Постанова
від 14.06.2016 по справі 922/4857/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" червня 2016 р. Справа № 922/4857/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Терещенко О.І., суддя Сіверін В. І. , суддя Гетьман Р.А.

при секретарі Новіковій Ю.В.

за участю представників сторін:

позивача - ОСОБА_1, за довіреністю від 30.12.2015р. №08-11/7779/2-15;

відповідача -ОСОБА_2, за довіреністю від 12.11.2014р.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю В«СоюзВ» , м. Харків (вх. № 1310Х/1-18)

на рішення господарського суду Харківської області від 13.04.2016р.

у справі № 922/4857/14

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до відповідача ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю В«СоюзВ» , м. Харків

про внесення змін до договору оренди землі

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 13.04.2016р. у справі №922/4857/14 (суддя Светлічний Ю.В.) позов задоволено частково; внесено зміни до договору оренди землі від 18.11.2004 року №63223/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у відповідній редакції; в частині позовних вимог щодо визначення дати укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 18.11.2004 року №63223/04 - В« 11 грудня 2013р.В» - у задоволенні позову відмовлено; стягнуто з ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю В«СоюзВ» , м. Харків на користь Харківської міської ради, м. Харків 1218,00 грн. судового збору.

ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю В«СоюзВ» , м. Харків з рішенням суду першої інстанції не погодилось та звернулось до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Харківської області від 13.04.2016р. у справі № 922/4857/14 скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Апелянт в обґрунтування своєї правової позиції зазначає, що позивачем не доведено, що зміна нормативно-грошової оціни землі тягне за собою обов'язкове внесення змін без згоди іншої сторони до раніше укладеного договору оренди землі в частині розміру орендної плати, також не доведено обов'язковість внесення інших змін до договору оренди.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.05.2016р. суддею-доповідачем визначено суддю Терещенко О.І. та сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Терещенко О.І., суддя Сіверін В.І., суддя Гетьман Р.А.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 06.05.2016р. (колегія суддів у складі: головуючий суддя Терещенко О.І., суддя Сіверін В.І., суддя Гетьман Р.А.) апеляційну скаргу прийнято до провадження та призначено її до розгляду на 31.05.2016р.

30.05.2016р. на адресу суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, оскаржуване рішення місцевого господарського суду залишити без змін (вх.№5443).

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 31.05.2016р. розгляд справи відкладено на 14.06.2016р., у зв'язку з задоволенням усного клопотання відповідача про відкладення розгляду справи для ознайомлення з матеріалами справи.

У судовому засіданні 14.06.2016р. представник відповідача підтримав доводи викладені в апеляційній скарзі та просив її задовольнити.

Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив оскаржуване рішення місцевого господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, колегія суддів встановила наступне.

На підставі рішення Харківської міської ради від 24.12.2003 р. №276/03 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" та від 28.04.2004р. №54/04 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам", Харківською міською радою та ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю «Союз» було укладено договір оренди землі від 18.11.2004 р. №63223/04 з терміном дії до 01.01.2029 р.

Об'єктом оренди за зазначеним договором є земельна ділянка, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Культури, 20-Б, загальною площею 0,1792 га; кадастровий номер 6310136300:07:006:0002.

Пунктом 13 вказаного договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, внаслідок інфляції - щорічно, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, а також в інших випадках, передбачених законом.

У пункті 15 договору сторони дійшли згоди, що земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування кафе.

Цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (п.16 договору)

Відповідно до пункту 36 вказаного договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Позивач, звернувся до господарського суду Харківської області з позовом, в якому просить внести зміни до договору оренди землі від 18.11.2004 року за реєстраційним номером № 63223/04, шляхом визнання укладеною додаткову угоду до вказаного договору оренди землі у редакції позивача, викладеній у позовній заяві.

Позивач, в обґрунтування своєї правової позиці, зокрема, зазначає про те, що

у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки орендованої землі, на основі якої формується орендна плата, відповідно до Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові до договору оренди землі, укладеного позивачем з відповідачем, повинні бути внесені зміни, які оформлюються Додатковою угодою.

13.04.2016р. господарським судом Харківської області прийнято оскаржуване рішення, з підстав наведених вище.

Перевіривши матеріали справи, правильність їх юридичної оцінки та застосування місцевим господарським судом норм законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Після ратифікації Верховною радою України Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, остання, відповідно до статті 9 Конституції України набула статусу частини національного законодавства.

З прийняттям у 2006 році Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», Конвенція та практика Суду застосовується судами України як джерело права.

Відповідно до частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

У рішеннях Європейського суду з прав людини у справах «Ryabykh v.Russia» від 24.07.2003 року, «Svitlana Naumenko v. Ukraine» від 09.11.2014 року зазначено, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване частиною 1 статті 6 Конвенції, повинно тлумачитись у світлі Преамбули Конвенції, яка проголошує верховенство права спільною спадщиною Високих Договірних Сторін.

Предметом позову у даній справі є матеріально - правова вимога про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції позивача.

Приписами статті 1 Закону України "Про оренду землі" унормовано, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 2 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Приписами статті 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Статтею 3 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Згідно ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі", встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку ії внесення і перегляду та відповідальності за ії несплату.

За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Приписами статті 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

В п. 13 договору оренди землі від 18.11.2004р. сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у тому числі в інших випадках, передбачених законом.

У зв'язку із введенням в дію з 1 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (ч. 2 прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Відповідно до п. 1.1. вказаного рішення, затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Відповідно до п.2, вказане рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 квадратного метру землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." вводиться в дію з 01.01.2014 р.

Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (далі - Порядок №960/12).

Згідно пункту 16.4 Порядку №960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Згідно статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Пунктами 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 (далі - Порядок №1269/13) Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Згідно п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку №1269/13, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Таким чином, чинним законодавством України передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Крім того, враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати визначена підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р.; одержано витяг №319 від 08.11.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 18.11.2004 р., який разом із листами - пропозиціями від 18.12.2013 р. №5672/0/225-13 та від 18.12.2013р. №5676/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача, отримання відповідачем вказаних документів підтверджується поштовими відправленнями, які містяться у матеріалах справи.

З метою забезпечення здійснення реєстрації додаткових угод шляхом внесення відповідних змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з реєстру у формі витягу, на підставі положень ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та постанови Кабінету Міністрів України від 21.11.2012 р. №1204 "Про затвердження розміру і порядок використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із зазначеного реєстру". Департаментом земельних відносин було запропоновано відповідачу сплатити кошти в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; у розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до Харківської міської ради.

Зазначені вимоги Харківської міської ради відповідачем проігноровано, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.

Різниця в розмірі орендної плати на рік, що підлягає сплаті Харківській міській раді за користування зазначеною земельною ділянкою, згідно із визначеним у договорі розміром орендної плати та даних розрахунку розміру орендної плати згідно із нормативною грошовою оцінкою землі, що введена в дію з 01.01.2014р., становить: розмір орендної плати на рік за договором оренди - 125591,76 грн.; розмір орендної плати на рік згідно нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. - 311376,18 грн., різниця на рік складає 185784,42 грн.

Отже, розмір орендної плати за землю, яку сплачує відповідач по зазначеному договору не відповідає положенням пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та вищевказаним рішенням Харківської міської ради.

Як вбачається з матеріалів справи, господарським судом першої інстанції було призначено судову земельно - технічну експертизу, проведення якої доручено ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "Незалежний інститут судових експертиз".

За результатами співставлення вимог "Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" та відомостей наведених в "Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель Харкова станом на 01.01.2013року" за даними вказаними у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №314 від 30.10.2013р., що розташована за адресою: м. Харків, вул. Культури, 20-Б, площею 0,1792 га, було надано висновок №8567 від 11.03.2016р.

Колегія суддів вважає, що, надаючи оцінку висновку зазначеної експертизи, господарський суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відомості зазначені судовим експертом є результатом арифметичного округлення при обчисленні: коефіцієнту, що враховує розташування ділянки на ґрунтах з несучою спроможністю; коефіцієнту, що враховує розташування ділянки у зоні регулювання забудови та разом з тим, поставив під сумнів відомості вказані у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №314 від 30.10.2013р., що розташована за адресою: м. Харків, вул. Культури, 20-Б, площею 0,1792 га.

Окрім того, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 18.02.2015р. по справі № 820/19488/14, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.04.2015р., у задоволенні позову ТОВ "Союз" про визнання протиправними дій Управління Держземагентства у м. Харкові при складанні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №314 від 30.10.2013р. та скасування зазначеного витягу, у задоволенні позову відмовлено.

Під час розгляду адміністративного позову було встановлено, що дії Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області при складанні витягу №314 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 року вих.№3811/08 щодо земельної ділянки 6310136300:07:006:0002 загальною площею 1792,00 кв.м., розташованої у м. Харкові, вул. Культури, 20-Б є правомірними, вказаний витяг сформований відповідачем без порушення вимог чинного законодавства, у межах повноважень та у спосіб, що встановлені законодавством України, з використанням повноважень, з метою, якою це повноваження надано та обґрунтовано, тобто з урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Частиною 2 статті 35 Господарського процесуального кодексу України унормовано, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Відповідно до частини 1 статті 15 Закону "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Сторони при укладенні договору погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в інших випадках, передбачених законом (п.13 договору оренди землі від 18.11.2004р.).

Ухилення орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства в укладений між позивачем та відповідачем договір оренди землі повинні бути внесені відповідні зміни стосовно розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі, як то передбачено Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до статі 651 Цивільного кодексу України та ст. 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.

Статтею 653 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється.

Відповідно до положень ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозиції повідомляє другу сторону про результати ії розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) або у разі неодержання відповіді у встановлений строк, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", за якою, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Такого правового висновку дійшов Верховний суд України у постанові від 20.08.2013р. у справі №5009/3430/12.

Враховуючи те, що відповідач ухиляється від укладання додаткової угоди до договору оренди землі стосовно зміни розміру орендної плати, але розмір нормативної грошової оцінки змінився, а відповідно до цього і орендна плата, що є однією з істотних умов договору, місцевий господарський суд дійшов вірного та обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог в частині внесення змін до договору шляхом укладання додаткової угоди в редакції, яка запропонована позивачем.

Аналогічної правової позиції дійшов Вищий господарський суд України у постановах від 13.03.2012р. у справі №60/287-10, від 01.10.2014р. у справі №922/1209/14.

Крім того, позивач у позовній заяві визначає дату укладення додаткової угоди "11" грудня 2013р.

Колегія суддів враховує наступне.

За приписами статті 187 Господарського кодексу України, день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішення суду не визначено інше.

Отже, початком строку виконання зобов'язання сторін за додатковою угодою до договору оренди землі є день набрання чинності рішення господарського суду Харківської області від 13.04.2016р.

Таким чином, колегія суддів вважає, що господарський суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що позивачем було невірно зазначено дату укладання договору оренди землі - 11.12.2013р. та в частині визначення дати укладання додаткової угоди до договору оренди землі від 18.11.2004 року №63223/04 - "11" грудня 2013р. обґрунтовано відмовив в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до додаткової угоди, пропонується доповнити п.13 договору оренди землі підпунктом «в», згідно якого розмір орендної плати переглядається у разі зміни нормативної грошової оцінки.

Так, діюче законодавство України встановлює залежність розміру земельного податку та орендної плати за землю від розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки, а тому виходячи з приписів статей 288 та 289 Податкового кодексу України, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перерахунку та зміни розміру орендної плати за землю, що і пропонується змінами в п.13 договору оренди землі, а саме доповнення його підпунктом «в» в зазначеній редакції.

Пунктом 13 Типового договору затвердженого Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові №960/12 передбачена така підстава для зміни розміру орендної плати як зміна розміру нормативної грошової оцінки.

Щодо доповнення спірного договору пунктом 14, яким передбачено обов'язок орендаря сплатити пеню за невнесення орендної плати у встановлений законодавством строк, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до приписів статті 61 Податкового кодексу України, податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 Податкового кодексу в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до п.п.129.1.1 п.129.1 статті 129 Податкового кодексу України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового збору нараховується пеня.

Розмір пені визначається п.129.4 статті 129 Податкового кодексу України в розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Отже, розмір пені яка сплачується орендарем у разі невнесення орендної плати у строки, встановлені договором оренди землі, визначаються Податковим кодексом України.

Не приймаються до уваги, також й посилання апелянта про неправомірне застосування коефіцієнта функціонального використання 2,5, який встановлений для земельних ділянок комерційного використання, з огляду на наступне.

Відповідно до наказу Державного комітету статистики України «Про затвердження форм статистичної звітності з земельних ресурсів» та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель від 05.11.1998р. №377, землі розподілені на забудовані землі, ліси та інші лісовкриті площі, сільськогосподарські землі, відкриті заболочені землі та відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом, води у тому числі під природо - охоронного призначення, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико - культурного призначення, природними водотоками (річками та струмками), штучними водотоками (каналами, колекторами, канавами), озерами.

До забудованих земельних ділянок відносяться у тому числі землі, які використовуються для відпочинку та інші відкриті землі.

Згідно додатку 2 до розділу 4 Порядку було затверджено Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, в якому визначено різницю термінів «Нормативно грошова оцінка земельної ділянки під забудовою» та «Нормативно грошова оцінка сільськогосподарських угідь».

Формула розрахунку для земель сільськогосподарського призначення (сільськогосподарських угідь) та земель несільськогосподарського призначення (під забудовою) є різними .

А отже, Управлінням Держземагенства вірно визначено нормативну грошову оцінку усієї земельної ділянки як під забудовою.

Приписами статті 19 Земельного кодексу України унормовано, що землі України за основним цільовим використанням поділяються на категорії: в тому числі на землі громадської та житлової забудови.

Статтею 38 Земельного кодексу України передбачено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населеного пункту, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Цільове призначення земельних ділянок, які надані в користування зазначається в державних актах на право власності на земельну ділянку та в договорах оренди земельної ділянки.

Пунктом 15 договору оренди землі сторони погодили, що земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування кафе.

Пунктом 16 договору передбачено, що цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель від 30.10.2013р. №314, земельна ділянка по вулиці Культури, 20Б у місті Харкові за функціональним використанням належить до земель комерційного використання.

Пунктом 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням проводиться відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Відповідно до Додатку 1 та п.п.3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів землі ресторанів та готелів віднесені до категорії земель комерційного використання за функцією використання, щодо яких застосовується коефіцієнт функціонального використання 2,5.

Отже, Управлінням Держземагентсва у місті Харкові цілком правомірно використано коефіцієнт цільового використання 2,5 для земель комерційного використання.

За таких обставин, висновок місцевого господарського суду щодо часткового задоволення позовних вимог відповідає принципам справедливого судового розгляду у контексті частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року.

Відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у встановленому законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Стаття 33 Господарського процесуального кодексу України встановлює, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Приписами статті 34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Гарантуючи право на справедливий судовий розгляд, стаття 6 Конвенції в той же час не встановлює жодних правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України, no. 4241/03 від 28.10.2010р.)

Апелянту була надана можливість спростувати достовірність доказів і заперечити проти їх використання.

Питання справедливості розгляду не обов'язково постає у разі відсутності будь-яких інших матеріалів на підтвердження отриманих доказів, слід мати на увазі, що у разі, якщо доказ має дуже вагомий характер і якщо відсутній ризик його недостовірності, необхідність у підтверджувальних доказах відповідно зменшується (рішення Європейського суду з прав людини у справі Яременко проти України, no. 32092/02 від 12.06.2008р.)

Таким чином, доводи викладені в апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження при апеляційному перегляді рішення, у зв'язку з чим апеляційну скаргу ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю В«СоюзВ» , м. Харків слід залишити без задоволення, а рішення господарського суду Харківської області - без змін.

Отже, на думку колегії суддів, під час розгляду справи її фактичні обставини були встановлені судом першої інстанції на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів; висновки суду відповідають цим обставинам, юридична оцінка надана їм з вірним застосуванням норм матеріального та процесуального права, що свідчить про відсутність підстав для скасування або зміни оскаржуваного рішення.

Враховуючи вищенаведене та керуючись ст. ст. 99, 101, ч.1 ст.103, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю В«СоюзВ» , м. Харків залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 13.04.2016р. у справі №922/4857/14 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 17.06.2016 року.

Головуючий суддя Терещенко О.І.

Суддя Сіверін В. І.

Суддя Гетьман Р.А.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.06.2016
Оприлюднено22.06.2016
Номер документу58376599
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4857/14

Постанова від 14.06.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Ухвала від 31.05.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Ухвала від 29.10.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 29.10.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 01.10.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 01.10.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 09.12.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 08.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 08.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 26.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні