cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
16 червня 2016 року Справа № 903/35/16
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Маціщук А.В.
судді Гулова А.Г. ,
судді Петухов М.Г.
за участю представників сторін:
позивача - пред-ка Даниліка Ф.Я. (пост.дов. № 167 від 22.12.2015 р. на а.с. 29 у т. 1)
відповідача - не з`явився
третьої особи - пред-ка Коцюби О.М. (пост.дов. № 4 від 04.11.2015 р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача Любомльського об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної споживчої спілки споживчих товариств
на рішення господарського суду Волинської області від 28.03.2016 р.
у справі № 903/35/16
за позовом Любомльського об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної споживчої спілки споживчих товариств
до Рівненської сільської ради Любомльського району Волинської області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин"
про визнання недійсним рішення
в с т а н о в и в :
Відповідно до рішення господарського суду Волинської області від 28.03.2016 р. у справі № 903/35/16 відмовлено у позові Любомльського об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної спілки споживчих товариств до Рівненської сільської ради Любомльського району Волинської області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" про визнання незаконним рішення Рівненської сільської ради №10/20 від 06.09.2007 р. в частині затвердження проекту землеустрою та надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" в оренду земельної ділянки кадастровий номер 07233849000:03:001:0028 площею 0,0555 га, що знаходиться в с.Старовойтове Любомльського району Волинської області (у сервісній зоні МАПП "Ягодин").
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Любомльське об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної спілки споживчих товариств подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Волинської області та прийняти нове рішення про задоволення позову Любомльського об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної спілки споживчих товариств.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, скаржник зазначає, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Доводить, що Рівненська сільська рада не спростувала факт знаходження майна позивача на спірній земельній ділянці.
Зазначає, що кафе «Фортуна» знаходиться на спірній земельній ділянці з 1999 року, що підтверджується рішенням Рівненської сільської ради 22/7-а від 13.05.2005 р., яким погоджено місце розташування земельної ділянки під кафе «Фортуна», актом державної технічної комісії від 26.10.1999 р., який затверджений рішенням Рівненської сільської ради № 36 від 28.12.1999 р. та підтверджує готовність закінченого будівництвом об`єкта до експлуатації. Суд першої інстанції не дав оцінки цим документам.
Звертає увагу суду, що адреса земельній ділянці в тому числі кафе «Фортуна» не присвоєна і на даний час саме через бездіяльність органу місцевого самоврядування.
Посилаючись на ст.16 Закону України «Про оренду землі» скаржник доводить, що Рівненська сільська рада зобов`язана була провести конкурс або аукціон щодо набуття права оренди земельної ділянки.
Рівненська сільська рада Любомльського району Волинської області подала відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, та рішення Господарського суду Волинської області від 28.03.2016 р. у справі № 903/35/16 залишити без змін.
Пояснює, що 28.01.2008 р. Рівненською сільською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Добробут-Ягодин» укладений договір оренди землі, і на час укладення такого договору на земельній ділянці не перебувало жодних архітектурних об`єктів та земельна ділянка передавалась вільною. Зазначає також, що рішень щодо передачі даної земельної ділянки іншим суб`єктам окрім товариства з обмеженою відповідальністю «Добробут-Ягодин» не приймалось, а також заперечує, що приймалось рішення стосовно погодження розташування земельної ділянки під кафе «Фортуна», яке на орендованій позивачем земельній ділянці перебуває з червня 2015 року.
Звертає увагу, що доводи позивача вже були предметом судового розгляду у справі № 903/1174/15 за позовом Любомльського об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної спілки споживчих товариств про визнання недійсним договору оренди землі, і суд встановив, що на момент укладання договору оренди на земельній ділянці не перебувало жодного об'єкта.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Добробут-Ягодин» у відзиві на апеляційну скаргу просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення Господарського суду Волинської області у справі № 903/35/16 від 28.03.2016 р. залишити без змін.
Пояснює, що на підставі договору оренди землі, укладеного 28.01.2008 р. Рівненською сільською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Добробут-Ягодин», в оренду товариству "Добробут-Ягодин" передана земельна ділянка кадастровий номер 0723384900:03:001:0028 загальною площею 0,0555, на якій відсутні об'єкти нерухомого майна чи інші об'єкти інфраструктури. Мала архітектурна споруда незаконно розташована на орендованій товариством «Добробут-Ягодин» земельній ділянці з 23 червня 2015 року..
Зазначає, що комісією, яка була створена на підставі розпорядження Рівненської сільської ради Любомльського району Волинської області від 21.08.2015 р. № 43 р-р, складений акт обстеження земельної ділянки про те, що у тимчасовій архітектурній споруді незаконно, без ліцензій здійснюється торгівля тютюном та алкоголем, і така діяльність не погоджена згідно з чинним законодавством із сільською радою.
Звертає увагу суду, що доводи позивача вже були предметом судового розгляду у справі № 903/1174/15 за позовом Любомльського об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної спілки споживчих товариств до Рівненської сільської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" про визнання недійсним договору оренди землі і судом прийнято рішення про відмову у позові, яке залишено без змін Рівненським апеляційним господарським судом. У даній справі з'ясовувалось питання стосовно перебування на орендованій земельній ділянці товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут- Ягодин" кафе "Фортуна" та встановлено, що на момент укладення договору оренди землі на даній земельній ділянці не перебувало жодного об'єкта, зокрема кафе "Фортуна", і земельна ділянка надавалась в оренду вільною.
Підтвердженням, що орендована товариством з обмеженою відповідальністю «Добробут-Ягодин» земельна ділянка передавалась в оренду вільною є висновок державної експертизи землевпорядної документації від 26 липня 2007 року № 2117.
Позивач/скаржник в судовому засіданні 16.06.2016 р. підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, і просить задоволити скаргу, скасувати рішення Господарського суду Волинської області і прийняти нове рішення про задоволення позову.
Представник третьої особи в судовому засіданні підтримав позиції, викладені у відзиві, і просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідач не забезпечив участь представника в судовому засіданні.
Зважаючи, що судом вжито необхідних заходів для завчасного повідомлення сторін про час і місце розгляду справи, та враховуючи те, що явка представників сторін у судове засідання обов'язковою не визнавалась та додаткові докази судом не витребовувались, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду апеляційної скарги без участі представника відповідача за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши апеляційну скаргу, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення представників позивача і третьої особи в судовому засіданні, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню. При цьому апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду в повному обсязі.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено слідуюче.
Рішенням Рівненської сільської ради № 8/7 від 28.03.2007 р. "Про затвердження містобудівного обґрунтування земельної ділянки товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин"" затверджено містобудівне обґрунтування земельної ділянки площею 0,98 га. для будівництва торгівельно-сервісного комплексу в північній частині сервісної зони МААП "Ягодин" в межах села Старовойтове Рівненської сільської ради Любомльського району /а.с.100 у т. 1/.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" для будівництва торгівельно-сервісного комплексу в північній частині сервісної зони МААП "Ягодин" із земель запасу в межах села Старовойтове Рівненської сільської ради Любомльського району Волинської області розроблений на замовлення ТОВ «Добробут-Ягодин», визначає земельні ділянки, які проектуються до відведення, як землі лісогосподарського призначення та не містить будь-яких відомостей про наявні на земельній ділянці об'єкти нерухомості тощо /а.с.58-136 у т.1/. Визначено юридичний статус земельної ділянки та зазначено, що ділянка надається із земель не наданих у власність та користування Рівненської сільської ради /а.с.120 у т.1/. Проект містить необхідні погодження та висновки, а також - схеми і креслення, які також не містять інформації/позначень про розташування будь-яких об'єктів на земельній ділянці, яка проектувалась до відведення.
Рішенням Рівненської сільської ради № 10/20 від 06.09.2007 р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" для будівництва торгівельно-сервісного комплексу в північній частині сервісної зони МААП "Ягодин"» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТзОВ "Добробут-Ягодин" для будівництва торгівельно-сервісного комплексу в північній частині сервісної зони МААП "Ягодин", загальною площею 0,9755 га, в т.ч. лісів І групи-0,9755га, з них: ділянка №1 площею-0,0555га лісів І групи, ділянка №2 площею-0,9200га лісів І групи, із земель запасу в межах села Старовойтове Рівненської сільської ради, при умовах:
- в оренду, строком на 49 років;
- оплати втрат лісогосподарського виробництва, пов'язаних з вилученням земельної ділянки (згідно розрахунку);
- оплати збитків, пов'язаних з вилученням лісових угідь (згідно розрахунку);
- невикористані затрати обчислювати по фактично нанесених збитках підчас будівництва (п.1).
Відповідно до п.2 цього рішення сільська рада вирішила надати земельні ділянки ТзОВ "Добробут-Ягодин" для будівництва торгівельно-сервісного комплексу в північній частині сервісної зони МААП "Ягодин", загальною площею 0,9755 га, в т.ч. лісів І групи-0,9755га, з них: ділянка № 1 площею - 0,0555 га лісів І групи, ділянка № 2 площею - 0,9200 га лісів І групи, із земель запасу в межах села Старовойтове Рівненської сільської ради в оренду, строком на 49 років при вищеназваних умовах /а.с.12 у т.1/.
17.09.2007 р. на виконання рішення Рівненської сільської ради від 06.09.2007 р. № 10/20 встановлені границі земельної ділянки в натурі за проектом відведення земельних ділянок ТзОВ "Добробут-Ягодин", про що складені акти /а.с.25-26, 96-99 у т.1/. З актів про встановлення границь ділянки площею 0,0555 га та ділянки площею0,9200 га і передачі на збереження межових знаків вбачається, що жодних заперечень від орендодавця, ТзОВ "Добробут-Ягодин", управління земельних ресурсів чи суміжних землекористувачів не було.
28.01.2008 р. Рівненська сільська рада/орендодавець та товариство з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин"/орендар уклали договір оренди землі, відповідно до якого в оренду на 49 років передана земельна ділянка загальною площею 0,0555 га /а.с.16-20 у т.1/.
За умовами п.3-4 договору на земельній ділянці, яка передається в оренду, немає об'єктів нерухомого майна, а також інших об'єктів інфраструктури.
За умовами п.п.15-17 земельна ділянка передається в оренду для будівництва торгівельно-сервісного комплексу в північній частині сервісної зони МААП «Ягодин». Передача в оренду земельної ділянки здійснюється з розробленням проекту її відведення.
Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Договір підписаний представниками сторін, скріплений їх печатками і зареєстрований 08.02.2008 р. в Любомльському реєстраційному офісі Волинської регіональної філії ДП "ЦДЗК при Держкомземі України".
08.02.2008 р. земельну ділянку кадастровий номер 0723384900:03:001:0028 загальною площею 0,0555 га сільська рада передала в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" за актом приймання-передачі, складеним і підписаним сторонами /а.с.27 у т.1/.
31.12.2009 р. Рівненською сільською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" укладено додаткову угоду до договору оренди землі від 28.01.2008 р., відповідно до якої визначений розмір та порядок внесення орендної плати і визначено, що така додаткова угода до договору оренди земельної ділянки від 28.01.2008 р., зареєстрованого за № 040808800002 від 08.02.2008 р. в Любомльському реєстраційному офісі Волинської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", вступає в дію з моменту прийняття Закону України № 309 - VII від 03.06.2008 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» /а.с.46-47 у т.1/.
Зазначений договір оренди землі був предметом судового розгляду у господарській справі № 903/1174/15. Так, відповідно до рішення господарського суду Волинської області від 17.12.2015 р. у справі № 903/1174/15, яке залишене без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 02.02.2016 р. та набрало законної сили, відмовлено у задоволенні позову Любомльського об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної спілки споживчих товариств до товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" та Рівненської сільської ради про визнання недійсним договору оренди землі від 28.01.2008 р.
Господарським судом Волинської області у справі № 903/1174/15 встановлено - і з таким висновком погодився Рівненський апеляційний господарський суд, що договір оренди землі, укладений 28.01.2008 р. товариством з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" та Рівненською сільською радою на оренду земельної ділянки площею 0,0555 га, що знаходиться в с.Старовойтове Любомльського району Волинської області (у сервісній зоні МААП «Ягодин») кадастровий номер 0723384900:03:001:0028 містить всі істотні умови, передбачені для договорів оренди землі, визначених статтею 15 Закону України "Про оренду землі", та не суперечить вимогам частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України.
Судами також встановлено, що договір оренди належним чином виконується сторонами, зокрема, орендарем ТОВ "Добробут-Ягодин".
Відповідно до ст.35 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській справі, яке набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлені ці обставини. Отже, обставини, встановлені господарськими судами раніше у справі № 903/1174/15, в якій брали участь ті самі сторони, не доводяться знову і приймаються без перевірки у даній справі.
У даній справі позивач Любомльське об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної спілки споживчих товариств просить визнати недійсним рішення Рівненської сільської ради № 10/20 від 06.09.2007 р. в частині затвердження проекту землеустрою та надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" в оренду земельної ділянки площею 0,0555 га, що знаходиться в с.Старовойтове Любомльського району Волинської області у сервісній зоні МАПП "Ягодин" (кадастровий номер 07233849000:03:001:0028). Доводить, що в земельну ділянку, яка проектувалася до відведення в оренду строком на 49 років товариству "Добробут-Ягодин", входить земельна ділянка, що була узгоджена для надання позивачеві.
Згідно зі ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Отже, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою для визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
Згідно з статтею 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).
Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Згідно з ст.83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, і в даному випадку до повноважень Рівненської сільської ради Любомльського району Волинської області належить розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Земельного Кодексу.
Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Згідно зі ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно зі ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин відповідно до закону (п.34), надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів (п.38) та затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації (п.42). Нормами ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Колегією суддів на підставі матеріалів справи встановлено, що оспорюване рішення № 10/20 від 06.09.2007 р. в частині затвердження проекту землеустрою та надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" в оренду земельної ділянки площею 0,0555га, що знаходиться в с.Старовойтове Любомльського району Волинської області (у сервісній зоні МАПП "Ягодин"), Рівненська сільська рада прийняла в межах своєї компетенції відповідно до статті 144 Конституції України, ст.ст.26,59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та не суперечить вищенаведеним нормам земельного законодавства.
Разом з тим, судом не встановлено порушення у зв'язку з прийняттям оспорюваного рішення Рівненської сільської ради № 20/10 від 06.09.2007 р. прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Поняття "охоронюваний законом інтерес", у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Відповідно до ст.ст.33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Обгрунтовуючи невідповідність рішення ради чинному законодавству та порушення власних прав, позивач доводить, що одночасно із ТОВ "Добробут-Ягодин" також подав заяву про передачу в оренду земельної ділянки, і рада погодила позивачеві місце розташування земельної ділянки для обслуговування кафе "Фортуна".
На підтвердження своїх доводів позивач надав суду акт державної технічної комісії про готовність закінченого будівництвом об'єкта до експлуатації від 26.10.1999 р. кафе "Фортуна" /а.с.14 у т.1/, рішення Рівненської сільської ради № 22/7-а від 13.05.2005 р. "Про погодження місця розташування об'єкта" /а.с.13 у т. 1/ та заяву Любомильського ОПРГ про надання дозволу на підготовку матеріалів відводу земельної ділянки площею 200 кв.м для обслуговування кафе "Фортуна", адресовану голові Любомильської райдержадміністрації /а.с.15 у т.1/.
Колегія суддів вважає, що такі документи не є належними та допустимими доказами існування обмежень (обтяження) щодо використання земельної ділянки кадастровий номер 0723384900:03:001:0028 на час прийняття оспорюваного рішення та укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,0555 га, оскільки не підтверджують факт виникнення, переходу будь-якого речового права позивача з урахуванням норм ст.ст.2, 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень".
Згідно зі ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.
Згідно з ч.1-2 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень»(в редакції на час укладення спірного договору) обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно, що знаходиться на території України, фізичних та юридичних осіб, держави, територіальних громад, іноземців та осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав, а саме: 1) право власності на нерухоме майно; 2) речові права на чуже нерухоме майно: а) право володіння; б) право користування (сервітут); в) право постійного користування земельною ділянкою; г) право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); ґ) право забудови земельної ділянки (суперфіцій); д) право користування нерухомим майном строком більш як один рік.
Дані обліку земельних ділянок у Державному земельному кадастрі та кадастровий номер об'єкта нерухомості є основою для формування Державного реєстру прав.
Згідно ч.3 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень»(в редакції на час укладення спірного договору) право власності на будівлю, споруду, їх частину (квартиру, офісне приміщення тощо) може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на земельну ділянку, якщо власники даної земельної ділянки та будівель, споруд, розташованих на ній, не поєднуються в одній особі.
Отже, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що акт державної технічної комісії про готовність закінченого будівництвом об'єкта до експлуатації від 26.10.1999 р. кафе "Фортуна" /а.с.14 у т.1/ та інші вищезазначені документи, надані позивачем, не є доказами виникнення/наявності права на нерухоме майно за відсутності проектної документації, правовстановлювальних документів та державної реєстрації права станом на час прийняття оспорюваного рішення ради та укладення договору оренди землі від 28.01.2008 р., а також - на час прийняття судового рішення.
Рішення Рівненської сільської ради № 22/7-а від 13.05.2005 р. "Про погодження місця розташування об'єкта" /а.с.13 у т.1/, враховуючи зміст цього рішення, відсутність у ньому відомостей про будь-які координати, визначення місцерозташування (населений пункт тощо) не свідчить про погодження місця розташування кафе "Фортуна" площею 200 кв.м як правомірно збудованого об'єкта нерухомості саме на спірній земельній ділянці кадастровий номер 0723384900:03:001:0028, яка має площу 0,0555 га. За змістом рішення не визначено також підстав (оренда тощо) і будь-якого строку такого розташування.
При цьому відсутні докази звернення позивача до сільської ради із заявою про передачу земельної ділянки в оренду/користування чи власність, тоді як надана позивачем заява Любомильського ОПРГ про надання дозволу на підготовку матеріалів відводу земельної ділянки площею 200 кв.м для обслуговування кафе "Фортуна", адресована 29.06.2005 р. голові Любомильської райдержадміністрації /а.с.15 у т.1/ не є таким доказом, враховуючи зміст цієї заяви - про надання дозволу на підготовку матеріалів відводу, а також, враховуючи компетенцію/повноваження органу, якому позивач адресував таку заяву. Оскільки відсутні юридичні наслідки такого звернення, у даній справі зазначена заява не є доказом відповідно до норм ст.34 ГПК України.
Лист Рівненської сільської ради № 27 від 13.09.2007 р. /а.с.143 у т.1/ може свідчити про звернення позивачем до сільської ради щодо оформлення права власності на приміщення кафе «Фортуна» і в сукупності з іншими доказами у справі доводить відсутність у позивача будь-яких правовстановлюючих документів на об'єкт - кафе «Фортуна» та документів на право користування земельною ділянкою, оскільки позивачем не вчинялись будь-які дії, направлені на оформлення користування земельною ділянкою на підставі рішення сільської ради № 22/7-а від 13.05.2005 р.
Так само не є належним і допустимим доказом у справі надана позивачем копія викопіювання земельно-кадастрового плану Рівненської сільської ради - додаток до акту обстеження земельної ділянки для облаштування кафе «Фортуна» за межами населеного пункту с.Старовойтове Рівненської сільської ради /а.с.144 у т.1/. Колегія суддів звертає увагу, що таке викопіювання не містить дати, а також - не містить відомостей про погодження начальником Любомльського районного відділу земельних ресурсів, Рівненським сільським головою та директором Любомльського МСЛП. За відсутності таких реквізитів таке викопіювання не може бути доказом будь-якого погодження і не свідчить про правомірне зайняття земельної ділянки незалежно від типу будівлі та часу її зведення.
Посилаючись на ст.16 Закону України «Про оренду землі», скаржник доводить, що Рівненська сільська рада у разі надходження двох заяв на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності, зобов`язана була провести конкурс або аукціон щодо набуття права оренди земельної ділянки. Разом з тим, матеріали справи не містять доказів звернення позивача до Рівненської сільської ради в порядку ст.16 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, чинній до 01.01.2008 р. на час прийняття оспорюваного рішення 06.09.2007 р.) із заявою про передачу в оренду тієї ж земельної ділянки, яка була надана третій особі - що знаходиться в с.Старовойтове Любомльського району у сервісній зоні МААП «Ягодин».
За відсутності доказів такого звернення - із заявою про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0723384900:03:001:0028 - відсутні підстави для висновку про порушення сільською радою вимог земельного законодавства, зокрема ст.16 Закону України "Про оренду землі", при прийнятті рішення 06.07.2007 р. та порушення права чи законного інтереса позивача.
Також матеріалами справи підтверджено, що Рівненська сільська рада Любомльського району Волинської області у зв'язку із ситуацією, яка виникла навколо орендованої товариством з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин" земельної ділянки площею 0,055га у с.Старовойтове по вул.Прикордонників (сервісна зона біля МАПП "Ягодин"), за зверненнями дирекції ТзОВ "Добробут-Ягодин" на адресу Рівненської сільської ради щодо вжиття заходів до Любомльського ОПРГ по незаконній торгівельній діяльності у тимчасовій споруді на даній земельній ділянці, для об'єктивного обстеження та встановлення фактів, що викладені у зверненнях, 21.08.2015 р. прийняла розпорядження № 43р-р "Про створення комісії щодо обстеження земельної ділянки" та створила комісію у складі: Латковська Катерина Адамівна, спеціаліст-землевпорядник сільської ради, Горун Наталія Миколаївна - начальник Любомльського районного виробничого відділу ДЗК (за згодою), Вігура Марія Леонідівна-головний спеціаліст відділу архітектури та містобудування Любомльської РДА (за згодою), Кондратюк Василь Панасович-депутат сільської ради по с. Старовойтове. Даній комісії доручено зробити обстеження даної земельної ділянки на місцевості із складанням акта обстеження /а.с.49 у т.1/.
За результатом такого обстеження комісія склала акт, з якого вбачається, що обстеження земельної ділянки, загальною площею 0,0555 га, кадастровий номер 0723384900:03:001:0028, яка перебуває в оренді товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут-Ягодин", згідно з договором оренди від 28.01.2008 р. і знаходиться у с.Старовойтове по вул.Прикордонників (сервісна зона біля МАПП "Ягодин") від 21.08.2015 р., площа та межі земельної ділянки на місцевості повністю відповідають площі та межам земельної ділянки на договорі оренди земельної ділянки, укладеному між Рівненською сільською радою Любомльського району Волинської області та ТзОВ "Добробут-Ягодин" від 28.01.2008 р., який зареєстрований у Любомльському реєстраційному офісі Волинської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" при Держкомземі України 08.02.2008 р. Договір укладено строком на 49 років, умови договору ТзОВ "Добробут-Ягодин" виконуються повністю. Комісія зафіксувала, що на даній земельній ділянці дійсно розміщена тимчасова споруда, без жодних дозвільних документів та погоджень із сільською радою, яка, зі слів директора Любомльського ОПРГ Костюк Л.С., належить очолюваному їй товариству, у якій здійснюється незаконна торгівельна діяльність алкогольними напоями та тютюновими виробами. /а.с.50 у т. 1/.
Наведені матеріали справи в їх сукупності спростовують доводи позивача/скаржника про порушення у зв'язку з прийняттям оспорюваного рішення Рівненської сільської ради № 20/10 від 06.09.2007 р. прав та охоронюваних законом інтересів - за відсутності доказів на підтвердження таких прав чи законних інтересів позивача.
Разом з тим, колегія суддів враховує наступне.
Конституційний Суд України в пункті 5 мотивувальної частини Рішення від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв'язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі.
В даному випадку рішення Рівненської сільської ради реалізувало себе фактом виконання - укладання договору оренди землі від 28.01.2008 р., фактичної передачі земельної ділянки за актом, виконання договору. Рішенням господарського суду Волинської області від 18.02.2016 р. по справі № 903/1132/15, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 11.05.2016 р., встановлено, що договір оренди землі від 28 січня 2008 року зареєстрований у державного реєстратора, не визнаний недійсним і виконується.
Відповідно до правової позиції Конституційного суду України, Верховного Суду України позов, предметом якого є рішення органу місцевого самоврядування щодо передачі в оренду земельної ділянки, тобто ненормативний акт, що застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, не може бути задоволений, оскільки таке рішення органу місцевого самоврядування вичерпало свою дію шляхом виконання. Його скасування не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки у таких осіб виникло право і це право ґрунтується на правовстановлюючих документах.
Підсумовуючи наведене колегія суддів погоджується із обґрунтованими висновками місцевого господарського суду про відсутність підстав для задоволення позову про визнання незаконним рішення Рівненської сільської ради № 10/20 від 06.09.2007 р. Рішення Господарського суду Волинської області від 28.03.2016 р. у справі № 903/35/16 відповідає матеріалам справи, ґрунтується на нормах чинного законодавства і немає підстав для його скасування чи зміни за ст.104 ГПК України.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника відповідно до ч.1 ст.49 ГПК України.
Керуючись ст.ст.49,99,101,103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу позивача Любомльського об'єднання підприємств ресторанного господарства Любомльської районної споживчої спілки споживчих товариств залишити без задоволення. Рішення Господарського суду Волинської області від 28.03.2016 р. у справі № 903/35/16 залишити без змін.
Матеріали справи № 903/35/16 повернути Господарському суду Волинської області.
Головуючий суддя Маціщук А.В.
Суддя Гулова А.Г.
Суддя Петухов М.Г.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2016 |
Оприлюднено | 23.06.2016 |
Номер документу | 58376671 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Маціщук А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні