ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 грудня 2011 р.Справа № 2-а-9237/10/1570
Категорія:6.2Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М.
Одеський апеляційний адміністративний суду у складі судової колегії:
головуючого судді Зуєвої Л.Є.,
суддів Димерлія О.О. та Єщенка О.В.
при секретарі Ступак Ю.О.
за участю представників сторін :
від апелянта ОСОБА_1П.(довіреність №10-с від 10.11.2010р.)
від відповідача ОСОБА_2В.(довіреність №11-11-5/2513 від 28.11.2011р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу споживчого товариства «Епсілон»на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 18.01.2001р. по адміністративній справі за позовом споживчого товариства «Епсілон»до відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області про зобов'язати вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Споживче товариство «Епсілон»звернулось з адміністративним позовом до відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області про зобов'язання вчинити певні дії, а саме просив зобов'язати відділ Держкомзему у Кілійському районі Одеській області при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,797 га кадастровий номер №040652200069 для обчислення розміру орендної плати за договором оренди земельної ділянки від 22.09.2006 року, застосувати значення коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки рекреаційного призначення 0,5 з 24 вересня 2010 року та зобов'язати відділ Держкомзему у Кілійському районі Одеській області видати споживчому товариству «Епсілон»довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з визначенням коефіцієнту функціонального використання 0,5.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 18 січня 2011року у задоволені адміністративного позову споживчому товариству «Епсілон»відмовлено.
Не погоджуючись з постановленим по справі судовим рішенням СП «Епсілон»в апеляційній скарзі зазначає про невідповідність висновків суду обставинам справи. У зв'язку з цим в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування постанови суду першої інстанції і винесення нової постанови із відмовою у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що споживче товариство «Епсілон»зареєстровано 26.04.1995 року державним реєстратором виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради Одеської області.
22 вересня 2006 року між Приморською сільською радою Кілійського району Одеської області та позивачем, укладено договір оренди земельної ділянки відповідно до якого позивач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,797 га із земель рекреаційного призначення, яка знаходиться на території Приморської сільської ради в межах населеного пункту. Орендна плата вноситься орендарем, відповідно до п. 4.1. вказаного договору, у грошовій формі у розмірі 5180 грн. 50 коп. за рік з розрахунку 0, 65 грн. за 1 кв.м.
У зв'язку з визначенням відповідачем нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, 28.04.2010 року між Приморською сільською радою Кілійського району Одеської області та позивачем підписано додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 22.09.2006 року, щодо цієї ж земельної ділянки площею 0,797 га, яка склала 2009449 грн. 96 коп. та визначено орендну плату у розмірі трьох відсотків нормативної грошової оцінки землі, що відповідно до п.4.1. додаткової угоди становить 60283 грн. 50 коп., з розрахунку 7,56 грн. за 1 кв.м.
Умовами використання земельної ділянки відповідно до п.5.1. договору, земельна ділянка надається в оренду для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку. Цільове призначення земельної ділянки - землі рекреаційного призначення -п.5.2.
Так, згідно п. 2.3 Договору оренди земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась, в свою чергу, договором встановлено, орендна плата у грошовій формі в розмірі 5180 грн. 50 коп. за рік.
П. 4.5 договору передбачено, можливості щорічного перегляду орендної плати у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках передбачених законодавством.
Для розрахунку орендної плати за землю був виданий витяг Державного земельного кадастру щодо нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки , в якому нормативно грошова оцінка базувалась на Кф 2,5 - землі комерційного призначення , хоча код цільового використання землі - землі рекреаційного призначення, що підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 04.08.2009р.
Керуючись зазначеним пунктом договору Товариством було укладено додаткову угоду від 28.04.2010р. до договору оренди земельної ділянки від 22.09.2006р., якою п. 2.3. та 4.1. викладено в новій редакції і встановлено вартість земельної ділянки у розмірі 2 009 449,96. Таким, чином, орендна плата була встановлена позивачеві в розмірі 3 % від вартості земельної ділянки і склала 60 283,50 грн. за рік.
Завданнями адміністративного судочинства, відповідно до ст. 2 КАСУ є захист прав та інтересів фізичних осіб, права та інтересів юридичних осіб у сфері публічного-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. В справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 21 Закону України «Про оренду землі»орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю"). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно із частиною 1 статті 2 Закону України «Про плату за землю»використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.
Частиною 1 статті 201 Земельного кодексу України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель»грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно із частиною 2 статті 12 Закону України «Про оцінку земель»нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок в силу положень етапі 13 Закону України «Про оцінку земель»проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Частиною 1 статті 18 Закону України «Про оцінку земель»встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель»за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до частини 1 та 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель2 технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Рішення про затвердження цієї документації в силу положень статей 59 та 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.
Постановою Кабінету Міністрів України за № 213 від 23.03.1995 р. затверджена Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, розділом 3 якої встановлений порядок визначення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів за встановленою формулою, згідно якої враховується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. за № 18/15/21/11 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, згідно якого до оздоровчого та рекреаційного призначення застосовується коефіцієнт, який характеризує функціональне призначення земельної ділянки 0,5.
Згідно із статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний доход від земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Рентний доход (земельна рента) - це доход, який може бути отриманий від землі як фактора виробництва у залежності від її якості і місця розташування земельної ділянки, а не в залежності від видів економічної діяльності підприємства (КВЄД).
Для щорічного перегляду орендної плати Товариство повинно звертатися у відділ Держкомзему у Кілійському районі Одеської області для розрахунку розміру нормативної оцінки землі передбаченого п. 2- 4 Договору.
Отже, розмір орендної плати, яка підлягає сплаті у відповідності до укладеного між Товариством та Приморською сільською Радою визначається саме на підставі даних про нормативну грошову оцінку загальною площею 0,797, які видаються Відповідачем.
П. 5.2. договору передбачено цільове призначення земельної ділянки - землі рекреаційного призначення.
Відповідно до ст. 50 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.
За змістом ст.ст. 51, 52 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів. Землі рекреаційного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.
Згідно із приписами додатка № 1 (Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки) Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення і населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури і житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. № 18/15/21/11, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. за № 388/12262, при проведенні грошової оцінки земель рекреаційного призначення та інших земель населених пунктів, до яких відносяться землі відпочинку та спорту, використовується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі "0,5".
Зі змісту вказаних норм законодавства вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки залежить не від джерел фінансування діяльності, яка ведеться на вказаній земельній ділянці, а від цільового використання земельної ділянки.
З огляду на викладене судова колегія дійшла до висновку, що видаючи витяг №11-11-06/1142 від 04.08.09р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0.797 га кадастровий №040652200069, що знаходиться за адресою: с. Приморське, Кілійського району Одеської області для обчислення розміру орендної плати за договором оренди земельної ділянки від 22.09.2006р. відповідач застосував до земельної ділянки, що використовуються позивачем, замість передбаченого таблицею 3 пояснювальної записки документації за нормативною грошовою оцінкою земель коефіцієнта функціонального призначення земельної ділянки для земель рекреаційного використання, який складає величину КФ - 0.5, коефіцієнт, передбачений для земельних ділянок комерційного використання Кф - 2.5, не маючи для цього будь-яких документальних підтверджень того, що земельна ділянка позивачем використовується з комерційною метою та що має місце нецільове використання земельної ділянки, тому ці дії відповідача є протиправними та такими, що порушують права та законні інтереси Позивача .
Крім того, як вбачається з матеріалів справи (а.с.123-124), 27.01.2009р. за № 11-11-06/453 відповідачем була видана інформація -довідка про нормативну грошову оцінку земельної ділянки с. Приморське, Кілійського р-ну, Одеської обл., з якої вбачається, що коефіцієнт функціонального призначення земельної ділянки становить 0,5. При цьому з 27.01.2009р. по 04.08.2009р.- дату видачі наступної довідки № 11-11-06/1142, ні законодавство, ні будь-які обставини щодо цієї земельної ділянки не змінювались, що було підтверджено представником відповідача у судовому засіданні суду апеляційної інстанції, що в свою чергу також підтверджує неправомірність дій відповідача.
Оскільки позивач у своїх позовних вимогах не просив суд визнати дії відповідача протиправними, судова колегія з огляду на вищевикладене, скасовуючи постанову суду першої інстанції та приймаючи по справі нову постанову вважає за необхідне , відповідно до ч.2 ст.11 КАС України, вийти за межі позовних вимог для повного захисту прав,свобод та інтересів позивача, про захист яких просить позивач.
Таким чином, враховуючи те, що судом першої інстанції неповно з'ясовані обставини справи, що мають значення до справи та висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, колегія суддів, керуючись п.п.1,3,4 ч.1 ст. 202 КАС України вважає необхідним скасовуючи постанову суду першої інстанції, прийняти нову постанову, якою в позовні вимоги задовольнити частково.
Керуючись ст.ст.11,195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу споживчого товариства «Епсілон»задовольнити частково, постанову Одеського окружної адміністративного суду від 18 січня 2011 р. скасувати.
Позовні вимоги споживчого товариства «Епсілон»задовольнити частково.
Визнати дії Відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області Головного управління Держкомзему у Одеській області щодо застосування у витягу №11-11-06/1142 від 04.08.09р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0.797 га кадастровий №040652200069, що знаходиться за адресою: с. Приморське. Кілійського району Одеської області для обчислення розміру орендної плати за договором оренди земельної ділянки від 22.09.2006р. коефіцієнту 2,5 функціонального використання земель протиправними.
Зобов'язати Відділ Держкомзему у Кілійському районі Одеської області Головного управління Держкомзему у Одеській області розглянути питання щодо видачі Споживчому товариству «Епсілон»(68600, м. Ізмаїл, Болградське шосе 8, Одеської області Код ЄДРПОУ - 21009732) довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0.797 га кадастровий 040652200069, що знаходиться за адресою: с. Приморське Кілійського району Одеської області з визначенням коефіцієнта 0,5 функціонального використання земель з 24.09.2010р.
В іншій частині позову відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів після складання повного тексту постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 05.12.2011 року.
Головуючий: суддя Зуєва Л.Є.
суддя Димерлій О.О.
суддя Єщенко О.В.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2011 |
Оприлюднено | 01.07.2016 |
Номер документу | 58494151 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Зуєва Л.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні