Постанова
від 23.05.2016 по справі 802/488/16-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

23 травня 2016 р. Справа № 802/488/16-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Богоноса М.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання: Федчук Т.Ю.

представника позивача: ОСОБА_1

представника відповідача: ОСОБА_2

представників третьої особи - ОСОБА_3, ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Лан-Агро"

до: Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_5 - орендне сільськогосподарське підприємство "Нападівське"

про: визнання протиправним та скасування припису

ВСТАНОВИВ:

11.04.2016 року до Вінницького окружного адміністративного суду звернулось товариства з обмеженою відповідальністю "Лан-Агро" (далі - позивач, ТОВ "Лан-Агро"), з позовною заявою до Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області (далі - відповідач), в якій просило суд визнати протиправним та скасувати припис Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області № 000030/15 від 13.10.2015 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що 13.10.2015 року Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області проведено позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства TOB "Лан-Арго", про що складено акт перевірки дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства № 34/15 (далі - акт перевірки).

Актом перевірки державними інспекторами сільського господарства у Вінницькій області задокументовано порушення TOB "Лан-Арго" вимог земельного законодавства, яке відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", кваліфіковано як самовільне зайняття земельних ділянок (міжпайових польових доріг), що зумовило обмеження у використанні паїв № 6, 49, 263.

13.10.2015 року державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області складено протокол про адміністративне правопорушення № 000024/15 та припис №000030/15.

На думку позивача, під час проведення перевірки інспектором не встановлено власника міжпайових польових доріг після реорганізації КСП «Нове життя», чи передавались міжпайові польові дороги на баланс органу місцевого самоврядування за його згодою, чи надавалась відповідна згода, чи існує технічна документація встановлення (відновлення) меж земельних ділянок, які орендуються ПОСП «Нападівське» в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками та міжпайових польових доріг до них, яка особа мала отримати зазначену документацію, до окремих земельних ділянок, які знаходяться в загальному масиві земель пайового фонду.

Відтак, на думку позивача, так як TOB «Лан-Агро» самостійно не розробляло технічну документацію розпаювання земель, то відсутня вина TOB «Лан-Агро» за відсутність міжпайових польових доріг.

TOB «Лан-Агро» не погоджуючись з приписом № 000030/15 від 13.10.2015 року, так як він, на думку позивача, складений на підставі обставин, які не відповідають дійсності, є протиправним та з метою його скасування, звернулось до суду з даним позовом.

20.04.2016 року за вх. № 7823 на адресу суду від Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області надійшли письмові заперечення на заявлений адміністративний позов (а.с.30-32).

Так, відповідач у наданих запереченнях вказав, що Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області, згідно ухвали Калинівського районного суду Вінницької області від 06.10.2015 р. (по справі № 132/2859/15-к), на підставі наказу № 229 та направлення № 39 від 07.10.2015 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства TOB «Лан-Агро» при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення - міжпайових польових доріг на території Пиківської сільської ради, Калинівського району, у зв'язку із досудовим розслідуванням кримінального правопорушення внесеного до ЄРДР за № 420150020160000005 від 27.08.2015 року за ч. 1 ст. 197-1 КК України.

В результаті здійсненого позапланового заходу державного нагляду (контролю) встановлено, що TOB «Лан-Агро» використовує за межами населеного пункту с. Шепіївка на території Пиківської сільської ради Калинівського району землі пайового фонду сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також використовує частину міжпайових польових доріг площею 1,53 га із 9,7547 га, що визначені за наявною технічною документацією по поділу земель колективної власності колишнього КСП «Нове життя».

На час проведення перевірки встановлено, що серед загального масиву земель пайового фонду є земельні ділянки загальною площею 16,9758 га (9 паїв - №№ 6, 263, 298, 49, 221, 185, 183, 182, 184) власники яких, а саме: ОСОБА_6, ОСОБА_7 (2 паї), ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 уклали договори оренди землі із ПОСП «Нападівське», однак міжпайові польові дороги фактично використовуються TOB «Лан-Агро», а саме: 0,49 га - до паю № 6 (кадастровий номер № 0521686300:06:000:0009 - ОСОБА_6М.), на яких наявні залишки пожнивних решток зібраного TOB «Лан-Агро» урожаю зернових культур; 0,39 га - до паю № 49 (кадастровий номер № 0521686300:06:000:0047 -ОСОБА_8М.), на яких наявні залишки пожнивних решток (стерня та солома) зібраного TOB «Лан-Агро» урожаю зернових культур; 0,65 га - до паю № 263 (кадастровий номер № 0521686300:06:000:0240 - ОСОБА_7І.), на яких TOB «Лан-Агро» вирощується кукурудза.

Отже, TOB «Лан-Агро», на думку контролюючого органу, використовує земельні ділянки (міжпайові польові дороги) загальною площею 1,53 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - вирощування та збору сільськогосподарських культур за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, що є порушенням вимог ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Враховуючи факт виявленого правопорушення та положення ст. 144 Земельного кодексу України, ст.5, 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» ст. 18-1 та 19 Закону України «Про охорону земель», п. 4, 5, 6 Положення про Державну сількогосподарську інспекцію у Вінницькій області, на думку відповідача, державним інспектором правомірно винесено припис про усунення порушень №000030/15.

Зважаючи на наведене, відповідач вважає заявлений позов безпідставним та просив суд у його задоволенні відмовити повністю.

Разом з тим, 11.05.2016 року за вх. № 9316 до суду від приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Нападівське" (далі - ПОСП "Нападівське") також надійшли письмові заперечення, в яких третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача проти задоволення позову заперечила та просила суд у його задоволенні відмовити. Окремо ПОСП "Нападівське" зазначило, що вважає дії відповідача такими, що повністю відповідають вимогам законодавства України, а позовні вимоги безпідставними (а.с.41-46).

У наданих в судовому засіданні усних поясненнях представник позивача позовні вимоги підтримала, просила визнати протиправним та скасувати припис Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області № 000030/15 від 13.10.2015 року. При цьому пояснила, що міжпайові польові дороги не існують, так як необхідність у них відсутня, а всі земельні ділянки пайового фонду орендуються TOB «Лан-Arpo» єдиним масивом, який включає в себе міжпайові польові дороги, що є спільною власністю пайовиків. Крім того, межі земельних ділянок та доріг до них для самостійного використання певним власником ніколи не закріплювались.

Водночас, ПОСП «Нападівське» орендує земельні ділянки (паї), кадастровий номер: № 0521686300:06:000:0009; № 0521686300:06:000:0047; № 0521686300:06:000:0240, які не мають окремих встановлених та погоджених меж та знаходяться в єдиному масиві земель.

Представник відповідача у судовому засіданні зазначив, що TOB «Лан-Агро» використовує земельні ділянки (міжпайові польові дороги) загальною площею 1,53 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - вирощування та збору сільськогосподарських культур за відсутності відповідної правової підстави, що є порушенням вимог ст. 125, 126 Земельного кодексу України. Водночас, оскільки позивачем допущено порушення вимог земельного законодавства, відповідно ст. 144 Земельного кодексу України, ст. 5, 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» ст. 18-1 та 19 Закону України «Про охорону земель» та Положення про Державну сількогосподарську інспекцію у Вінницькій області відповідач правомірно винесено припис про усунення порушень №000030/15, що має метою усунення порушень законодавства.

Представники третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечили. Пояснили, що дії відповідача - Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, вважають законними, а сам припис № 000030/15 від 13.10.2015 року усунення ТОВ «Лан-Агро» порушень земельного законодавства обґрунтованим та винесеним з дотриманням вимог чинного законодавства України.

Крім того, повідомив суд, що протиправна поведінка, в сфері користування землями сільськогосподарського призначення позивача носить не епізодичний характер, а є системним грубим порушенням норм Земельного законодавства України. Посадові особи підприємства, вже притягувались до кримінальної відповідальності за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст.197-1 КК України (вирок Калинівського районного суду Вінницької області від 19.06.2014 року у справі № 132/4300/13-к), а судами господарської юрисдикції було стягнуто з TOB «Лан-Агро» збитків за самовільне користування землями запасу та резерву майже 200000 тис. грн. (рішення господарського суду Вінницької області від 15.07.2015 року в справі № 902/647/15 та рішення господарського суду Вінницької області від 25.06.2015 року в справі № 902/672/15).

Заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, надавши оцінку наявним у матеріалах справи письмовим доказам, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимог адміністративного позову із таких мотивів.

Судом встановлено, відповідно до ухвали Калинівського районного суду Вінницької області від 06.10.2015 року в справі № 132/2859/15-к задоволено клопотання слідчого слідчого відділу Калинівського РВ УМВС України у Вінницькій області старшого лейтенанта міліції ОСОБА_14 та доручено Державній інспекції сільського господарства у Вінницькій області провести позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства, огляд проектних польових доріг, які знаходяться на території Пиківської сільської ради за межами населеного пункту с. Шепіївка Калинівського району Вінницької області, а також можливості визначення шкоди задіяної інтересам держави при використанні посадовими особами ТОВ «Лан Агро» вказаних проектних польових доріг (а.с.106-109).

07.10.2015 року Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області, на виконання ухвали Калинівського районного суду Вінницької області від 06.10.2015 року в справі № 132/2859/15-к, видано наказ №229 "Про проведення позапланової перевірки". Відповідно до п. 1 вказаного наказу виконуючому обов'язки начальника управління контролю за використанням і охороною земель Держсільгоспінспекції у Вінницькій області ОСОБА_2 доручено організувати та з головним спеціалістом відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства ОСОБА_15 провести позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства TOB «Лан-Aгpo» при використанні земельних ділянок (проектні польові дороги) на території Пиківської сільської ради, за межами населеного пункту с. Шепіївка, Калинівського району, Вінницької області (а.с.110).

07.10.2015 року Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області також видано направлення № 39 на проведення позапланової перевірки ТОВ «Лан-Агро» за адресою: вул. Революційна, 1-А, с. Шепіївка, Калинівський район, Вінницька область.

Крім того, 07.10.2015 року старшим державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_2 та державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_15 за присутності ОСОБА_16, проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Шепіївки Пиківської сільської ради Калинівського району Вінницької області у зв'язку із необхідністю встановлення самовільного зайняття земельної ділянки.

За результатами обстеження земельної ділянки складено акт №33/15 від 07.10.2015 року (а.с. 117), в якому зазначено, що TOB «Лан-Агро» в особі ОСОБА_17 використовує за межами населеного пункту с. Шепіївка на території Пиківської сільської ради Калинівського району землі пайового фонду сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також використовує частину запроектованих міжпайових польових доріг площею 1,53 га із 9,7547 га, що визначені за наявною технічною документацією по поділу земель колективної власності колишнього КСП «Нове життя, а саме: до паю № 6 - 0,49 га, до паю №49-0,39 га, до паю №263 - 0,65 га.

13.10.2015 року Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області, на підставі наказу № 229 від 07.10.2015 року та направлення № 39 від 07.10.2015 року, проведено позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства TOB "Лан-Арго", про що складено акт перевірки дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства № 34/15 (а.с.20-25).

Актом перевірки дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства № 34/15 від 13.10.2015 року виявлено та зафіксовано, що TOB «Лан-Агро» в особі ОСОБА_17 використовує за межами населеного пункту с. Шепіївка на території Пиківської сільської ради Калинівського району землі пайового фонду сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також використовує частину міжпайових польових доріг площею 1,53 га із 9,7547 га, що визначені за наявною технічною документацією по поділу земель колективної власності колишнього КСП «Нове життя».

На час проведення перевірки встановлено, що серед загального масиву земель пайового фонду є земельні ділянки загальною площею 16,9758 га (9 паїв - №№ 6, 263, 298, 49, 221,185, 183, 182, 184) власники яких, а саме: ОСОБА_6, ОСОБА_7 Л А. 2 паї), ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 уклали договори оренди землі із ПОСП «Нападівське», однак міжпайові польові дороги фактично використовуються TOB «Лан-Агро», а саме: 0,49 га до паю №6 (кадастровий номер № 0521686300:06:000:0009- ОСОБА_6М.), на яких наявні залишки поживних решток зібраного TOB «Лан-Агро» урожаю зернових; 0,39 га до паю № 49 (кадастровий номер № 0521686300:06:000:0047 - ОСОБА_8М.), на яких наявні залишки пожнивних решток зібраного TOB «Лан-Агро» урожаю зернових; 0,65 га до паю №263 кадастровий номер № 0521686300:06:000:0240 - ОСОБА_7І.), на яких TOB «Лан-Агро» вирощується кукурудза.

На підставі виявленого, контролюючий орган дійшов висновку, що ТOB «Лан-Агро» в особі директора ОСОБА_17 використовує земельні ділянки (міжпайові дороги) загальною площею 1,53 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - вирощування та збору сільськогосподарських культур за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, які не надані під час перевірки, що є порушенням вимог ст. 125,126 Земельного кодексу України.

Виявлений факт та дії директора TOB «Лан-Агро» ОСОБА_17, згідно ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (зі змінами), кваліфіковано відповідачем як самовільне зайняття земельних ділянок (міжпайових польових доріг), що зумовило обмеження у використанні паїв № 6, 49, 263.»

Зафіксовані актом перевірки № 34/15 від 13.10.2015 року порушення ТОВ «Лан-Агро» вимог земельного законодавства стали підставою для винесення припису Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області № 000030/15 від 13.10.2015 року, яким зобов'язано позивача у 30 - денний строк усунути виявлені порушення (а.с.12-13).

Одночасно, 13.10.2015 року державним інспектором щодо ОСОБА_17 складено протокол про адміністративне правопорушення №000024/15, з яким він ознайомився та примірник якого отримав під особистий підпис (а.с.18-19).

22.10.2015 року державним інспектором Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, у присутності ОСОБА_17 було винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №31/15, згідно якої на нього було накладено адміністративне стягнення у розмірі 340,00 грн. та визначено розмір завданої матеріальної шкоди в сумі 2189,92 грн. (а.с.7-10).

Позивач вважаючи припис Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області № 000030/15 від 13.10.2015 року протиправним звернувся до суду з позовом про його скасування.

Надаючи оцінку оскаржуваному припису в межах підстав заявленого адміністративного позову суд виходить із наступного.

Указом Президента України від 13.04.2011 року № 459/2011 затверджено Положення про Державну інспекцію сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України), яка є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

В силу п. 5 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, Держсільгоспінспекція України та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право, серед іншого, складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності; безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та організації усіх форм власності, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, для проведення перевірок з питань, що належать до компетенції Держсільгоспінспекції України; отримувати в установленому законодавством порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності документи, матеріали та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на Держсільгоспінспекцію України завдань; звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства.

Відповідно до ст. 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Пунктом 6 зазначеного Положення передбачено, що Держсільгоспінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи - державні інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах.

Згідно ст. 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині, зокрема: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Статтею 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів дізнання та досудового слідства акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину; звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Аналогічні повноваження Державної інспекції сільського господарства України закріплені в Положенні про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженої Указом Президента України від 13.04.2011 року № 459/2011.

Як зазначалося, підставою для проведення позапланової перевірки дотримання вимог чинного законодавства ТОВ "Лан-Агро", стала ухвала Калинівського районного суду Вінницької області від 06.10.2015 року в справі № 132/2859/15-к.

Відповідно до вказаного рішення Калинівського районного суду Вінницької області видано наказ №229 від 07.10.2015 року та направлення №39 від 07.10.2015 року. За результатами проведення перевірки складено акт перевірки від 13.10.2015 року, а з метою усунення виявлених порушень винесено припис № 000030/15 від 13.10.2015 року.

Отже, зважаючи на наведене, суд наголошує, що дії відповідача з точки зору порядку підготовки, проведення перевірки, формування акту, а також винесення припису про усунення виявлених порушень є правомірними, оскільки посадові особи відповідача відповідно до чинного законодавства наділені повноваженнями на організацію проведення перевірок дотримання вимог земельного законодавства у разі наявності підстав для її проведення, складення актів перевірок, а також винесення відповідного припису.

Надаючи оцінку висновку Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області щодо наявності факту самовільного зайняття земельних ділянок, а саме міжпайових польових доріг, суд виходить з наступного.

Як встановлено судом, TOB «Лан-Агро» використовує за межами населеного пункту с. Шепіївка на території Пиківської сільської ради Калинівського району землі пайового фонду сільськогосподарського призначення колишнього КСП «Нове життя» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Водночас, серед загального масиву земель пайового фонду колишнього КСП «Нове життя» є земельні ділянки загальною площею 16,9758 га (9 паїв - № 6, 263, 298, 49, 221,185, 183, 182, 184, власниками яких є ОСОБА_6, ОСОБА_7 Л А. - 2 паї, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 відповідно), які орендуються ПОСП «Нападівське». Вказане підтверджується договорами оренди землі та витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень (а.с.78-82, 56-64).

Спірні правовідносини фактично виникли щодо проектування та наявності міжпайових польових доріг до паю №6 (кадастровий номер № 0521686300:06:000:0009), до паю № 49 (кадастровий номер № 0521686300:06:000:0047), до паю №263 (кадастровий номер № 0521686300:06:000:0240).

Відповідно до ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Згідно із п. 2.8 Методичних рекомендацій щодо порядку передачі земельної частки (паю) в натурі із земель колективної власності членам колективних сільськогосподарських підприємств і організацій, затверджених наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.06.1996 року № 47/172/48 (були чинними на момент передачі земельних часток (паїв) із земель колективної власності КСП «Нове життя», далі - Методичні рекомендації) при складанні схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) з метою уточнення площі сільськогосподарських угідь, підприємства, що підлягають поділу на земельні частки (паї) в натурі, визначаються площі, які необхідні для створення системи полезахисних лісових смуг і захисних лісових насаджень, будівництва протиерозійних гідротехнічних споруд, створення системи природних територій в агроландшафтах, мережі польових доріг та площі деградованих і забруднених земель, що підлягають консервації.

Згідно з п. 2.12 Методичних рекомендацій в разі потреби проектується зручна ї раціональна мережа під'їзних шляхів шириною 5 м з виходом на існуючу шляхову мережу. На кресленні Схеми запроектовані земельні частки (паї) нумеруються в зростаючому порядку, визначається їх площа, показуються розміри сторін ділянок, окремих під'їзних шляхів.

Факт проектування міжпайових польових доріг підтверджується технічною документацією, яка розроблялася в процесі розпаювання земель колишнього КСП "Нове життя", а саме схемою розміщення земель колективної власності КСП "Нове життя" (а.с. 92, 114-115).

Отже, відповідно до вимог Методичних рекомендацій (чинних на момент затвердження проектів землеустрою щодо організації територій земельних часток (паїв)), під час розпаювання земель колишнього КСП "Нове життя" та відповідно до схеми розміщення земель колективної власності КСП "Нове життя", проектні (польові) дороги проектувалися як зручна і раціональна мережа під'їзних шляхів шириною 5 м з виходом на існуючу шляхову мережу.

Суд наголошує, що при затверджені проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) запроектовані польові дороги не передавались ні в комунальну, ні в приватну власність членів колективного сільськогосподарського підприємства, а відтак відповідно до п. 1 ст. 84 Земельного кодексу України, земельні ділянки під проектними (польовими) дорогами перебувають у державній власності.

Водночас відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу у власність або надання у користування (оренду) або підтвердження вчиненого правочину щодо спірних земельних ділянок, а саме міжпайових польових доріг, як під час перевірки, так і під час судового розгляду позивачем не надано.

Крім того, відповідно до технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) в натурі (на місцевості) меж проектних доріг до земельних ділянок (паїв), орендованих ПОСП "Нападівське" на території Пиківської сільської ради Калинівського району Вінницької області (а.с. 65-68) та технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (проектних доріг) на території Пиківської сільської ради Калинівського району Вінницьколї області (а.с.69-83), земельні ділянки та під'їзді шляхи до них виділені в натурі (на місцевості). Вказане додатково підтверджує те, що позивач використовує їх без відповідних правовстановлюючих документів чи відповідного рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про передачу їх у власність або надання у користування (оренду).

Також, як видно з матеріалів справи, 07.10.2015 року, відповідач листом № 10-02/2503/15, з метою встановлення в натурі (на місцевості) метричних даних та площі міжпайових доріг, у тому числі місцезнаходження поворотних точок меж та їх закріплення межовими знаками, звернувся до Вінницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру"(а.с.111).

08.10.2015 року, листом щодо проведення робіт із землеустрою №3-1/915 Вінницька регіональна філія державного підприємства «Центру державного земельного кадастру» повідомила відповідача, що в результаті проведення робіт по встановленню (відновленню) меж земельних ділянок кадастровий номер 0521686300:06:000:0009 (пай №6), 0521686300:06:000:0047 (пай №49), 0521686300:06:000:0240 (пай №263) на території Пиківської сільської ради Калинівського району Вінницької області встановлено міжпайові польові дороги - 0,49 га (пай №6), 0,39 га (пай №49) та 0,65 га (пай №263) що використовується на місцевості (а.с.112).

Вказане підтверджує той факт, що під'їзні міжпайові польові дороги до земельних часток (паїв) №№ 6, 49, 263 були як запроектовані так і виділені в натурі (на місцевості). Відтак, використання їх позивачем без правових підстав свідчить про самовільне зайняття земельних ділянок під такими дорогами, що правильно кваліфіковано відповідачем під час проведення перевірки та формування вимог оскаржуваного припису.

Разом з тим, лист відділу Держгеокадастру у Калинівському районі Вінницької області, яким позивач обґрунтовував доводи про відсутність технічної документації щодо виділення в натурі міжпайових польвих доріг після розпаювання земель колишнього КСП "Нове життя" та передачі їх у власність громадянам, спростовується дослідженими в судовому засіданні доказами, а саме технічною документацією щодо встановлення (відновлення) в натурі (на місцевості) меж проектних доріг до земельних ділянок (паїв) в натурі орендованих ПОСП "Нападівське" на території Пиківської сільської ради Калинівського району Вінницької області (а.с.65-72).

Зважаючи на наведене, суд доходить висновку, що позивач самовільно, в порушення вимог ст.125, 126 Земельного кодексу України, зайняв земельні ділянки, які знаходяться під міжпайовими польовими дорогами. А відтак, вимоги припису щодо усунення порушень вимог земельного законодавства є законними, тому в задоволенні вимог адміністративного позову слід відмовити.

Питання про розподіл судових витрат у справі вирішується судом відповідно до вимог статті 94 КАС України.

Керуючись ст.70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

у задоволенні вимог адміністративного позову відмовити.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України. Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Богоніс Михайло Богданович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2016
Оприлюднено06.06.2016
Номер документу58011464
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/488/16-а

Ухвала від 30.08.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 29.06.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Постанова від 23.05.2016

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Богоніс Михайло Богданович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні