ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
14 червня 2016 року 09:40 справа №826/25378/15
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кузьменка В.А., суддів Арсірія Р.О., Огурцова О.П., за участю секретаря Калужського Д.О., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовомДержавної архітектурно-будівельної інспекції України доДержавної регуляторної служби України третя особаТовариство з обмеженою відповідальністю "Вега-буд" провизнання протиправним та скасування розпорядження
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И:
Державна архітектурно-будівельна інспекція України (далі по тексту - позивач, ДАБІ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної регуляторної служби України (далі по тексту - відповідач), за участю третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Вега-буд" (далі по тексту - третя особа, ТОВ "Вега-буд"), в якому, з урахуванням наступних уточнень, просить визнати незаконним та скасувати розпорядження відповідача від 23 жовтня 2015 року №46.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 грудня 2015 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/25378/15, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судовому засіданні 29 квітня 2016 року представник позивача позовні вимоги підтримав, представники відповідача та третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечили; сторонами заявлено спільне клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні.
Відповідно до частини четвертої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Враховуючи викладене, суд ухвалив здійснити розгляд справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В:
Відповідно до розпорядження Державної регуляторної служби України від 23 жовтня 2015 року №46 "Про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування" на підставі рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України від 22 жовтня 2015 року №3.6 (протокол № 04-15) про задоволення скарги ТОВ "Вега-буд" від 25 вересня 2015 року №2509/1 щодо неправомірного призначення ДАБІ планової перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури IV і V категорії складності, відповідно до статей 4, 5 Закону України від 02 березня 2015 року №222 "Про ліцензування видів господарської діяльності", Положенням про Державну регуляторну службу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2014 року №724492, зобов'язано:
ДАБІ скасувати (відкликати) розпорядчі та інші документи, що видані (складені) Державною архітектурно-будівельною інспекцією України та/або її територіальними органами (посадовими особами) щодо здійснення планової перевірки ТОВ "Вега-буд" на підставі наказу ДАБІ від 24 червня 2015 року №627 "Про затвердження плану перевірок дотримання суб'єктами господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, яка підлягає ліцензуванню Держархбудінспекцією, на III квартал 2015 року", як такі, що видані (складені) з порушенням законодавства у сфері ліцензування, а саме, за відсутності предмету перевірки - відсутності затверджених Кабінетом Міністрів України ліцензійних умов провадження господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорій складності відповідно до частини другої статті 9 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності".
Позивач зазначає про протиправність оскаржуваного розпорядження з огляду на наявність правових підстав для проведення перевірки ТОВ "Вега-буд".
Відповідач у письмовому запереченні проти позову вказав на відповідність оскаржуваного розпорядження вимогам чинного законодавства.
Третя особа письмових пояснень з приводу заявлених позовних вимог до суду не наддала.
Окружний адміністративний суд міста Києва, вирішуючи спір по суті позовних вимог, керується наступними мотивами.
Відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності регулюються Законом України "Про ліцензування видів господарської діяльності".
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 1 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" орган ліцензування - орган виконавчої влади, визначений Кабінетом Міністрів України, або уповноважений законом державний колегіальний орган.
Пунктом 9 частини першої статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" встановлено, що ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності як будівництво об'єктів IV і V категорій складності - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про архітектурну діяльність".
Водночас, постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку органів ліцензування та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" від 05 серпня 2015 року №609 визначено, що органом ліцензування господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорій складності є Держархбудінспекція.
ДАБІ (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, згідно з Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 липня 2014 року №294 (далі по тексту - Положення).
Відповідно до статті 17 Закону України "Про архітектурну діяльність" органом ліцензування є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Порядок ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, визначається Кабінетом Міністрів України.
Так, Кабінетом Міністрів затверджено постанову "Про ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури" України від 05 грудня 2007 року №1396 (далі по тексту - Постанова).
Відповідно до пункту 4 Положення Держархбудінспекція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:
здійснює державний контроль за дотриманням:
- вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, технічних умов, інших нормативних документів під час провадження містобудівної діяльності;
- ліцензійних умов на провадження господарської діяльності;
перевіряє на відповідність вимогам законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил рішення, прийняті територіальними органами;
у визначених законодавством випадках проводить перевірки:
- відповідності підготовчих та будівельних робіт, будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що застосовуються під час будівництва об'єктів, вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, технічним умовам, затвердженим проектним вимогам, рішенням;
- своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомок, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів (у тому числі наявності у виконавця будівельних робіт сертифікатів на будівельні матеріали, вироби і конструкції) та іншої документації;
- дотримання порядків прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, проведення обстеження об'єктів та реалізації заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації.
Згідно з листом Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 серпня 2015 року №30748/1/1-15 до листа Мінрегіону від 20 липня 2015 року №12/20-17-2016, з 01 липня 2015 року ДАБІ поновила здійснення заходів архітектурно-будівельного контролю, зокрема, за дотриманням суб'єктами господарювання ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням архітектури, згідно із квартальними планами .
Відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з метою забезпечення завдань, покладених на ДАБІ відповідно до Положення №296, керуючись Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553, позивачем видано наказ від 24 червня 2015 року № 627 "Про затвердження плану перевірок дотримання суб'єктами господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, яка підлягає ліцензуванню Держархбудінспекцією, на III квартал 2015 року".
Згідно затвердженого вказаним наказом ДАБІ плану перевірок ТОВ "Вега-буд" включено до переліку. Строк проведення перевірки вказаного суб'єкта господарської діяльності: 10 вересня 2015 року - 16 вересня 2015 року.
Так, 16 вересня 2015 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області проведено планову перевірку ТОВ "Вега-буд", за результатами якої складено акт перевірки додержання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури №16 (далі по тексту - акт перевірки).
Вказаним актом перевірки від 16 вересня 2015 року№16 рекомендовано Ліцензійній комісії ДАБІ прийняти рішення, щодо зупинення дії ліцензії ТОВ "Вега-буд" код ЄДРПОУ 31061330 відповідно до абзацу 2 пункту 22.
У зв'язку з виявленими порушеннями ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, на підставі вказаного вище акта перевірки та висновку Ліцензійної комісії ДАБІ та її територіальних органів ДАБІ видано наказ від 05 жовтня 2015 року №37-Л "Про результати розгляду питань щодо ліцензування" , відповідно до якого дію ліцензії ТОВ "Вега-буд" (код ЄДРПОУ 38281472) від 26 лютого 2015 року серія АЕ №639062 зупинено.
Не погоджуючись з розпорядчими та іншими документами ДАБІ та її територіального органу щодо перевірки здійснення ТОВ "Вега-буд" ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, останнім подано скаргу від 25 вересня 2015 року №2509/1 до Державної регуляторної служби України.
22 жовтня 2015 року Експертно-апеляційною радою з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України розглянуто скаргу ТОВ "Вега-буд" від 25 вересня 2015 року №2509/1 щодо неправомірного призначення ДАБІ планової перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури IV і V категорії складності, за результатами якої, Експертно-апеляційна рада з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України прийняла рішення №3.6. (витяг з протоколу №04-15), яким задовольнила зазначену вище скаргу, зобов'язавши ДАБІ скасувати (відкликати) розпорядчі та інші документи, що видані (складені) ДАБІ та/або її територіальними органами (посадовими особами) щодо здійснення планової перевірки ТОВ "Вега-буд" па підставі наказу ДАБІ від 24 червня 2015 року №627 "Про затвердження плану перевірок дотримання суб'єктами господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, яка підлягає ліцензуванню Держархбудінспекцією, на III квартал 2015 року", як такі, що видані (складені) з порушенням законодавства у сфері ліцензування, а саме, за відсутності предмету перевірки - відсутності затверджених Кабінетом Міністрів України ліцензійних умов провадження господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорій складності відповідно до частини другої статті 9 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності".
23 жовтня 2015 року Державна регуляторна служба України, на підставі рішення Експертно-апеляційної ради від 22 жовтня 2015 №3.6, прийняла спірне розпорядження №46.
Згідно частини першої Положення про Державну регуляторну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2014 року №724 (далі по тексту- Положення №724), Державна регуляторна служба України є спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності.
Пунктом 6 частини першої статті 4 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" визначено, що спеціально уповноважений орган з питань ліцензування утворює Експертно-апеляційну раду з питань ліцензування та забезпечує її діяльність.
Згідно з частинами першою та другою статті 5 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" експертно-апеляційна рада з питань ліцензування є постійно діючим колегіальним органом при спеціально уповноваженому органі з питань ліцензування та діє за регламентом, що затверджується спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування.
Обов'язками Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування є:
1) розгляд апеляцій та інших скарг здобувачів ліцензії, ліцензіатів на дії органу ліцензування або інших заявників щодо порушення законодавства у сфері ліцензування;
2) розгляд звернень органів ліцензування або спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування щодо проведення позапланових перевірок додержання ліцензіатами вимог ліцензійних умов на підставах, передбачених пунктами 4 та 5 частини дев'ятої статті 19 цього Закону.
Пунктом 11 статті 5 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" визначено, що рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування приймається більшістю голосів її членів і оформлюється протокольним рішенням, що підписується особою, яка головувала на засіданні Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування, та секретарем ради, який призначається головою ради з числа її членів.
Рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування щодо розгляду апеляцій або інших скарг здобувачів ліцензії чи ліцензіатів, проектів нормативно-правових актів та/або пропозицій про запровадження чи скасування ліцензування виду господарської діяльності є обов'язковими для розгляду спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування у триденний строк з дня ухвалення відповідного рішення Експертно-апеляційною радою з питань ліцензування і є підставою для видання спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування розпорядження про задоволення апеляції або про відхилення апеляції, про розгляд скарг, про погодження чи відхилення проектів нормативно-правових актів та/або усунення порушень законодавства у сфері ліцензування.
Розпорядження про задоволення апеляції чи про відхилення апеляції, про розгляд скарг, про погодження чи відхилення проектів нормативно-правових актів та/або усунення порушень законодавства у сфері ліцензування надсилаються відповідному органу ліцензування та здобувачеві ліцензії, ліцензіату чи заявнику протягом трьох робочих днів з дня їх прийняття.
З оскаржуваного розпорядження від 23 жовтня 2015 року №46 вбачається, що підставою його прийняття стало відсутність у ДАБІ предмета для здійснення планової перевірки ТОВ "Вега-буд" , а саме відсутність затверджених Кабінетом Міністрів України ліцензійних умов провадження господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорій складності відповідно до частини другої статті 9 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності".
Досліджуючи правомірність обставин щодо наявності підстав для проведення перевірки, суд керується наступним.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 року №408 "Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючим органами" установлено Перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців, серед яких визначено ДАБІ.
Статтею 31 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" від 16 січня 2014 року №719-VII встановлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня - грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 року №408 "Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами" у зв'язку із запровадженням статтею 31 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами Кабінет Міністрів України постановив, що надання дозволу Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців державними інспекціями та іншими контролюючими органами за переліком згідно з додатком (за винятком перевірок стану підготовки до роботи енергетичних об'єктів суб'єктів електроенергетики та суб'єктів відносин у сфері теплопостачання) здійснюється шляхом прийняття відповідного розпорядження. Надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
Отже, даною постановою Кабінету Міністрів України визначений перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл Кабінетом Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців, до якого включено і ДАБІ, проте дія даної постанови вичерпана разом із закінченням періоду, на який розповсюджено дію Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік", тобто протягом 2014 року.
Таким чином, суд зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 року №408 дозвіл на проведення перевірок, зокрема, й перевірки позивача, повинен надаватися виключно Кабінетом Міністрів України, адже дія даної постанови Уряду вичерпана 31 грудня 2014 року.
Отже дія мораторію на проведення перевірок, встановленого пунктом 8 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року №76-VIII, закінчена 30 червня 2015 року і з 01 липня 2015 року перевірки проводяться відповідно до вимог чинного законодавства без вищевказаних обмежень, які діяли лише в період січня - червня 2015 року.
Таким чином, у позивача та його територіальних органів після 30 червня 2015 року були правові підстави для проведення перевірки додержання ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, після закінчення дії мораторію на проведення перевірок, встановленого пунктом 8 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року №76-VIII.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про протиправність розпорядження Державної регуляторної служби України "Про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування" від 23 жовтня 2015 року №46, та про наявність підстав для його скасування.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість свого розпорядження з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ДАБІ підлягає задоволенню.
Відповідно до частини четвертої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Державної архітектурно-будівельної інспекції України задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Державної регуляторної служби України від 23 жовтня 2015 року №46.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя В.А. Кузьменко
Судді Р.О. Арсірій
О.П. Огурцов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2016 |
Оприлюднено | 23.06.2016 |
Номер документу | 58403582 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кузьменко В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні