Рішення
від 26.05.2016 по справі 909/238/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 травня 2016 р. Справа № 909/238/16

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Гриняк Б. П. , секретар судового засідання Михайлюк А. С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Заступника керівника Тисменицької місцевої прокуратури, вул. Левицького, 4, м. Тисмениця, Івано-Франківська область, 77400, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, вул. А.Сахарова, 34, м. Івано-Франківськ, 76000,

до відповідача: ОСОБА_1 сільської ради, вул. Незалежності, 12, с. Тишківці Городенківського району Івано-Франківської області

до відповідача: Сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. Т.Г. Шевченка , вул. Незалежності ,1 , с. Тишківці , Городенківського району , Івано-Франківської області

про визнання незаконним та скасування рішення ОСОБА_1 сільської ради Городенківського району від 29.12.2015 року за № 17-2/2015 та зобов'язання Сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. Т.Г. Шевченка повернути одержані за актом прийому-передачі земельні ділянки загальною площею 91,6122 га у державну власність

за участю:

Від позивача : ОСОБА_2 ( довіреність від 28.03.2016 р. № 0-9-0.8-4157/0/2-16 ) - представник;

Від відповідача ( ОСОБА_1 сільської ради ) : не з'явились ;

Від відповідача ( Сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. Т.Г. Шевченка ) : не з'явились ;

Прокурор: Яворська Ю.І. ( посвідчення №035929 від 05.10.2015 р. ) ;

ВСТАНОВИВ: заступник керівника Тисменицької місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Івано-Франківської області із позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області до ОСОБА_1 сільської ради та Сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. Т.Г. Шевченка про визнання незаконним та скасування рішення ОСОБА_1 сільської ради Городенківського району від 29.12.2016 року за № 17-2/2015 "Про надання згоди на продовження терміну дії договору оренди земельних ділянок резервного фонду сільської ради " та зобов'язання сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. Т.Г. Шевченка повернути одержані за актом прийому-передачі земельні ділянки загальною площею 91,6122 га, які знаходяться за межами населеного пункту с. Тишківці, Городенківського району у державну власність.

Позовні вимоги обґрунтовані незаконним прийняттям відповідачем ОСОБА_1 сільською радою рішення про розпорядження земельними ділянками сільськогогосподарського призначення загальною площею 91,6122 га, які знаходяться за межами населеного пункту с. Тишківці. Свої вимоги мотивує тим, що розпорядження спірними земельними ділянками є власністю держави, а не його, оскільки знаходиться за межами с. Тишківці.

В судовому засіданні прокурор та представник позивача підтримали позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві та просять суд позов задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 сільська рада в судове засідання не з"явився , однак надіслав суду клопотання про відкладення розгляду справи, мотивоване неможливістю забезпечення явки уповноваженого представника - сільського голови с. Тишківці, у зв"язку з його перебуванням на амбулаторному лікуванні.

Розглянувши зазначене клопотання, суд вважає його таким, що не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до п. 1 Роз'яснення Вищого господарського суду України «Про судове рішення» № 6 від 23.03.2012, рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Статтею 69 ГПК України передбачено, що спір має бути вирішено господарським судом у строк не більше двох місяців від дня одержання позовної заяви. У виняткових випадках за клопотанням сторони, з урахуванням особливостей розгляду спору, господарський суд ухвалою може продовжити строк розгляду спору, але не більш як на п'ятнадцять днів.

В силу вимог ч. 1 ст. 6 «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод людини» кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Враховуючи вищенаведене та те, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення, з метою запобігання безпідставному затягуванню розгляду справи, враховуючи встановлені статтею 69 ГПК України строки вирішення спору, в судовому засіданні 26.05.2016 оголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до ст. 85 ГПК України.

У відзиві на позовну заяву ( вх. № 4702/16 від 16.04.2016 р.) ОСОБА_1 сільська рада проти заявлених позовних вимог заперечує, мотивуючи їх безпідставністю та необгрунтованістю. В обгрунтування своїх заперечень зазначає, що ОСОБА_1 сільська рада розпоряджатися спірними земельними ділянками відповідно до ст. 119 Земельного кодексу України, за набувальною давністю, оскільки громада с. Тишківці добросовісно, відкрито і безперервно користуються земельними ділянками більше 15 років з дня створення резервного фонду ОСОБА_1 сільської ради. Зазначає , що рішення ОСОБА_1 сільської ради №17-2/2015 від29.12.2015 р. в момент його прийняття не суперечило чинному законодавству України.

Відповідач ОСОБА_3 виробничий кооператив ім. Т.Г. Шевченка, явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, хоча належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, причини неявки суду не повідомив.

Відповідно до ч.3 ст.22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходи до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Згідно з пунктом 3.9.2 Постанови пленуму Вищого господарського суду України 26.12.2011 N 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" з наступними змінами, у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення сторін належним чином про розгляд судової справи і забезпечення його явки в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів, що дає підстави для висновку суду щодо розгляду справи без участі представників відповідачів.

Розглянувши матеріали справи із врахуванням вимог Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно розгляду справи упродовж розумного строку, вислухавши прокурора та представника позивача , всебічно і повно з"ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, суд вважає за правильне взяти до уваги наступне.

24 лютого 2004 року ОСОБА_1 сільська прийняла рішення про передачу сільськогосподарському виробничому кооперативу ім. Т.Г. Шевченка в оренду землі резервного фонду сільської ради площею 163,6 га терміном на пВ»ять років.

На підставі вищезазначеного рішення 27.02.2004 р. між ОСОБА_1 сільською радою та сільськогосподарським виробничим кооперативом ім. Т.Г. Шевченка укладено договір оренди земельних ділянок від 27.02.2004 р. площею земель 163,6 га всього , із них в урочищі В« МедведякВ» - 30га , В«ГРП-ПропадиВ» - 6,5 га, В« За млиномВ» - 16,4 га , В« КліткаВ» - 24,9 га, «³конський цвинтарВ» - 21,9 га, В« Австрійський цвинтарВ» -20,0 га., В« Стара городинаВ» -21,9 га , В« КрижватиВ» -7,6 га , В« Лікарські рослиниВ» - 4,4 га, В« КарасівВ» -9,2 га. Земельні ділянки надані в оренду з метою сільськогосподарського виробництва.

26.05.2005 р. ОСОБА_1 сільською радою прийнято рішення, згідно якого сільськогосподарськогосподарському виробничому кооперативу ім. Т.Г. Шевченка надано в оренду земельну ділянку резервного фонду сільської ради площею 37,5 га. в урочищі В«КупенякВ» .

26.05.2015 р. між ОСОБА_1 сільською радою та сільськогосподарським виробничим кооперативом ім. Т.Г. Шевченка укладено Додаток №1 до договору оренди земельної ділянки від 26.05.2005 р., згідно якого останньому надано в оренду земельну ділянку в урочищі В« КупенякВ» площею 37,5 га.

Факт передачі вищезазначених земельних ділянок підтверджується актом прийому передачі без зазначення дати.

Згідно довідки відділу Держгеокадастру у Городенківському районі Івано-Франківської області №10-28-0.2-226/2/16 від 11.03.16р. підтверджується те, що частина із переданих СВК ім. Т.Г. Шевченка земельних ділянок загальною площею 91,6122 га. ( в урочищах В« КліткаВ» площею 24,7542 га., В« КрижватиВ» площею 7,3478 га., В« Австрійський цвинтарВ» площею 21,2102 га., В« За млиномВ» площею 16,4 га. та В« Віконський цвинтарВ» площею 21,9 га.) , знаходяться за межами населеного пункту с. Тишківці та відносяться до земель державної власності сільськогосподарського призначення.

Даний факт підтверджується викопіюванням із проекту формування території і встановлення меж населеного пункту с. Тишківці ОСОБА_1 сільської ради Городенківського району .

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до компетенції сільських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (п. 1, п. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

У відповідності до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Повноваження сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл визначені в ст. 12 Земельного кодексу України, в п. а) та п. в) якої передбачено такі повноваження, як розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Статтею 83 Земельного кодексу України (в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-УІ) визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування. У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (ч. 1 ст. 84 ЗК України).

У Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності з 01.01.2013 р., визначено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу (п. 3). У державній власності залишаються, зокрема, усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу (п. 4). В п. 7 передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Пункт 12 Перехідних положень ЗК України на час винесення оскаржуваного рішення був виключений Законом № 5245-УІ.

Вищезазначеною довідкою відділу Держгеокадастру у Городенківському районі Івано-Франківської області №10-28-0.3-225/2/16 від 11.03.16р., викопіюванням із проекту формування території і встановлення меж населеного пункту с. Тишківці ОСОБА_1 сільської ради підтверджується те, що земельна ділянка загальною площею 91,6122 га знаходяться за межами населеного пункту с. Тишківці ОСОБА_1 сільської ради , а тому відповідно до наведених положень Земельного кодексу України та Закону № 5245-УІ належать до державної власності.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Отже, ОСОБА_1 сільська рада, не мала повноважень приймати рішення про розпорядження земельною ділянкою, яка знаходяться у державній власності, а тому оскаржуване рішення підлягає визнанню недійсним.

Стосовно вимоги про зобов'язання сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. Т.Г. Шевченка повернути одержану за актом прийому-передачі земельні ділянки загакльною площею 91,6122 га у державну власність суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 Земельного кодексу України).

Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 1 даного Закону).

В статті 6 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено систему органів державної реєстрації. Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ч. 1 ст. 2 даного Закону).

Оскільки , договір оренди земельних ділянок від 27.04.2004 р. та додаток №1 до договору оренди земельної ділянки від 26.05.2005 р. не зареєстровані у встановленому законом порядку, згідно вимог ст. 125 Земельного кодексу України, то такі права у нього не виникли, і він здійснює користування земельною ділянкою при відсутності належних правових підстав.

Враховуючи вищевикладене та відповідно до ст.373, 374, 391 Цивільного кодексу України, Приватному підприємству агрофірмі "Вільхівці" належить повернути одержані за актами прийому-передачі від 01.03.2016р. земельні ділянки загальною площею 68, 1799 га, які знаходяться за межами населеного пункту с.Корнів Городенківського району у державну власність.

Отже, беручи до уваги матеріали справи, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог, а тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до п. 3. ч. 1 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. З огляду на викладене, суд приходить до висновку про відшкодування судових витрати по справі прокуратурі за рахунок відповідача - ОСОБА_1 сільської ради.

Керуючись ст. 14, 19, 121, 124 Конституції України, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 6 Закону України "Про оренду землі", ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", ст. 3-5 Закону України "Про судовий збір", ст. 373, 374, 391 Цивільного кодексу України, ст. 3, 12, 84, 122, 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 2, 43, 44, 49, ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

задовольнити позов заступника керівника Тисменицької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області до Корнівської сільської ради до ОСОБА_1 сільської ради про в визнання незаконним та скасування рішення ОСОБА_1 сільської ради Городенківського району від 29.12.2015 року за № 17-2/2015 та зобов'язання Сільськогосподарського виробничого кооперативу ім. Т.Г. Шевченка повернути одержані за актом прийому-передачі земельні ділянки загальною площею 91,6122 га у державну власність

Визнати недійсним рішення ОСОБА_1 сільської ради Городенківського району від 29.12.2015 р. за №17/2/2015 "Про надання згоди на продовження терміну дії договору оренди земельних ділянок резервного фонду сільської ради".

Сільськогосподарському виробничому кооперативу ім. Т.Г. Шевченка (вул. Незалежності,1, с. Тишківці , Городенківського району , Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 04355800 ) повернути одержані за актом прийому-передачі земельні ділянки загальною площею 91,6122 га, які знаходяться за межами населеного пункту с. Тишківці, Городенківського району державі в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області ( вул. Сахарова, 34, м. Івано-Франківськ, 76000).

Стягнути з ОСОБА_1 сільської ради , вул. Незалежності ,12 , с. Тишківці , Городенківського району , Івано-Франківської області , ( код ЄДРПОУ 04355800) на користь прокуратури Івано-Франківської області (вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76018, р/р 35215084003924 ДКСУ м. Київ, МФО 820172, ідентифікаційний код 03530483) - 2756 грн. 00 коп. (дві тисячі сімсот п"ятдесят шість гривень) - судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 30.05.16

Суддя Гриняк Б. П.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення26.05.2016
Оприлюднено06.06.2016
Номер документу58013589
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/238/16

Ухвала від 01.07.2016

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мирутенко О.Л.

Рішення від 26.05.2016

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Гриняк Б. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні