ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 червня 2016 р.м.ОдесаСправа № 821/379/16
Категорія: 8 Головуючий в 1 інстанції: Войтович І.І.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого - судді Скрипченка В.О.,
суддів Золотнікова О.С., Осіпова Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання Сівєлькіної С.Є.,
представника позивача Кермача А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2016 року у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства «Валерія» до Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
23 березня 2016 року Фермерське господарство «Валерія» звернулося до суду з адміністративним позовом до Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області, в якому просило визнати протиправною та скасувати відмову в реєстрації ФГ «Валерія» (код ЄДРПОУ 22750747) платником єдиного податку четвертої групи спрощеної системи з 2016 р. відповідно до листа Скадовської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 03.03.2016 р. №834/10/21-19-15-29; зобов'язати Скадовську ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області зареєструвати ФГ «Валерія» (код ЄДРПОУ 22750747) платником єдиного податку четвертої групи спрощеної системи з 01.01.2016 р.
В обґрунтування позову зазначено, що рішенням за вих. №834/10/21-19-15-29 від 03.03.2016 р. Скадовська ОДПІ ГУ ДФС України не підтвердила ФГ «Валерія» статус платника єдиного податку IV групи на 2016 рік в зв'язку з відсутністю загальної декларації платника єдиного податку четвертої групи, яка подається контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку). На думку позивача, таке рішення податкового органу є протиправним, оскільки вказана декларація була подана та прийнята контролюючим органом.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2016 року адміністративний позов ФГ «Валерія» задоволений. Визнано протиправною та скасовано відмову в реєстрації ФГ «Валерія» (код ЄДРПОУ 22750747) платником єдиного податку четвертої групи спрощеної системи з 2016 р. відповідно листа Скадовської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 03.03.2016 р. №834/10/21-19-15-29. Зобов'язано Скадовську ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області зареєструвати ФГ «Валерія» (код ЄДРПОУ 22750747) платником єдиного податку четвертої групи спрощеної системи з 01.01.2016 р. Стягнуто з Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ФГ «Валерія» (код ЄДРПОУ 22750747) сплачений судовий збір в сумі 1378, 00 грн. (Одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 коп.) шляхом безспірного списання.
Не погоджуючись із постановленим у справі судовим рішенням Скадовська об'єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Херсонській області подала апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та неповне з'ясування обставин справи, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою повністю відмовити у задоволенні адміністративного позову ФГ «Валерія».
Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї представника позивача Кермача А.І., вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Фермерське господарство «Валерія» зареєстровано Скадовською районною державною адміністрацією Херсонської області 30.10.2012 р. №14961070008000447.
Відповідно до Довідки АБ №607287 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України види діяльності ФГ «Валерія» за КВЕД-2010 є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; допоміжна діяльність у рослинництві; після урожайна діяльність; неспеціалізована оптова торгівля; вантажний автомобільний транспорт.
З метою підтвердження статусу платника єдиного податку у 2016 р., відповідно до пп. 298.1.1 п. 298.1 ст. 298 Податкового кодексу України, позивачем 19.02.2016 р. було подано до Скадовської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області: податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2016 р., відомості про наявність земельних ділянок, податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи які, були прийняті, що підтверджуються квитанціями №2 за №9021105597, №2 за №9021112492, №2 за №9021108609, №2 за №9021064308.
Факт подання цих документів відповідач не заперечує.
Рішенням викладеним у листі за вих. №834/10/21-19-15-29 від 03.03.2016 р. Скадовська ОДПІ ГУ ДФС України не підтвердила ФГ «Валерія» статус платника єдиного податку IV групи на 2016 рік, в зв'язку з недотриманням позивачем вимог пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 (а.с. 9).
Відповідач, виходив з того, що на поданій до ОДПІ декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2016 рік в розділі «тип виду декларації» стоїть позначка 04 «звітна», тоді як повинна стояти позначка 01 «загальна», тому, дану декларацію не було прийнято як загальну декларацію.
На думку позивача, що стало підставою для звернення до суду із даним позовом.
Задовольняючи адміністративний позов ФГ «Валерія» суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність рішення податкового органу, з чим погоджується апеляційний суд.
Так, пунктом 16.1 статті 16, пунктом 36.1 статті 36, пунктом 38.1 статті 38 ПК України від 02.12.2010 року № 2755-VI, чинного з 01.01.2011 року, з змінами і доповненнями (далі - ПК України) передбачено, що платники податків зобов'язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом; податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом; виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до пунктів 291.3, 291.4 глави 1 розділу ХІV ПК України юридична особа чи фізична особа-підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою. З 1 січня 2015 року платники фіксованого сільськогосподарського податку стають платниками єдиного податку четвертої групи. Главу 2 «Фіксований сільськогосподарський податок» розділу XIV виключено з ПКУ.
Суб'єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на групи платників єдиного податку, зокрема, до четвертої групи належать сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Реєстрація суб'єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку
Згідно пп. 295.9.1 п. 295.9 ст. 295 Податкового кодексу України, платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 298.8.1 ПК України, сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:
загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки;
розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та митну політику;
відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
З матеріалів справи вбачається, що позивач подав вчасно всі необхідні документи для щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.
Пунктом 49.17 статті 49 ПК України встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері інформатизації, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, впроваджує та утримує автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронної звітності» для надання послуг з подання за допомогою мережі Інтернет в електронному вигляді звітності, обов'язковість подання якої встановлено законодавством, до міністерств, інших органів державної влади та фондів загальнообов'язкового державного страхування. Загальні принципи організації інформаційного обміну під час подання платниками податків податкової звітності до контролюючих органів в електронній формі із використанням електронного цифрового підпису визначає Інструкція з підготовки подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затверджена наказом Державної податкової адміністрації України від 10 квітня 2008 року №233 (далі Інструкція). Згідно з положеннями розділу III Порядок подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку Інструкції після одержання від платника податків податкового документа в електронному вигляді контролюючі органи проводять його розшифрування, перевірку ЕЦП (електронний цифровий підпис), перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту).
Перша квитанція є підтвердженням платнику податків передачі його податкових документів в електронному вигляді до контролюючого органу засобами телекомунікаційного зв'язку. Ця квитанція надсилається контролюючими органами на електронну адресу платника податків, з якої було надіслано податкову звітність. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі. Якщо на електронну адресу платника податків не надійшла перша квитанція, то податковий документ вважається неодержаним.
Підтвердженням платнику податків прийняття його податкових документів до бази даних контролюючого органу є друга квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, в якій визначаються реквізити прийнятого податкового документа в електронній формі, відповідність податкового документа в електронній формі затвердженому формату (стандарту) електронного документа, результати перевірки ЕЦП, інформація про платника податків, дата та час приймання, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова звітність, та дані про відправника квитанції. На цю квитанцію накладається ЕЦП контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання платнику податків засобами телекомунікаційного зв'язку.
Якщо надіслані податкові документи сформовано з помилкою, то платнику податків надсилається друга квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття податкових документів в електронному вигляді із зазначенням причин.
У відповідності до пункту 4.7 Методичних рекомендацій щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України затверджених наказом Державної податкової служби України від 14 червня 2012 року №516, на етапі приймання документів податкової звітності інспектори, які здійснюють приймання, виконують перевірку оформлення документів відповідно до загальних вимог та наявність обов'язкових додатків до декларацій.
Системний аналіз вищевикладених положень дає підстави вважати, що стадія прийняття податкової декларації органом державної податкової служби є, по суті, формальним рівнем податкового контролю, під час якого працівник податкового органу здійснює візуальну перевірку декларації та її аналіз за формальними ознаками. При цьому, підставою для невизнання податкової декларації податковою звітністю є такі дефекти її заповнення, які впливають на порядок адміністрування податку.
Вирішуючи питання обґрунтованості твердження відповідача щодо позначки в декларації про те, що вона є звітною, а не загальною, суд першої інстанції правильно виходив з того, що згідно ст. 48 ПКУ податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статті 46 цього Кодексу та чинному на час її подання. Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов'язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору. Обов'язкові реквізити - це інформація, яку повинна містити форма податкової декларації та за відсутності якої документ втрачає визначений цим Кодексом статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків. Пунктом 48.3 ст. 48 ПКУ встановлено, що податкова декларація повинна містити такі обов'язкові реквізити: тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий); звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація; звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку); повне найменування (прізвище, ім'я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); місцезнаходження (місце проживання) платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається звітність; дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми); ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток або інші відомості, визначені в абзаці сьомому цього пункту, посадових осіб платника податків; підписи платника податку - фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Пунктом 48.4 ст. 48 ПКУ встановлено, що в окремих випадках, коли це відповідає сутності податку або збору та є необхідним для його адміністрування, форма податкової декларації додатково може містити такі обов'язкові реквізити: відмітка про звітування за спеціальним режимом; код виду економічної діяльності (КВЕД); код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ; індивідуальний податковий номер згідно з даними реєстру платників податку на додану вартість за звітний (податковий) період.
Податкова звітність, складена з порушенням норм статті 48 ПКУ, не вважається податковою декларацією, крім випадків, встановлених пунктом 46.4 статті 46 цього Кодексу.
Прийняття податкової декларації є обов'язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов'язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов'язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. За умови дотримання платником податків вимог статті 49 ПКУ посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов'язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом. Відмова посадової особи контролюючого органу прийняти податкову декларацію з будь-яких причин, не визначених цією статтею, у тому числі висунення будь-яких не визначених цією статтею передумов щодо такого прийняття, забороняється. Ст. 49 ПКУ передбачає, що у разі подання платником податків до контролюючого органу податкової декларації, заповненої з порушенням вимог пунктів 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу, такий контролюючий орган зобов'язаний надати такому платнику податків письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови: у разі отримання такої податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв'язку, - протягом п'яти робочих днів з дня її отримання.
В даному випадку судом першої інстанції було вірно враховано, що податкова декларація з єдиного податку на поточний рік 2016 була подана, отримано електронні квитанції про її прийняття, відмови в прийнятті податкової декларації зі сторони податкового органу не було. За таких обставин вважається, що податкова декларація є прийнятою. Отже, податкова декларація прийнята податковим органом без зауважень. При цьому, від контролюючого органу не надходило повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації.
При цьому, слід зазначити, що лист Скадовської ОДПІ від 03.03.2016 р. не є повідомленням про неприйняття саме податкової декларації, а є відмова в підтвердженні позивачу статусу платника єдиного податку 4-ї групи на 2016 рік.
Отже, судом першої інстанції зроблений вірний висновок про те, що зазначення в декларації неправильного типу 04, замість якого мало бути вказано тип 01, не стало підставою для її неприйняття.
Доказів не подання позивачем загальної декларації на підтвердження статусу платника єдиного податку 4-ї групи, апелянт не надав.
Крім того, судом першої інстанції правильно зазначено про те, що у листі-відмові відповідач не зазначає конкретну причину такої відмови, не роз'яснює причини того, що подана позивачем декларація має помилку у визначенні типу декларації, вказуючи тільки на загальний факт неподання загальної декларації, що не відповідає фактичним обставинам (а.с. 9).
Відповідно до п. 299.10 ст. 290 ПКУ реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі: 1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв'язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву; 2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення; 3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 цього Кодексу; 4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків.
З цієї норми вбачається, що такої підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку 4-групи як неподання загальної декларації ПКУ не передбачає.
Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення Скадовської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області про відмову у підтвердженні статусу ФГ «Валерія», як платника єдиного податку IV групи на 2016 р., оскільки єдиною підставою для не підтвердження такого статусу була відсутність загальної декларації, а дана обставина не знайшла свого підтвердження при розгляді справи.
Оскільки суд першої інстанції дійшов вірного висновку про протиправність рішення Скадовської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області №834/10/21-19-15-29 від 03.03.2016 року, вимога позивача про зобов'язання Скадовську ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області зареєструвати ФГ «Валерія» (код ЄДРПОУ 22750747) платником єдиного податку четвертої групи спрощеної системи з 01.01.2016 р. підлягає задоволенню.
Відповідно до вимог ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відповідач, який є суб'єктом владних повноважень, свою позицію не довів та не обґрунтував. Натомість позивач довів протиправність прийнятого рішення Скадовської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області про відмову у підтвердженні статусу ФГ «Валерія».
За таких обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позову ФГ «Валерія».
Колегія суддів вважає рішення суду першої інстанції правильним і таким, що відповідає вимогам ст. ст. 2, 7, 10, 11, 70, 71 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що постанова підлягає скасуванню.
Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність рішення суду не спростовують.
Відтак, апеляційна скарга Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Херсонській області задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 184, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Херсонській області залишити без задоволення, а постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2016 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення ухвали апеляційного суду в повному обсязі.
Головуючий В.О.Скрипченко
Суддя О.С.Золотніков
Суддя Ю.В.Осіпов
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2016 |
Оприлюднено | 01.07.2016 |
Номер документу | 58494671 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Скрипченко В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні