Постанова
від 31.05.2016 по справі 162/415/16-а
ЛЮБЕШІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №162/415/16

Номер провадження 2-а/162/105/2016

31 травня 2016 року смт. Любешів

Любешівський районний суд Волинської області в складі:

головуючого - судді Гладіч Н.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Любешівському районі про визнання неправомірними дій по відмові у перерахунку пенсії, зобов'язання здійснити перерахунок та виплату пенсії,-

встановив:

Позивач позовні вимоги обґрунтовує тим, що він з 01.04.1991 року отримує пенсію за віком, призначену відповідно до Закону України В«Про пенсійне забезпеченняВ» (далі -- Закон № 1788-XII) та статті 55 Закону України В«Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» (далі - Закон № 796-ХІІ). При перерахунку йому пенсії, збільшуючи її на 1% в залежності від тривалості трудового стажу, відповідач керувався тільки Законом України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» (далі - Закон № 1058-IV), тобто порушив право позивача на пільговий характер розрахункової величини, визначений частиною 2 статті 56 Закону України Закону № 796-ХІІ. У зв'язку з наведеним просить визнати неправомірними дії управління Пенсійного фонду України в Любешівському районі, зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії з її збільшенням на 1 % заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років.

Позивач в судове засідання не з"явився, у поданій заяві просить розгляд справи проводити без його участі, позовні вимоги підтримав повністю.

В поданому до суду запереченні відповідач просить закрити провадження у справі, оскільки позивач уже звертавсь до суду з аналогічним позовом у 2015 році. Постановою Любешівського районного суду Волинської області від 26.06.2015 року позов ОСОБА_1 задоволено. Управлінням Пенсійного фонду України в Любешівському районі подано апеляцію, за результатами розгляду якої Львівським апеляційним адміністративним судом дану постанову у справі № 162/1087/15-а скасовано та прийнято нову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовлено. В поданому клопотанні просить розгляд справи проводити без представника відповідача.

На підставі частини 1 статті 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Дослідженням поданих сторонами доказів, аналіз законодавства приводить суд до наступного.

В суді встановлено, що позивач є потерпілим від наслідків Чорнобильської катастрофи 3 категорії, що підтверджено відповідним посвідченням.

З поданих позивачем доказів, заперечення відповідача та з оглянутої в суді пенсійної справи позивача вбачається, що пенсію позивач отримує з 01.04.1991 року. Пенсія призначена і обрахована на підставі Закону № 1788-XII , з врахування положень статті 55 Закону № 796-ХІІ. До 01 січня 2004 року позивач отримував пенсію по віку з врахуванням положень частини 2 статті 56 Закону № 796-ХІІ із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи понад стаж 20 років, але не більше 75 % заробітку.

Згідно з розпорядженнями управління Пенсійного фонду України в Любешівському районі, починаючи з 01 січня 2004 року, формула розрахунку пенсії позивачу змінилася: введено поняття понаднормативного стажу, що розрахувався відповідно до положень статті 28 Закону № 1058-IV.

Таким чином, з набранням чинності Законом № 1058-IV відповідач самостійно змінив умови нарахування пенсії позивачу, не повідомивши його про це.

Доплата за понаднормативний стаж за 37 років складає 46,44 грн та нараховується і виплачується відповідно до статті 28 Закону № 1058-IV .

З оглянутих в суді матеріалів адміністративної справи № 162/1087/15-а вбачається, що постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.08.2015 року, яка набрала законної сили, скасовано рішення Любешівського районного суду Волинської області по цій справі. При цьому, як було зауважено, дана норма розповсюджується на призначені пенсії на підставі Закону № 796-ХІІ та не може бути застосована для перерахунку пенсії для осіб, які одержують пенсію відповідно до Закону № 1058-IV. Позивач зверталась із заявою до відповідача з приводу перерахунку пенсії згідно з частиною 2 статті 56 Закону № 796-ХІІ, проте позивачкою не ставилось перед управлінням питання про отримання пенсії згідно цього ж Закону. Також в постанові Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.08.2015 року зауважено, що позивач має право звернутись до управління з заявою про одержання пенсії відповідно до ст. 56 Закону № 796-ХІІ та відповідно до вимог ч. 2 ст. 56 цього ж Закону скористатись правом на збільшення пенсії на 1 % понад заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 % заробітку.

Разом з тим позивач 25.04.2016 року звернувсь до відповідача з заявою про обрання умов, норм та порядку пенсійного забезпечення відповідно до Закону № 796-ХІІ, в тому числі й перерахунку пенсії відповідно до ч. 2 ст. 56 цього ж Закону.

Управління Пенсійного фонду України в Любешівському районі Волинської області відмовило позивачу у перерахунку пенсії відповідно до Закону № 796-ХІІ, у тому числі за частиною 2 статті 56 цього Закону.

Статтею 15 Закону № 1788-XII визначено, що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом № 796-ХІІ або їм надається право на одержання пенсії на підставах, передбачених цим Законом.

Статтею 49 Закону № 796-ХІІ передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

З пункту 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1058-IV слідує, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії зокрема і відповідно до Закону № 796-ХІІ, їй призначається одна пенсія за її вибором.

Відповідно до статті 71 Закону № 796-ХІІ дія положень цього Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.

Частиною 3 статті 55 Закону № 796-ХІІ встановлено, що призначення та виплата пенсій особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення провадиться відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" і цього Закону.

Згідно із статтею 56 Закону № 796-ХІІ право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4 за умови стажу роботи, не меншого, ніж 20 років для чоловіків, 15 років для жінок, зі збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи понад установлений стаж, але не вище за 75 % заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком № 1, - чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище за 85 % заробітку.

Суд зауважує, що відповідно до процитованих вище статті 15 Закону № 1788-XII, пункту 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1058-IV особа, яка постраждала від наслідків Чорнобильської катастрофи, обираючи відмінні, ніж передбачені Законом № 796-ХІІ, умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, повинна про це повідомити Пенсійний фонд. У наданих відповідачем матеріалах пенсійної справи позивача відповідна заява відсутня.

Порівнюючи положення частини 2 статті 56, статті 57 Закону № 796-ХІІ та частини 1 статті 28 Закону № 1058-IV, суд приходить до висновку, що для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, підвищення до пенсії за понад встановлений мінімальний стаж роботи, має пільговий характер власне щодо тривалості трудового стажу та величини, з якої проводиться розрахунок.

Аналізуючи наведене вище, суд дійшов до висновку, що починаючи з 01 січня 2004 року, з впровадженням в Україні пенсійної реформи, призначення та перерахунок трудових пенсій особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, лише на підставі Закону № 796-ХІІ без врахування положень Закону № 1058-IV є неможливим; і навпаки - застосування окремих положень Закону № 1058-IV не є перешкодою до використання до цієї категорії осіб при обрахунку пенсії Закону № 796-ХІІ. При наявності права у пенсіонерів, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, на тотожні виплати застосуванню підлягають положення спеціального характеру, в цьому випадку - Закон № 796-ХІІ.

Таким чином, потерпіла від наслідків Чорнобильської катастрофи особа має право на одержання пенсії на умовах, визначених Законом № 796-ХІІ, яким чином фінансується пенсія (Державний бюджет, бюджет Пенсійного фонду тощо) юридичного значення не має.

Суд вважає, що правильність нарахування пенсій, уникнення помилок, подвійних виплат відповідно до затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 384/2011 Положення про Пенсійний фонд України, Закону № 1788-XII, Закону № 1058-IV є обов'язком саме відповідача.

Крім того, постановою колегії суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України від 07 липня 2015 року по справі № 21-727а/15 встановлено право громадян на пенсію в повному розмірі, які віднесені до 1, 2, 3, 4 категорій потерпілих від наслідків Чорнобильської катастрофи, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи понад встановлений ч. 2 ст. 56 Закону № 796-ХІІ, але не вище 75 % заробітку. У звВ»язку з цим для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порядок обчислення стажу роботи має пільговий характер та визначений ч. 2 ст. 56 Закону № 796-ХІІ.

Разом з тим, судом не беруться до уваги заперечення відповідача щодо звернення позивача до суду з аналогічними позовними вимогами в 2015 році, оскільки вказаний позов стосувався перерахунку пенсії відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону № 796-ХІІ, а позов, який є предметом розгляду даної справи - стосується не тільки перерахунку пенсії відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону № 796-ХІІ, а й обрання умов, норм та порядку пенсійного забезпечення відповідно до цього Закону.

Отже, дії відповідача щодо відмови в нарахуванні та виплаті пенсії позивачу відповідно до частини 2 статті 56 Закону № 796-ХІІ, є протиправними.

Згідно із ст. 99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи, встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Виходячи із строків звернення до адміністративного суду, суд задовольняє позовні вимоги позивача щодо зобов'язання УПФ України в Любешівському районі провести перерахунок та виплату пенсії із збільшенням її розміру на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений стаж - 20 років з 17 листопада 2015 року і визнає дії УПФ України в Любешівському районі по не проведенні позивачу розрахунку пенсії за цей період із збільшенням її на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений мінімальний стаж 20 років протиправними, оскільки позивач звернувсь до адміністративного суду за захистом прав 16 травня 2016 року.

В силу положень пункту 1 частини 1 статті 256 КАС рішення суду підлягає до негайного виконання у межах суми стягнення за один місяць.

Розподіл судових витрат між сторонами слід здійснити за правилами статті 94 КАС.

Враховуючи наведене, керуючись статтями 6, 11, 94, 158-163 КАС України, суд,-

постановив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії управління Пенсійного фонду України в Любешівському районі Волинської області щодо відмови в проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з її збільшенням на 1 % заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років відповідно до положень частини 2 статті 56 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» .

Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Любешівському районі Волинської області, починаючи з 17 листопада 2016 року, провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 у відповідно до частини 2 статті 56 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи понад стаж 20 років, але не вище 75 % заробітку.

Постанову у межах суми стягнення за один місяць звернути до негайного виконання.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 551 (пВ»ятсот пВ»ятдесят одна) гривня 20 копійок (судовий збір), які підлягають обов'язковому стягненню органами Державної казначейської служби України із Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунку управління Пенсійного фонду України у Любешівському районі Волинської області.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Любешівський районний суд протягом десяти днів з дня її отримання. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Головуючий:

СудЛюбешівський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення31.05.2016
Оприлюднено06.06.2016
Номер документу58050746
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —162/415/16-а

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Любешівський районний суд Волинської області

Гладіч Н. І.

Ухвала від 17.07.2018

Адміністративне

Любешівський районний суд Волинської області

Гладіч Н. І.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Любешівський районний суд Волинської області

Гладіч Н. І.

Постанова від 31.05.2016

Адміністративне

Любешівський районний суд Волинської області

Гладіч Н. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні