Постанова
від 30.05.2016 по справі 821/581/16
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2016 р.м. ХерсонСправа № 821/581/16

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Войтович І.І.,

при секретарі: Сердюк О.О.,

за участю:

представника позивачів - ОСОБА_1,

представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4

до ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області

про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії.,

встановив:

До Херсонського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_3, ОСОБА_4 до ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області в якому просить:

- визнати протиправною відмову ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3 площею 1,8548 га та ОСОБА_4 площею 1,8548 га. на території Білозерського району Херсонської області, викладену в листі - відповіді за №Ш-1061/0-332/29-15 від 23.12.2015 р.

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру Херсонській області повторно розглянути питання щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3 площею 1,8548 га та ОСОБА_4 площею 1,8548 га. на території Білозерського району Херсонської області.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав з підстав викладених в позовній заяві. Просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав викладених в письмових запереченнях на адміністративний позов. Просив відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши позовну заяву, вислухавши думку представників сторін, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області №Ш -1061/0-332/29-15 від 23.12.2015 р. позивачам було відмовлено в задоволенні клопотання стосовно затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3 площею 1,8548 га та ОСОБА_4 площею 1,8548 га на території Білозерського району Херсонської області.

Не погоджуючись з рішенням відповідача №Ш -1061/0-332/29-15 від 23.12.2015 р., позивачі звернулися до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

На підставі розпорядження Білозерської районної адміністрації про надання дозволу на розробку проекту землеустрою №877 від 12.11.2012 р., регіональним виробничим науково - проектним - вишукувальним центром «Землевпорядник» було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 площею 1,8548 га.

Також, на підставі розпорядження Білозерської районної адміністрації про надання дозволу на розробку проекту землеустрою №874 від 12.11.2012 р., регіональним виробничим науково - проектним - вишукувальним центром «Землевпорядник» було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 площею 1,8548 га.

Як вже зазначалося вище, листом ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області №Ш-1061/0-332/29-15 від 23.12.2015 р. позивачам було відмовлено в задоволенні клопотання стосовно затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3 площею 1,8548 га та ОСОБА_4 площею 1,8548 га на території Білозерського району Херсонської області.

Як вбачається з даної відмови, основною підставою слугувало те, що згідно даних публічної кадастрової карти України та графічного матеріалу доданого до проекту землеустрою, земельна ділянка (кадастровий №6520383500:02:001:0084) частково забудована.

Суд не погоджується з такою відмовою відповідача та зазначає наступне.

Відповідно до ч.6 ст. 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до Наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №95 від 04.06.2015 р. «Про деякі питання взаємодії між територіальними органами Держгеокадастру/ Держземагентства під час реалізації повноважень з передачі земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на безконкурентних засадах) для всіх потреб, що додається.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому ст.186-1 Земельного кодексу України, із врахуванням позиції відповідних органів місцевого самоврядування. При надходженні до відповідного територіального органу документації із землеустрою, погодженої у встановленому законодавством порядку, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється відповідно до вимог ст.. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. №1051.

Відповідно до ст.186-1 Земельного кодексу України ( в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), для розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, в районах та містах обласного значення, містах Києві та Севастополі функціонують постійно діючі комісії.

До повноважень Комісії належить забезпечення погодження документації із землеустрою відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

До складу Комісії входять уповноважені представники районного (міського) органу земельних ресурсів, містобудування та архітектури, природоохоронного та санітарно-епідеміологічного органу, органу охорони культурної спадщини. У разі погодження проектів землеустрою, що розробляються з метою вилучення, надання, зміни цільового призначення земель лісогосподарського призначення, водного фонду, земельних ділянок для цілей, пов'язаних із розробкою корисних копалин, до складу Комісії залучається відповідно представник територіальних органів лісового господарства, водного господарства, державного гірничого нагляду.

Організація роботи Комісії, матеріально-технічне забезпечення її діяльності та контроль за дотриманням нею строків і порядку розгляду документації із землеустрою здійснюють органи, що утворили Комісію.

Документація із землеустрою, погоджена Комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу.

Комісія здійснює свою діяльність у формі засідань, що проводяться не рідше одного разу на тиждень. Результати роботи Комісії оформлюються висновком, який підписується всіма її членами та скріплюється печатками органів, представники яких входять до її складу. У разі незгоди члена Комісії з погодженням документації із землеустрою він підписує висновок з поміткою "із зауваженнями" та додає до висновку Комісії свій висновок із викладом цих зауважень.

Підставою відмови у погодженні документації із землеустрою може бути невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Погодження документації із землеустрою та підготовка висновків із викладом зауважень до неї здійснюються безоплатно.

Положення про Комісію та порядок її роботи затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Комісія у разі необхідності має право залучати до роботи представників органів, уповноважених погоджувати документацію із землеустрою, та безоплатно отримувати від них інформацію і документи, необхідні для виконання покладених на неї повноважень.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3, площею 1,8548 га та відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4, площею 1,8548 га, погоджений відповідними службами та організаціями, а саме:

Відділом містобудування та архітектури, ЖКГ, будівництва та надзвичайних ситуацій Білозерської РДА Херсонської області; Обласною інспекцією по охороні пам'яток історії та культури; відділом Держземагентства у Білозерському районі ГУ Держземагентства у Херсонській області.

При надходженні до територіального органу проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) то проекту договору оренди земельної ділянки, підписаного юридичною або фізичною особою ( у разі передачі земельної ділянки в оренду) відповідний територіальний орган у строк, що не перевищує п'яти днів, перевіряє відповідність документації із землеустрою вимогам законодавства: зміст проекту землеустрою на відповідність вимогам ст. 50 Закону України «Про землеустрій», ст.186-1 Кодексу та Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 р. №376, зареєстрованої в міністерстві юстиції України 16.06.2010 р. №391/17686.

Відповідно до ст. 50 Закону України «Про землеустрій» від 06.09.2012 р. N 5245-VI, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна для об'єктів будівництва III - V категорії складності, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.

Як вбачається з матеріалів справи, вимоги ст. 50 Закону України «Про землеустрій» враховані при розробці проекту щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_4 та ОСОБА_3

Зміст технічної документації із землеустрою перевіряється на відповідність вимогам ст.. 55 Закону України «Про землеустрій» та Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 р. №376, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.06.2010 р. за №391/17686.

Статтею 55 Закону України «Про землеустрій» (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів.

Встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Документація із землеустрою щодо встановлення меж житлової та громадської забудови розробляється у складі генерального плану населеного пункту, проектів розподілу територій і є основою для встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).

Межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) закріплюються межовими знаками встановленого зразка.

У разі, якщо межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) збігаються з природними та штучними лінійними спорудами і рубежами (річками, струмками, каналами, лісосмугами, шляхами, шляховими спорудами, парканами, огорожами, фасадами будівель та іншими лінійними спорудами і рубежами тощо), межові знаки можуть не встановлюватися.

Як вбачається з матеріалів справи , вимоги зазначеної статті враховані при розробці проекту щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_4, ОСОБА_3

Щодо відповіді ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області, що відповідно даних публічної кадастрової карти України та графічного матеріалу доданого до проекту землеустрою, земельна ділянка (кадастровий №6520383500:02:001:0084) частково забудована, суд зазначає наступне.

Єдиним доказом відповідача про те, що зазначена земельна ділянка начебто частково забудована є публічна кадастрова карта (кадастровий номер земельної ділянки 6520383500:02:001:0084, площа 1,8548 га.

Проте, суд зазначає, в якості доказу того що на зазначеній земельній ділянці відсутні будь - які забудови, свідчать наступні докази, які знаходяться в матеріалах справи:

- довідка Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області від 05.03.2014 р. №222, №693 від 24.05.2016 р., №694 від 24.05.2016 р., якими підтверджується, що на земельних ділянках площею 1,8548 га (6520383500:2:001:0083) та площею 1,8548 (6520383500:2:001:0084) у полі контуру №60, на території Музиківської сільської ради відсутні будівлі та споруди і будь - які майнові права громадян;

- ОСОБА_1 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6501828992016 від 20.05.2016 р.

Окрім того, суд звертає особливу увагу на те, що відповідно до п. 2 Детального Плану території відносно відведення земельних ділянок у власність гр. ОСОБА_3, площею 1,8548 га, та гр. ОСОБА_4, площею 1,8548 га, для ведення особистого селянського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності, за межами населених пунктів, на території Музиківської сільської ради, Білозерського району, Херсонської області (контур №60 угіддя господарський двір), головним інженером проекту та архітектором розглянуто містобудівну документацію проектованого використання території, яка розглядається у цьому Детальному Плані, встановлено, що існуюча забудова земельних ділянок відсутня.

Окрім інших органів, документацію із землеустрою гр. ОСОБА_3 та ОСОБА_4 погоджено Висновком №504 від 02.10.2014 р. Відділу Держземагентства у Білозерському районі Херсонської області ОСОБА_5 Управління Держезмагентства у Херсонській області.

Відповідно п.5 даного Висновку «Характеристика об'єктів нерухомого майна, розташованих на земельних ділянках: нерухоме майно відсутнє».

Відповідно до частини першої статті 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Також, суд відмічає, що відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Суд звертає увагу на те, що відповідачем не надано беззаперечних доказів на підтвердження того, що дана земельна ділянка частково забудована, що свідчить про не виконання відповідачем вимог ст. 71 КАС України.

Частиною1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, передбачено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позов є підставним та обґрунтованим, а тому його слід задовольнити.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив :

Позов задовольнити.

Визнати протиправною відмову ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3 площею 1,8548 га та ОСОБА_4 площею 1,8548 га. на території Білозерського району Херсонської області, викладену в листі - відповіді за №Ш-1061/0-332/29-15 від 23.12.2015 р.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру Херсонській області повторно розглянути питання щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3 площею 1,8548 га та ОСОБА_4 площею 1,8548 га. на території Білозерського району Херсонської області.

Стягнути з ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_3 сплачений судовий збір в сумі 551, 21 грн. (П'ятсот п'ятдесят одна гривня 21 коп.) шляхом безспірного списання.

Стягнути з ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_4 сплачений судовий збір в сумі 551, 21 грн. (П'ятсот п'ятдесят одна гривня 21 коп.) шляхом безспірного списання.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 31 травня 2016 р.

Суддя Войтович І.І.

кат. 6.2.1

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2016
Оприлюднено06.06.2016
Номер документу58013057
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/581/16

Постанова від 30.05.2016

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні