ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" червня 2016 р.Справа № 922/1059/16
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Макаренко О.В.
при секретарі судового засідання Нагірна М.Т.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Обслуговуючого кооперативу "Гаражно-будівельний кооператив "Лісний", м. Харків про внесенння змін до договору за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1, довіреність №08-11/7783/2-15 від 30.12.2015 р.
відповідача - ОСОБА_2, голова правління, витяг з протоколу №31 від 29.05.2015 р.
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада (позивач) звернулася до господарського суду з позовною заявою до Обслуговуючого кооперативу "Гаражно-будівельний кооператив "Лісний" (відповідача) про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого 14.04.2008 р. за реєстраційним №140867100072, поновленого додатковою угодою від 12.04.2013 р., зареєстрованою в реєстраційній службі Харківського міського управління юстиції номер запису про інше право: 1784153, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції, викладеній в позовній заяві. Позивач також просить суд стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір в розмірі 1 378,00 грн.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримує, просить позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні та у відзиві на позовну заяву (а.с. 55-62) позовні вимоги не визнає, просить в позові відмовити. Наполягає на тому, що ані діючим законодавством, ані договором оренди землі не передбачено права позивача в односторонньому порядку змінювати умови договору. Крім того, відповідач у відзиві на позов (а.с. 62) просить суд на підставі п. 9 ст. 123 Земельного кодексу України зобов'язати позивача підготувати проект рішення з метою зміни права оренди на право власності щодо земельної ділянки за адресою: м. Харків, пр. Перемоги, 84, площею 0,3800 га.
Ухвалою суду від 25.05.2016 р. продовжено строк розгляду спору на 15 днів.
З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, всебічно та повно дослідивши надані ними докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, між Харківською міською радою (орендодавець) та відповідачем (орендар) був укладений договір оренди землі, зареєстрований 14.04.2008 року за реєстраційним № 140867100072 (далі - договір оренди землі), відповідно до умов якого позивач на підставі рішення 13 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.04.2007 р. № 82/07 "Про припинення та надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" надав відповідачеві в оренду строком до 01.03.2013 року земельну ділянку для обслуговування додаткових гаражних боксів, яка розташована за адресою: м. Харків, пр. Перемоги, 84.
Згідно з п.20 договору оренди землі передача земельної ділянки відповідачеві здійснюється протягом десяти днів після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
Факт прийняття відповідачем в оренду земельної ділянки підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки від 16.04.2008 р. (а.с. 22).
Даний договір оренди землі було поновлено додатковою угодою від 12.04.2013 р., зареєстрованою в Реєстраційній службі Харківського міського управління юстиції номер запису про інше речове право: 1784153, дата державної реєстрації 10.07.2013 р. (а.с. 23-24).
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Згідно з п.1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метру земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Пунктом 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, який є додатком до рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" від 19.12.2012 р. № 960/12, що набирає чинності з 01.01.2013 р., визначено, що зміни до договору оренди землі, пов’язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі в порядку, передбаченим цим підпунктом.
На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку, виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р. №1670/15 та одержано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 325 від 08.11.2013 р., відповідно до якого нормативна грошова оцінка складає 357 840,00 грн. (а.с. 27-28).
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом з листом-пропозицією від 14.01.2016 р. за №219/0/225-16 та розрахунком орендної плати рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача (а.с. 24).
Даний лист одержано особисто уповноваженим представником відповідача ОСОБА_2, про що свідчить надана копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 30). Але відповідач зміни до договору оренди землі не погодив, додаткову угоду до договору оренди землі не підписав.
На підставі викладеного, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування позовних вимог посилається на норми ст. ст. 13, 144 Конституції України, ст. ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 651, 653, 654 Цивільного кодексу України та ст. 188 Господарського кодексу України.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи та спірним правовідносинам сторін, суд виходить з такого.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За змістом ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).
Відповідно до вимог ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
У п. 9 договору оренди землі визначено розмір орендної плати.
На підставі п. 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у тому числі в інших випадках, передбачених законом.
Судом встановлено, що відповідач зміни до договору оренди землі не погодив, спірну додаткову угоду до договору оренди землі не підписав.
Відповідно до п. 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року за № 309-VI внесено зміни, зокрема, до ч. ч. 4, 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.
У зв'язку із введенням в дію з 01 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (ч. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України).
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Судом встановлено, що Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати. Зазначене рішення відповідачем не оспорено і у встановленому законом порядку не скасовано.
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Дана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 20.08.2013 р. у справі за позовом Запорізького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Запорізької міської ради до ПАТ В«Запорізький абразивний комбінатВ» про стягнення заборгованості та постанові Верховного Суду України від 02.03.2016 р. у справі за позовом Харківської міської ради до ПП "Терем" про внесення змін до договору оренди землі.
Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
З огляду на викладені обставини і приписи закону, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги в частині внесення змін до пунктів 5, 9 договору оренди землі (в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою) є правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині внесення доповнення до пункту 2 договору оренди, в якому зазначено: "Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:14:010:0010", слід зазначити наступне.
Стаття 15 Закону України "Про оренду землі" визначає, що істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).
Як вбачається з матеріалів справи, невід’ємною частиною договору оренди є план або схема земельної ділянки, про що зазначено у договорі оренди землі (п. 42 договору оренди).
Позивачем надано до матеріалів справи план земельної ділянки, в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки - 6310136300:14:010:0010 та площа - 0,3800 га.
З огляду на викладене, суд вважає обґрунтованими вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди землі в частині зазначення в пункті 2 додаткової угоди кадастрового номеру земельної ділянки - 6310136300:14:010:0010.
Згідно з ч. 1 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Частиною 1 ст. 651 ЦК України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у правовідносинах, що розглядаються судом.
Згідно зі ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
З огляду на викладені обставини і приписи закону, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Щодо викладеної відповідачем у відзиві на позовну заяву (а.с. 62) вимоги про зобов'язання позивача підготувати проект рішення з метою зміни права оренди на право власності щодо земельної ділянки за адресою: м. Харків, пр. Перемоги, 84, площею 0,3800 га, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до ст. 1 ГПК України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Отже, відповідно до положень ст. 1 ГПК України відповідач має право звернутися до господарського суду Харківської області за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів з позовною заявою про зобов'язання позивача підготувати проект рішення з метою зміни права оренди на право власності щодо земельної ділянки за адресою: м. Харків, пр. Перемоги, 84, площею 0,3800 га.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір при задоволенні позову покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 144 Конституції України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. 96 Земельного кодексу України, ст. ст. 14, 377, 632, 651 Цивільного кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 15, 21, 30, 31, 34 Закону України "Про оренду землі", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. ст. 1, 4, 4-3, 12, 32-34, 43, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 14.04.2008 року за реєстраційним № 140867100072, поновленого додатковою угодою від 12.04.2013, зареєстрованою в Реєстраційній службі Харківського міського управління юстиції номер запису про інше речове право: 1784153, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "14" квітня 2008 року за реєстраційний № 140867100072 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", поновленого додатковою угодою від 12.04.2013, зареєстрованою в Реєстраційній службі Харківського міського управління юстиції номер запису про інше речове право: 1784153, дата державної реєстрації: 10.07.2013
"____"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_3 з одного боку та Обслуговуючий кооператив "Гаражно-будівельний кооператив "Лісний" (Орендар) в особі керівника з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України, закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого "14" квітня 2008 року за № 140867100072 змінити, доповнити п. 2 словами і викласти в наступній редакції:
"2 (редакція по договору). "Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:14:010:0010."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 1393/15 від 11.12.2015 становить 1975278 грн. (один мільйон дев'ятсот сімдесят п'ять тисяч двісті сімдесят вісім гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №1670/15 від 16.12.2015 на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 59258,34 грн. (п'ятдесят дев'ять тисяч двісті п'ятдесят вісім гривень 34 копійки), або в місяць - 4938,20 (чотири тисячі дев'ятсот тридцять вісім гривень 20 копійок)."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "14" квітня 2008 року за реєстраційний №140867100072 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", поновленого додатковою угодою від 12.04.2013, зареєстрованою в Реєстраційній службі Харківського міського управління юстиції номер запису про інше речове право: 1784153, дата державної реєстрації: 10.07.2013, і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ОРЕНДАР:
Харківська міська рада Обслуговуючий кооператив
Харківської області "Гаражно-будівельний кооператив "Лісний
61003, м. Харків, м-н Конституції, 7 61204, м. Харків, пр. Перемоги, 84
Код 04059243 код ЄДРПОУ 23461703
В особі виконуючого повноваження В особі керівника
Харківського міського голови,
секретаря міської ради
/ підпис/ /підпис/
Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Гаражно-будівельний кооператив "Лісний" (61204, м. Харків, пр. Перемоги, 84, код ЄДРПОУ 23461703) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243, одержувач коштів - Харківська міська рада, реєстраційний рахунок 354170050329986 в ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 04059243) судовий збір в розмірі 1 378,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя ОСОБА_4
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2016 |
Оприлюднено | 29.06.2016 |
Номер документу | 58465069 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Макаренко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні