Постанова
від 16.06.2016 по справі 820/789/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

16 червня 2016 р. №820/789/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мар'єнко Л.М.,

при секретарі судового засідання - Принцевській Ю.В.,

за участю: представника позивача - ОСОБА_1,

представника третьої особи ТОВ "Чернещина" - ОСОБА_2,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" до Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області, державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича, треті особи: ТОВ "Чернещина", Відділ Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області, ОСОБА_5 про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області, державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича, треті особи: ТОВ "Чернещина", Відділ Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області, в якому просить суд, визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича від 20.12.2016 року № 27288419 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 28.03.2016 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_5.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 16.05.2016 року замінено відповідача - Зачепилівське районне управління юстиції у Харківській області на правонаступника - Зачепилівську районну державну адміністрацію Харківської області.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що 07 квітня 2011 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК «Зачепилівське» та громадянином України ОСОБА_5 було укладено договір оренди землі №501, відповідно до якого позивач прийняв у строкове платне користування (оренду) земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 2,4751 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області та має кадастровий номер НОМЕР_1. Вказаний договір зареєстрований у Відділі Держкомзему у Зачепилівському районі 04.07.2011 за реєстровим № 632228454000774. Оскільки відповідно до пункту 3.1 Договору цей договір укладений на 5 (п'ять) років, строк оренди вказаної земельної ділянки спливає 04.07.2016. Проте 19 грудня 2015 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором Зачепилівського районного управління юстиції Лазарєвим Юрієм Олексійовичем на підставі рішення від 20.12.2015 № 27288419 було зареєстроване право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, на підставі договору оренди землі від 19.12.2015 б/н, укладеного між громадянином ОСОБА_5 як орендодавцем та ТОВ «Чернещина» як орендарем строком на 10 років. Позивач вважає рішенця державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції Лазарєва Ю.О. від 20.12.2015 №27288419 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний був перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації. Крім того, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю). Проте, державний реєстратор Лазарєв Ю.О. під час прийняття оскаржуваного рішення вимоги законодавства не виконав - не переконався у відсутності зареєстрованого до 01 січня 2013 року права оренди земельної ділянки за позивачем - внаслідок чого порушив законні права та інтереси ТОВ «АПК «Зачепилівське».

Від представника відповідача Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області - Галіней І.А., до суду надійшли письмові заперечення, в яких відповідач зазначив, що під час винесення рішення № 27288419 державнийт реєстратор Лазарєв Юрій Олексійович перебував у трудових відносинах із Зачепилівським управлінням юстиції Харківської області. Рішенням Зачепилівськї селищної ради від 11.04.2016 року № 107 про внесення змін до штатного розпису посад апарату у селищній раді введено в штат посаду державного реєстратора. Розпорядженням голови Зачепилівської селищної ради № 37-к від 28.04.2016 року на підставі ст. 36. п . 5 Кодексу Законів про Працю України прийнято Лазарєва Юрія Олексійовича на посаду державного реєстратора Зачепилівської селищної ради. 27 травня 2016 року до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб -підприємців було внесено відомості про проведення державної реєстрації припинення Зачепилівського районного управління юстиції в результаті ліквідації. Враховуючи викладене відповідач при розгляді справи поклався на розсуд суду.

Відповідачем, державним реєстратором Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області - Лазарєвим Юрієм Олексійовичем, до суду надані письмові заперечення, згідно яких відповідач з позовом не погодився, зазначив, що ТОВ "Чернещина" звернулось з заявою про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 та подала реєстратору повний та належно оформлений пакет документів, який вимагається Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції, що діяла на час подання заяви) для вчинення відповідної реєстраційної дії у тому числі договір оренди земельної ділянки, державний акт на право власності на земельну ділянку орендодавця, витяг з державного земельного кадастру. Таким чином, наявність та перевірка зазначених документів виключало зобов'язання державного реєстратора запитувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, оскільки таку інформацію було надано заявником (правонабувачем).

Представником третьої особи ТОВ "Чернещина" - ОСОБА_2, до суду надані письмові пояснення, в яких зазначено, що третя особа з позовними вимогами не погоджується, вважає їх необґрунтованими, оскільки вважає, що позивач не довів наявності реєстрації права оренди за договором оренди землі №501 від 07.04.2011 р., оскільки у витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку відсутній запис державної реєстрації договору оренди землі №501 від 07.04.2011р. Крім того, ТОВ "АПК"Зачепилівське" у підтвердження того, що право оренди земельної ділянки зареєстровано 04.07.2011р., надано договір оренди № 501 від 07.04.2011р., в якому на останній сторінці зазначено, що договір зареєстровано у відділі Держкозему у Зачепилівському районі 04.07.2011р. за реєстраційним № 632228454000774, який не відповідає структурі встановленої наказом №147 від 02.07.2003р. Таким чином, відсутність інформації у витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку запису державної реєстрації договору оренди землі №501 від 07.04.2011р. та не відповідність номеру реєстрації структурі, затвердженої наказом Державного Комітету України по Земельнихресурсах "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель" від 02.07.2003р. N 174, дає підстави стверджувати, що ТОВ "АПК"Зачепилівське" не доведено наявність реєстрації права оренди за договором оренди землі №501 від 07.04.2011р., а відтак ствердження ТОВ "АПК"Зачепилівське" про існування двох прав оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, у двох різних осіб є необґрунтованими та недоведеними.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.

Представник третьої особи ТОВ "Чернещина" - ОСОБА_2, в судовому засіданні проти позову заперечував та просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Відповідачі Зачепилівська районна державна адміністрація Харківської області, державний реєстратор Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєв Юрій Олексійович, треті особи: Відділ Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області, ОСОБА_5, в судове засідання не прибули, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, про причини неявки суд не повідомили. Представник відповідача Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області - Галіней І.А., в письмових заперечення зазначив про розгляд справи за відсутності відповідача.

Згідно ч.2 ст.128 КАС України, неприбуття в судове засідання без поважних причин представника сторони або третьої особи, які прибули в судове засідання, або неповідомлення ним про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду справи.

Таким чином, суд вважає за можливе розглядати справу без участі відповідачів Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області, державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича, третіх осіб: Відділу Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області та ОСОБА_5.

Вислухавши пояснення представників сторін, присутніх у судовому засіданні, дослідивши матеріали, суд встановив наступне.

Згідно державного акту на право власності на земельну ділянку від 21.10.2004 року серії НОМЕР_2, земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 2,4751 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області та має кадастровий номер НОМЕР_1, належить на праві власності ОСОБА_5, що також підтверджується витягом з державного земельного кадастру про земельну ділянку, наявного в матеріалах справи.

Між Товариством з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець) 07 квітня 2011 року було укладено договір оренди землі №501, відповідно до якого орендар прийняв у строкове платне користування (оренду) земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 2,4751 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області та має кадастровий номер НОМЕР_1 (а.с. 10-11).

На виконання зобов'язань за вказаним договором ОСОБА_5 04.07.2011 року передав Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" зазначену в договорі земельну ділянку, про що сторонами було складено та підписано акт прийому-передачі земельної ділянки (а.с. 12).

Відповідно до пункту 3.1 Договору цей договір укладений на 5 (п'ять) років, строк оренди вказаної земельної ділянки спливає 04.07.2016 року.

Як вбачається із примірника зазначеного договору, він зареєстрований у Відділі Держкомзему у Зачепилівському районі 04.07.2011 за реєстровим номером 632228454000774.

Також, судом встановлено, що між Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернещина" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець) укладено договір оренди землі без номеру та без дати, відповідно до якого орендар прийняв у строкове платне користування (оренду) земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 2,4751 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області, кадастровий номер не зазначений, строком на 10 років.

На виконання зобов'язань за вказаним договором ОСОБА_5 передав Товариству з обмеженою відповідальністю "Чернещина" зазначену в договорі земельну ділянку, про що сторонами було складено та підписано акт прийому-передачі земельної ділянки без дати. Де зареєстрований вказаний договір не зазначено.

Проте, відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №50320051 від 20.12.2015 року, вищезазначений договір оренди було зареєстровано 19.12.2015 року державним реєстратором Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєвим Юрієм Олексійовичем, об'єкт нерухомості: земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 2,4751 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області, кадастровий номер НОМЕР_1.

Згідно материалів справи, 22 лютого 2016 року позивач отримав інформаційну довідку з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна №53697874, згідно з якою 19 грудня 2015 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором Зачепилівського районного управління юстиції Лазарєвим Юрієм Олексійовичем на підставі рішення від 20.12.2015 № 27288419 було зареєстроване право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, на підставі договору оренди землі від 19.12.2015 б/н, укладеного між громадянином ОСОБА_5 як орендодавцем та ТОВ "Чернещина" як орендарем строком на 10 років.

Не погоджуючись з вказаним рішення державного реєстратора, позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та встановлюючи наявність порушеного права позивача з боку відповідачів, суд зазначає наступне.

Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час виникнення спірних правовідносин регулюються Земельним кодексом України, Законом України від 06.10.1998 №161-XIV "Про оренду землі", Законом України від 01.07.2004 №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", Законом України від 07.07.2011 №3613-VI "Про Державний земельний кадастр", Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 №868.

Відповідно до частини четвертої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Згідно із п.1 ч.1 ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.

Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Згідно із п.п.1, 6 ч.1 ст.19 Закону України від 01.07.2004 р. № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться, зокрема на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013р. № 868, визначено, що під час проведення державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав державний реєстратор використовує дані Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна для цілей справляння державного мита та/або перенесення відомостей із зазначених реєстрів до Державного реєстру прав (п.94). Державний реєстратор встановлює наявність (відсутність) записів про: державну реєстрацію права власності або іншого речового права на нерухоме майно у Реєстрі прав власності на нерухоме майно - під час проведення вперше державної реєстрації права власності на нерухоме майно у Державному реєстрі прав; обтяження нерухомого майна іпотекою в Державному реєстрі іпотек - під час проведення вперше державної реєстрації права власності на нерухоме майно або іпотеки у Державному реєстрі прав; обтяження речових прав на нерухоме майно в Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна - під час проведення державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; обтяження податковою заставою речових прав на нерухоме майно у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, порядок доступу до якого встановлює Мін'юст, - під час проведення державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав (п.95).

П. 33 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011р. №1141, визначено, що запис про право власності та суб'єкта цього права; про інші речові права та суб'єкта цих прав; про обтяження прав на нерухоме майно та суб'єкта цих прав, який існував до переходу, припинення права власності, інших речових прав на нерухоме майно або обтяжень таких прав, зберігається у Державному реєстрі прав.

При цьому, статтею 28-1 Закону України Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено взаємодію органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.

Відповідно до частини 2 вказаної статті орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.

Інформація, одержана від органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, вноситься державним реєстратором під час здійснення державної реєстрації прав на відповідний об'єкт до розділу Державного реєстру прав, який містить відомості про нерухоме майно.

За результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п. 1, 8-1 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" до повноважень державного реєстратора належить : встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; відповідність даних про наявність (або відсутність) інформації та/або відповідних документів, що свідчать про накладення (зняття) заборони (арешту) або інших обтяжень, що перешкоджають державній реєстрації прав, у тому числі відсутність встановлених законом заборон на відчуження нерухомого майна; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав, а також під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 29.09.2015 року по справі №21-760а15.

Відповідно до статті 244-2 КАС України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених п.п.1 і 2 ч.1 ст.237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Суд зазначає, що з 2011 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 року № 1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі", яка була чинною до 01 січня 2013 року, реєстрація правовстановлюючих документів на земельні ділянки здійснювалася територіальними органами Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки.

Як встановлено судом, відповідач не звертався до відділу Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області для з'ясування питання наявності чи відсутності права оренди землі на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області, що в свою чергу свідчить про недотримання покладених на державного реєстратора повноважень.

Таким чином, відповідачем проведено реєстрацію договору оренди земельної ділянки, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернещина" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець), без дотримання вимог норм законодавства, а саме, не здійснено жодних дій щодо встановлення факту відсутності або наявності вже зареєстрованих прав оренди землі, що виникли до 01.01.2013 року.

Таким чином, з наведеного вбачається, що державний реєстратор, в порушення приписів статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", не перевірив факт існування зареєстрованих договірних відносин щодо вказаної земельної ділянки, а тому неправомірно прийняв рішення про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень за новим орендарем ТОВ "Чернещина".

Відносно обов'язковості перевірки державним реєстратором під час реєстрації договорів оренди землі факту відсутності інших зареєстрованих договорів оренди на цю ж земельну ділянку було також зазначено і колегією суддів Вищого адміністративного суду України в ухвалі від 04.02.2014 в адміністративній справі №К/800/59881/13.

Необхідність запитувати інформацію про зареєстровані права оренди на земельні ділянки відповідно до законодавства, яке діяло до 01.01.2013 висловила і Державна реєстраційна служба України у листі від 06.08.2013 № 2951/05-15-13 "Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними правонабувачами". У цьому листі, зокрема, вказано, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Суд звертає увагу на те, що реєстрація договорів оренди землі за новим орендарем, можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.

Згідно статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Суду не надано доказів, що підтверджують розірвання договору оренди земельної ділянки між Товариством з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець).

Разом з цим, суд акцентує увагу, що будь яких обґрунтованих, належних та допустимих доказів, які б спростовували доводи позивача як відповідачами так і третіми особами суду надано не було.

За таких обставин, суд вважає, що державний реєстратор Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєв Юрій Олексійович під час прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень здійснив подвійну реєстрацію договорів оренди земельної ділянки, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

Щодо посилань відповідача, як на не доведеність наявності реєстрації права оренди за договором оренди землі №501 від 07.04.2011 р., на відсутність інформації у витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку запису державної реєстрації договору оренди землі №501 від 07.04.2011р. та не відповідність номеру реєстрації структурі, затвердженої наказом Державного Комітету України по Земельнихресурсах "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель" від 02.07.2003р. N 174, суд зазначає наступне.

У частині 4 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", встановлено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.

Відносини із реєстрації договорів оренди землі, на час укладення позивачем договору оренди земельної ділянки, регулювалися, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073, Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 р. № 174 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 р. за №641/7962, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. № 43 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647.

У відповідності до ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договору оренди), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (ст. 20 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договору оренди)).

Єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок, на час укладення позивачем договору оренди, були визначені Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073.

Відповідно до п. 2 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073 (у редакції, чинній на час укладення позивачем договору, надалі - Порядок № 2073), державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Згідно з п.п. 12, 13 Порядку № 2073, факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.

Датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації (п. 14 Порядку № 2073).

Пунктом 4.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 р. N 174 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 р. за N 641/7962 (чинного на момент укладення позивачем договору) визначено, що державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

В силу приписів п. 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647, державна реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що державна реєстрація договору оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло на момент укладення позивачем договору оренди, здійснювалась шляхом відповідного запису у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.

Судом встановлено, що договір оренди землі №501 від 07.04.2011 року, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець), предметом якого є оренда земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 2,4751 га, яка знаходиться на території Чернещинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області та має кадастровий номер НОМЕР_1, зареєстрований у Відділі Держкомзему у Зачепилівському районі 04.07.2011 за реєстровим номером 632228454000774.

Згідно п.4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011, № 3613-VI у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення. Відомості про інші об'єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженої та переданої до Державного фонду документації із землеустрою до 1 січня 2013 року, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру на безоплатній основі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та його територіальними органами відповідно їх до повноважень (набирав чинності з 1 січня 2013 року).

Судом також враховано, що приписами п.1 Перехідних положень Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що Кабінету Міністрів України до 1 липня 2016 року необхідно забезпечити автоматизоване перенесення записів Державного реєстру земель про речові права на земельні ділянки та їх обтяження, про суб'єктів таких прав та документи, що посвідчують такі права, до Державного реєстру прав. З моменту автоматизованого перенесення відповідної інформації перенесені записи вважаються відомостями Державного реєстру прав, а права та обтяження на відповідні земельні ділянки - зареєстрованими (крім випадків, коли права на такі земельні ділянки зареєстровані в Державному реєстрі прав після 1 січня 2013 року).

Проте, в порушення вказаних норм, у витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку запис державної реєстрації договору оренди землі №501 від 07.04.2011р., відсутній.

Суд зауважує, що відсутність реєстрації земельної ділянки у Державному реєстрі земель не позбавляє особу права власності (користування) на таку земельну ділянку, а лише впливає на порядок внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, оскільки відсутність записів щодо земельної ділянки у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельній книзі унеможливлює перенесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку.

При цьому суд враховує, що на сьогоднішній день в Україні не існує єдиної бази, за допомогою якої можна встановити реєстрацію прав, які виникли та зареєстровані до 01 січня 2013 року.

Однак, відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013, не може позбавляти особу цього права.

Враховуючи викладене, суд констатує, що договір оренди земельної ділянки №501 від 07.04.2011 року, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець), набрав чинності з моменту його державної реєстрації 04.07.2011 року, тому строк дії вказаного договору ще не закінчився.

Зауваження відповідача щодо невідповідності номеру реєстрації структурі, затвердженої наказом Державного Комітету України по Земельнихресурсах "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель" від 02.07.2003р. N 174, не можна віднести до таких, які можуть слугувати підставою для визнання відсутності реєстрації права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" за договором оренди землі №501 від 07.04.2011р., адже вказані обставини не впливають на факт укладання та реєстрацію вказаного договору.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що державним реєстратором протиправно прийнято оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, у звязку з чим воно підлягає скасуванню.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субєкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На виконання цих вимог, відповідачі не довели належними та допустимими доказами правомірність оскаржуваного рішення.

Враховуючи наведені обставини в їх сукупності та виходячи з того, що під час розгляду справи доводи позивача знайшли своє підтвердження, суд дійшов висновку про правомірність заявлених позовних вимог, отже, позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 2, 8-14, 71, 94, 160-163, 167, 186 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" до Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області, державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича, треті особи: ТОВ "Чернещина", Відділ Держгеокадастру у Зачепилівському районі Харківської області, ОСОБА_5 про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича від 20.12.2016 року № 27288419 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1.

Стягнути з Державного реєстратора Зачепилівського районного управління юстиції у Харківській області Лазарєва Юрія Олексійовича за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК "Зачепилівське" (код ЄДРПОУ 35445168; рахунок 26003013045101 у ПАТ "Альфа-Банк" у м. Києві, МФО 300346) у розмірі 1378,00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 копійок).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Повний текст постанови виготовлений 23 червня 2016 року.

Суддя Мар'єнко Л.М.

Дата ухвалення рішення16.06.2016
Оприлюднено01.07.2016
Номер документу58492499
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/789/16

Ухвала від 05.09.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Шевцова Н.В.

Ухвала від 09.08.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Шевцова Н.В.

Ухвала від 09.08.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Шевцова Н.В.

Ухвала від 22.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Шевцова Н.В.

Постанова від 16.06.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні