозволятиме безпідставно списувати грошові кошти з їх рахунків з метою їх подальшого обготівкування та безперешкодного розпорядження, а також робота за дорученням ОСОБА_4 в системі "клієнт-банк" по рахунках підконтрольних юридичних і фізичних осіб.
ОСОБА_11 фактично проживає АДРЕСА_1 , а також використовує інше житлове приміщення за вказаною адресою - АДРЕСА_3 , яке використовується для складання фінансово-господарської документації підприємств зі схеми "КЦ" і роботи з клієнт-банком, пересувається на "Hyundai Santa Fe" державний номер НОМЕР_3 .
Кошти від "транзитних" підприємств зараховуються на карткові рахунки, що оформлені на вищевказаних осіб, зняття з рахунків підконтрольних підприємств відбувається через каси відділень банків та через відділення (каси) ТОВ "ФК "УФЦ".
В ході проведених оперативно-розшукових заходів встановлено, що вказані вище учасники даної організованої групи в ході проведення викладеної вище протиправної діяльності дотримуються суворих форм і методів конспірації, а саме: мають у користуванні по 5-7 мобільних телефонів (як правило 1-2 офіційні "білі", інші "чорні", які постійно змінюють); розмови та переписку щодо будь-яких обставин функціонування "конвертаційного центру" переважно проводять із використанням мобільних сервісів "Viber", "WhatsApp", "LINE", "Telegram", "Skype", тощо; в розмовах по мобільних засобах зв`язку уникають назв підприємств та прізвищ, називаючи їх лише інколи у екстрених випадках, коли недоступні вказані вище сервіси; в ході зустрічей з клієнтами "КЦ", зняття та перевезення готівки проводить заходи щодо контр спостереження; в цілях власної безпеки мають травматичну, а можливо і вогнепальну зброю.
Допитаний в ході досудового розслідування як свідок оперуповноважений ГВ БКОЗ СБУ у м. Києві та Київській області підтвердив викладені вище обставини.
В ході досудового розслідування прокурором давалось доручення працівникам ГВ БКОЗ СБУ у м. Києві та Київській області на проведення слідчих (розшукових) дій.
За результатами виконання доручення встановлено, що ТОВ "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888) використовує рахунок № НОМЕР_4 , відкритий у ПАТ "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346.
Відповідно до ст. 131 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
Відповідно до ст. 2 КПК України, одним із завдань кримінального провадження є захист особи від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження.
Відповідно до ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення збереження речових доказів.
Частиною 4 зазначеної статті кримінального процесуального закону передбачено, що арешт накладається на майно юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у ст.98 цього Кодексу.
Відповідно до вимог ст. 98 КПК України, речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Посилаючись на те, що в ході досудового розслідування одержано достатньо даних, які дають підстави вважати, що грошові кошти на банківських рахунках ТОВ "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888) - набуті кримінально протиправним шляхом, отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення, прокурор просив накласти арешт на грошові кошти на рахунки №№ НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , відкриті Товариством з обмеженою відповідальністю "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888, адреса: м. Київ, вул. Крутий узвіз, 6/2) у Публічному акціонерному товаристві "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346, адреса: 01001, м.Київ, вул. Десятинна, 4/6.
Заборонити розпоряджатися грошовими коштами, що знаходяться на рахунки №№ НОМЕР_4 , НОМЕР_5 клієнта ПАТ "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346 - ТОВ "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888) за винятком видаткових операцій по сплаті податків, зборів, інших обов`язкових платежів до державного бюджету.
Зупинити видаткові операції з грошовими коштами, що надходять на адресу ТОВ "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888) до ПАТ "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346, на внутрішньобанківський рахунок №3720 та зупинити видаткові операції з коштами, які надійшли на адресу ТОВ "Вікторія Інфо" та вже знаходяться на рахунку №3720, за винятком видаткових операцій виключно з платежів до бюджетів всіх рівнів та державних цільових фондів.
ПАТ "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346 надати прокурору довідку про залишок коштів на рахунках №№ НОМЕР_4 , НОМЕР_5 при накладенні арешту на кошти ТОВ "Вікторія Інфо" та в подальшому надавати дану інформацію про залишок коштів на рахунку за запитом прокурора.
В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав, просить його задовольнити з підстав викладених у ньому.
Керуючись ч. 2 ст. 172 КПК України слідчий суддя вважає за можливе розглядати клопотання у відсутності осіб, у володінні яких знаходиться майно.
Заслухавши думку прокурора, дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить до висновку про достатність підстав для його задоволення у зв`язку з наступним.
Так, як вбачається з витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань в Подільському управлінні поліції Головного управління Національної поліції у м. Києві знаходиться кримінальне провадження №42016101070000066 від 05.04.2016 року, за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 200 КК України (а.с. 7).
Відповідно до ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існують достатні підстави вважати, що воно є предметом, засобом чи знаряддям вчинення злочину, доказом злочину, набуте злочинним шляхом, доходом від вчиненого злочину, отримане за рахунок доходів від вчиненого злочину або може бути конфісковане у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого чи юридичної особи, до якої може бути застосовано заходи кримінально-правового характеру, або може підлягати спеціальній конфіскації щодо третіх осіб, юридичної особи або для забезпечення цивільного позову. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку. Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.
Арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, які перебувають у власності або володінні, користуванні, розпорядженні підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.
Заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у випадках, якщо існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до зникнення, втрати, знищення, перетворення, пересування, відчуження майна.
Враховуючи те, що прокурором доведені підстави передбачені ст. 170 КПК України, слідчий суддя приходить до висновку про обґрунтованість та законність клопотання, у зв`язку з чим клопотання підлягає частковому задоволенню.
Клопотання в частині зобов`язання ПАТ "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346 надати прокурору довідку про залишок коштів на рахунках №№ НОМЕР_4 , НОМЕР_5 при накладенні арешту на кошти ТОВ "Вікторія Інфо" та в подальшому надавати дану інформацію про залишок коштів на рахунку за запитом прокурора, задоволенню не підлягає, оскільки воно в цій частині не обґрунтоване.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 170-173, 175, 309, 392, 395 КПК України, слідчий суддя, -
П О С Т А Н О В И В :
Клопотання прокурора Київської місцевої прокуратури № 7 м. Києва ОСОБА_3 , про арешт майна ЗАДОВОЛЬНИТИ ЧАСТКОВО.
Накласти арешт на грошові кошти, що знаходяться на рахунках №№ НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , відкритих Товариством з обмеженою відповідальністю "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888, адреса: м. Київ, вул. Крутий узвіз, 6/2) у Публічному акціонерному товаристві "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346, адреса: 01001, м.Київ, вул. Десятинна, 4/6.
Заборонити розпоряджатися грошовими коштами, що знаходяться на рахунках №№ НОМЕР_4 , НОМЕР_5 клієнта ПАТ "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346 - ТОВ "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888) за винятком видаткових операцій по сплаті податків, зборів, інших обов`язкових платежів до державного бюджету.
Зупинити видаткові операції з грошовими коштами, що надходять на адресу ТОВ "Вікторія Інфо" (код ЄДРПОУ 39316888) до ПАТ "АЛЬФА-БАНК", МФО 300346, на внутрішньобанківський рахунок № 3720 та зупинити видаткові операції з коштами, які надійшли на адресу ТОВ "Вікторія Інфо" та вже знаходяться на рахунку № 3720, за винятком видаткових операцій виключно з платежів до бюджетів всіх рівнів та державних цільових фондів.
В задоволенні решти клопотання відмовити.
Ухвала про арешт майна виконується негайно слідчим, прокурором.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Апеляційного суду м. Києва протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Cлідчий суддя Подільського районного суду м. КиєваОСОБА_1
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2016 |
Оприлюднено | 13.03.2023 |
Номер документу | 57643365 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Подільський районний суд міста Києва
Роман О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні