Справа № 815/1804/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2016 року м.Одеса
У залі судових засідань №29
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Харченко Ю.В.
При секретарі Мацвейко О.І.
Розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство", за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача старшого інспектора за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко Олександра Леонідовича, головного фахівця Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко Олександра Миколайовича про зобов'язання забезпечення допуску до здійснення планової перевірки щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, -
ВСТАНОВИВ :
Головне управління ДСНС України в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд зобов'язати суб'єкта господарювання - Товариство з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство" забезпечити допуск старшого інспектора за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко Олександра Леонідовича, та головного фахівця Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко Олександра Миколайовича до здійснення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство" щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство", у порушення приписів чинного законодавча, не допущено старшого інспектора за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко Олександра Леонідовича, головного фахівця Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко Олександра Миколайовича до проведення перевірки з питань дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство" проти позову заперечує з підстав, викладених у письмових поясненнях на адміністративний позов (від 16.06.2016р. б/н), наголошуючи, зокрема, що у Головного управління ДСНС України в Одеській області відсутні правові підстави для звернення до суду з даним позовом про зобов'язання забезпечення допуску до здійснення планової перевірки щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Також, відповідач зазначає, що абз.1 п.3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» встановлено мораторій на проведення перевірок суб'єктів господарювання в Україні протягом 2015-2016 років.
Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Таким чином, з урахуванням того, що від відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство" до суду надійшла заява (вхід.№15937/16 від 16.06.2016р.), за підписом повноважного представника Мажери І.О. про розгляд справи без участі представника відповідача в порядку письмового провадження, а також зважаючи на відсутність потреби у витребуванні додаткових доказів, виклику у судове засідання свідка, експерта, судом ухвалено рішення щодо розгляду даної адміністративної справи в порядку письмового провадження, відповідно до ч.6 ст.128 КАС України.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, 18.12.2015р. Головним управлінням ДСНС України в Одеській області, на виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013року №20, винесено Наказ «Про здійснення державного нагляду (контролю) на об'єктах суб'єктів господарювання у І кварталі 2016року» №609, пунктом 1 якого наказано провести планові перевірки додержання (виконання) законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту об'єктів суб'єктів господарювання згідно додатку.
Відповідно до Плану проведення планових перевірок суб'єктів господарювання, розташованих на території Одеської області в І-му кварталі 2016р., затвердженого 18.12.2015р. заступником начальника Головного управління з державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ГУ ДСНС України в Одеській області Вовк М.І., 21.03.2016р. на ТОВ «Василівське РП» заплановано проведення планової перевірки, строком 15 робочих днів.
Судом з'ясовано, що 01.03.2016р. Біляївським міськрайонним сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області, відповідно до ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", та Кодексу цивільного захисту України, складено Повідомлення про проведення планової перевірки №127, яким директора ТОВ «Василівське РП» повідомлено, що у період з 21.03.2016р. по 31.03.2016р. буде здійснено планову перевірку додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
З матеріалів справи вбачається, що вищеозначене Повідомлення Біляївського міськрайонного сектору Головного управління ДСНС України в Одеській області про проведення планової перевірки №127 від 01.03.2016р. на адресу ТОВ «Василівське РП» надіслано телефонограмою, та 01.03.2016р. прийнято ОСОБА_5
14.03.2016р. Головним управлінням ДСНС України в Одеській області старшому інспектору за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко Олександру Леонідовичу, та головному фахівцю Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко Олександру Миколайовичу видано Посвідчення №75 на проведення планової перевірки ТОВ «Василівське РП».
Судом встановлено, що 29.03.2016р. старшим інспектором за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко О.Л., та головним фахівцем Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко О.М. складено Акт про недопущення до проведення планової перевірки ТОВ «Василівське РП».
Вищеозначене послугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області про зобов'язання суб'єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство" забезпечити допуск старшого інспектора за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко Олександра Леонідовича, та головного фахівця Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко Олександра Миколайовича до здійснення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство" щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, є безпідставними, та необґрунтованими, з урахуванням наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу п.1 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015р. №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до п.п.2 ч.3 означеного Положення основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з п.п.39 ч.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015р. №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.
Згідно з Положенням про Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженим Наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013р. ГУ ДСНС України в Одеській області здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи на відповідній території нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно зі ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 11 статті 4 означеного Закону передбачено, що плановий чи позаплановий захід має здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання
Відповідно до ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» підставами для здійснення позапланових заходів є обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення.
Згідно з ч.1 ст.8, ст.10 вищевказаного Закону орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю).
Як встановлено судом, та зазначено вище підставою для звернення ГУ ДСНС України в Одеській області до суду з даним адміністративним позовом послугував недопуск 29.03.2016р. старшого інспектора за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко О.Л., та головного фахівця Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко О.М. до проведення планової перевірки ТОВ «Василівське РП».
Зокрема, судом з'ясовано, що в обґрунтування недопуску перевіряючих до проведення планової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, відповідач - ТОВ «Василівське РП» посилається на те, що абз.1 п.3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» встановлено мораторій на проведення перевірок суб'єктів господарювання в Україні протягом 2015-2016 років.
При цьому, суд не може погодитися з такою позицією суб'єкта господарювання, виходячи з наступного.
Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28 грудня 2014року №71-VIII встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Зазначене обмеження не поширюється:
- з 1 січня 2015року на перевірки суб'єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;
- з 1 липня 2015року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи-підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовано Податковим кодексом України, який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 41.1 статті 41 Податкового кодексу України визначено, що контролюючими органами є органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізує державну податкову, державну митну політику, забезпечує формування та реалізацію державної політики з адміністрування єдиного внеску, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску (далі - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику), його територіальні органи.
Отже, з системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що мораторій, який передбачений Прикінцевими положеннями Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014року № 71-VIII жодним чином не розповсюджується на перевірки, котрі здійснюються територіальними органами Державної служба України з надзвичайних ситуацій щодо додержання (виконання) законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту об'єктів суб'єктів господарювання, що, серед іншого, підтверджується буквальним тлумаченням наведених положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28 грудня 2014року №71-VIII.
До того ж, суд вважає за доцільне зазначити, що норми п.3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014року № 71-VIII є спеціальними та стосуються контролюючих органів, що забезпечують формування єдиної державної податкової, державної митної політики щодо адміністрування податків, зборів та митних платежів, оскільки критеріями визначення переліку підприємств, на які такі обмеження не поширюються, зокрема, є обсяг доходу за попередній календарний рік, а також певний вид діяльності таких підприємств (виробництво чи імпорт підакцизних товарів).
Також, судом відхиляються, та не приймаються до уваги посилання відповідача - ТОВ "Василівське ремонтне підприємство" на те, що у Головного управління ДСНС України в Одеській області відсутні правові підстави для звернення до суду з даним позовом про зобов'язання забезпечення допуску до здійснення планової перевірки щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, з урахуванням наступного.
Згідно з п.7 Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого Наказом МВС України №1337 від 02.11.2015р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції 25.11.2015р. за №1467/27912 до посадової особи ДСНС України належить посадова особа ДСНС України або її територіального органу, яка у визначеному законом порядку уповноважена на здійснення державного нагляду (контролю) у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до п.п.5 п.9 означеного Порядку посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право: звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки.
Таким чином, беручи до уваги наведене, судом встановлено, що Головне управління ДСНС України в Одеській області, з урахуванням приписів п.п.5 п.9 Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого Наказом МВС України №1337 від 02.11.2015р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції 25.11.2015р. за №1467/27912, має право, у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, звертатися у встановленому законом порядку до суду з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки.
Вищевикладене спростовує твердження відповідача, наведені у письмових запереченнях на адміністративний позов.
Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч.1 ст.69 та ч.ч.1,4 ст.70 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Відповідно до ч.ч.1,3 ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області правомірні, документально підтверджені, та обґрунтовані, базуються на положеннях чинного законодавства, отже підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст.2, 4, 7-9, 11, 12, 69, 71, 94, ч.6 ст.128, ст.ст.158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство", за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача старшого інспектора за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко Олександра Леонідовича, головного фахівця Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко Олександра Миколайовича про зобов'язання забезпечення допуску до здійснення планової перевірки щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, задовольнити.
2. Зобов'язати суб'єкта господарювання - Товариство з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство" (код ЄДРПОУ 00905988) забезпечити допуск старшого інспектора за особливо важливими об'єктами ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області Романенко Олександра Леонідовича, та головного фахівця Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області Гончаренко Олександра Миколайовича до здійснення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське ремонтне підприємство" (67613, Одеська обл., Біляївський район, с.Василівка, вул.Леніна,27а, код ЄДРПОУ 00905988) щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Постанова може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили в порядку, передбаченому положеннями ст.254 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2016 |
Оприлюднено | 24.06.2016 |
Номер документу | 58460187 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні