Господарський суд Чернігівської області
Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua
========================================================================================================================================================================
Іменем України
РІШЕННЯ
В« 14В» червня 2016 року справа № 927/458/16
За позовом: Заступника прокурора Чернігівської області,
вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, 14000 в інтересах держави
в особі позивача: Чернігівської обласної державної адміністрації,
вул. Шевченка, 7, м. Чернігів, 14000,
Відповідач1: Колективне сільськогосподарське підприємство „ЧернігівськеВ» ,
с. Петрушівка, Ічнянський район, Чернігівська область, 16735,
Відповідач 2: ОСОБА_1 районна державна адміністрація,
площа ОСОБА_2, 1, м. Ічня, 16700,
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області,
проспект Миру, 14, м. Чернігів, 14000,
про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки.
Суддя В.М.Репех
Представники сторін:
від позивача: не з"явився
від відповідача 1: не з'явився,
від відповідача 2: не з'явився,
від третьої особи: не з'явився,
за участю: ОСОБА_3 - прокурора відділу прокуратури Чернігівської області, посв. № 043031 від 20.04.2016.
В судовому засіданні 14.06.2016 оголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.
СУТЬ СПОРУ:
Заступником прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Чернігівської обласної державної адміністрації подано позов до першого відповідача ОСОБА_4 сільськогосподарського підприємства „ЧернігівськеВ» , другого відповідача ОСОБА_1 районної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, про:
- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки водного фонду з розташованим на ній водним об'єктом В«Мошкове №2В» , що знаходиться в басейні річки загальнодержавного значення на території Іваницької сільської ради Чернігівської області від 07.07.2008, укладеного між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та КСП В«ЧернігівськеВ» (кадастровий номер - 7421785200:07:000:0660);
- зобов'язання КСП В«ЧернігівськеВ» повернути Чернігівській обласній державній адміністрації землі водного фонду, а саме земельну ділянку з розташованим на ній водним об"єктом "Мошкове №2" загальною площею 1,8533 га, у тому числі площу під водою 1,8 га, площу під гідротехнічними спорудами 0,0533 га, з них за складом та видами угідь: 1,8 га - вода, 0,0533 га - під гідротехнічною спорудою, що знаходяться на території Іваницької сільської ради Чернігівської області, кадастровий номер 7421785200:07:000:0660 до державної власності шляхом підписання акту приймання-передачі.
Чернігівська обласна державна адміністрація надала письмові пояснення по справі (від 31.05.2016 року № 10-05/2787) в яких підтримує позов прокуратури Чернігівської області та просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (як на сьогоденній день та і станом на 07.07.2008 рік) орендна плата на землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Тобто, у разі проведення нормативної грошової оцінки, розмір орендної плати мав бути збільшений.
У зв"язку з не проведенням нормативної грошової оцінки землі невірно визначений розмір орендної плати і як наслідок до бюджету не надходять кошти у визначеному законодавством розмірі.
Враховуючи вищевикладене та заважаючи на факт невиконання умов договору оренди земельної ділянки, оспорюваний договір має бети визнано недійсним.
В своїх додаткових поясненнях Чернігівська обласна державна адміністрація посилаючись на норми чинного законодавства вказує на те, що питання надання вказаного водного об"єкту в користування на умовах оренди вирішується лише в комплексі із земельною ділянкою та уповноваженим органом, яким є Чернігівська обласна державна адміністрація.
Від Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області надійшли письмові пояснення в яких позовні вимоги підтримує в повному обсязі, вважає їх обґрунтованими та просить суд задовольнити позов.
Вказує на те, що відповідно до п. 5 Договору оренди земельної ділянки, укладеного між ОСОБА_1 РДА та КСП "Чернігівське" станом на 2008 рік нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена.
Статтею 1 Закону України "Про оцінку землі" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Частиною 1 ст 13 цього Закону визначено випадки обов"язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок.
Оскільки законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, то у справі, що розглядається, договір оренди в цій частині суперечить приписам чинного законодавства.
13.06.2016 року через канцелярію суду від КСП "Чернігівське" надійшла заява (від 08.06.2016 року №22) в якій він повідомляє, що не заперечує проти позовних вимог заступника прокурора Чернігівської області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки. Також, просить суд провести розгляд справи за відсутності повноважного представника.
ОСОБА_1 районна державна адміністрація належним чином була повідомлена про час та місце проведення розгляду справи, але в судове засідання представник не з"явився, причини неявки суду не повідомив, пояснень по суті заявлених вимог не надав.
Справа розглядається на підставі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважного представника прокуратури та позивача, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:
07 липня 2008 року між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією (орендодавець) та КСП „ЧернігівськеВ» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки водного фонду з розташованим на ній водним об'єктом „Мошкове №2В» , що знаходиться в басейні річки загальнодержавного значення на території Іваницької сільської ради Чернігівської області.
Згідно п. 1 договору орендодавець згідно розпорядження ОСОБА_1 РДА №200 від 29.05.2008 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду як цілісний водогосподарський комплекс з розташованим на ній водним об'єктом, прибережною захисною смугою (смугою відведення для потреб експлуатації) та зосередженими в ньому водними ресурсами, для рибогосподарських потреб, яка знаходиться в басейні річки загальнодержавного значення на території Іваницької сільської ради Чернігівської області.
Пунктом 2 договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка з розташованим на ній водним об'єктом загальною площею 1,8533 га, у тому числі площа під водою 1,8 га, площа під гідротехнічними спорудами 0,0533 га, площа земель прибережної захисної смуги (смуги відведення для потреб експлуатації), з них за складом та видами угідь: пасовища, сіножаті, 1,8 га - вода, 0,0533 га - під гідротехнічною спорудою.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки під прибережною смугою станом на 2008 рік становить --- грн. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є під водою, станом на 2008 рік не проведена (п. 5 договору).
Як вбачається з підпункту 14 пункту 31 договору, орендар зобов'язався провести на протязі двох років з дня реєстрації даного договору нормативну грошову оцінку земельної ділянки під водним об'єктом та оформити відповідно зміни в орендній платі додатковою угодою до цього договору оренди.
Договір укладено на сорок дев'ять років (п. 8 договору).
Договір зареєстрований у ОСОБА_1 районному відділі Чернігівської регіональної філії ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.05.2010 за №04108340024.
Додатком до договору, зокрема є розрахунок орендної плати за земельну ділянку та розрахунок орендної плати за водний об'єкт.
07 липня 2008 року ОСОБА_1 районною державною адміністрацією (орендодавець) та КСП „ЧернігівськеВ» (орендар) складено акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), згідно якого межі земельної ділянки з кадастровим номером 7421785200:07:000:0660, місце її розташування визначено Проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок КСП „ЧернігівськеВ» для водогосподарського призначення в урочищі „МошковеВ» , затвердженою розпорядженням голови ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 29 травня 2008 року №200.
Також 07 липня 2008 року складено акт приймання - передачі земельної ділянки, згідно якого ОСОБА_1 райдержадміністрація передає, а КСП „ЧернігівськеВ» приймає в оренду строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 1,8533 га, у тому числі площа під водою 1,8 га, площа під гідротехнічними спорудами 0,0533 га, з них за складом та видами угідь: 1,8 га - вода, 0,0533 га - під гідротехнічною спорудою для риборозведення, що розташована на території Іваницької сільської ради.
Прокурор та позивач стверджують, що договір оренди земельної ділянки водного фонду укладено з порушенням вимог законодавства, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є під водою, ні на час укладення договору оренди, ні на час звернення з позовом не проведена, що призвело до неправильного визначення розміру орендної плати, яка є істотною умовою договору. За таких підстав заявлена вимога про визнання спірного договору недійсним та повернення земельної ділянки.
Суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Згідно статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
У статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У статті 118 Конституції України зазначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Відповідно до статті 119 Конституції України місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують, зокрема, виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади; реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.
Як зазначено у ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу.
Землі водного фонду, склад яких визначений у ст. 58 ЗК України, можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності, про що зазначено у ст. 59 ЗК України.
За приписами ч. 4 ст. 59 ЗК України в редакції, чинній на час укладення спірного договору, громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.
Відповідно до пункту 12 розділу Х Перехідних положень ЗК України, який виключено на підставі Закону № 5308-VI від 06.09.2012, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Статтею 122 ЗК України у редакції, чинній на час укладення спірного договору, унормовано, що районні державні адміністрації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті (частина 3).
Як вбачається з п. 1 договору ОСОБА_1 РДА надала в оренду строком на 49 років КСП „ЧернігівськеВ» земельну ділянку водного фонду як цілісний водогосподарський комплекс з розташованим на ній водним об'єктом, прибережною захисною смугою (смугою відведення для потреб експлуатації) та зосередженими в ньому водними ресурсами, для рибогосподарських потреб, яка знаходиться в басейні річки загальнодержавного значення на території Іваницької сільської ради Чернігівської області, а саме передано в оренду водний об'єкт загальною площею 1,8533 га, у тому числі площа під водою 1,8 га, площа під гідротехнічними спорудами 0,0533 га, з них за складом та видами угідь: 1,8 га - вода, 0,0533 га - під гідротехнічною спорудою.
Ураховуючи вищевикладені норми права в їх сукупності, суд доходить висновку, що ОСОБА_1 райдержадміністрація, передавши шляхом укладення договору в оренду КСП „ЧернігівськеВ» земельну ділянку водного фонду як цілісний водогосподарський комплекс для рибогосподарських потреб, яка знаходиться в басейні річки загальнодержавного значення на території Іваницької сільської ради Чернігівської області, вийшла за межі своїх повноважень, передбачених ст. 59 та ст.122 ЗК України.
Згідно з ч. 1 ст. 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до частини 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Як визначено частиною першою статті 15 Закону України „Про оренду земліВ» , у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України „Про оренду земліВ» , у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України „Про плату за землюВ» ).
У ст. 2 Закону України „Про плату за землюВ» зазначено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Частиною 1 статті 13 Закону України „Про оцінку земельВ» від 11 грудня 2003 року №1378-ІV (далі - Закон №1378-ІV) унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ст. 20 Закону №1378-ІV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Згідно зі ст. 21 Закону №1378-ІV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.
Статтею 23 Закону №1378-ІV передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Як зазначено у пункті 5 договору оренди, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є під водою, станом на 2008 рік не проведена. Орендар зобов'язався провести на протязі двох років з дня реєстрації даного договору нормативну грошову оцінку земельної ділянки під водним об'єктом та оформити відповідно зміни в орендній платі додатковою угодою до цього договору оренди (підпункт 14 пункту 31 договору).
Відповідачі не надали суду належних і допустимих доказів проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває в оренді КСП „ЧернігівськеВ» , приведення договору у відповідність до вимог законодавства стосовно визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, шляхом внесення до договору відповідних змін.
За таких обставин суд доходить висновку про те, що спірний договір не відповідає вимогам законодавства.
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, серед яких є вимога про те, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Наведене узгоджується з позицією Верховного Суду України, викладеною у постановах від 08.04.2015 року у справі № 3-41гс15, від 20.05.2015 року у справі № 3-70гс15, від 01.07.2015 року у справі № 3-297гс15, від 01.07.2015 року у справі № 3-298гс15.
Згідно з ч. 2 ст. 202 Господарського кодексу України господарське зобов'язання припиняється, зокрема у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
Статтею 207 Господарського кодексу України унормовано, що господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині. Виконання господарського зобов'язання, визнаного судом недійсним повністю або в частині, припиняється повністю або в частині з дня набрання рішенням суду законної сили як таке, що вважається недійсним з моменту його виникнення. У разі якщо за змістом зобов'язання воно може бути припинено лише на майбутнє, таке зобов'язання визнається недійсним і припиняється на майбутнє.
Ураховуючи, що судом встановлено факт невідповідності спірного договору вимогам Земельного кодексу України, Законам України „Про оренду земліВ» , „Про оцінку земельВ» , суд дійшов висновку, що договір оренди земельної ділянки водного фонду з розташованим на ній водним об'єктом „Мошкове №2В» , що знаходиться в басейні річки загальнодержавного значення на території Іваницької сільської ради Чернігівської області від 07.07.2008, укладений між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та КСП „ЧернігівськеВ» (кадастровий номер - 7421785200:07:000:0660), має бути визнаний недійсним на майбутнє, а земельна ділянка повернута особі, яка на даний час має повноваження щодо передачі в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об'єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених Земельним кодексом України та Законом України „Про аквакультуруВ» - Чернігівській обласній державній адміністрації.
Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, судовий збір, сплачений прокурором, покладається на відповідачів порівну.
Керуючись ст. ст. 33, 34, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним на майбутнє договір оренди земельної ділянки водного фонду з розташованим на ній водним об'єктом „Мошкове №2В» , що знаходиться в басейні річки загальнодержавного значення на території Іваницької сільської ради Чернігівської області від 07.07.2008, укладеного між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та КСП „ЧернігівськеВ» (кадастровий номер - 7421785200:07:000:0660).
3. ОСОБА_4 сільськогосподарському підприємству „ЧернігівськеВ» (с. Петрушівка, Ічнянський район, Чернігівська область) повернути Чернігівській обласній державній адміністрації (вул. Шевченка, 7, м. Чернігів) землі водного фонду, а саме: земельну ділянку з розташованим на ній водним об'єктом загальною площею 1,8533 га, у тому числі площу під водою 1,8 га, площу під гідротехнічними спорудами 0,0533 га, з них за складом та видами угідь: 1,8 га - вода, 0,0533 га - під гідротехнічною спорудою, що знаходиться на території Іваницької сільської ради Чернігівської області, кадастровий номер - 7421785200:07:000:0660, до державної власності шляхом підписання акту приймання-передачі.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
4. Стягнути з ОСОБА_4 сільськогосподарського підприємства „ЧернігівськеВ» (с. Петрушівка, Ічнянський район, Чернігівська область, ідентифікаційний код 00709905, р/р 26009302103023 в філії Чернігівського обласного АТ „ОщадбанкВ» , МФО 353553) на користь прокуратури Чернігівської області (вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, ідентифікаційний код 02910114, рахунок 35215093006008 у ДКС України м. Київ, МФО 82172) 1378 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
5. Стягнути з ОСОБА_1 районної державної адміністрації (площа ОСОБА_2, 1, м. Ічня, ідентифікаційний код 04061895, р/р 90755002014984 в ГУ ДКСУ у Чернігівській області) на користь прокуратури Чернігівської області (вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, ідентифікаційний код 02910114, рахунок 35215093006008 у ДКС України м. Київ, МФО 82172) 1378 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя В.М.Репех
Повний текст рішення підписано 15.06.2016 року
Суддя В.М.Репех
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2016 |
Оприлюднено | 21.06.2016 |
Номер документу | 58330611 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Репех В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні