Рішення
від 09.06.2016 по справі 910/7781/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.06.2016Справа №910/7781/16

За позовомКиївська місцева прокуратура №2 в інтересах держави в особі Київської міської ради доТовариства з додатковою відповідальністю "Проектно-технологічний інститут "Укроргводбуд" провнесення змін до договору оренди земельної ділянки Суддя Смирнова Ю.М.

Представники:

від прокуратуриКолодяжна А.В. - прокурор від позивачаРог О.В. - представник від відповідачаГарник В.К. - керівник

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Київська місцева прокуратура №2 звернулась до Господарського суду міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради з позовом до Товариства з додатковою відповідальністю "Проектно-технологічний інститут "Укроргводбуд" та просить суд внести зміни до п.4.2 договору оренди земельної ділянки від 06.04.2006 та викласти його у наступній редакції: "Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 3% (три відсотки) від її нормативної грошової оцінки".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що внаслідок прийняття рішення Київською міською радою "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України" №89/9146 від 28.02.2013 існують підстави для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 06.04.2006 в частині встановлення розміру орендної плати.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.04.2016 за вказаним позовом порушено провадження у справі №910/7781/16 та розгляд справи призначено на 25.05.2016.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.05.2016, у зв'язку з неявкою в судове засіданні представника відповідача та поданим ним клопотанням про відкладення розгляду справи, судом оголошено перерву в судовому засіданні до 09.06.2016.

Прокурор та представник позивача в судове засідання, призначене на 09.06.2016, з'явились та позов підтримали в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання 09.06.2016 з'явився. Відповідач проти позову заперечує та за зазначає, що внесені до п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України зміни суперечать ст. 58 Конституції України, якою передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, так як і рішення Київської міської ради від 28.02.2013 №89/9146, яке також прийнято з порушенням ст. 58 Конституції України, ч. 2 ст. 5 Цивільного кодексу України, ст. 5, ч. 2 ст. 78 Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", у зв'язку з чим просив в позові відмовити.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

06.04.2006 між Київською міською радою (орендодавець, позивач) та Відкритим акціонерним товариством проектно-технологічний інститут "Укроргводбуд" (в подальшому перетворено на Товариство з додатковою відповідальністю "Проектно-технологічний інститут "Укроргводбуд") (орендар, відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 11.03.2006 за № 63-6-00342 у книзі записів державної реєстрації договорів (далі - договір).

За умовами вказаного договору орендодавець на підставі п.16 рішення Київської міської ради від 06.09.2001 за № 9/1443, за актом приймання-передачі передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку, розміром 0,8781 га, яка знаходиться на вул. Леніна, 34 у Дарницькому районі м. Києва, кадастровий номер - 8000000000:90:175:0001 (далі - об'єкт оренди, земельна ділянка) (п.п. 1.1., 2.1. договору).

Відповідно до п. 2.2 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації № Ю-28047/2004 від 19.05.2004 становить 1870793,29 грн.

Договір укладено на 25 років (п. 3.1 договору).

Пунктом 4.2 договору визначено, що річна оренда плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 1,5 відсотка від її нормативної грошової оцінки.

Можливість зміни розміру орендної плати за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою закріплена сторонами у п.4.3 договору, а в п. 4.7 договору сторони погодили, що розмір орендної плати може переглядатись у випадках, передбачених законом, за згодою сторін але не частіше ніж один раз у рік.

28.02.2013 Київською міською радою прийнято рішення № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України".

19.06.2013 на виконання вказаного рішення Департамент земельних ресурсів виконавчий орган Київської міської ради (КМДА) звернувся до відповідача з листом за вих. №05704-12788 із пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 06.04.2006 з метою приведення його істотних умов у відповідність до чинного законодавства, а саме: зміни розміру річної орендної плати, що складатиме 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У листі від 25.07.2013 відповідач на зміну розміру орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 06.04.2006 не погодився.

Згоди щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки сторони не досягли.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю визначається як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

При цьому, п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Відповідно до ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, наявні підстави для перегляду розміру орендної плати у разі законодавчої зміни її граничного розміру, і розмір такої плати має відповідати вимогам п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 19.01.2011 у справі №41/153пд, в постановах Верховного Суду України від 06.12.2010 у справі №2-1/1006-200, від 30.05.2011 у справі №17/299-10, від 04.07.2011 у справі №41/81пд, від 23.05.2011 у справі №7/105-10 (30/234-09).

Згідно з п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до п. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Як вже зазначалося, 28.02.2013 Київською міською радою прийнято рішення № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України".

Цим рішенням орган місцевого самоврядування вирішив внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині річної орендної плати, встановивши її у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки та поклав на орендарів, зокрема, і на Товариство з додатковою відповідальністю "Проектно-технологічний інститут "Укроргводбуд" обов'язок забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок.

У п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначається, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Доказів скасування рішення Київської міської ради від 28.02.2013 № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України" або визнання цього рішення недійсним у встановленому законодавством порядку суду не надано.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 Цивільного кодексу України).

Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України визначено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Частиною 5 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Як встановлено судом, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому у звязку із законодавчою зміною її граничного розміру до договору оренди земельної ділянки повинні бути внесені відповідні зміни.

Посилання відповідача на невідповідність положень п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України та рішення Київради ст. 58 Конституції України є безпідставними, оскільки, як вже зазначалося, суду не надано доказів скасування зазначеного рішення, як і доказів визнання положень п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України неконституційними.

До того ж, відповідні зміни до договору за правилами 5 ст. 188 Господарського кодексу України вносяться на майбутнє, а отже, про зворотну дію в часі зазначених змін не йдеться.

Приймаючи до уваги викладене, зважаючи на рішення Київської міської ради про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до приписів ст.288 Податкового кодексу України, яке на теперішній час є чинним, суд дійшов висновку про наявність достатніх підстав для внесення змін до договору від 06.04.2006 щодо визначення розміру орендної плати, а тому позов Київської місцевої прокуратури №2 підлягає задоволенню.

Судовий збір у зв'язку із задоволенням позову, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 33, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до п. 4.2 договору оренди земельної ділянки від 06.04.2006, укладеного між Київською міською радою та Відкритим акціонерним товариством проектно-технологічний інститут "Укроргводбуд" (в подальшому перетворено на Товариство з додатковою відповідальністю "Проектно-технологічний інститут "Укроргводбуд"), який зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 11.03.2006 за № 63-6-00342 у книзі записів державної реєстрації договорів, виклавши його у такій редакції:

"п. 4.2 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки".

3. Стягнути з Товариства з додатковою відповідальністю "Проектно-технологічний інститут "Укроргводбуд" (02088, м.Київ, вул. Леніна, будинок 34, ідентифікаційний код 01035495) на користь Прокуратури міста Києва (03150, м. Київ, вул. Предславинська, буд.45/9, ідентифікаційний код 02910019) судовий збір в розмірі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп.

4. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено: 15.06.2016

Суддя Ю.М. Смирнова

Дата ухвалення рішення09.06.2016
Оприлюднено21.06.2016
Номер документу58329786
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/7781/16

Рішення від 09.06.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 25.05.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні