Справа № 591/8856/15-а
Провадження № 2-а/591/70/16
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 червня 2016 року Зарічний районний суд м. Суми в складі:
головуючого в особі судді - КЛИМЕНКО А.Я.
при секретарі - Сотник К.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Суми справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 Державної пенітенціарної служби України в Сумській області до Сумської міської ради
про скасування рішення Сумської міської ради -
встановив:
Позивач управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області звернулося до суду з адміністративним позовом про скасування рішення Сумської міської ради №2180-МР від 06.03.2013 року «Про затвердження містобудівної документації «План зонування території міста Суми» в частині встановлення нового цільового призначення земельної ділянки за адресою: м. Суми, вул. Київська, 23, площею 0,3680 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка перебуває в постійному користуванні управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області обгрунтовуючи їх тим, що прийнявши зазначене рішення відповідач унеможливив використання за цільовим призначенням належної позивачу на праві постійного користування земельної ділянки в зв'язку із зміною цільового призначення земельної ділянки з Ж-3, Ж-4 на Г-1, Г-2 - невиробнича зона (громадська) - зона загально міського центру та ділові частково в зоні садибної житлової забудови та частково на території проїзної частини внутрішньоквартального проїзду. Вказане рішення було прийнято під час постійного користування спірною земельною ділянкою, чим порушено права ОСОБА_1 як користувача земельної ділянки, а тому просить суд скасувати рішення Сумської міської ради №2180-МР від 06.03.2013 року «Про затвердження містобудівної документації «План зонування території міста Суми» в частині встановлення нового цільового призначення земельної ділянки за адресою: м. Суми, вул. Київська, 23, площею 0,3680 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка перебуває в постійному користуванні управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області.
Представники позивача ОСОБА_1 Державної пенітенціарної служби України в Сумській області - ОСОБА_2, ОСОБА_3 в судовому засіданні позов підтримали повністю, просять суд його задоволити.
Відповідач - Сумська міська рада про день та час розгляду справи повідомлена належним чином. Представник до суду не з»явився.
Суд, вислухавши представників позивача, вивчивши матеріали справи, вважає що позов обґрунтований і підлягає задоволенню виходячи з наступного:
Судом встановлено, що 13 жовтня 2010 року управління Державного департаменту України з питань виконання покарань у Сумській області (на даний час управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області) звернулося до міського голови м. Суми з проханням про надання в постійне користування земельної ділянки під будівництво багатоквартирного будинку по вул. Київській для потреб працівників кримінально-виконавчої служби Сумської області.
Рішенням від 23.02.2011року №280-МР Сумська міська рада вирішила надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки управлінню Державного департаменту України з питань виконання покарань у Сумській області (код 08565061) за адресою: м. Суми, вул. Київська орієнтовною площею 0,7880 га за рахунок земель житлової та громадської забудови. Цільове призначення земельної ділянки: землі громадського призначення для будівництва багатоповерхового житлового будинку. Цільове призначення згідно діючого на той час генерального плану м. Суми затвердженого рішенням Сумської міської ради від 16.10.2002 року №139-МР «Про затвердження генерального плану розвитку м. Суми» було - Ж3 Ж4 «землі житлової забудови».
Після цього позивач звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю «Діната» (ліцензія Держкомзему України АВ №553802 від 11.10.2010 року, ліцензія Державної служби геодезії, картографії та кадастру АВ № 521169 від 15.04.2010 року), яка виготовила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Київській площею 0,3680 га.
ОСОБА_4 витягу від 24.02.2011 року з протоколу засідання містобудівної ради при управлінні архітектури та містобудування Сумської міської ради, ескізний проект «9-ти поверховий 72-квартирний житловий будинок за адресою вул. Київська, 23 в м. Суми» рекомендовано для подальшого затвердження в порядку встановленим чинним законодавством. В подальшому генеральний план М 1:500 даного ескізного проекту затверджено підписом начальника управління архітектури та містобудування Сумської міської ради - головного архітектора міста Суми ОСОБА_5 та скріплено печаткою для проектів, управління архітектури та містобудування Сумської міської ради.
Висновком від 04.05.2012 року №78 постійно діючої комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, створеної рішенням Сумської міської ради від 27.01.2010 року №3433-МР, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,3680 га управлінню Державної пенітенціарної служби України в Сумській області для будівництва багатоповерхового житлового будинку в м. Суми по вул. Київській погоджено.
Протоколом засідання постійної комісії з питань архітектури, будівництва, регулювання земельних відносин від 13.09.2012року №66 «Про надання в постійне користування земельних ділянок», ухвалено рішення щодо розгляду питання надання в постійне користування ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,3680 га для будівництва багатоповерхового житлового будинку по вул. Київській за рахунок земель житлової та громадської забудови Сумської міської ради, а також, цим протоколом, рекомендовано Сумській міській раді підтримати дане рішення.
Рішенням Сумської міської ради від 26 вересня 2012 року №1749-МР вказану земельну ділянку надано позивачу в постійне користування для будівництва багатоповерхового житлового будинку за рахунок земель житлової та громадської забудови Сумської міської ради.
На підставі листа позивача від 12.03.2015 року №КБР/1239, рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 17.03.2015 №165 земельній ділянці присвоєна поштова адреса м. Суми, вул. Київська, 23.
Керуючись ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» позивачем 07.04.2015 зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою та отримано витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 5 «Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №466 «Деякі питання виконання підготовчих та будівельних робіт», визначено, що будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, тому з даного моменту в позивача виникло право на розробку проектно-кошторисної документації та фактичне будівництво житлового будинку.
Реалізуючи надалі своє право на будівництво житла позивач листом від 11.09.2015 року № КБР/4414, з графічними матеріалами на 38 додатках, звернулось до департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради з проханням надати вихідні дані - містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для забезпечення розроблення проектно-кошторисної документації на будівництво 9-ти поверхового 72 квартирного житлового будинку за адресою: м. Суми, вул. Київська, 23.
Однак листом департаменту містобудування та земельних відносин Сумської міської ради № 14/06.01-15 від 22.09.2015 року в наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки було відмовлено. Причиною такої відмови стало рішення Сумської міської ради №2180-МР від 06.03.2013 року, яким внесено зміни до зонування території міста Суми та незаконно змінено цільове призначення ділянки з Ж-3, Ж-4 на Г-1, Г-2 - невиробнича зона (громадська) - зона загально міського центру та ділові частково в зоні садибної житлової забудови та частково на території проїзної частини внутрішньоквартального проїзду. Вказане рішення було прийнято під час постійного користування спірною земельною ділянкою, чим порушено права ОСОБА_1 як користувача земельної ділянки.
Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що прийняте Сумською міською радою рішення №2180-МР від 06.03.2013 року в частині встановлення нового цільового призначення земельної ділянки за адресою: м. Суми, вул. Київська, 23, площею 0,3680 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001 є незаконним та підлягає скасуванню з наступних підстав:
ОСОБА_4 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового майна № 36002795 від 07.04.2015 року цільове призначення земельної ділянки - «для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, землі житлової та громадської забудови». ОСОБА_4 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-5901550842014 від 13.11.2014 категорія земель, на яких розташована ділянка - «землі житлової та громадської забудови».
Відповідно до вимог ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; г) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; є) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
ОСОБА_4 ст. 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Відповідно до п. ґ) ч. 1 ст. 95 Земельного кодексу України Землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право: «споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди».
Статтею 1 Закону України «Про регулювання містобудівної документації» передбачено, що генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.
Відповідно до ст. 16 цього ж Закону планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Зі змісту ч.2 ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» вбачається, що генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
ОСОБА_4 ст. 415 Цивільного кодексу України землекористувач має право користуватися земельною ділянкою в обсязі, встановленому договором. Землекористувач зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.
Рішенням Сумської міської ради № 1943-МР від 19.12.2012 року «Про затвердження містобудівної документації Проект внесення змін до генерального плану м. Суми та внесення змін до генерального плану м. Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 16.10.2002 року № 139-МР затверджено новий генеральний план існуючого м. Суми в якому відповідно експлікації п.1.83 постійним користувачем земельної ділянки за адресою вул. Київська,23 зазначено управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області.
Таким чином рішення Сумської міської ради № 2180-МР від 06.03.2013 року «Про затвердження містобудівної документації План зонування території міста Суми» встановлено нове цільове призначення земельної ділянки, а отже прийнявши План зонування території, відповідачем незаконно змінено цільове призначення земельної ділянки (з земель житлової забудови на будівництво та обслуговування інших будівель громадської забудови), оскільки відповідно до вимог абз.2, ч.1, ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Відповідно до вимог ч.2, ст. 20, Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Разом з тим, план зонування території повинен розроблятися на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації. Зонування території здійснюється з дотриманням вимог щодо урахування попередніх рішень стосовно планування і забудови територій, відображення існуючої забудови та інше (ст.18 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).
Відповідно до ч. 2 ст. 95 Земельного кодексу України порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
ОСОБА_4 ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (ч.3 цієї ж статті).
Відповідно до п. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Зі змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 5 рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року в справі № 1-9/2009 органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні») і не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень - виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин» між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Таким чином, відповідач під час прийняття рішення Сумської міської ради № 2180-МР від 06.03.2013 року «Про затвердження містобудівної документації План зонування території міста Суми» повинен був врахувати раніше прийняте рішення Сумської міської ради від 23.02.2011року № 280-МР «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1», рішення Сумської міської ради від 26 вересня 2012 року №1749-МР про надання в постійне користування управлінню Державної пенітенціарної служби України в Сумській області земельної ділянки для будівництва багатоповерхового житлового будинку та рішення Сумської міської ради № 1943-МР від 19.12.2012 року «Про затвердження містобудівної документації Проект внесення змін до генерального плану міста Суми» на основі якого розробляється План зонування території, чим порушив реалізацію права позивача на забудову земельної ділянки, а саме, отримання вихідних даних для проектування, розроблення проектно-кошторисної документації на будівництво, отримання дозвільних документів на будівництво та власне забудову земельної ділянки.
Оскільки спірне рішення прийняте відповідачем з порушенням встановлених законодавством норм та всупереч ст.19 Конституції України , що призвело до порушення права позивача на користування своїм майном, рішення Сумської міської ради щодо затвердження плану зонування м. Суми, яким належна позивачу земельна ділянка віднесена доневиробничої зони (громадська) - зони загально міського центру та ділової частково в зоні садибної житлової забудови та частково на території проїзної частини внутрішньо квартального проїзду, слід визнати недійсним в частині, що порушує права позивача.
Відповідно до ст.94 КАС України на користь позивача необхідно стягнути понесені ним витрати при подачі позову до суду, стягнувши на користь позивача - управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області за рахунок коштів місцевого бюджету документально підтверджені судові витрати в сумі - 1218 грн..
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 19, 20, 38, 95, 152 Земельного кодексу України, ст.ст. 7-9, 11, 69-71, 94, 159-163, 256 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Позов управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області задоволити.
Скасувати рішення Сумської міської ради №2180-МР від 06.03.2013 року «Про затвердження містобудівної документації «План зонування території міста Суми» в частині встановлення нового цільового призначення земельної ділянки за адресою: м. Суми, вул. Київська, 23, площею 0,3680 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка перебуває в постійному користуванні управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області.
Стягнути на користь позивача - управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області за рахунок коштів місцевого бюджету документально підтверджені судові витрати в сумі - 1218 грн..
Постанову суду може бути оскаржено відповідно до ст. 186 КАС України до Харківського апеляційного адміністративного суду через Зарічний районний суд м. Суми протягом 10-ти днів з дня проголошення постанови, або протягом 10-ти днів з дня отримання копії постанови. Повний текст постанови виготовлено 08 червня 2016 року.
СУДДЯ А.Я. КЛИМЕНКО
Суд | Зарічний районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2016 |
Оприлюднено | 13.06.2016 |
Номер документу | 58185820 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Зарічний районний суд м.Сум
Клименко А. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні